خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محسن رضایی: رفتار اروپا در تصویب پالرمو و CFT موثر خواهد بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رفتار اروپا بر تصمیم گیری اعضاء مجمع در بررسی پالرمو و CFT اثر  می‌گذارد . کلا ما  از رفتار اروپایی‌ها راضی نیستیم ، در برجام تعهدات مهمی از جمله خرید و فروش نفت و تاسیس شعبات بانکی وجود دارد که باید به آن ها پرداخت. به هر حال رفتار اروپایی ها در نظرات اعضای مجمع می تواند اثر گذار باشد .

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در نشست خبری امروز(شنبه) که بعد از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظلم برگزار شد، اظهار کرد: بررسی FATF به جلسه آتی مجمع در سال آینده موکول شد.

رضایی خاطرنشان کرد: لایحه پیوستن ایران به پالرمو برای تشخیص مصلحت به مجمع تشخیص آمد، تا کنون چندین جلسه روی این مصوبه مجلس وقت گذاشتیم و از تمامی  جوانب روی آن بحث کردیم.

وی ادامه داد: از بعد اقتصادی، بین المللی ، سیاسی و امنیتی بحث شده و مخالفین و موافقین فرصت کافی پیدا کردند تا نظراتشان را بیان کنند. نمایندگان دولت و مجلس نظارتشان را دادند.

رضایی اظهار کرد: پس از اینکه مصوبه جدیدی به نامCFT به مجمع ارجاع شد، برخی از اعضاء ارتباطاتی بین این دو ملاحظه کردند که تصمیم گیری در باره هرکدام بدون در نظر گیری دیگری به مشکل می خورد و اشکالاتی ایجاد می کرد.

وی افزود: در جلسه امروز تصمیم گرفته شد تا اعضاء فرصت دیگری برای بررسی این دو باهم داشته باشند ، برخی اعضاء نظر دادند کمیسیونی متشکل از هر سه کمیسیون مربوطه تشکیل شود و این دو لایحه را به صورت کارشناسی بحث کنند.

رضایی تصریح کرد: از آنجایی که مصلحت ایجاب می کرد که بررسی پالرمو با تاخیر صورت بگیرد و همه کارشناسان CFT نظر خود را بدهند؛ این موضوع به رای گذاشته شد و  قریب به  اتفاق رای دادند جلسه بعدی برای بررسی این موضوعات تشکیل شود. نمایندگان دولت هم رای به تاخیر بررسی دادند . بنابراین اعضای مجمع تشخیص در نظر گرفتند بررسی مصوبه پالرمو و CFT  را  آن طرف سال ادامه دهند .

وی ادامه داد: در این بررسی چند نکته مهم است که یکی از آنها رفتار FATF است. FATF در هفته گذشته هم اقدامات  ایران را تحسین کرد و هم از طرف دیگر با ابهام با موضوع ایران برخورد کرد؛ هرچه رفتار FATF سازنده تر باشد، بر تصمیم گیری مجمع تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: رفتار اروپایی ها هم بر تصمیم گیری اعضاء مجمع اثر  می‌گذارد . کلا ما  از رفتار اروپایی‌ها راضی نیستیم ، در برجام تعهدات مهمی از جمله خرید و فروش نفت و تاسیس شعبات بانکی وجود دارد که باید به آن ها پرداخت. به هر حال رفتار اروپایی ها در نظرات اعضای مجمع می تواند اثر گذار باشد .

رضایی تاکید کرد: ما همچنان رصد خود را ادامه می دهیم.

وی افزود: اینکه بعضی ها به این تاخیرها مجمع انتقاد می‌کنند درست نیست. هر نوع تصمیم گیری عجولانه غلط است. در این تاخیر ها فرصت داده می شود به دیپلماسی کشور. نمی شود ایران به تنهایی گام هایی بردارد و طرف مقابل هیچ ضمانتی ندهند. تاخیر ها می تواند سازنده و مفید باشد. کما اینکه می گفتند تا بهمن FATF را بررسی نکنید، چه ها می شود. الان می توانند اثر مثبتش را ببینند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع جز به مصلحت مردم و نظام به هیچ چیز دیگری نمی اندیشد. هر تصمیم که موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد مورد نظر مجمع خواهد بود. نمایندگان دولت و مجلس نزدیک به اتفاق آراء تایید کردند، امروز کار کارشناسی بیشتر ی باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در هر تصمیم باید نظرات همه کارشناسان را گوش دهیم و راهکار ارائه کنیم. شرایط کشور ما مثل شرایط سایر کشورها نیست؛ آن‌ها  مثل ما در تحریم‌های سخت نیستند. شاید اگر ما در تحریم نبودیم می توانستیم به سرعت تصمیم بگیریم.

رضایی در واکنش به پیشنهاد برپایی رفراندوم نیز گفت: وقتی نظام سیاسی کشور همه پیش‌بینی‌ها را برای برون رفت از مشکلات انجام داده است، اینگونه پیشنهادات خلاف قانون است. اگر ما به مجمع اجازه ندهیم کارش را بکند بر خلاف قانون است.

وی در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره بررسی لوایح چهارگانه گفت: آقای آاملی لاریجانی جواب صحبت های ایشان را دادند من تکرار نمی‌کنم. اما این حرف حرف دوستانه نیست و قانونی هم نیست.اینکه چرا ایشان در جلسات مجمع حاضر نمی شوند را باید از خودشان سوال کنیم .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در یک سال اخیر اقداماتی را علیه مجمع می شنویم که کاملا مشکوک است. در بحث هیت نظارت گفتند شورای نگهبان دوم در راه است.

وی افزود: در بررسی پالرمو هم می‌خواهند بدون کار کارشناسی عمیق، تصمیم گیری صورت بگیرد. یا از قول من نقلی  کرده اند که جوابش را دادم. فکر می کنیم عده ای نگران نظارت مجمع هستند؛ چراکه میلیاردها دلاری که بدون حساب و کتاب از بانک مرکزی بیرون آمده، جلویش گرفته می شود .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اساسا ورود این هیئت به لایحه تصویب شده مجلس وتاییدشده شورای نگهبان خلاف قانون است که حالا مواضع اروپاییان را موثردر تصمیم گیری مجمع میدانید…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا