خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موسیقی آکاپلا در حضور علم الهدی!

خبرگزاری اصولگرای فارس گزارش داده است که «یکی از اتفاقات متفاوت نماز جمعه مشهد که حالا به پای ثابت این برنامه تبدیل شده، اجرای برنامه یک گروه سرود در آن است، گروهی که با سبک موسیقی «آکاپلا» سرودهایش را اجرا می‌کند».

آکاپلا بر اساس ویکی پدیا «شکلی از موسیقی آوازی یک یا چندنفره است که برای اجرا بدون همراهی ساز ساخته می‌شود. این فرم نقطهٔ مقابل کانتاتا است که در آن موسیقیِ سازی آواز را همراهی می‌کند».

به گزارش انصاف نیوز، ریشه‌های سبکی این نوع موسیقی، موسیقی کلیسایی است و ریشه‌های فرهنگی آن، «نیایش یهودی و مسیحی» است.

خبرگزاری فارس در گزارش خود نوشته است: «چندی پیش، اما گروهی از اهالی موسیقی دیداری با آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد داشتند و سرودی را در این دیدار به سبک «آکاپلا» یعنی موسیقی بدون ساز، اجرا کردند که باعث جلب نظر حاضران و امام جمعه مشهد شد. حالا اجرای این گروه با موسیقی خاص خود پای ثابت برنامه‌های هر هفته نماز جمعه مشهد شده است».

امام جمعه مشهد چطور طرفدار این مدل اجرای سرود شد؟

مسؤول بخش آوای رضوان موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی درباره این گروه گفت: گروه سرود آوای رضوان متشکل از گروه‌های سرود در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان از سراسر کشور است،  مبنای اجرای این گروه با تکنیک آکاپلا و بدون استفاده از ساز، بنا نهاده شده و در طول حدود یک سال فعالیت، با دعوت از برترین اساتید سرود کشور و استفاده از بهترین آواهای دینی، توانسته گام‌های مهم و موثری در راستای تربیت و ارتقای دانش علمی و عملی مربیان و علاقه‌مندان به اجرای سرود بردارد.

سید مجتبی ذبیحی ادامه داد: یکی از اتفاقات مهمی که تابستان امسال برای ما افتاد، دیدار با آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه محترم مشهد بود که اجرای سرود گروه آوای رضوان در حضور وی، سبب شد نظر ایشان به این گونه موسیقی جلب شود و جمع حاضر نیز از برخورد گرم و دید باز ایشان در مواجهه با سرود و این سبک از موسیقی بسیار استقبال کردند.

وی افزود: در این دیدار ما یک سرود با تکنیک آکاپلا یعنی بدون استفاده از ساز که اکنون اصلی‌ترین روش اجرای ما است، برای امام جمعه مشهد اجرا کردیم و وی ضمن اعلام رضایت و تایید این سبک از موسیقی، موافقت کرد که هر جمعه بلافاصله بعد از خطبه‌های نماز به اجرای سرود بپردازیم؛ هم‌اکنون نیز در این چند ماه هر هفته ما حسب جریانات و مناسبت‌های روز، با انتخاب سرودهای مرتبط، در نماز جمعه مشهد اجرا می‌کنیم.

«بهترین نوع موسیقی»

در این دیدار آیت‌الله علم الهدی ضمن قدردانی از این گروه برای تولید سرودهای آکاپلا گفته بود: هنر موسیقی هنر پرورش صدا و صوتی است که نواخته می‌شود، چه با ابزار و چه با حنجره‌ها و می‌تواند دل انسان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، سرودی که این عزیزان بدون ابزار اجرا می‌کنند، بهترین نوع موسیقی است، امیدواریم که شما مسؤولان فرهنگی در آینده همه سرودها به خصوص آن‌هایی را که در باب ائمه و معصومین(ع) است، به این سبک کار کنید چرا که به ادبیات فرهنگی معصومین نزدیک‌تر است.

میلاد عمرانلو یکی دیگر از  کارشناسان آهنگسازی، رهبر کُر و ارکستر و مدرس موسیقی نیز خواستار ایجاد فضایی تخصصی برای آموزش و اجرای این سبک از موسیقی شده، او نیز معتقد است این‌گونه موسیقی برای فضاهای معنوی تناسب بیشتر و اثرگذاری بهتری دارد.

شاید درباره اجرای موسیقی در مشهد حرف‌های بسیاری گفته شده باشد، اما آنچه در این نمونه دیده می‌شود، این است که اگر خلاقیت چاشنی اجرای موسیقی شده و تناسب آن با فضای معنوی  نیز رعایت شود قطعا اتفاقات متفاوتی رقم خواهد خورد.

اجراهای گروهی و فردی آکاپلا پای ثابت برنامه‌های مختلف در مشهد شده و حالا نه تنها این گروه، بلکه بسیاری از گروه‌ها و افراد دیگر به اجرای این‌گونه موسیقی در برنامه‌های فرهنگی هنری می‌پردازند.

اجرای آکاپلا توسط جمعی یهودی. ریشه‌های فرهنگی آکاپلا، «نیایش یهودی و مسیحی» است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا