خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«عروس پرنده» دنبال خودنمایی بود؟

انتشار کلیپی از گوشه های یک مراسم ازدواج در شهر تهران که عروس پولدار روی صندلی با بادکنک های سفید به پرواز درآمده این روزها خبرساز شده است؛ رویدادی که به زعم جامعه شناسان تشدید فاصله طبقاتی و تلاش مرفهان برای افزایش فاصله شان با دهک های پایین جامعه تلقی می شود.

به گزارش ایرنا انتشار این کلیپ در شبکه های اجتماعی بازتاب های وسیعی پیدا کرده و گفته شده که محل این مراسم نیز اطراف میدان آرژانتین بوده است.

برخی کاربران شبکه های اجتماعی در وصف این رویداد چنین نوشته اند: وسط این اوضاع، به رخ کشیدن این شکاف طبقاتی واقعا یعنی چه؟ هیچکس هم نیست بگوید پول خودتونه، هر کاری می خواهید بکنید، اما چرا جلو چشم مردم رژه حقارت می دهید؟

به همین بهانه خبرنگار ایرنا استان تهران به سراغ «غلامرضا علیزاده» جامعه شناس رفته است تا نظر وی را درباره علت های شکل گیری چنین رفتارهایی و نیز تبعات آن به گفت وگو بنشیند.

این جامعه شناس معتقد است: زمانی که جامعه بشدت قطبی و منجر به ایجاد گروه های تهی دست و فرادست می شود؛ این گسل شدید طبقاتی با خود وجوه متمایزی را ایجاد می کند تا دارندگان امتیاز، خود را از دیگران جدا کنند و دست به اعمالی بزنند که بی نظیر و نشان دهنده قدرت مالی آنان در جامعه طبقاتی باشد.
وی افزود: پیدایش پاره ای از پدیده های اجتماعی برای به رخ کشیدن پایگاه بالا، منزلت و وجاهت اجتماعی گروه های ممتاز (به زعم خودشان) است.

علیزاده اظهارداشت: هر قدر جامعه شکاف طبقاتی وسیع تری داشته باشد به همان میزان رفتارهای جدید و ممتازکننده دهک های درآمدی بالا نیز ظهور و بروز پیدا می کند.

این جامعه شناس ادامه داد: وقتی در جامعه ای درآمد دهک اول با دهک دهم بیش از 100 برابر باشد ضمن اینکه زمینه های اختلاس، رشوه، و زیرمیزی ها نیز آن را تقویت می کند، نوع رفتار، پوشش، ابزار و وسایل مورد استفاده اعضای دهک دارنده درآمدهای بالا از بقیه قشرهای اجتماعی متمایز می شود و این تمایز در شکل پدیده میدان آرژانتین هم خود را نشان می دهد.

وی گفت: این نوع رفتارها پیش از این در قالب گشت با هواپیما، رفتن روی قله کوه ها و کشتی های تفریحی نیز متداول شده بود که امروز در شیوه های نوین به رخ کشیدن توانایی های مالی گروه های ممتاز خود را نشان می دهد و هر روز که می گذرد شیوه های جدیدتری از نحوه این نوع رفتارهای اجتماعی و استفاده از ابزار و وسایل به کارگرفته، نمودار می شود.

علیزاده از اینگونه پدیده ها به عنوان نشانه بیماری های اجتماعی یاد و بیان کرد: این نوع بیماری های اجتماعی نشان می دهد 80 درصد ثروت جامعه در اختیار 20 درصد یعنی 2 دهک جامعه هست و 20 درصد ثروت را 80 درصد یا هشت دهک درآمدی در اختیار دارند.

وی ادامه داد: این دهک های پردرآمد جامعه به دنبال متمایزکردن خویش از سایر دهک ها و به نوعی نوآوری در به رخ کشیدن قدرت مالی و اجتماعی خود هستند.

**تبعات این پدیده های اجتماعی

این جامعه شناس گفت: اگر روند جامعه اینگونه ادامه یابد در آینده ای نه چندان دور شاهد شیوه های بیمارگونه دیگری از این نوع اشرافیت نوکیسه و تازه به دوران رسیده که ثروت های بادآورده ای را به چنگ آورده اند، خواهیم بود.

علیزاده درباره راه حل اینگونه معضلات نیز اظهارداشت: ابتدا باید بررسی شود که ثروت این افراد از طریق تلاش و کوشش به دست آمده و مالیات درآمدهای هنگفت نیز پرداخت شده یا خیر؛ همچنین مشخص شود آیا این گروه های ممتاز فرار مالیاتی داشته اند؟

وی افزود: درآمدهای این دسته از افراد که از راه های غیرقانونی و زد و بند، رانت های اطلاعاتی و خویشاوندی به دست آمده است باید به هر شکل ممکن به خزانه کشور بازگردد.

این جامعه شناس تاکید کرد: باید موضوع «از کجا آورده اید» در مورد اعضای پاره ای از دهک های اجتماعی با درآمدهای هنگفت به طور دقیق و عمیق اجرا و منشا درآمدهای بادآورده مشخص شود.

علیزاده تمامی مشکلات امروز جامعه را ناشی از وضعیت نابهنجار در توزیع ثروت ملی دانست و گفت: روند شرایط موجود به گونه ای است که هر روز به ثروت ثروتمندان افزوده و تهیدستان فقیرتر و به نان شب محتاج تر می شوند که این روند باید اصلاح شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا