خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنجال سعید قاسمی: از شکایت هلال‌احمر تا تکذیب سپاه

فرارو نوشت: پس از انتشار گسترده گفت‎وگوی “سعید قاسمی” با برنامه اینترنتی رو در رو در فضای مجازی مبنی بر اینکه “در بوسنی تحت پوشش هلال احمر رفته بودیم و به نیرو‌های مجاهدین آموزش نظامی می‌دادیم و با القاعده‎ای‎ها با هم بودیم”، جمعیت هلال احمر در حساب توئیتر خود نوشت: «هلال احمر هیچگاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیرو‌های نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون ۴ گانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‎طرفیم؛ چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعی هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعاً بدون هماهنگی بوده است.»

هلال احمر افزوده است: بدین ترتیب به دنبال اقرار سعید قاسمی، از فرماندهان سابق نظامی به استفاده از پوشش هلال احمر برای اهداف نظامی در زمان جنگ بوسنی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از وی به مراجع قضایی شکایت کرده و حق پیگیری این موضوع را تا زمان رسیدن به نتیجه برای خود محفوظ می‌داند.

روابط عمومی سپاه: اظهارات آقای سعید قاسمی دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده است

به گزارش سپاه نیوز در پی انتشار ویدیویی اینترنتی از سعید قاسمی یکی از بازنشستگان سپاه درباره استفاده از پوشش هلال احمر در جریان جنگ بوسنی و متعاقبا واکنش جمعیت هلال احمر کشور و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: اظهارات آقای سعید قاسمی که مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد، دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نمی‌باشد.

وی افزود: مواضع و کارکرد‌های سپاه در عرصه‌های مختلف تابع منطق و منطبق با قوانین و مقررات بوده و اقدامات امدادی سپاه به مردم مسلمان بوسنی نیز از این قاعده تبعیت کرده است.

سردار شریف همچنین با اشاره به تلاش امریکایی‌ها برای قلب واقعیات و وارونه جلوه دادن اقدامات سپاه در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: تجربه نشان داده است مستنداتی که امریکایی‌ها برای واقعیت سازی‌های موردنظر خود ارائه می‌کنند فاقد وجاهت و اعتبار بوده و بایستی با تردید و هوشمندی با آن برخورد شود.

وی در پایان با یادآوری اینکه این گونه اظهارات از آقای سعید قاسمی مسبوق به سابقه بوده و مسئولیت اظهارات اخیر بر عهده وی است گفت: در عین حال تاکید می‌کنیم ایشان و برخی افراد که از سازمان سپاه بازنشسته و یا به گونه‌ای جدا شده‌اند، از اظهارنظر‌های غیرمسئولانه و خلاف واقع پرهیز نموده و برای دشمنان انقلاب و ملت ایران تولید بهانه و دستاویز نکنند.

هلال احمر: از سعید قاسمی شکایت می‌کنیم

بعد از اظهارات سعید قاسمی جمعیت هلال احمر ایران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هلال احمر هیچ گاه اجازه استفاده از نشان‌واره و لباس خود را به نیرو‌های نظامی نمی‌دهد. این نهاد بین المللی طبق کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی طرف است، زیرا کار مهمی به نام حمایت از انسانیت و کمک به افراد غیرنظامی دارد.

اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعیت هلال احمر ایران در مسیری مغایر با اهداف و اصول این نهاد بین المللی سوءاستفاده کرده، قطعا بدون اجازه و هماهنگی این جمعیت بوده است که اگر قرار بر هماهنگی و اجازه هم باشد، قطعا اجازه چنین اقدامی داده نمی‌شود.

بدین ترتیب به دنبال اقرار سعید قاسمی، از فرماندهان سابق نظامی به استفاده از پوشش هلال احمر برای اهداف نظامی در زمان جنگ بوسنی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از وی به مراجع قضایی شکایت کرده و حق پیگیری این موضوع را تا زمان رسیدن به نتیجه برای خود محفوظ می‌داند.

واکنش الله‌کرم به اظهارات جنجالی سعید قاسمی

حسین الله کرم درباره صحت این اظهارات سعید قاسمی به نامه‌نیوز گفت: من نکته ایشان را دیدم، او نگفت که ما با لباس هلال احمر یا از طریق هلال احمر در بوسنی بودیم. در واقع او با استفاده از این تعبیر می‌خواست بگوید «ما آنجا امدادگر بودیم»، چون امداد و کمک رسانی شاخصه و ویژگی هلال احمر است بنابراین فعالان این حوزه امدادگر محسوب می‌شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به کسانی که معتقدند سعید قاسمی در مقطع کنونی به عمد و با هدف تحریک آمریکایی‌ها برای آغاز جنگ علیه ایران چنین اظهاراتی را مطرح کرد، یادآور شد: امثال من و سعید معتقدیم که الان در حال جنگ با آمریکا هستیم، این طور نیست که جنگ تمام شد و امروز جنگی وجود ندارد. وقتی آمریکایی‌ها به لحاظ سیاسی و امنیتی ما را تحریم می‌کنند نوعی جنگ است.

وی ادامه داد: اگر منظور {آن است که اظهارات سعید قاسمی با هدف} تقویت میان جنگ آمریکا و ایران بیان شد، خیر این طور نیست. در واقع سعید دارد به نوعی شاخ و شانه می‌کشد که ما عمل کردیم و عمل خواهیم کرد و از چیزی نمی‌ترسیم. اگر به ما تهمت تروریست بودن هم زده شود، راه خود را ادامه می‌دهیم و از این چیز‌ها نمی‌ترسیم.

الله کرم بیان کرد: امثال من و سعید کعبه آمال مان واشنگتن نیست بلکه کعبه آمال ما کربلاست. هدف ما رشد به شیوه غرب گرایی نیست، هدف ما شهادت است لذا نیازی به این نیست که ما بخواهیم آمریکایی‌ها را تحریک کنیم چراکه با آمریکایی‌ها در جنگ هستیم.

سعید قاسمی کیست؟

سعید قاسمی یا به تعبیر درست‌تر “سعید محمد قاسمی” این روز‌ها باز به سوژه جنجالی برای رسانه‌ها تبدیل شده، اما این سعید قاسمی کیست؟

سعید قاسمی مثل محمود احمدی نژاد در دانشگاه علم و صنعت تحصیل کرده و پیش از انقلاب عضو از فعالان سیاسی این دانشگاه بوده، پس از پیروزی انقلاب و با آغاز جنگ راهی جبهه می‌شود و به عضویت سپاه در می‌آید. از اعضای جدی انصار حزب الله است و البته بازنشسته سپاه پاسداران و مثل هم دانشگاهیش، محمود احمدی نژاد از مخالفان جدی آیت الله هاشمی رفسنجانی!

او به شدت مخالف پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ ایران و عراق است و چندین بار علنا آن اقدام امام خمینی (ره) را که به زعم او تحت تاثیر هاشمی رفسنجانی بوده، زیر سوال برده است.

به گزارش برنا، سعید قاسمی جنجال‌های عجیب و غریب کم ندارد، او یکبار مدعی شده بود اگر فائزه هاشمی محکوم و راهی زندان شود ریشش را از ته می‌تراشد، البته که فائزه هاشمی به زندان رفت، ولی سعید قاسمی ریشش را نتراشید. ادعای کذب استخر فرح در ماجرای درگذشت آیت الله هاشمی هم اولین بار توسط او مطرح و بعد‌ها این ادعا از طرف مسوولان تکذیب شد. استخری که او مدعی بود متعلق به فرح است پس از انقلاب و در زمان دولت سازندگی ساخته شده بود و مسوولان بسیاری از آن استفاده می‌کردند.

این روز‌ها ادعای او در مورد حضورش با لباس هلال احمر در جنگ بوسنی حاشیه ساز شده و سپاه پاسداران و هلال احمر هر دو این ادعای کذب را تکذیب کرده اند، البته او هم در واکنش به این تکذیب‌ها همچنان بر نظرش اصرار کرده و مدعی شده نیرو‌های سازمان ملل هم جاسوسی می‌کنند. هلال احمر برای نجات مستضعفین است و ما برای دفاع از مستضعفیت به جنگ بوسنی رفته بودیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شماحق دارید کعبه امالتان را خودتان معین کنید ولی کسی به شما چنین وکالتی نداده است شخصا درهرگوشه این جهان میتوانید بروید واز اعتقادادتان دفاع کنیدولی این مجوزی برای فراخان جنگ طلبان امریکایی نیست ….ضمنا این عناصر ریششان به اندازه سخنانشان است…..

    3
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا