خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به استعفای ناگهانی ظریف

واکنش‌های برخی از مسوولان، اهالی سیاست و رسانه‌ها را به استعفای ‘محمدجواد ظریف’ وزیر امور خارجه ایران در ادامه می‌خوانید:

محمود واعظی: اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش استعفای دکتر ظریف از سوی رئیس جمهوری قویا تکذیب می شود.

علیرضا رحیمی: ظریف، دومی ندارد. جانشین او یا با کرنش مدیریتی خسارت ساز خواهد شد و یا به نام #انقلابیگری دستاوردهای زیادی را بر باد خواهد داد. اگر استعفای #ظریف جدی و قطعی باشد ثابت میکند خنجر مخالفان داخلی اثرگذار بوده است. فردا قبل از جلسه علنی #مجلس پشت پرده های #استعفا را بحث خواهیم کرد.

مصطفی کواکبیان: «بی‌شک از استعفای دکتر ظریف در وضعیت کنونی نه‌تنها مردم و دولت و نظام نفعی نخواهند برد بلکه دشمنان سرافرازی ملت ایران خرسند خواهد شد. البته اکثریت اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس بلکه اکثریت قاطع نمایندگان از رئیس‌جمهور می‌خواهند هرگز چنین استعفایی را نپذیرد.»

فاطمه سعیدی: عده‌ای در داخل هم‌نوا با رژیم صهیونیستی مشغول ابراز خوشحالی از استعفای ظریف هستند. دکتر #ظریف فردی مومن و متدین و انقلابی است امیدواریم ادامه کار برای وی هموار شود.

الهام فخاری: یکی از دلایل رای مردم در سال ۹۶ امید به همکاری کسانی مانند محمدجواد ظریف با دولت بود. آقای رییس‌جمهور! باید به مردم درباره‌ی آن‌چه دکتر #ظریف را به این تصمیم رسانده، توضیح دهید.

حجت نظری: اگر خبر استعفای دکتر #ظريف تایید شود، فارغ از نحوه استعفا، او را تحسین می‌کنم که شهامت داشت وقتی نمی‌تواند کارهای مدنظرش را انجام دهد و دیگر بازیگران، خلاف آنچه لازم است می‌گویند و عمل می‌کنند، از سمتش کناره می‌گیرد و عطای پست را به لقایش می‌بخشد! کاش همه ما شهامت داشته باشیم.

عباس عبدی: اگر استعفای ظریف قطعی باشد کار خوبی کرده، احتمالا با هماهنگی قبلی است.

حمید رسایی: ظریف در صفحه رسمی اینستاگرام خود که تیک آبی دارد، خبر استعفایش را اعلام کرد. کسی که از دوره دبیرستان تا سالهای پایانی دولت دهم در آمریکا زندگی کرده، بعد از تحمیل توافقنامه های ننگین از جمله توافق برجام و در حالی که از تحمیل FATF، CFT و پالرمو ناامید شده است، همزمان با سفر محور مقاومت (بشار اسد) به ایران از سمت خود استعفا داد.

اکنون دستگاه قضایی باید ظریف را ممنوع الخروج و به نقش وی در تحمیل تحریم های جدید و همچنین حضور عناصر جاسوس در تیم وی رسیدگی کند.

ناصر آملی: ظریف استعفا کرد. حالا مخالفان میتوانند سیاست خارجی کشور را به حمله کنندگان به سفارت عربستان بسپارند؛ یا به سردار نقدی.

البته روحانی باید به نمایندگی از مردم تصمیم بگیرد و استعفای ظریف را بپذیرد، یا نه.

اما چرا نباید برای یکبار هم که شده، افکار عمومی را مستقیماٌ در برابر رفتار تندروان راست افراطی در کشور قرار داد؟

چرا نباید گذاشت تا حضرات مسئولیت گفتار و رفتار خود را بپذیرند؟
تا کی افردی مثل ظریف میتوانند شاهد ویرانسازی تصمیمات و سیاستهایی باشند که با تدبیر و خون دل گرفته میشود، و باید با رنج و بردباری، اِعمال شود، اما …..!؟

عقل و تدبیر و رعایت امنیت و مصالح ملّی کشور حکم میکند که ظریف نباید برگردد، مگر جلوی دخالت نامسئولان، در سیاست خارجی کشور گرفته شود.


ایرنا نوشت: استعفای ناگهانی دو شنبه شب «محمد جواد ظریف» از وزارت امور خارجه، به سرعت در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار گرفت.

خبرگزاری‌های دنیا از جمله رویترز، فرانس‌پرس، آسوشیتدپرس، اسپوتنیک، دویچه وله و تارنمای خبری روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز، واشنگتن پست و گاردین در خبری فوری، استعفای ظریف را بازتاب دادند.

شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان، یورونیوز، ای‌بی‌سی و ان‌بی‌سی هم از جمله نخستین رسانه‌هایی بودند که این خبر را با عناوینی همچون «کناره گیری معمار برجام» منتشر کردند.

شماری از این شبکه‌ها از جمله الجزیره، اسکای نیوز و فرانس24 با قطع برنامه‌های عادی خود، این رویداد خبری را پوشش ویژه دادند.

رسانه های روسیه چند دقیقه پس از انتشار خبر استعفای وزیر امور خارجه ایران به پوشش گسترده این رویداد پرداخته اند.

خبرگزاری تاس و ریانووستی به صورت همزمان و در خبری فوری به نقل از رویترز خبر استعفای محمد جواد ظریف از طریق اینستاگرام را منتشر کردند.


خبرآنلاین نوشت: موجی از هیجان زدگی از استعفای ظریف از سمت وزارت امورخارجه ایران را می‌توان در واکنش‌های دلواپسان داخلی و رسانه‌های خارجی و معاندان خارج از کشور دید.

درحالی که استعفای ناگهانی ظریف به خبر اصلی رسانه‌های بزرگ جهان بدل شده و دولت پذیرش استعفا را رد کرده است و البته هشتگ ظریف در توئیتر ترند شده ، منتقدان مرد دیپلماسی ایران از دو سوی داخلی و خارجی به او می‌تازند. آنها با حمله به ظریف از اینکه تصمیم به رفتن گرفته جشن گرفته اند. چهره هایی چون حمیدرسایی ، نماینده پیشین تهران که این دوره به دلایلی اصلا تائید لازم حتی برای شرکت در انتخابات مجلس را بدست نیاورده بود در توئیت خود ضمن خوشحالی از استعفای ظریف ، خیلی هیجان زده خواهان ممنوع الخروجی و محاکمه او شده است!

کاری که رسانه‌های نزدیک به جریان دلواپسان هم به شدت درباره اش نوشته اند. آنها این استعفا را دستاوردی بزرگ می دانند !

توئیت های متوالی پر از شادی، این همان هیجانی است که خارج نشینان مخالف انقلاب هم در این دقایق دارند و به ظریف تاخته اند. اینکه خوشحالند این چهره شاخص دیپلماسی صلح رفته و  از این دست که وزیر امورخارجه فلسطین استعفا داده است یا عباراتی تندتر را نثار او کرده اند.

این هیجان زدگی را رسانه های سرشناس رژیم اشغالگر قدس دارند. از هاآرتض تا تایمز اسرائیل. آنها بر این باورند که جدایی چهره محبوبی چون ظریف از دستگاه دیپلماسی ایران، کمکی بزرگ به آنها برای هدف بزرگ شان یعنی تهدیدسازی از ایران است.

شکست کنفرانس ضد ایرانی ورشو، تحقیر مواضع ضد ایرانی اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ و عدم همراهی اتحادیه اروپا با پروژه جدید ایران هراسی دولت نتانیاهو با تلاش های تیم ظریف در دستگاه دیپلماسی بی تردید از مهمترین دلایل این ذوق زدگی آنها از استعفای ظریف است.


انتخاب نوشت: پس از اعلام استعفاي وزير خارجه، خبرنگار «انتخاب» بصورت پيامكي ، صحت و سقم اين خبر را از او جويا شد.

ظريف در پاسخ اين پيامك را ارسال كرد: «بعد از عکس های ملاقاتهای امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»


ایسنا نوشت: محمدجواد ظریف ساعاتی پیش به صورت ناگهانی در حساب رسمی اینستاگرام خود، تلویحا اعلام کرد که از ریاست دستگاه دیپلماسی کشور استعفا کرده است.

محمدجواد ظریف بعد از ماه‌ها که در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را منتشر نمی‌کرد، به بهانه تبریک ولادت حضرت زهرا (س)، روز مادر و روز زن، خبر از استعفای خود از سمت وزارت خارجه داد و از مردم و مسئولان به خاطر «کوتاهی‌ها» در این عرصه عذرخواهی کرد.

براساس آنچه که منابع خبری نزدیک به ظریف اعلام کرده‌اند، وی بر استعفای خود مصر است و در همین راستا از یک شبکه اجتماعی برای اعلام عمومی استعفای خود استفاده کرده است.

پیش از این حدود یک ماه پیش نیز در برخی از رسانه‌ها خبر از استعفای ظریف مطرح شده بود که این موضوع با واکنش وزارت خارجه و ریاست جمهوری مواجه شد و آنها این موضوع را رد کردند. این در حالی است که منابع خبری منتشر کننده این موضوع بر صحت خبر خود تاکید داشتند.

استعفای ظریف از سمت وزارت خارجه در حالی صورت گرفته است که تاکنون به صورت رسمی از سوی دولت در این زمینه واکنشی مشاهده نشده و هنوز معلوم نیست که رئیس‌جمهوری آن را پذیرفته یا رد کرده است.

برخی از منابع خبری در این زمینه اعلام کرده‌اند که ظریف، شامگاه دوشنبه این تصمیم خود را به صورت شفاهی به مقامات مسئول اعلام کرده و در پی آن در صفحه اینستاگرام خود نیز این مساله را با مردم در میان گذاشته است؛ موضوعی که تاکنون با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی و البته برخی چهره‌ها نظیر عباس عبدی، امیر محبیان، علیرضا رحیمی و … مواجه شده و بسیاری از مخاطبان آن را «غافلگیرکننده» عنوان کرده‌اند.

ظریف در حالی ساعاتی پیش از سمت خود استعفا داد که در دو روز گذشته دیدارهایی داشته؛ چنانکه صبح یکشنبه با حضور در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در جمع اساتید و دانشجویان حوزه روابط بین‌الملل در مورد اهمیت چندجانبه‌گرایی و چرایی اهمیت پیشبرد این سیاست در عرصه بین‌المللی سخن گفت.

او همچنین در اظهارات خود به برخی از مسائل روز نیز اشاره و به آنها واکنش نشان داد و تاکید کرد که باید همگی تلاش کنیم تا فشارها بر مردم کاهش پیدا کند.

شاه‌بیت اظهارات او این بود: «نگوییم مردم ۴۰ سال مقاومت کرده‌اند، باز هم مقاومت می‌کنند. پس ما چه کاره‌ایم؟»

ظریف همچنین با معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، ظریف روز دوشنبه صبح نیز با جمعی از فعالان صلح‌طلب و ضدجنگ (کدپینگ) که از آمریکا به ایران سفر کرده‌اند، دیدار کرد و در این نشست با تبیین مفاهیم استقلال به عنوان اصلی‌ترین محورهای سیاست خارجی ایران و امنیت درون‌زای جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان را در خصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، جهانی، حقوق بشر و مساله فلسطین تشریح کرد و به سوالات حاضران پاسخ داد.

اما در این میان، نکته مهم عدم حضور ظریف در دیدارهای امروز سفر ناگهانی بشار اسد به تهران با رئیس‌جمهوری و مقام معظم رهبری بود. محمدجواد ظریف در هیچ یک از تصاویر منتشرشده از دیدار اسد با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری در سایت‌های ریاست جمهوری و پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، به چشم نمی‌خورد.

در حال حاضر خبر استعفای ظریف به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی از جمله رویترز، آسوشیتدپرس، الجزیره، بی‌بی‌سی، واشنگتن پست و … تبدیل شده است.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ظریف در گذشته چندین بار استعفا داده است، ابراز امیدواری کرد که همچنان شاهد حضور ظریف در وزارت خارجه باشیم.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به لغو سفر امروزش با ظریف به ژنو آن هم تنها با یک پیامک گفت: قرار بود صبح دوشنبه (۶ اسفندماه) بنده به همراه آقای ظریف سفری به ژنو برای شرکت در نشست خلع سلاح و حقوق بشر داشته باشیم. علی‌رغم اینکه برخی از نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی حضور رئیس کمیسیون به همراه وزیر امور خارجه را خلاف پروتکل‌ها می‌دانستند و معتقد بودند که باید یکی از اعضا در این سفر حضور پیدا کنند، بنده به دلیل نشان‌دادن حسن نیت مجلس و به خاطر تاکید آقای ظریف برای همراهی‌ام با ایشان در این سفر اعلام آمادگی کردم.

وی افزود: در همین رابطه به آقای پناهی‌آذر معاون آقای ظریف توضیح دادم که چون روز گذشته کمیسیون امنیت ملی میزبان وزیر کشور برای بررسی موضوع شهادت پاسداران در زاهدان به دلیل حادثه تروریستی است، زمان این سفر را عقب بیندازند به همین دلیل قرار شد ساعت ۱۵ همان روز پرواز کنیم. پاس سیاسی خود را به تشریفات دادم تا کارهای لازم صورت گیرد اما به یک‌باره آقای پناهی‌آذر، پیامکی با این محتوا به من فرستاد که سفر کنسل شده است. این آخرین خبر بنده از آقای ظریف بود تا اینکه موضوع استعفای ایشان در فضای مجازی مطرح شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ظریف در گذشته چندین بار استعفا داده بود، گفت: اینکه این بار آقای ظریف استعفایش را عمومی کرده است نشان‌دهنده آن است که می‌خواهد رئیس‌جمهور با استعفایش موافقت کند.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: در شرایط کنونی ظریف بهترین گزینه برای اداره سیاست خارجی کشور است و دلیلی برای استعفای ایشان وجود ندارد. منتها شاید دلایل شخصی داشته باشد و ما امیدواریم که دوباره در خدمت ایشان در عرصه سیاست خارجی باشیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ناهماهنگی بین مجلس و وزارت خارجه و مشخصاً کمیسیون امنیت ملی و آقای ظریف وجود نداشته است، گفت: همه برنامه‌های ما کامل و سر وقت در سیاست خارجه دنبال شد و حتی چند ماه اخیر گسترش پیدا کرد. امیدواریم در نهایت موضوع استعفای آقای ظریف حل و فصل شود و ایشان را به عنوان وزیر خارجه داشته باشیم.

خبر تایید شد: ظریف استعفا داد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اقای ظریف شما تابوی رابطه با امریکای جنایت کار را شکستی و با جان کری قدم زدی و از بالای بالکن هتل کوبورگ ژست گرفتی .4 تا جاسوس در تیم هسته ای.عادل الجبیر همجنس باز را برادر خطاب کردی .دوزانو جلوی امیر مست کویت سلوک کردی .انفعال جلوی جنایت عربستان در قبال انتحار سفارت ایران در بیروت و جنایت منا و بیت الله الحرام و جنازه رکن ابادی و اخیرا بازداشت دیپلمات ایرانی در المان و اخراج چند دیپلمات از هلند و اتهامات بی پایه و اساس اروپایی ها .سکوت از نقض قراردادی ننگین یک طرفه برجام .نابودی صنعت هسته ای و دانشمندانشان .وعده های توخالی خودت و رییس جمهور .توهین به هرکسی که از برجام نقد میکرد.عصبانیت در مجلس و لبخند زدن با امریکایی ها.نا محرم بودن مردم از پیوست های برجام :قرارداد محیط زیستی پاریس-سند اموزشی 2030- تعهدات 41 بندی اف ای تی اف-روح برجام که تعدیل موشکی و نفوذ ایران در منطقه را در خود جای داده- و خدا میدونه چه چیز های دیگر .نتیجه این همه دستاورد شده دلار دستوری 14000 و اجناسی که از زمان دلار 18000 تومان هم گران تر شده و اینها همه علت عقب نشینی جلوی زورگویان و منفعت طلبان و جنایت کاران ومستبدان غرب و شرقه .تفکر اشرافیت و شبه لیبرال و مستبد و متکبرحتی برای تمام جوان های اصلاح طلب که خودم از نزذیک دیدم چطوری برای شما در انتخابات نفس خرج میکردند و بعضی از انها دوست خودم هستند, هم ابی گرم نمیکنه و همیشه باعث چپاول ایران و ایرانی است از هر جریان و هر اعتقادیه. امیدوارم برنگردی و از همه مهمتر در دادگاه الهی محاکمه بشی در ذهن خوشباوران و طرفدارانت دستت رو بشه.

  2. با سلام آقای دکتر ازشما بعید است، دشمن میدونی جه فکر میکند دشمنان اسلام دنبال هزاران بهانه می گردند نام ترسو یا خسته یا تهدید می نامند شما در این وضعیت اقتصادی میخواهید هموطنان را تنها بگذارید مطمعن باشید ایثار شما کمتر از شهدا نیست ای شیر مرد این درخواست شما را ما مردم شوخی فکر می کنیم یا علی

  3. اقای ظریف به بهانه بر چیدن تحریم ها، فعالیت هسته ای کشور را متوقف و تأسیسات هسته ای را تخریب نمود تا برجام را به تصویب برساند ولی غربی ها تحریم ها را برنداشته و تصویب FATA و … را مطالبه نمودند و اینبار آقای ظریف کشور را به فساد گسترده متهم کرد تا شورای نگهبان را تحت فشار قرارداده و FATA را به تصویب برساند ولی شورای نگهبان تسلیم نشد و قوه قضائیه مستندات فساد را از ایشان مطالبه نمود امّا ایشان هیچ مستندی به قوّه ارائه نکرد و FATAبه مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و حال که غرب با افزایش تحریم ها کشور ما را دچار بحران اقتصادی کرده آقای ظریف با طرح استعفای خود می خواهد مجمع را تحت فشار قرارداده و مجبور به تصویب FATAنماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا