خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“هیچ یک از مسوولان کشور نمی‌توانند در عسلویه زندگی کنند”

عیسی کلانتری، معاون رئیس ‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور خواستار اجرای طرح های توسعه ای چابهار براساس رعایت تمامی ضوابط، دستورالعمل ها و الزامات قانونی زیست محیطی شد تا بعدها ساکنان این منطقه با مشکلات مرگبار و خطرناک نظیر عسلویه مواجه نشوند چراکه هیچ یک از مسئولان کشور و حتی وزیر نفت که این همه منفعت از آن منطقه دارد نمی توانند در عسلویه زندگی کنند.

به گزارش ایرنا عیسی کلانتری یکشنبه شب در نخستین نشست شورای ارزیابی محیط‌ زیست منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: هیچ طرحی در سواحل مکران، محدوده چابهار و کنارک نباید با دور زدن قانون و رعایت نکردن الزامات محیط زیست اجرایی شود.

وی به مشکلات غیر قابل جبران در عسلویه و مس سرچشمه کرمان اشاره کرد و افزود: مس این منطقه سبب شده تا شعاع 80 کیلومتری تمام موجودات زنده حیات وحش سقط جنین کنند و زندگی برای مردم از شرایط بحران هم گذشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: عمر مردم عسلویه 9 سال کمتر شده و هر کسی در آن ورود کند نمی تواند 24 ساعت دوام بیاورد برای همین هیچ مسئولی حاضر نیست در آن سکونت و یا تردد کند.

وی ادامه داد: هیچ یک از مسئولان کشور و حتی وزیر نفت که این همه منفعت از آن منطقه دارد نمی توانند در عسلویه زندگی کنند و این شرایط نباید در چابهار و استان محروم سیستان و بلوچستان تکرار شود.

کلانتری گفت: چنانچه اجرای یک طرح بزرگ نظیر پتروشیمی چابهار حتی اگر هزینه بیشتری در بر داشته باشد باید مطالعات بلندمدت و هزینه های به موقع انجام و با شرایط و امکانات روز دنیا از هر گونه آلودگی ها و برهم زدن محیط زیست و حیات انسان و حیات وحش پرهیز شود.

وی تصریح کرد: اصلاح شرایط فعلی عسلویه و نجات انسان ها و حیوانات در آن منطقه نیازمند هزینه ای 30 میلیارد دلاری است و کسی حاضر نیست سودآوری اش را رها کند و به فکر رعایت محیط زیست باشد.

وی از مسئولان چابهار خواست که با مطالعه دقیق و رعایت تمامی الزامات محیط نسبت به اجرای کارخانه های پتروشیمی و فولاد اقدام کنند تا روزی شاهد نارضایتی مردم و کوچ اجباری آنان نشویم.

معاون رئیس جمهوری گفت: هیچ مجوزی در سرزمین اصلی برای صنایع آب بر نظیر پتروشیمی و فولاد داده نمی شود و تمام این طرح ها به طرف دریا هدایت شده اند و باید اولویت آنها حفظ محیط زیست باشد.

وی با بیان اینکه گاز وقتی به چابهار برسد این منطقه از قطب های اصلی پتروشیمی و فولاد کشور می شود، خاطرنشان کرد: چابهار منطقه ای زیبا، آرام و امن برای سرمایه گذاری است و نباید این منطقه را برای مردم و گردشگران خطرآفرین کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: رعایت الزامات محیط زیست در شهرک پتروشیمی و فولاد و هر کارخانه و پروژه دیگر از خواسته های اصلی است.

عبدالرحیم کردی با بیان اینکه هیچ طرحی را بدون رعایت ضوابط محیط زیست اجازه فعالیت نمی دهیم اظهار داشت: این منطقه باید جایی امن برای سکونت و سرمایه گذاری باشد.

وی گفت: پتروشیمی چابهار با امکانات روز در حال کار است و آلودگی برای مردم ایجاد نخواهد کرد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار از حساسیت های محیط زیست برای اجرای طرح های مختلف قدردانی کرد.

معاون رئیس ‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور از طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ظرفیت های منطقه آزاد و سایت پرورش گاندو و حیاط وحش چابهار دیدن کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا