خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ما در حق صدای علیرضا افتخاری مقصریم

«علی صارمیان» روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «ما در حق صدای علیرضا افتخاری مقصریم» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

«آیا این حق من است؟ من چه بدی کرده‌ام جز این که می‌خواستم ادب به جا بیاورم؟» این کل اعتراضیه‌ی شخصی بود که استاد شجریان در موردش گفته بود اگر من صدای او را داشتم، جهان را فتح می‌کردم و اینک مورد هجوم قرار گرفته بود. علیرضا افتخاری مهیاری؛ فرزند مکتب آوازی اصفهان و تاج.

او چندان خوش شانس نبود که تجلیلش در میانه‌ی غوغایی نباشد. نشان اولش مربوط به جشنواره باربد بود که به فاصله‌ی کمی انقلاب شد و در هیاهو گم شد. نشان دومش بعد از غوغای سال 88 بود که ترکش‌اش به صدای بهترین صدای چهل ساله‌ی اخیر رسید.

ما جماعت عصبانی و یا نه، کسانی که یارگیری می‌کنند و در برابر شجریان که سبز درآمده؛ افتخاری را استفاده می‌کنیم؛ به هنر ایران خیانتی کرده‌ایم. شما با اقدامتان و مثل منی با سکوتمان.

یک فرض درست را در مورد هنرمند در نظر نگرفتیم که هنرمند هرگز سیاسی هوشیاری برای تصاحب منزلتی نیست که دست و صدای حساسش به زیر پای شترسواران می‌افتد.

علیرضا افتخاری می‌توانست مقامی چون شجریان داشته باشد. او با میل به تصنیف به جای آواز، پای همایون شجریان و محمد اصفهانی و علیرضا قربانی و … را باز کرد. ما با بی‌انصافی یک درنگ نکردیم که او ممکن است حتی قیافه‌ی ریس جمهور را بازنشناسد از بس غرقه در حس خویش است. اصلا تعلیمات ندیده که چطور در میان دو سر جنگ تصویرها؛ چطور خود را حفظ کند و کسی آنقدر مرد نبود که با اینکه اینطرف ایستاده و با افتخاری برنامه‌ی کاروانش را راه انداخته و مزدش را به جیب برده؛ سپر او شود.

حاصل آنکه ما ده سال از صدای او محروم ماندیم در اوج پختگی و بجایش بدل‌های تپل شجریان را صداوسیما غالب کرد.

امیدوارم این نوشته را بخواند. ما یک عذرخواهی و دعوت دوباره به هنر افتخاری بدهکاریم


عکس زیر مربوط است به تولد استاد شجریان با حضور افتخاری. آن کودک هم همایون است.

علیرضا افتخاری

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کاش برگردد ولی با مردمان نزدیک تر
    مردمان هم با دل آن مهربان، نزدیکتر

    3
    5
    1. انصاف نیوز……چه اصراری داریدنظرات خوانندگان را دریافت کنید؟؟؟؟چه اصراری برتحمیل نظرات بعضی از نویسندگانتان دارید؟؟؟؟؟واخره الامرچرا اگر پاسخی به مزاقتان خوش امد بلافاصله منعکس میکنید واگر………..

      1
      2
    2. او همیشه با مردم مهربان بوده و هست.مردم حسابشون از نان به نرخ روز هایی که همیشه با ذهن کوچک جناح پرستی سعی در تخریب رقیبان دارند جداست.مردم را با مافیای رسانه ای اشتباه گرفتید

  2. عذرخواهی ما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگر انزمان که ان مردک هجوسرارا که بمردم بغض گرفته توهینی لایق شخصیت خودش کرده بود دراغوش گرفت اساسا از مصیبت دیدگان عذرخواهی کرد؟؟؟؟؟؟؟مگر بابت ان اغوش طلب سله نکرد؟؟؟؟اولا….وثانیا چهکسی هنر را با سیاست هماغوش کردالا خودش؟؟؟ایکاش ایکاش ایکاش…..نمیکرد حیف از ان صدا….هنوز شعر دوش درحلقه ماقصه گیسوی توبود ش درجان وروان منست…..

    1
    22
    1. همایون شجریان هم در بغل ظریف عکس داره… خود شجریان هم جلوی رفسنجانی خم شد توی دانشگاه ازاد و موسوی را به کارگاه اوازش اورد. پس چرا فاشیست هایی مثل تو مزاحم خانواده ی شجریان نشدید؟ اخه مرد حسابی یه برخورد ساده و احترام متقابل کجا و حمایت شجریان از روحانی کجا؟ مثلا تو یکی جلوی یه رئیس جمهور یا هرکسی بایستی فحش میدی؟ متاسفم برای سطح فهم کم شما
      میدونم که نظرم تایید نمیشه

      22
      1
  3. واقعا در حق افتخاری ظلم شد توسط مدعیانی که ادعای آدمیت و حریتشون گوش فلک رو کر کرده و لکن از درون پوچ بعضی از ماها که زود فریب عوام فریب ها رو میخوریم دنباله رو اونا شدیم
    بگذریم

    بنظرم در آواز و صدای فاخر این مملکت افراد بزرگی به خود دیده و خواهد دید بزرگانی مثل اکبر گلپایگانی و محمد رضا شجریان که جناب افتخاری همیشه در مقام تواضع و خاکساری تمام از این بزرگان یاد کرده
    ولی واقعا این جنس صدا حس صدا یعنی دیگه تکرار میشه
    پایه گذار یا حداقل به اوج رساننده آواز عرفانی و متعالی وعلیرضا خان با نیلو فرانه ها و صدایم کن و شبان عشق و… و این اواخر تصنیف کعبه دل چه کولاکی کرد و خواهد کرد سالیان سال…
    ما که صوت داودی رو وصفش رو شنیدیم و لی بنظرم با صدای افتخاری خود این صوت ملکوتی رو شنیدیم
    حضرت استاد افتخاری بخوان از بهاران که با ساز باران کسی چون تو نمیخواند…

    26
  4. آقای افتخاری اشکال شما اینه که بلد نیستی یه روز ترانه ی شاهنشاه رو بخونی و محمد رضا شاه رو به آسمان ببری و یه روز ایران خورشیدی تابان دارد رو در وصف امام بخونی. مشکل شما اینه که بلد نیستی دست در دست خائن ترین گروه به این مملکت یعنی توده ای ها بذاری و کتابشون رو خطاطی کنی و بزرگترین هنرمندان موسیقی این مملکت رو خانه نشین کنی. بلد نیستی یه روز بخونی تفنگم را بده تا ره بجویم یه روز دیگه تفنگت را زمین بگذار. بلد نبودی سال هشتاد و هشت دوان دوان بری تو بی بی سی و با وقاحت بگی من از اولم با انقلاب مخالف بودم و با وقاحت بیشتر سال نود و چهار در مصاحبه با نوربخش بگی من مشکلی با حکومت ندارم. آقای افتخاری اشکال شما اینه که بلد نیستی اگه بیمار شدی و بسیاری از مردم و هنرمندان برات پیام دادن تو فقط جواب وزیر بهداشت رو بدی. آقای افتخاری اشکال شما اینه که بلد نیستی به رییس صدا و سیما نامه بنویسی و با اشاره مستقیم به مسایل مالی صداتو از مردم دریغ کنی. آقای افتخاری اشکال شما اینه که بلد نبودی وقتی ذبیحی تحت شکنجه و زندان و اعدام بود به جاش و به تقلید از ام کلثوم ربنا بخونی برای صدا و سیمای انقلاب. بلد نیستی بزرگانی مثل مشکاتیان و بسطامی رو نابود کنی. بلد نیستی پول و رشوه بدی و قفل استودیو بل رو بشکنی . بلد نیستی دور از چشم آهنگساز یواشکی کنسرت رو ضبط کنی و شبهای بعدی بفروشی به مردم و بزنی به جیب . بله آقای افتخاری هر وقت اینا رو یاد گرفتی اون موقع این جماعت دوزاری قدرتو میدونن و برات کف میزنن.

    20
    4
  5. اقای صارمیان خیلی دیر فهمیدید ولی باز هم خوب که فهمیدید.بعضی همکاران خبرنگارتان با وقاحت هر چه تمام تر از یک برخورد ساده که بیش از یک سال پس از انتخابات بود چه استفاده ها کردند.و احتمالا چه پول هایی برای توهین به این مرد بزرگ به جیب زدند که خدا از آنها نگذرد..

    14
  6. ایکاش ممکن بود از عمر من به عمر استاد افتخاری اضافه کنند.
    از کسانی که باعث اذیت استاد شدند نمیگذرم.

  7. احسنت به شما
    تو ویکی پدیا متن رو دیدم دنبال نویسنده اش بودم سر از اینجا در آوردم
    واقعا مشخصه هم قلم زیبایی دارید هم دید زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا