خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لواسان جعبه‌سیاه زمین‌خواری ایران

ابوالقاسم رحمانی، روزنامه‌نگار  در یادداشتی با عنوان “لواسان جعبه‌سیاه زمین‌خواری ایران” در روزنامه‌ی فرهیختگان نوشت:

باستی‌هیلز، کلاک، ویلای داماد شمخانی، ویلای فاطمه حسینی و ویلای شبنم نعمت‌زاده و خیلی دیگر از این اسامی محتویاتی است که این روزها در فضای رسانه زیاد می‌شنوید. هرکدام به اندازه ارزش‌های چندهزار میلیاردی‌شان می‌توانند ناامیدی و بسط بی‌عدالتی را به جامعه و مردم تزریق کنند و به موازات همان هم با اقدامات رسانه‌ای و عدالتخواهی‌ها و پیگیری‌های عمومی و بازگشتن این اعداد و ارقام مافوق تصور به بیت‌المال می‌توانند چراغی از امید را بین مردم در نظام جمهوری اسلامی روشن نگه دارند که اگر این چنین غارتگری‌هایی رخ می‌دهد، در مقابل هستند چشم‌هایی که می‌بینند و اذهان و عقایدی که جست‌وجوگری و مطالبه می‌کنند. از هر چند نفری که در تهران سوال کنیم بهترین منطقه برای زندگی در پایتخت کجاست، سوای زعفرانیه، قیطریه، کامرانیه، شهرک غرب و … لواسان را پیشنهاد می‌کنند؛ منطقه‌ای با بهترین امکانات رفاهی و آب و هوایی که هم برای زندگی عادی و هم برای گذران فراغت، بهترین انتخاب پایتخت‌نشینان است. اما ارائه این تصویر ایده‌آل از لواسان نمی‌تواند بر اتفاقات و حاشیه‌های پیرامون این منطقه سایه بیندازد و ما را از عجایبی که در آن درحال وقوع است، باز دارد. پس بهتر است پیرو اقدامات و گزارش‌های میلاد گودرزی، سردبیر رسانه شهرداد ما هم گامی در تحقق عدالت و روشنگری نسبت به اتفاقات این منطقه برداریم.

ماجرای ویلاها

شاید اولین جرقه‌های توجه به لواسان مربوط به ویلاها باشد، حتی قبل از ماجرای سگ‌گردانی‌ها و حمله سگ به آن دختربچه، حتی قبل از ماجرای شوی لباس و پلمب سالنی که این اتفاق در آن افتاد و … . این ماجراها مربوط به ویلاها و ساخت‌وسازهای خاص در این منطقه به‌اصطلاح لاکچری‌نشین بودند و البته هستند که توجه به لواسان و وقوع اتفاقات مختلف در آن را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. از قضیه منطقه خاص و ویلای منتسب به سرلشکر فیروزآبادی که بگذریم، سه نام می‌تواند باب ورود ما به ساخت‌وسازهای گسترده غیرقانونی در منطقه لواسان باشد. سه نام که هرکدام پیوندهایی نزدیک با مقامات بلندپایه کشور دارند و همین موضوع را عجیب‌تر و قابل‌توجه‌تر می‌کند.

پیش از ورود به مصادیق موجود در این باره باید نکته دیگری را هم عنوان کرد که مساله ساخت‌وساز خصوصا ویلاسازی در منطقه لواسانات از سه منظر قابل بررسی است؛ مساله اول مربوط به ساخت‌وسازها در منطقه قابل‌ساخت‌وساز در لواسان است که تخلف در این حوزه مربوط به اضافه بناها و تخلفات اینچنینی است که البته تقریبا اکثر قریب به اتفاق سازه‌های موجود در لواسان از مصادیق این نوع از تخلف هستند. مساله دوم مربوط به ساخت‌وسازها در مناطقی است که خارج از محدوده طرح جامع هستند و به قولی جزء اراضی غیرقابل‌ساخت بوده‌اند که با فعل و انفعالاتی خارج از فضای رسمی و قانونی تبدیل به مناطق مسکونی شده‌اند. مساله سوم هم نقش و جایگاه مسئولان ازجمله مسئولان شهری منطقه لواسان است که در این بی‌قانونی آشکار نه‌تنها مقاومتی نشان نداده‌اند که اغلب به چشم درآمدزایی و با این نیت از کنار تخلفات عبور کرده‌اند.

توئیت یاشار، هادی، هانی و بقیه ماجرا

جرقه آغاز ماجرای آگاهی عمومی نسبت به تخلفات ویلاهای لواسان با توئیت یاشار سلطانی زده شد. سلطانی در واکنش به ساخت‌وسازهای برخی افراد و اقوام نزدیک به مسئولان بلندمرتبه کشور در توئیتی نوشت: «حال که ایام به کام دامادها شده، یادی کنیم از هادی میرمحمدعلی داماد آقای شمخانی. آقای شمخانی آیا از تخلف آشکار داماد خود که صاحب ملکی در لواسان است و دوبرابر مجوز قانونی ساخته، خبر دارید؟ خروجی پیوند خانوادگی با مسئولان: مصونیت و پیشرفت شده است!»

همین توئیت باعث شد ساخت‌وسازهای خاص افراد خاص در منطقه لواسان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. کمی بعد از ادعای یاشار سلطانی سایت انصاف‌نیوز با مطلبی تحت‌عنوان گاف یاشار سلطانی درباره داماد شمخانی نوشت: «نام کوچک داماد آقای شمخانی امیرحسن است نه هادی، این اسم هادی هم نزدیک به اسم هانی میرمحمدعلی، یعنی برادر هادی است که داماد صفدر حسینی یعنی همسر فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است.»

بعد از این هم فاطمه حسینی نماینده پرحاشیه مجلس شورای اسلامی دست به توئیت شد و در صفحه شخصی‌اش نوشت: «در پی شایعه‌پراکنی اخیر علیه اینجانب مبنی‌بر ویلای غیرقانونی در لواسان حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ دانسته و در راستای شفافیت به دستگاه قضا شکایت می‌کنم. زندگی و فعالیت‌هایم همواره شفاف بوده و حال وقت آن است که مدعیان، اسناد ادعاهای خود را به دادگاه ارائه کنند.»

لابه‌لای این بده‌وبستان‌های رسانه‌ای میلاد گودرزی سردبیر شهرداد، به لواسان رفت تا از نزدیک و جدی‌تر این موضوع را پیگیری کند تا هم زوایای پنهان موضوع بهتر روشن شود، هم اطلاعات کامل‌تری نسبت به تخلفات گسترده در لواسان منتشر کند. در ماجرای این حضور گودرزی در لواسان اتفاقات جالبی افتاد.

هم هادی، هم هانی وجود خارجی دارند

ماحصل حضور و پیگیری گودرزی در لواسان تایید وجود هادی و هانی میرمحمدعلی همسر فاطمه حسینی در آن منطقه درحال ساخت‌وساز و همچنین فعالیت حسن میرمحمدعلی داماد شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. موضوعی که با چاشنی نقش بازی‌کردن‌های حسن میرمحمدعلی و عدم‌افشای هویت حقیقی او و البته تایید تخلفات گسترده ویلاهای این افراد و بسیاری دیگر از ویلاسازان لواسان همراه بود. داماد شمخانی در این ماجرا خودش را پیمانکار ساختمان معرفی می‌کند و منکر هویت حقیقی خود می‌شود و بعد از آن بر وجود تخلفات گسترده در این منطقه صحه می‌گذارد. تخلفات عمدی و تعدی از حدود معین قانونی توسط کسانی که در این منطقه ویلا می‌سازند و با پرداخت جریمه ماده 100 این تخلفات را دور می‌زنند، بخشی از اظهارات میرمحمدعلی در ارتباط با ساخت‌وسازها در منطقه لواسان بود که پس از آن سروصداهای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد.

ماده 100، کمیسیونی برای دور زدن قانون!

همانطور که از کارگران درحال کار در ساختمان‌های لواسان تا حسن میرمحمدعلی داماد شمخانی گفتند، کمیسیون ماده 100 متشکل از نماینده استانداری، نماینده شورای شهر و یک قاضی راهی برای دور زدن قانون توسط کسانی بوده است که در لواسان اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند. این موضوع یعنی سوءاستفاده مدیران شهری و مالکان از ماده 100 جریان تازه‌ای نیست و از گذشته تا به‌حال محل نقد بسیاری از مسئولان و مردم بوده است، چراکه مالکان و سازندگان ابنیه با وجود تخلفات گسترده با علم به تخلف خود، دلخوش به ماده 100 نهایت مشکلی که پیش‌روی خود می‌دیدند پرداخت جریمه‌ای بود که البته دربرابر سود ایجاد‌شده برای آنها چیزی نبود و هرگز به تخریب بنای خود فکر هم نمی‌کردند.

محمدکاظم بهرامی، رئیس دیوان عدالت اداری بر لزوم بازنگری در رویکرد کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری تاکید کرد و افزود: «مشکل مهم‌تر خود قانون است که در عمل اجازه تخلف را به مردم می‌دهد. در یکی از بند‌های قانون ماده ۱۰۰ آمده است مالکان در زمان ساخت موظف به دریافت پروانه ساخت هستند و طبق آن باید ساختمان را احداث کنند و اگر حین ساخت تخلفی انجام دهند، پرونده آنها به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود و از آنها جریمه دریافت می‌شود که همین بند زمینه را برای تخلف باز می‌کند، لذا پیشنهاد ما این است که قانون ماده ۱۰۰ اصلاح شود و اجازه تخلف به کسی داده نشود.»

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی هم در انتقاد از کمیسیون ماده 100 گفت: «کمیسیون ماده 5 و 100 شهرداری فقط به دنبال کسب درآمد است.»

مجید کیان‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها مطرح شده و مورد تصمیم‌گیری واقع می‌شود، تصریح کرد: «روح تخلف از قانون وقتی اتفاق می‌افتد که شهرداری نتواند کنترل درستی داشته باشد، در این صورت قطعا ساخت‌وسازهای غیرمجاز مانند اضافه‌بنا، طبقات مازاد و حتی بدون پروانه شکل می‌گیرد که این موارد اکثرا درآمد مضاعف‌تری را برای شهرداری ایجاد می‌کند. شهرداری‌ها زمانی می‌توانند با تخلفات ساختمانی به درستی برخورد کنند که درآمد پایداری بدون توجه به کمیسیون ماده 100 داشته باشند.» و اظهارات و انتقادات بسیار دیگر نسبت به کمیسیون ماده 100 که گویا به جای برخورد و ایجاد محدودیت با متخلفان نوعی راه فرار و دورزدن قانونی برای آنها ایجاد کرده است.

تخریب ویلای شبنم نعمت‌زاده، فرزند وزیر سابق

یکی‌دیگر از این سازه‌های پرتخلف، ویلای شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و همسر محمد محبعلی بوده است. ویلایی که مجوز ساخت 150متر زیربنا را داشته اما طبق اطلاعات به دست آمده بیش از 600 متر ساخت‌وساز صورت گرفته است. تخلفی که با دل‌بستن به همان پرداخت جریمه ماده 100 ممکن شده و روی داده است. در این مورد پیگیری‌های رسانه‌ای و افشاگری‌ها در نهایت منتج به نتیجه شد و با دستور رئیس حوزه قضایی لواسانات و در اجرای رای کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به تخریب حدود هزارمتر بنای غیرمجاز دختر وزیر سابق در لواسان اقدام شد.

عزت‌الله چراغی، معاون شهرسازی شهرداری لواسان درباره تخریب این ویلا گفت: «ساختمان چهار طبقه حدودا ۱۵۰ متر پروانه داشته اما تخلف ساختمانی انجام داده‌اند و طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ بدوی این تخلفات ارجاع داده شده و حکم تخریب صادر شده است.»

تغییرکاربری زمین‌های چند‌هزار متری

میلاد گودرزی، سردبیر شهرداد در ادامه گزارش‌ها از تخلفات ساختمان‌سازی‌های لواسان به پدیده‌ای عجیب و بسیار گسترده‌تر از تک‌ویلاهای این مناطق رسید. باستی‌هیلز و کلاک دو نمونه از این مناطق خاص سکونتی در لواسان هستند. «نمی‌تونید برید، مگر اینکه یکی از ساکنین شما رو دعوت کنه. اینجا کلش خصوصیه، ملکش خصوصیه.»

اینها جملاتی است که برای ورود به باستی‌هیلز لواسان از نگهبانان و مدیران این محدوده جغرافیایی خاص می‌شنوید. همین موضوع حساسیت پرداخت به آن و البته کنجکاوی را افزایش می‌دهد، نگاه از ارتفاع و مشرف به باستی‌هیلز شگفت‌زدگی را بیشتر می‌کند؛ منطقه‌ای که از سد تا ارتفاع بسیار بالا را در برمی‌گیرد و سازه‌های موجود در آن که از پشت دیوار بلند دور آن به سختی دیده می‌شوند و مشخص نیست طبق کدام اصول شهرسازی و معماری ساخته شده‌اند همگی لزوم کنکاش بیشتر درباره این موضوع را ایجاب می‌کنند.

حجت‌الاسلام لواسانی، امام‌جمعه لواسان در واکنش به وجود چنین محدوده خاصی با سازه‌های ویلایی خاصی به نام باستی‌هیلز در لواسان می‌گوید در باستی چند اتفاق بد افتاده است که یکی از آنها همین موضوع اشرافیتی است که از نام آن هویداست، نامی که از منطقه‌ای اعیان‌نشین در آمریکا الگو گرفته است. نکته دیگری هم که لواسانی به آن اشاره می‌کند، منطقه ساخت این شهرک ویلایی است که به گفته او خارج از محدوده شهری و طرح جامع شهری لواسان است و ساخت‌وساز در آن ممنوع است. لواسانی همچنین به چندبرابر شدن ارزش زمین‌هایی که به یک‌باره از محدوده خارج از شهر به محدوده شهری تبدیل شده‌اند، واکنش نشان می‌دهد و معتقد است در سال 80 سازمان بازرسی به مساله توافقات پشت‌پرده برای تغییر کاربری این زمین‌ها ورود می‌کند و مانع توافق می‌شود و شورای شهر منحل  و شهردار وقت برکنار می‌شود و در جریان امور دادگاهی، دادگاه نیز حکم می‌دهد که اینجا خارج از محدوده شهری است. دیوارهای دور این شهرک و عدم‌اجازه ورود مردم عادی به آن هم موضوع دیگری است که این شهرک ایجاد کرده و نوعی توهین به مردم است. گودرزی، سردبیر شهرداد در ادامه تحقیقاتش به این موضوع می‌رسد که در 23 خرداد 80 توافقی بین شهرداری و غلامحسین مطهری‌اصل مالک زمین 128هزار متری امضا می‌شود و مجوز تفکیکی 50 قطعه دوهزار متری مسکونی به مالک داده می‌شود. مطهری‌اصل مالک پتروشیمی‌های نوید زرشیمی و امیرکبیر و از فعالان اتاق بازرگانی در ازای 330میلیون تومان و واگذاری زمینی هشت‌هزار و 500متری و بخشی از همین زمین مالک بزرگ‌ترین شهرک ویلایی لواسان می‌شود و این توافق همان روز مورد‌تایید شورای شهر قرار می‌گیرد و اعتراضات محیط‌زیست هم به جایی نمی‌رسد. در این پروژه هم ردی از کمیسیون ماده 100 و دور‌زدن قانون با تکیه بر این ماده وجود دارد.  برای مثال در قطعه زمین منتسب به علی انصاری مالک بانک آینده، ایران‌مال، بازارمبل و موبایل ایران که دوهزار و 850 مترمربع اضافه‌بنا و هزار و380 متر دیوارکشی غیرمجاز داشته، ماده 100 الزامی به تخریب تشخیص نداده و با جریمه سه‌میلیاردی کار را فیصله داده است.

کلاک یکی‌دیگر از عجایب لواسان

اما باستی تنها مورد خاص لواسان نیست. چیزی شبیه به باستی‌هیلز، سمت دیگری از لواسان را هم به تسخیر خود درآورده است. کلاک نام محدوده عظیم بیش از یک‌میلیون مترمربعی است که شبیه باستی‌هیلز در لواسان ایجاد شده و حالا گودرزی در ادامه تحقیقات خود در منطقه لواسان به این منطقه رسیده است. کلاک هم همچون باستی در منطقه‌ای خارج از محدوده شهری ایجاد و در حال تکمیل‌سازی سازه‌های خود در این منطقه کشاورزی سابق و مسکونی حاضر است. 19 اسفند 82 و توافقی بین شهرداری با مالکان این زمین بیش از یک‌میلیون مترمربعی و اضافه‌شدن این محدوده به مناطق شهری، البته در ازای واگذاری نصف زمین مذکور به شهرداری! از آنجایی که این الحاق محدوده غیرشهری به شهری نیازمند تایید کمیسیون ماده 5 است، این کمیسیون هم این تایید را در سال 85 انجام می‌دهد و مسیر برای مالکان جهت ایجاد دومین شهرک عجیب و لاکچری‌نشین لواسان هموار می‌شود.

بعد از این ماجرا، شورای عالی شهرسازی در تاریخ 3 دی 86 با این انتقال مخالفت می‌کند. موضوعی که همزمانی آن با دستگیری یوسفعلی درون‌پرور معاون استانداری وقت و یکی از امضاکنندگان ماده5  ماجرای کلاک را وارد فاز جدیدی می‌کند. براساس گزارش سایت‌های خبری از ششمین جلسه دادگاه اختلاس بیمه ایران، نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست متهمان ازجمله یوسفعلی درون‌پرور همان معاون استانداری وقت، ورود اراضی کلاک به محدوده را بدون مجوز شورای عالی شهرسازی و غیرقانونی می‌داند که همین موضوع باعث می شود مالکان نسبت به شهرداری اقامه دعوا کنند که دادگاه هم شهرداری را محکوم می‌کند. این اما پایان ماجرای کلاک نبود، طبق اعلام میلاد گودرزی و طی تحقیقات صورت‌گرفته شورای عالی شهرسازی و معماری در دی ماه 93 مصوبه‌ای می‌گذارند که می‌گوید براساس تکلیف تعیین‌شده از سوی دفتر رهبری و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گزارش مفصلی درباره چرایی و چگونگی بروز این تخلف تهیه شود، با رئیس قوه قضائیه برای لغو احکام صادرشده درباره ساخت‌وساز در این منطقه مکاتبه شود، شهرداری لواسان از صدور مجوز ساخت‌وساز منع شود و مراجع استانی از هرگونه ساخت‌وساز جلوگیری کنند. علت این هم رعایت حریم کیفی سد لتیان به‌عنوان منبع آب شرب تهران و حفظ اراضی کشاورزی و… از سوی شورای عالی شهرسازی عنوان می‌شود.

دو ماه از این مصوبه نگذشته بود که مقام معظم رهبری طی سخنرانی در جمع فعالان محیط‌زیست عنوان کردند: «نباید اجازه داد منبع شرب تهران مورد‌تعرض قرار بگیرد. منبع هوا و تنفس تهران مورد‌تعرض قرار بگیرد. منابع زندگی در تهران، پایتخت کشور مرکز دولت اسلامی مورد تعرض یک عده‌ای قرار بگیرد. با اینها باید برخورد کنید. اگر خدایی‌نکرده در داخل دستگاه‌ها کسانی هستند که کوتاهی می‌کنند با آنها شدیدتر برخورد کنید. اینها جزء کارهای لازم و اساسی است.» این سخنان به زعم رسانه‌ها و مسئولان اشاره مستقیم به موضوع کلاک بود که از سوی رهبری و به صراحت عنوان شد و انتظار این بود که بعد از این سخنان ماجرای کلاک به پایان برسد اما واقعیت این نیست و بعد از گذشت چهارسال از این سخنرانی و مخالفت مستقیم با ساخت‌وسازها در کلاک همچنان این روند ادامه دارد.

بورلی هیلز: بِوِرلی هیلز شهری در حومه غربی کلانشهر لس‌آنجلس واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکاست. بورلی هیلز همواره به‌عنوان یکی از گرانقیمت‌ترین شهرهای ایالات‌متحده شناخته می‌شود. بسیاری از مشهورترین بازیگران سینمای هالیوود، خوانندگان و دیگر هنرمندان آمریکایی در این شهر اقامت دارند. باستی‌هیلز: شهرک سوپرلاکچری «باستی هیلز» در شهر لواسان در استان تهران روی کوه و مشرف به لواسان و سد لتیان با منظره‌ای زیبا احداث شده است که مشتری‌های لاکچری خود را دارد و به جز شهروندان خاص، سایر شهروندان حق تردد به این منطقه اشرافی را ندارند. این منطقه کاملا خصوصی بوده و با حصار و دیوارهای هفت‌متری از شهر جدا شده و نام او برگرفته از بورلی هیلز لس‌آنجلس در ایالات متحده است. همین تعاریف در ارتباط با مساله دوم منطقه لواسان تا قسمتی روشنگر واقع می‌شود اما این همه نیست و باید بیشتر گفت و نوشت. همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، لواسان و ساخت‌وسازهای غیرقانونی در این منطقه در چند بخش قابل‌تقسیم و بررسی هستند، بخش ابتدایی که مربوط به اضافه‌سازی‌ها و تخلفات مربوط به اضافه بنا و دورزدن قانونی این موضوع با تکیه بر کمیسیون ماده 100 بود، اشاره شد، بخش دوم و مساله دوم مربوط به ساخت‌وسازها در مناطق خارج از طرح جامع، ساخت‌وسازها در کوهستان و زمین‌های کشاورزی و الحاق این مناطق به محدوده شهری و افزایش چندبرابری قیمت این قسمت‌هاست. در لواسان که قدم بزنید اگر به صورت رندوم و اتفاقی جلوی هرکسی را بگیرید و سوال کنید عجیب‌ترین و به قولی لاکچری‌ترین مناطق لواسان کجاست، حتما نامی از باستی‌هیلز و کلاک خواهید شنید. مناطقی که جز همین نام جزئیات دیگری برای مردم لواسان ندارند و کسی نمی‌داند پشت دیوارهای بلند این شهرک‌های لاکچری‌نشین چه می‌گذرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا