خرید تور تابستان ایران بوم گردی

میانجی‌گری عراق بین ایران و عربستان؟ | تحلیل العربی الجدید

سفر نخست وزیر عراق به ایران که روز شنبه آغاز شده، باب سخن از میانجی گری عراق برای همگرایی دیدگاهها میان ایران و عربستان را باز کرده است علی الخصوص اینکه این سفر چند روز پس از سفر نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به عراق، سخنان وی درباره میانجی گری عراق و نقش منطقه ای این کشور و در نهایت سفر اخیر نخست وزیر عراق به عربستان صورت می گیرد.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، عبدالمهدی به محض ورود به تهران گفت که کشورش تمایل دارد به جنگ ها و اختلافات موجود در منطقه پایان دهد. او در کنفرانس مطبوعاتی با حسن روحانی گفت: عراق برای تقویت پایه های صلح در منطقه تلاش می کند. عبدالمهدی افزود: قصد داریم دست در دست هم علیه هر گونه تهدیدی که دو کشور و یا هرکشور دیگری در منطقه را هدف قرار می دهد، بایستیم.

نخست وزیر عراق همچنین گفت که به زودی به کشورهای جهان سفرهای مهمی خواهد داشت. از سوی دیگر حسن روحانی خواستار گسترش تجارت گاز و برق بین ایران و عراق و همکاری دو طرف به منظور اجرای طرح ارتباط خطوط راه آهن میان دو کشور شد وگفت: طرح های صادرات برق و گاز و همچنین نفت ادامه دارد. ما آماده گسترش این تماس ها هستیم نه فقط برای دو کشور بلکه برای دیگر کشورهای منطقه هم خواستار این موضوع هستیم.

روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که براساس توافق امضا شده میان یکدیگر در مارس گذشته، در ماههای آتی خط راه آهنی میان دو کشور احداث شود.

پیشنهادهای عبدالمهدی به ایران برای حل مشکلات منطقه

در همین راستا یک منبع دولتی عراقی با تاکید بر اینکه عبدالمهدی در سفر به تهران راه حل هایی را برای مشکلات منطقه به ایرانی ها پیشنهاد خواهد کرد، به العربی الجدید گفت: عبدالمهدی به مشکلات خاورمیانه به عنوان مشکلاتی زنجیره وار و مرتبط به هم نگاه می کند و معتقد است که تحقق ثبات بدون حل همه مشکلات امکان پذیر نیست.

این منبع از تمایل عراق برای پایان دادن به تنش های میان ایران و شماری از کشورهای منطقه خصوصا عربستان پرده برداشت و گفت: عراق امیدوار است که ثبات در سوریه، یمن و تمامی کشورهای منطقه محقق شود زیرا هر گونه جنگ و بحران در این کشورها روی عراق تاثیر خواهد داشت.

منبع مذکوربا اشاره به اینکه عراقی ها یقین دارند که هر بحرانی می تواند امتداد یابد و آتش آن دامن عراق را نیز بگیرد، بیان کرد: گروه تروریستی داعش پیش از آنکه به عراق منتقل شود، در سوریه ظهور کرد. وضعیت القاعده و دیگر گروههای تروریستی هم به همین شکل است. دولت عراق به دور از چشم پارلمان فعالیت نمی کند و قوه مقننه عراق از رویکردهای دولت برای کمک به کاهش تنش در منطقه حمایت می کند.

«سعران الاعاجیبی» نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق ضمن تایید این موضوع به العربی الجدید گفت: پارلمان از تلاش های دولت برای گشودن درهای همکاری و گفتگو با کشورهای منطقه حمایت می کند. وی بیان کرد: عراق در حال به دست آوردن جایگاه مهم و شناخته شده در خاورمیانه است.عراق که به یک کشور تاثیرگذار تبدیل شده، می تواند در سایه رقابت آمریکا و ایران در عراق، از آن استفاده کند.

وی با بیان اینکه می توانیم از اوضاع کنونی و نیاز دیگران به ما در راستای منافع عراق بهره ببریم، مدعی شد: ایران که در حال عبوز از بحران تحریم هاست به عراق نیاز دارد و وضعیت دیگر کشورهای منطقه هم به همین شکل است بنابراین لازم است از این موضوع در راستای تقویت جایگاه عراق در سطوح خارجی بهره ببریم.

سفر عبدالمهدی به تهران پس از سفر هیات بلندپایه سعودی به بغداد

این درحالی است که سفر عبدالمهدی به تهران که چند روز پس از سفر یک هیات بلندپایه وزارتی و اقتصادی سعودی به بغداد و امضای توافقنامه های اقتصادی میان عراق و عربستان صورت گرفت، سوالات زیادی را درباره زمان آن مطرح کرده است. «سعد المطلبی» از رهبران ائتلاف دولت قانون با بیان این موضوع می گوید: عراق تلاش می کند که در روابط با عربستان و ایران توازن را حفظ کند. عربستان اخیرا تلاش کرده است که به طرق مختلف روابط با عراق را بهبود بخشد و این موضوع اگر جبران نشود، می تواند همسایه شرقی یعنی ایران را تحریک کند.

وی با بیان اینکه سفر عبدالمهدی به ایران در راستای جستجوی منافع عراق صورت می گیرد، یادآور شده است: بی طرف ماندن عراق در شرابط فعلی امری بسیار سخت است به همین دلیل نخست وزیر به سفرهای منطقه ای متوسل شده است.

عضو جریان الحکمه: ایران پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ نقشی تاریخی ایفا کردند

«علی الرفیعی» عضو جریان الحکمه عراق نیز در این باره می گوید: سفر عبدالمهدی به تهران می تواند به همگرایی میان ایران از یک طرف و عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس در طرف دیگر کمک کند.

الرفیعی در گفتگو با العربی الجدید افزود: عراق بویژه پس از پیروزی بر گروه تررویستی داعش، دیگر یک کشور حاشیه ای در منطقه نیست. عراق می تواند میان ایران و کشورهای خلیج فارس همگرایی ایجاد کند و همچنین می توان ایران و آمریکا را هم به هم نزدیک گرداند واستقبال از عراق و حضور هیات سعودی به بغداد بهترین دلیل برای این مدعا است.

این نماینده عراقی با تاکید بر اینکه میان ایران و عراق پرونده های زیادی نظیر مرزها و منافع دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: ایرانی ها در حمایت از نظام سیاسی عراق پس از اشغال این کشور توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳، نقشی تاریخی ایفا کردند. اهمیت سفر عبدالمهدی به تهران به این جهت است که وی پیشتر به عربستان نیز سفر کرده بود.

میانجی گری عراق  از زمان سفر عبدالمهدی به مصر مطرح شده است

سخن از میانجی گری عراق بین عربستان و ایران چند روز پس از سفر نبیه بری رئیس مجلس لبنان به بغداد و دیدار وی با عبدالدمهدی، دیگر مقامات عراقی و حضرت آیت الله العظمی سیستانی مطرح می شود. رسانه های لبنانی در این باره نوشتند: نبیه بری در سفر به بغداد تاکید کرد که عراق می تواند نقش بزرگتری در زمینه آشتی میان عربستان و ایران ایفا کند و از این طریق جبهه داخلی و نقش خارجی را تقویت بخشد.

رسانه های خبری به نقل از منابع سیاسی عراقی عنوان کردند که عبدالمهدی در سفر به تهران طرح همگرایی میان ایران و عربستان را مطرح خواهد کردو همین رسانه ها افزودند که این طرح از مصر که عبدالمهدی ماه گذشته به آن سفر کرد، آغاز شده و نشانه های آن پس از سفر اخیر نخست وزیر عراق به عربستان بیشتر و بیشتر روشن خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا