خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیویورک تایمز: ۳۳ نفر از اعدام شدگان در عربستان شیعه بودند

نیویورک تایمز نوشت: عربستان 37 نفر را که دستکم 33 نفرشان شیعه بودند، به طور همزمان در یک روز اعدام کرد و حال آنکه سازمان های مدافع حقوق بشر، برگزاری عادلانه جلسات محاکمه این افراد را زیر سوال بردند.

به گزارش ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز در خبری در همین رابطه نوشت: دستکم 33 نفر از اعدام شدگان به اقلیت شیعه این پادشاهی تعلق داشتند.

خبرگزاری رسمی عربستان با صدور بیانیه ای مدعی شد که این افراد ایدئولوژی افراط گرایی و تروریستی داشتند و با تشکیل شبکه های تروریستی درصدد برهم زدن امنیت و گسترش ناآرامی در کشور بودند.

این خبرگزاری اسامی 37 اعدام شده را اعلام کرد، اما در مورد جرایم مرتکب شده از سوی این افراد و زمان ارتکاب جرم، اطلاعات اندکی منتشر کرد.

یازده نفر از اعدام شدگان از سال 2013 میلادی به بعد به اتهام جاسوسی بازداشت شدند و دو یا سه سال قبل از آغاز جلسات محاکمه شان، به زندان افتادند.

برخی از وکلای مدافع این افراد در پی محروم شدن از برقراری ارتباط با موکلان خود و دسترسی به پرونده های آنها، پیگیری روال قضایی را تحریم کردند.

چهارده نفر دیگر از این اعدام شدگان، به دلیل شرکت در اعتراض های ضد دولتی در سال 2012، بازداشت شدند و جلسات محاکمه شان در سال 2015 شروع شد.

اعدام های گروهی در عربستان از ژانویه 2016 شدت گرفت، زمانی که 47 نفر از جمله شیخ «نمر النمر» روحانی شیعی منتقد آل سعود در یک روز اعدام شدند.

هیچ یک از اعدام شدگان در روز سه شنبه، به اندازه شیخ النمر، سرشناس نبودند و مشخص نیست که اعدام این افراد، عکس العمل هایی را در عربستان یا خارج از این کشور در برخواهد داشت یا نه.
اما ساکنان استان شرقی عربستان که اکثرا شیعه هستند، از حضور پررنگ پلیس در این استان خبر دادند تا از هرگونه اعتراض احتمالی جلوگیری کنند.

عربستان همچنین روز سه شنبه سه نفر دیگر را در قالب پرونده ای جداگانه اعدام کرد و براساس اعلام دیده بان حقوق بشر، با احتساب اعدامی های روز گذشته، شمار اعدام های این کشور در سال جاری میلادی به 106 نفر رسید. در سال گذشته میلادی (2018)، 148 نفر در عربستان اعدام شدند.

عفو بین الملل با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن اعدام 37 نفر در عربستان اعلام کرد که این اقدام شاهدی هولناک است که نشان می دهد مقام های سعودی هیچ ارزشی برای جان انسان ها قائل نیستند و از مجازات اعدام به طور سازمان یافته برای سرکوب اقلیت شیعه در این کشور استفاده می کنند.

این سازمان در بیانیه خود آورد: محاکمه این افراد بسیار ظالمانه بود و اعدام «عبدالکریم الحواج» در حالی که کمتر از 18 سال سن داشت، نقض آشکار قوانین بین المللی به شمار می رود.

در همین حال، «حسین قریبی» دستیار وزیر امور خارجه کشورمان از اعدام همزمان 37 نفر در عربستان انتقاد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا