خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سعید زینالی» کیست کجاست

مصطفی تاج زاده در ابتدای مناظره‌ی دوم با علیرضا زاکانی از شخصی به نام «سعید زینالی» در حادثه‌ی کوی دانشگاه تهران سال 78 نام برد که به گفته‌ی او «بیست سال است که معلوم نیست کجاست».

به گزارش انصاف نیوز، در سال‌های اخیر هر از گاهی نام سعید زینالی در یادآوری حوادث سال 78 مطرح شده و حتی خانواده‌ی او در این باره ادعاهایی را مطرح کرده‌اند اما تاکنون این ادعاها از سوی هیچ مرجع قانونی تایید نشده است.

تاج زاده در این مناظره گفت: «من درمورد مناظره قبل سه عذرخواهی بدهکارم. نخست از خانواده سعید زینالی عذر می‌خواهم که نامی از ایشان نبردم (خبرگزاری فارس) / باید از خانواده سعید زینالی عذرخواهی کنم که نامشان در مناظره قبلی نیامد که در این سال‌ها خانواده از او بی‌خبر هستند. (اعتمادآنلاین) / از خانواده سعید زینالی عذرخواهی می‌کنم که اسمش را نبردم، او بیست سال است که معلوم نیست کجاست. (ایسنا)»

سال 94، محسنی اژه‌ای

13 دی 94 ، خبرگزاری فارس گزارش داد که حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در باره‌ی «وضعیت آقای سعید زینالی که در سال 78 در ماجرای کوی دانشگاه بازداشت شده است»، گفت:

«مستند حرف زدن فقط برای من نیست بلکه شما نیز باید مستند صحبت کنید شما بگویید که کجا بازداشت شده است و کدام نهاد وی را بازداشت کرده است. همه تلاش‌ها توسط قوه قضائیه صورت گرفته که مشخص شود این فرد بازداشت شده است یا خیر که تاکنون سندی مبنی بر بازداشت وی بدست نیامده است. چرا که امکان ندارد کسی بازداشت شود و این بازداشت مکتوم بماند یا بتوان آن را پنهان کرد. گاهی افراد مفقود می‌شوند و ممکن است برای مدتی پیدا نشود ولی اینکه ادعا شود وی بازداشت شده است درست نیست چرا که من در گذشته این موضوع را پیگیری کردم و از مدعیان بازداشت خواستم مدرک یا حتی سر نخی در این موضوع به من ارائه کنند که آنها حتی سرنخی نیز نداشتند. اینکه می‌گویید یکی از ارکان امنیتی این بازداشت را تأیید کرده به من بگویید تا این موضوع را پیگیر شوم و بدانم که این فرد چرا تاکنون گزارش نداده یا اگر گزارش داده به چه کسی گزارش داده است بنابراین توصیه می‌کنم از این موضوع نگذرید چرا که من نیز  خواهان مشخص شدن این موضوع هستم».

بنا بر گزارش خبرگزاری ایلنا از همین کنفرانس خبری هم محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که موضوع بازداشت سعید زینالی در پرونده کوی دانشگاه و مفقود شدن ۱۷ ساله او و بازداشت والدین این متهم به دلیل پیگیری پرونده فرزندشان را مطرح کرد، گفت:

سوال اینجاست که این فرد کجا بازداشت شده است و چه زمانی این بازداشت صورت گرفته است؟ این تنها یک ادعا است که از سوی شما مطرح می‌شود و نمی‌توان براساس آن اظهار نظر کرد. بعضاً خبرنگاران باید خود را مقید به رعایت برخی مسائل بدانند. این فقط من نیستم که باید خود را مقید بدانم و نمی‌شود گفت متهم توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده اما سندی برای این ادعا ارائه نشود. تا به امروز علیرغم تلاش‌هایی که درباره کشف بازداشت یا عدم بازداشت آقای زینالی انجام گرفته٬ نمی‌توان به صورت مستند ادعایی مطرح کرد. البته ممکن است آقای زینالی مفقود شده‌ باشند که این اتفاق بسیار می‌افتد و ما هم قبول داریم و حتی ممکن است تا مدتی پیدا نشود٬ اما تا جایی که بنده خبر دارم و با پیگیری‌هایی که انجام گرفته و همچنین بنابر شواهد و قرائن هیچ مدرکی مبنی بر این بازداشت در اختیار نیست و من در‌‌‌ همان زمان پیگیری‌های بسیاری از سیستم اطلاعاتی، نیروی انتظامی، بازداشتگاه و دیگر نهاد‌ها انجام دادم و هیچ مدرکی مبنی بر بازداشت وی حاصل نشد.

محسنی‌اژه‌ای با انتقاد از نحوه بیان موضوع از سوی خبرنگار گفت: از شما خواهش می‌کنم به هیچ عنوان از این موضوع نگذرید و همین‌جا اعلام می‌کنم که آمادگی دارم که اگر یک نهاد امنیتی ادعایی درباره بازداشت او یا بازداشت خانواده‌اش مطرح کرده، پرونده را بررسی کنم تا این مسئله روشن شود. باید بررسی شود این نهاد امنیتی که شما ادعا می‌کنید، کدام نهاد است و چگونه است که این نهاد تا به امروز چنین مطلبی را عنوان نکرده اما شما از آن باخبرید! باید مشخص شود که این گزارش به چه کسی ارائه شود، آیا این گزارش به شما ارائه شده یا به خانواده این فرد ارائه شده است!؟ ما خواهان روشن شدن این داستان هستیم چرا که موارد دیگری از این دست وجود دارد. گاهی خانواده‌ای اعلام می‌کند که فرزندش بازداشت شده و سوال اینجاست که چه‌کسی این بازداشت را تایید می‌کند و در صورت صحت آن معلوم نیست این بازداشت به چه دلیل صورت گرفته‌است. شخصاً این موضوع را پیگری می‌کنم و خود شما را هم در جریان نتیجه آن قرار می‌دهم اما به شرطی که ابتدا مشخص شود کدام نهاد امنیتی این ادعا در خصوص بازداشت زینالی را مطرح کرده‌است. طرح یک ادعا آن‌چنان آسان نیست و از شما انتظار داریم شما هم اگر سند یا مدرکی دارید، ارائه کنید.

گزارش خبرگزاری دانشجو در سال 95

خبرگزاری دانشجو وابسته به بسیج دانشجویی در 15 تیرماه سال 95 گزارشی با تیتر «ماجرای عجیب گم شدن یک جوان در حوادث سال ۷۸» منتشر کرد که متن کامل آن در پی می‌آید:

«سعید زینالی ۲۳ تیر ۸۷ از منزل خارج شده و تا کنون اثری از وی پیدا نشده است. پدر وی مدعی است که مدتی بعد از مفقود شدن فرزندشان افراد ناشناسی دو مرتبه با آنها تماس داشتند و مدعی بودند فرزندشان دستگیر شده است. 13 دی سال 1394 یکی از خبرنگاران در نودمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه سوالی از  وضعیت فردی بنام آقای سعید زینالی می پرسد. در این پرسش خبرنگار، نامبرده را یکی از مفقودین سال 1378 که در ماجرای کوی دانشگاه  بازداشت شده است معرفی می نماید. حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ چنین اظهار می دارد که مستند حرف زدن فقط برای من نیست بلکه شما نیز باید مستند صحبت کنید. شما بگویید کجا بازداشت شده است و کدام نهاد وی را بازداشت کرده است و… .

این سوال و جواب ها ذهن خیلی از افراد جامعه را بر انگیخت که سعید زینالی کیست؟ و ماجرای او چیست؟

سعید زینالی متولد 31/06/1355، اهل تهران و دارای مدرک تحصیلی دوره راهنمایی بود. وی در تاریخ 19/06/76 موفق به سپری کردن خدمت سربازی در نیروی زمینی ارتش با درجه سرباز(زیر دیپلم) و دریافت کارت پایان خدمت شد.

پدر وی یکی از کارمندان سابق وزارت صنایع و معادن و مادر وی نیز خانه دار است. طبق اسناد موجود پدر سعید زینالی در تاریخ 16/06/79 خطاب به رئیس کمیسون امنیت داخلی مجلس وقت نامه ای تهیه  و در آن اعلام می دارد که پسر ایشان (سعید) 23/05/78 (23 ماه و 6 روز پس از پایان خدمت) از منزل خارج شده و تا کنون اثری از وی پیدا نشده است. پدر وی در این نامه متذکر می شود که مدتی بعد از مفقود شدن فرزندشان افراد ناشناسی دو مرتبه به منزل آنها تماس تلفنی گرفته و مدعی شدند که از حفاظت اطلاعات تماس می گیرند و فرزندشان در بازداشت آنهاست.

مطالب ذکر شده در این نامه از طریق نیروی انتظامی پیگیری که نهایتاً هیچ گونه سند و مدرکی دال بر بازداشت سعید زینالی و یا اثری از حیات یا ممات فرزند این خانواده پیدا نشد.

همچنین پدر ایشان در سال 87 با مراجعه به اداره آگاهی اعلام می دارد که فرزندش در تاریخ 23/05/78 ساعت 1630 به همراه دوستش شهرام چراغی از منزل خارج شده و دیگر باز نگشته است.

مادر وی نیز در سال 87 با مراجعه به اداره آگاهی اعلام می دارد که فرزندش در تاریخ 23/05/78 به مقصد باشگاه از منزل خارج شده و تا به حال خبری از فرزندش در دست نیست.

اما آنچه که از این اظهارات و مکاتبات بر می آید تناقضات و ابهامات فراوانی است که ذهن هر انسانی را وادار به کاوش می نماید.

همانگونه که در کارت پایان خدمت نامبرده مشخص است مدرک علمی سعید زینالی زیر دیپلم و در حد مقطع راهنمایی بوده که با توجه به زمان وقایع کوی دانشگاه تهران که 18/04/78 است ایشان حدود 23 ماه وقت داشته که از مقطع راهنمایی به مرحله دانشجویی برسد که عملاً بر اساس ضوابط آموزش و پرورش این مسئله شدنی نیست. ضمن اینکه هیچگونه مستنداتی در خصوص دانشجو بودن او وجود ندارد و حتی والدین وی هم نمی دانند که دانشجوی کجا بوده و در چه رشته ای تحصیل می کرده و فقط مدعی اند؛ دانشجو بوده است.

مسئله دیگری که در رسانه های بیگانه مطرح هست این است که نامبرده در تاریخ 23/04/78 توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده است حال اینکه بر اساس ادعای پدر و مادر نامبرده، او در تاریخ 23/05/78 از منزل خارج شده و کسی برای دستگیری وی به آنجا نیامده بود.

در جایی دیگر مادر ایشان خطاب به اداره آگاهی می نویسد: “فرزندش به همراه دوستش بنام شهرام چراغی زنجانی از منزل خارج شده اند” که این جملات هیچکدام معنای بازداشت را ندارد. اما سوال دیگری در ذهن متبادر می شود که شهرام چراغی کیست و  در چه وضعیتی است؟

شهرام چراغی تنها دوست صمیمی سعید زینالی بوده که از کودکی در یک محل با هم زندگی می کردند. شهرام نیز بعد از آن روز دیده نشده وکسی از وضعیت او نیز مطلع نیست. خانواده شهرام همزمان با خانواده سعید اما بطور جداگانه وضعیت فرزندشان را پیگیری نمودند ولی هیچ اثری از وی پیدانکرده و در تمامی مراحل پیگیری صحبتشان این بود که در آن روز فرزندشان و سعید برای بردن میوه برای دایی سعید با هم بیرون رفته اند. به نظر می رسد که سعید و شهرام هر جا هستند با هم هستند. اما نکته اینجاست که دو جوان حدودا 23 ساله که هیچ سابقه فعالیت سیاسی و امنیتی ندارند برای چه باید بازداشت گردند؟ چرا نباید خانواده آنها از وضعیتشان آگاه باشند؟

نظام جمهوری اسلامی در راستای برخورد با عناصر مخل امنیت کشور از شفافیت و قاطعیت لازم برخوردار بوده بطوریکه جریانات سال77(قتل های زنجیره ای) را بصورت دقیق بررسی و با مجرمین نیز برخورد شد. حتی مجرمین حادثه کوی دانشگاه 78 نیز در فضایی کاملاً روشن دستگیر و مجازات گردیدند. حال سوال این است؛ سعید زینالی دارای چه شأن و شخصیت سیاسی، اجتماعی و امنیتی بوده که نظام را وادار به اقدام پنهان در خصوص وی بنماید؟!

اساساً اگر قرار بوده که با وی رفتاری پنهانی شود چه ضرورتی داشته که پس از دستگیری به خانواده وی تماس بگیرند و در ادامه این افراد هویت خویش را بر ملا سازند؟!

آنچه که به ذهن متبادر می شود این است که در یک روند تاریخی، عناصر ضد انقلاب در پروسه های دائمی خود در اماکنی چون دادسراها و مراکز نیروی انتظامی با یک مادر داغدار از مفقودی فرزندش، مواجه شده و با سوء استفاده از کم سوادی و بی اطلاعی این مادر، این موضوع را به عنوان سوژه ای مناسب برای انجام تبلیغات سوء علیه نظام دیده اند فلذا با سوق دادن این مادر به محافل ضد انقلابی باعث ورود ایشان به این عرصه می شوند. بطوریکه ادعای آنها از مفقودی فرزندشان به دستگیری توسط نظام تغییر جهت می دهد.

طبق اظهارات خانواده چراغی، پسر ایشان نیز  دارای مدرک دیپلم بوده و در قائله کوی دانشگاه 78 هیچ دخالتی نداشته و فرزندشان به همراه دوستش سعید با هم بودند و به آنها نیز تماس های مشکوک تلفنی گرفته نشده است.

یکی از نکات جالب این است که اکرم نقایی مادر سعید زینالی اظهار داشته فرزندش پس از خدمت سربازی قصد عزیمت به کشور ژاپن جهت کار را داشته که در این خصوص اقدامات قانونی جهت اخذ گذرنامه و ویزا را نیز انجام داده و گذرنامه وی بعد از مفقودی به منزل ایشان پست می شود.

با توجه به مستندات اشاره شده مفقود شدن ناگهانی سعید زینالی لطمه روحی و روانی شدیدی به خانواده وارد نموده و شاهد این هستیم که مادر وی نمی تواند باور کند که فرزندش دانشجوی سیاسی نبوده، توسط هیچ ارگان و نهاد امنیتی، اطلاعاتی و قضایی بازداشت نشده و اصلاً جرمی مرتکب نشده است. اما رسانه های بیگانه و معاند با همکاری برخی نفوذی ها، این خانواده را بازیچه مطامع سیاسی خود قرار داده و اقدام به تحریک آنها جهت مصاحبه با رسانه های خارجی نموده و با کمک مالی به این خانواده (به واسطه عناصر داخلی مرتبط با محافل حقوق بشری خارج از کشور) زمینه پناهندگی دو فرزند این خانواده به کشور آلمان را فراهم نموده اند.

معاندین نظام و برخی نفوذی ها به این خانواده اینگونه القاء نمودند که برای مشخص شدن وضعیت فرزندتان می بایست با ما همراه و همکلام باشید تا جایی که آنها اقدام به دست بردن در مکاتبات و اسناد موجود مرتبط با مفقود شدن فرزندشان برای تحریک حس نوع دوستی مردم نمودند که نمونه ای از آنها را در زیر می بینید.  امید است هر چه زودتر این خانواده خود را از این سردرگمی نجات و راه درست را پیشه نمایند».

گزارش تسنیم در تابستان 97

خبرگزاری تسنیم در 23 مردادماه سال 97 در متن با تیتر «واقعیتی که درباره شایعه سعید زینالی باید بدانیم» نوشت:

«این روزها با گسترش فضای مجازی برخی شایعات قدیمی هر از گاهی دوباره منتشر و افکار عمومی را به خود مشغول می‌کند. از جمله شایعاتی که گاهی در فضای مجازی مطرح می‌شود ماجرای مفقود شدن یک جوان در وقایع کوی دانشگاه در سال 78 است. برخی سایت‌های ضد انقلاب مدعی هستند سعید زینالی از دانشجویان بازداشت شده حوادث کوی دانشگاه بود که توسط ماموران امنیتی در منزلش دستگیر شده و دیگر خبری از او در دسترس نیست.

سعید زینالی متولد سال 1355 است. بر اساس کارت پایان خدمت سربازی وی، مدرک تحصیلی سعید راهنمایی بوده و دانشجو نبوده است. وی در سال 76 خدمت سربازی را تمام کرده و قاعدتا در مدت2 سال فرصت دانشجو شدن نداشته است.

بر اساس اظهارات پدر سعید، وی در تاریخ 78/5/23 یعنی یکماه پس از حوادث کوی دانشگاه از منزل خارج شده است. مادر سعید نیز می‌گوید پسرش در تاریخ 78/5/23 به قصد رفتن به باشگاه منزل را ترک کرده و ناپدید شده است.

اما در طول این سال‌ها گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی با سوء استفاده از خانواده وی قصد به تحریک آنها اقدام کردند. بارها پدر و مادر سعید در تجمعات ضد انقالب شرکت کردند در حالیکه ناپدید شدن پسر آنها ربطی به مسائل سیاسی ندارد. هرچند زمان دستگیر شدن سعدی زینالی یکماه پس از وقایع کوی دانشگاه بود اما عده‌ای هنوز بر دستگیری و کشته شدن او تاکید دارند».

مناظره تاجزاده و زاکانی درباره‌ی انتخابات۸۸ [+حواشی]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. … سندش کجاست ، برادران هرکس را بازداشت میکنند رسید میدهند ، گاهی هم سند رسمی !
    البته مفقود شدن یک شهروند هم آنقدر مهم نیست که دنبال او بگردند !!

    30
    13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا