خرید تور تابستان ایران بوم گردی

باج گیری مقامات عربستان از همسران فعالان سیاسی

شفقنا به نقل از مرآه الجزیره نوشت: نقض حقوق مخالفان سیاسی در عربستان تنها به بازداشت و شکنجه سیستماتیک محدود نمی شود بلکه این موضوع از تعرض به همسران و فرزندانشان تا باج گیری از همسران آنها و وادار کردنشان به طلاق در ازای دریافت برخی حقوق مسلم فراتر می رود.

داستان یکی از فعالان بازداشتی در داخل زندان های عربستان را «علی هاشم» فعال حقوقی سرشناس سعودی روایت کرده و از نحوه وادار کردن همسر این فعال زندانی در ازای دریافت کارت شناسایی برای خانواده وی و فرزندانشان و صدور مجوز ثبت نام آنها در مهد کودک پرده برداشته است.

همسر یکی از فعالان داخل عربستان به متارکه همسرش در ازای صدور کارت شناسایی برای خانواده وی و فرزنداش و ورود آنها به مهدکودک وادار شده است# به فریاد-خانواده های- فعالان- برسید هاشم در توییتی به نقل از همسر این زندانی سیاسی آورده است که از وی در هنگام بازجویی خواسته اند که اگر خواهان صدور کارت شناسایی ملی و تکمیل روند واکسیناسیون کودکانش در کلینیک های دولتی است باید فورا همسرش را طلاق دهد.

به گفته هاشم، همسر این فعال سیاسی مجبور شده به چنین درخواستی پاسخ مثبت دهد تا بتواند به این طریق از فرزندانش محافظت کند. چون در غیر این صورت با واکنش تند رژیم سعودی مواجه می شد.

هاشم که مقامات عربستان اخیرا علیه فرزندانش حصر خانگی اعمال کرده اند و از سفر آنها جلوگیری می کنند، در ادامه آورده است: برای بیشتر زنانی که همسرانشان از سوی نیروهای امنیتی عربستان در ۳ سال اخیر ترور شده اند، گواهی وفات صادر نشده و از توقف خدماتی که فرزندانشان را از آموزش و بهداشت محروم می کند، رنج می برند و قادر به دریافت کارت شناسایی و گذرنامه نیستد و از ساده ترین حقوق خود نیز محروم هستند.

سخنان هاشم در این خصوص با اظهارات «سعد بن ناصر» استاد دانشگاه و مبلغ معارض سعودی که گفته بود برخی از همسران بازداشت شدگان و فعالان خارج از کشور با فشار برای طلاق و جدایی روبرو هستند، سنخیت دارد.

سعد بن ناصر ماه جاری طی سخنانی گفته بود که مقامات سعودی از یک طرف در حال قانع کردن زنان فعالان هستند تا این اعتقاد را به آنها تلقین کنند که زندانیان و افراد تبعیدی خائن و ضد دین هستند و از طرف دیگر با اخراج از کار و مخیر کردن آنها بین طلاق یا از دست دادن شغل ترسانده می شوند سپس راههای درخواست متارکه را برای آنها تسهیل می کنند.

مقامات عربستان چندی پیش «خدیجه الحربی» نویسنده زن سعودی را به همراه ۹ فعال دیگر از جمله «ثُمَرالمرزوقی» هسمر خدیجه الحربی به دلیل اعتراض به محاکمه زنان بازداشتی دستگیر کردند.

فعالان می گویند: بازداشت خانم الحربی که آخرین ماه بارداری را سپری می کند، جزو سلسله اقداماتی است که برای سرکوب زنان در عربستان اعمال می شود؛ سرکوبی که هیچ کس از آن مستثنا نمی شود.

«علی هاشم» فعال سعودی فاش کرده است که مقامات عربستان فرزندانش را از ترک کشور و پیوستن به وی در بیروت منع کرده اند و گذرنامه های فرزندانش از سپتامبر ۲۰۱۷ مصادره شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا