خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هاشمی‌طبا: در مورد نهادهای موازی رهبری بهتر می‌تواند تصمیم‌گیری کند

سیدمصطفی هاشمی‌طبا رییس سابق سازمان ملی المپیک و وزیر سابق صنایع ضمن تحلیل و تحلیل سازمانهایی که همپوشانی وظایف دارند، می‌گوید برای جلوگیری از موازی‌کاری باید نهادها مورد به مورد بررسی شوند و رهبری بهتر از همه می‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند.

هاشمی‌طبا در مورد نهاد‌های موازی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «نمی‌شود گفت سازمان‌هایی که کار مشابه دارند بی‌جهت هستند، برای مثال کمیته امداد و بهزیستی دو سازمان هستند که مشابه هم هستند اما کارهای آنها تقریبا متفاوت است.

بعضی سازمان‌ها یک کار را انجام می‌د‌هند یا می‌توانند زیرمجموعه‌ هم باشند، برای مثال بنیاد مسکن و وزارت مسکن. البته وزارت مسکن بیشتر سیاست‌گذاری می‌کند و بنیاد مسکن بیشتر کارهای اجرایی را انجام می‌دهد اما به هرحال بنیاد هم می‌تواند زیرمجموعه‌ی وزارتخانه باشد.»

او با تاکید بر اینکه نهادهای موازی باید در هم ادغام شوند می‌گوید: «بیشتر نهادهایی که موازی‌کار می‌کنند بهتر است تبدیل به یک سازمان واحد شوند اما گاهی هم ممکن است حضورشان مفید باشد، چون لزوما همه‌ی آنها نمی‌توانند ادغام شوند چون سازمان‌هایی هستند که گرچه  شباهت‌هایی دارند اما به طور حدودی کار جدایی انجام می‌دهند. باید مورد به مورد بررسی کرد تا آن نهادهایی که می‌توانند ادغام شوند را در هم ادغام کرد.

این کار کمی سلیقه‌ای شده است؛ برای مثال وزارتخانه‌هایی که وظایف آنها به طور کامل مجزا بود را در هم ادغام کردند، مثل صنایع و بازرگانی یا راه و مسکن که ادغام کردند و سازمان‌های بزرگ و عریض و طویلی درست کردند در حالی که وظایف جدایی دارند.

 در این زمینه اشتباهات تصمیم‌گیری زیاد دیده می‌شود. خیلی وقت‌ها آنهایی که موازی هستند را ادغام نمی‌کنند و گاهی آنهایی که با هم شباهتی ندارند را در هم ادغام می‌کنند.»

هاشمی‌طبا درباره‌ی همپوشانی وظایف در قانون‌گذاری می‌گوید: «حوزه‌ی قانونگذاری ما خیلی روشن نیست، برای مثال شورای انقلاب فرهنگی بنا به فرمایشی که امام کرده بودند قانونگذار است. بخش قانونگذاری در کشور ما شاید کار موازی زیاد داشته باشد و بهتر است که در هم ادغام شوند و دقیق‌تر شوند و مستقیم‌تر کارکنند.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام شخص یا نهاد در این مورد باید تصمیم بگیرد گفت: «جواب دادن به این سوال سخت است. اگر مجلس بگوید شورای انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری نکند می‌گویند فرمایش امام بوده است، من الان برای این سوال جوابی ندارم.

اگر بخواهیم روشن‌تر با این مسایل برخورد کنیم شخص مقام معظم رهبری می‌توانند بهتر از همه در این مورد تصمیم‌گیری کنند ایشان می‌توانند مواردی را مشخص کنند و بگویند در این موردها مجلس تصمیم‌گیری کند.»

او در پایان می‌افزاید: «در ورزش تعریف‌ها و وظایف کاملا مشخص است و موازی‌کاری وجود ندارد. کارایی یک نهاد گاهی فقط به یک مدیر بستگی دارد و با تغییر مدیر ممکن است تفاوت‌هایی در کارایی آن نهاد ایجاد شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا