خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش: مرد کت و شلواری مرموز از باستی هیلز می‌گوید

بابک مجیدی، خبرنگار انصاف نیوز: خانه‌ای دو طبقه بود اما راه پله‌ای برای رفتن به طبقه‌ی دوم نداشت! برای اینکه بالا برویم از او خواهش کردم مسیر را نشان دهد، کنار یکی از پریزها دکمه‌ای بود که با فشردن آن یکباره راه پله از کف شروع به باز شدن کرد! پله‌ای تشکیل شد که قبل از باز شدن نمای پارکتی آن کاملا با زمین هم‌سطح بود و قابل تشخیص نبود. این تنهای بخشی از شگفتی‌های یکی از خانه‌های باستی‌ هیلز لواسان بود.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز شهرک باستی هیلز که در دامنه‌ی کوه‌های شمال لواسان واقع شده، با منظره‌ای بی‌نظیر رو به شهر لواسان و سد لتیان، یکی از جنجالی‌ترین شهرک‌هایی است که به دلیل خاص بودن املاک موجود در آن، در روزهای اخیر مشهور شده است. حدود 50 واحد مسکونی با متراژهایی بیشتر از 2000 متر به چشم می‌خورد. منظره‌های جذاب و بکر، نماکاری‌های زیبا که نشان از هزینه‌هایی هنگفت دارند. خبرنگار انصاف نیوز در روز اول مردادماه 98 به باستی هیلز رفت که روایت کامل این گزارش را در زیر می‌خوانید:

برای تهیه‌ی گزارش و پرس‌وجو درباره‌ی باستی هیلزِ پرحاشیه راهی لواسان شدیم شهری آرام که در شمال خود شهرکی را جای داده که تا مدت‌ها ورود به آن ممنوع بود. پیدا کردنش کار سختی نبود، از طریق برنامه‌های مسیریابی به مکان مورد نظر رسیدم. به ورودی شهرک که رسیدم از طریق نگهبانی که مشغول کار خود بود مطمئن شدم حضور افرادی که ساکن باستی هیلز نبودند هم در آن آزاد شده است.

با اتومبیل وارد شدم: خیابان‌هایی کم عرض اما دیدنی کشیده بودند که در بعضی از جاها دیوارکشی ساختمان ها تاحدودی مسیر را دلگیر کرده بود. معماری ساختمان‌ها در این شهرک حیرت‌انگیز بود، بعضی‌ به گونه‌ای نماکاری شده بودند که با ویلاهای گرانقیمت ستارگان هالیوود در منطقه بورلی هیلز کالیفرنیا یا لس‌آنجلس تفاوت آنچنانی نداشتند.

سنگ‌های تراورتن، مرمر و انواع دیگر سنگ‌های به کار رفته در اکثر این بناها به شکلی بود که هر آدمی را برای لذت بردن از زندگی درون آنها وسوسه می‌کرد. چندین خانه هنوز تکمیل نشده بودند و شناسنامه‌ی ساختمان و اینکه چه کسی در ساخت آن مشارکت دارد و صاحب آن کیست در ورودی آنها یدده می‌شد. بعد از یک سرکشی مختصر و مفید و گرفتن چند عکس به سراغ چندین خانه‌ای رفتم که هنوز تکمیل نشده بودند.

وارد یکی از خانه‌هایی که نگهبان داشت شدم و خواستم با نگهبانی صحبت کنم؛ مردی کت و شلواری به و درشت اندام با ریش هایی کوتاه به سراغم آمد؛ اول دست داد و بعد از یک سلام و احوال پرسی به شرطی که اسمی و نشانی نیاورم حاضر به گفتگو درباره‌ی خانه‌های باستی هیلز شد. اطلاعاتی که البته رد یا تایید آن برای من ممکن نیست:

تمامی شناسنامه‌های باستی هیلز فیک و رد گم کنی هستند

این فرد گفت: «من از ابتدای ساخت و ساز در این منطقه خبر دارم؛ باستی هیلز ابتدا یک زمین خالی بود که تا اوایل سال 81 الی 82 هیچ چیز نبود؛ یک نفر به اسم غلامحسین مطهری توانست زمینی به وسعت 130 هزار متر را برای ساخت و ساز حدود 50 ملک با مبلغ 350 میلیون تومان از شهرداری بخرد و مجوز ساخت و ساز آن صادر شود. بعدها یکی از نهادهای نظارتی جلوی این کار را گرفت اما طی یک اتفاقی قائله تمام شد و ساخت و ساز ادامه پیدا کرد.»

به من توصیه کرد عکاسی در داخل ملک ممنوع است و پس از آن مرا به داخل یکی از ساختمان‌ها برد.این معماری فوق‌العاده‌ای داشت! سنگ ها و مرمرهای سفید درهای تمام چوب با قفل‌هایی که روکش نقره داشتند.

او گفت: «تمام نقره‌ها از کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و آلمان و ایتالیا آمده است.» پس از آن به من گفت: «یک لحظه پشت سر من بایست»؛ برای باز کردن در جلوی یک سنسور ایستاد و در به صورت اتومات باز شد. سنسور تشخیص چهره راهی برای ورود به این خانه بود. کف تماما پارکت چوبی بود و یک لابی بسیار بزرگ داشت که همان لابی نیز خود برای زندگی کردن در حدی بسیار فراتر از استاندارد کافی بود. خانه دو طبقه بود اما راه پله‌ای برای رفتن به طبقه دوم نبود برای اینکه بالا رویم از او خواهش کردم مسیر را نشان دهد، کنار یکی از پریزها دکمه‌ای را فشار داد و یکباره راه پله‌ای از کف شروع به باز شدن کرد. برای من لحظه‌ای حیرت انگیز بود و به فیلمی غلمی تخیلی شبیه بود! مقابل چشمانم پله‌ای تشکیل شد که تا قبل از باز شدن نمای پارکتی آن کاملا با کف زمین هم سطح بود و قابل تشخیص نبود.

وارد طبقه‌ی دوم که شدم یک محوطه باز با نورگیری جذاب پیش روی چشمانم بود. استخر در تراس طبقه‌ی دوم بود، تعدادی مبل هم برای نشستن گذاشته بودند. لواسان و سد لتیان کاملا از تراس دیده می‌شد؛ از او پرسیدم که «چقدر برای ساختن این ملک هزینه‌ شده؟»، گفت: «حدود 80 الی 90 تومان هزینه شده.» فهمیدم این رقم به میلیارد است اما لفظی که به کار برد انگار واقعا این رقم برای او پول کلانی به حساب نمی‌آمد.

بیشتر ببینید: گزارش تصویری انصاف نیوز از باستی هیلز

او در ادامه با نام بردن از چند مقام مسوول از جمله چند مسوول دولت فعلی و دولت احمدی نژاد و دیگر مراکز حاکمیتی، گفت آنها در اینجا ملک دارند و اینکه حدود 10 ملک هم خالی است.»

از او درباره‌ی قیمت این ملک‌ها پرسیدم، گفت: کم قیمت‌ترین ملک حدود 50 میلیارد است که در اولین چهارراه شهرک سر نبش است؛ گران‌ترین‌شان هم نمای چوب به صورت عمودی دارد که حدود 450 میلیارد تومان خرج داشته است.»

او درباره‌ی ملکی که نمای چوب‌ها به صورت عمودی در آن کار شده است، با ادعای اینکه مالک آن یکی از مسوولان است، گفت: «این ملک دو زیرزمین دارد که حدود 20 تا ماشین در آن جا می‌گیرند و دو تا استخر در داخل محوطه و یک استخر با تمام امکانات در داخل این مجموعه است. محوطه‌ی خانه 1500 متر و دو طبقه است؛ مبل‌ها سفارشی از آلمان است. معمولا روزهایی که تعطیل هستند به همراه خانواده در اینجا مستقر می‌شوند. سیستم زلزله و حریق پیشرفته دارد که در برابر 9 ریشتر هم مقاومت می‌کند.»

از او درباره‌ی ساختمانی که نمای بتنی دارد پرسیدم که با ادعای اینکه آن ملک هم برای یکی از مقامات است، از آوردن اسمش صرف نظر کرد ولی گفت آن ملک از لحاظ امنیتی یکی از پیشرفته ترین املاک در این منطقه است، بتن به این دلیل است که در لای بتن سنسورهای امنیتی کار گذاشته شده است که از فاصله نزدیک به یک کیلومتری آلارم هشدار می‌دهد.»

او ادامه داد: «خانه‌ی آقای [ش…] یکی از لوکس‌ترین‌هاست که حدود 200 میلیارد قیمت دارد. این ملک دو نبش است و یک پل رابط برای رفتن به این دو خانه وجود دارد. یک دیوار تمام شیشه دارد که فقط از داخل می‌توان بیرون را تماشا کرد و تماما رادار کشی شده است. زیرزمین آن دوطبقه است و وسایل تفریحی در آن وجود دارد.»

او ادامه داد: «بعد از رسانه‌ای شدن این منطقه مسوولان کمتر به اینجا می‌آیند. در مواقع لزوم بستگان و آشنایان گاهی سر می‌زنند، من هم کارم شده که در روز یک الی دو ساعت به این خانه‌ها سرکشی کنم تا مشکلی پیش نیاید.»

از تراس پایین وارد خانه شدیم و از راه پله پایین آمدیم. دکمه‌ی آن را زد و راه پله دوباره صاف و هم‌سطح کف خانه شد.

سوال بعدی من از او درباره شناسنامه‌ی ملک‌های نیمه‌ساز بود؛ در کمال تعجب گفت: «رد گم کنی هستند و فقط برای اینکه کار راه بیفتد زدیم؛ بعضی به اسم نسبت‌های فامیلی آقایان و بعضی هم یک اسم ساختگی برای اینکه کسی متوجه نشود برای کیست.» وقتی اصرار کردم که در این ماجرا چه کسانی نقش دارند گفت: «من بیشتر از این اطلاع ندارم.»

از آن مرد خداحافظی کردم و از خانه خارج شدم باز به گشت‌زنی مشغول شدم و خانه‌هایی که آن مرد مدعی ده بود به شخصیت‌هایی بلندمرتبه تعلق دارند را بار دیگر دیدم؛ خواستم به خانه‌ای که منتسب به [م.ر] بود بروم که نتوانستم.

یکی از نکات مهم این بود که تعدادی از خانه‌ها با دیوارهایی با ارتفاع کمتر از دو متر ساخته شده بودند و کاملا شکل خانه‌های غربی داشتند. در یکی از خیابان‌ها خانمی در حال بازی با دختربچه‌ای بود؛ ابتدا فکر کردم همسن هستند اما نزدیک‌تر که رفتم متوجه شدم خانمی تقریبا 40 ساله بدون حجاب در حال بازی کردن با دختر خود است. در همین لحظه یک ماشین پرشیای نوک مدادی پارک کرد افرادی که پیاده شدند کاملا تیپی مذهبی داشتند و خیلی سریع وارد یکی از خانه‌های لوکس در این منطقه شدند.

با تعدادی از نگهبان‌های خانه‌ها خواستم حرف بزنم که اجازه ندادند! موضوعی که گفت‌وشنود با مرد کت و شلواری مرموز را تعجب‌برانگیز می‌کرد.

از شهرک خارج شدم و با تعدادی از مردم منطقه‌ی لواسان صحبت کردم؛ بعضی از آنها در مورد باستی هیلز معتقد بودند که «باید کسانیکه ساخت و ساز غیر قانونی انجام داده‌اند اول املاکشان تخریب و سپس مالک‌ها محاکمه شوند». بعضی هم می‌گفتند «وجود این ملک‌ها خیلی برایشان مهم نیست و نوش جان هرکسی که دارد». دسته‌ی سوم هم بعد از باز شدن گیت ورودی باستی هیلز همه برای اینکه بدانند چه ملک‌هایی ساخته شده به لواسان می‌آیند. دو نفر از بنگاهی‌ها نیز می‌گفتند «با مشخص شدن قیمت خانه‌های باستی هیلز قیمت خانه در لواسان حدود 20 الی 30 درصد افزایش یافته است».

گیت باستی هیلز چه زمانی باز شد؟

سایت مشرق درباره‌ی باز شدن گیت باستی هیلز نوشت: «در تاریخ 19 تیرماه 98 جمعی از نمازگزاران شهر لواسان بعد از اقامه‌ی نماز جمعه طی نامه‌ای از حجت‌الاسلام رییسی خواستند تا به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی برای بازدید از ساخت و سازهای غیرقانونی و زمین خواری‌ها در این منطقه حضور یابد.

این درخواست بلافاصله با استقبال قوه قضائیه مواجه و دستور پیگیری پرونده داده می‌شود که در نتیجه آن، روز گذشته با دستور حوزه قضایی لواسانات، گیت ورودی شهرک باستی هیلز جمع آوری شد.»

انتشار این خبر برخی ابهامات و سوالات درباره این شهرک را بر سر زبان‌ها آورد.

امام جمعه لواسان: پول نامشروع موجب تقویت جریان اشرافی در لواسان شد

خبرگزاری دانشجو درباره‌ی اظهارات امام جمعه‌ی لواسان نوشت: «امام جمعه لواسان در تاریخ 25 تیرماه 98 در برنامه‌ی جهان آرا از وجود باستی هیلز شاکی بود و افشاگری‌هایی در این زمینه کرد. او گفت: وقتی به لواسان نگاه می‌کنیم می‌بینیم در آنجا مشکل خاصی وجود ندارد و مردم زندگی خود را دارند؛ فضایی کاملا مذهبی حاکم است، اما عده‌ای به عنوان مهاجر به لواسان آمده‌اند و در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ افرادی وارد لواسان شدند و متاسفانه کل فرهنگ منطقه را تحت الشعاع کار خود قرار دادند، به این معنا که یک فرهنگ سرمایه‌داری و اشرافی را در این منطقه رواج دادند که نمونه‌ی آن شهرک اشرافی باستی هیلز است

وی با اشاره به فساد‌های صورت گرفته در باستی هیلز لواسان عنوان کرد: باستی شهرکی با چند ویلای عجیب غریب و دیوار‌های بسیار بلند است که تا چند روز پیش هم گیت داشت. این شهرک با این شکل از شهر جدا شده است. این موارد مردم را تحقیر می‌کند و شهر را آسیب پذیر کرده است.

او همچنین اضافه کرد: یکی از صاحبان ویلا به من گفت: هیچ کاری نمی‌توانی بکنی، چون قدرت یعنی پول دست من است، اما امسال این دیوار اشرافیت تکان خورد.

امام جمعه لواسان هچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: ورود قوه قضائیه در این مدت اخیر بسیار مسئولانه و خوب بود، اما متأسفانه در دولت عزمی نمی‌بینیم و مجلس نیز مسئولانه عمل نکرد.»

پدیده‌ای به اسم میلاد گودرزی

میلاد گودرزی، فعال رسانه‌ای در نسیم آنلاین، وابسته به یکی از نهادهاست که در چند وقت اخیر در حوزه اقتصاد دست به افشاگری‌هایی زده است او با افشای اینکه چه کسانی در منطقه باستی هیلز زندگی می‌کنند معروف شد و در برنامه‌ای به اسم جهان آرا جزییات بیشتری دراین باره با حضور امام جمعه لواسان مطرح کرد.

به نقل از سایت حلقه وصل در تاریخ 25 تیر ماه 98 میلاد گودرزی فعال رسانه‌ای در برنامه‌ی جهان آرا اظهار داشت: من روی پرونده فساد آقای ریخته‌گران داشتم کار می‌کردم که به ویلاهای او در باستی هیلز لواسان برخوردم. برایمان سوال شد که پول ویلای او با قیمت تقریبی 700 میلیارد تومان از کجا آمده است. با پیگیری‌ها به پرونده ساخت 250 هزار ویلا رسیدیم در اوایل دهه هشتاد بود این پرونده مربوط به یک خانواده است. افرادی در این پروژه سرویس دهنده اصلی بودند مانند آقای طبری معاون اجرایی ریاست قوه قضاییه در دوره قبلی که بازداشت شده است. او سرویس دهنده ساخت و ساز این ویلاها بود.

وی ادامه داد: آقای ریخته‌گران بانک می‌خرد که از آن تسهیلات بگیرد و ۶۴۵ میلیارد تومان بدهی دارد. او کارگر داماد خود را می‌فرستد و برای او وام میگیرند، آنهم در فضایی که وقتی میخواهی وام ازدواج بگیری باید اجداد خود را از قبر بیرون بکشی تا بتوانی ۱۵ میلیون وام بگیری، این تبعیض در دادن امتیازات است.»

ورود سازمان بازرسی و دادستان تهران به ساخت و سازهای باستی هیلز

ایسنا صبح روز 2 مرداد 98 از قول ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی نوشت: «به ساخت و سازهای میلیاردی در باستی هیلز لواسان و هفت‌سنگان قزوین ورود خواهیم کرد اما با توجه به محرمانه بودن امکان افشای جزییات وجود ندارد.

عکس | گزارش تصویری انصاف نیوز از باستی هیلز

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ه ساخت و سازهای میلیاردی در باستی هیلز لواسان و هفت‌سنگان قزوین ورود خواهیم کرد اما با توجه به محرمانه بودن امکان افشای جزییات وجود ندارد.- اصل اساسی ایجاد وتداوم فساد در همین چند کلمه نهفته است

    14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا