خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مذاکره‌ی ایران و عربستان درباره «حج عمره»

علی‌رضا رشیدیان، رییس سازمان حج کشورمان با وزیر حج عربستان درباره برقراری عمره و به سرانجام رساندن دیه و غرامت شهدای مسجدالحرام و منا، مذاکره کرد.

به گزارش ایسنا، ایران از سال ۱۳۹۴ پس از تعرض دو مامور سعودی به چند نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، عمره را به حالت تعلیق درآورد.

شرط ایران برای برقراری عمره، تامین امنیت، حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی، اجرای اشد مجازات برای آن دو مامور فرودگاه و راه‌اندازی دوباره کنسولگری ایران در عربستان بوده است. با وجود آن‌که مقامات ایرانی یک سال پیش اعلام کردند حکم قانونی آن دو مامور فرودگاه از سوی عربستان اجرا شده است اما درحال حاضر نبود ضمانت‌های سیاسی و امنیتی، بزرگ‌ترین مانع برقراری دوباره عمره برای ایرانی‌ها است، به ویژه آن‌که روابط سیاسی دو کشور در سال ۱۳۹۵ پس از تعرض به سفارت عربستان در تهران، به طور کامل قطع شد.

سازمان حج و زیارت اعلام کرده است، پنج میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانی در نوبت عمره قرار دارند.

علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ که پیش‌تر از آمادگی وزارت حج عربستان برای حضور ایرانی‌ها در عمره خبر داده بود، دیدار تازه‌ای با محمد صالح بنتن ـ وزیر حج عربستان ـ داشته است که در جریان آن با ارائه سه پیشنهاد و راهکار درباره برقراری دوباره عمره، اظهار کرد: یکی از آن‌ها افتتاح کنسولگری مستقل و دیگری پیگیری مباحث از طریق دفتر حافظ منافع و سومین راهکار هم اتخاذ شیوه‌ای است که امسال در موسم حج اجرایی شد و در جریان آن هیات کنسولی ایران در عربستان حضور یافت.

وی توضیح داد: هیات کنسولی می‌تواند در موسم عمره در عربستان حضور داشته باشد و در صورت لزوم به حل مشکلات کنسولی عمره‌گزاران بپردازد که در این خصوص باید میان وزارت امور خارجه ایران و عربستان هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

عربستان قوانین سختگیرانه سفر شهروندانش را به ایران لغو کند

رشیدیان گفت: در صورت برقراری عمره و حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان، انتظار می‌رود متقابلا قوانین سختگیرانه عربستان سعودی نسبت به سیاحان، گردشگران و زائران این کشور در سفر به ایران نیز برداشته شود.

چرا نماینده عربستان از چک دیه شهدای مسجدالحرام بی‌خبر بود؟

رییس سازمان حج درباره شهدای مسجدالحرام و منا و پیگیری‌های حقوقی انجام شده برای مطالبات خانواده معظم این شهدا، بیان کرد: باید در این موضوع با توجه به قول‌های قبلی مسئولان عربستانی، تسریع و اقدام عملی انجام شود.

او خطاب به وزیر حج عربستان اظهار کرد: پیش از این اعلام کردید که در رابطه با شهدای مسجدالحرام به جمع‌بندی رسیده‌اید و قرار بر این بود که ما مشخصات وراث شهدای مسجدالحرام را به دفتر نمایندگی عربستان در نیویورک ارسال کنیم که انجام شد.

وی اضافه کرد: بر اساس اعلام شما در نشست قبلی، مباحث حقوقی آن انجام شده و موضوع به دفتر نمایندگی عربستان در نیویورک هم ابلاغ شده اما زمانی که دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی موضوع را پیگیری کرد، اعلام کردند که تا کنون به آنها چیزی در این مورد اعلام و ابلاغ نشده است.

تکلیف منا را بعد از ۴ سال روشن کنید

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع شهدای منا هم یادآور شد: خانواده این شهدا از این‌که تکلیف این موضوع بعد از گذشت چهار سال هنوز روشن نشده ناراحت و پیگیر موضوع هستند و ما باید جوابگوی آن‌ها باشیم و انتظار می‌رود سریعتر این موضوع به جمع‌بندی نهایی رسیده و اعلام شود.

وی در ادامه با بیان این‌که حج در اصلاح و نزدیکی تعاملات بین ملت‌های مسلمان کشورهای مختلف بسیار تاثیر گذار است، گفت: باید این کنگره عظیم تقویت شود و کشورهای همسایه از این ظرفیت برای اصلاح روابط فی مابین بهره گیرند.

او با قدردانی برای برگزاری خوب حج امسال، افزود: همکاری موسسه مطوفی، مکاتب و نیز مراکز درمانی عربستان در ارائه خدمات به حجاج ایرانی امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود. در موضوع صدور ویزا برای زائران و عوامل اجرایی، امسال خوب عمل شد و ویزاها به موقع در اختیار قرار گرفت. برای حمل و نقل در عربستان و تخصیص اتوبوس‌های جدید، معاون نقل این کشور، همکاری و هماهنگی مناسبی داشت که رضایت نسبی حجاج ما را در پی شد.

وی سپس به برخی از مشکلات موجود در حج امسال از جمله کمبود جا وکاهش متراژ تخصیصی به زائران ایرانی در منا و متناسب نبودن سرویس‌های بهداشتی با جمعیت حجاج اشاره کرد و پیشنهاد داد: دو طبقه کردن فضاهای موجود تا حد زیادی می‌تواند مشکلات را مرتفع کند.

رییس سازمان حج و زیارت، ضرورت تعیین نقاط خاص برای حلق (کوتاه کردن موی سر) و رعایت مباحث بهداشتی و استفاده از ساختمان‌های موجود و اجازه ساخت و ساز در منا را از جمله مباحث مهم برای تسهیل شرایط زائران بیت‌الله الحرام در سال آتی دانست.

رشیدیان با بیان این‌که امسال در تعیین ساعات و مسیر حرکت کاروان‌ها برای رمی جمرات تدبیر خوبی اندیشیده شده بود، گفت: در سال آتی باید با ایجاد سایه‌بان  وبهره‌گیری بیشر از زیر گذر و اصلاح ساعت حرکت کاروان‌های ایرانی برای رمی جمرات اقدام مناسبی در این امر صورت بگیرد.

عربستان: برای عمره آماده‌ایم

وزیر حج عربستان با قدردانی از رییس سازمان حج و زیارت در مدیریت و سازماندهی مطلوب و منسجم حج، گفت: ما برای راه‌اندازی حج عمره آمادگی کامل داریم و می‌توانیم در اسرع وقت آن را اجرایی و عملیاتی کنیم.

محمد صالح بنتن در جریان این دیدار اظهار کرد: در برخی مباحث باید وزارت خارجه دو کشور به توافقات لازم برسند و این مشکلات باید توسط آنها حل و فصل شود اما تا آنجا که به آغاز عملیات عمره برمی‌گردد ما (وزارت حج عربستان) با توجه به زیر ساخت‌های موجود آمادگی آن را داریم که تا ۱۰ میلیون ویزای الکترونیکی عمره در سال صادر کنیم.

وی افزود: راه کار حضور نیروهای کنسولی در عمره مشابه اقدامی که در حج تمتع امسال صورت گرفت، امری شدنی و مناسب برای برقراری عمره است.

بنتن درباره مسائل کنسولی به عنوان مقدمه‌ی برقراری سفرهای عمره با اشاره به چند راهکار مطروح شده اظهار کرد: در راهکار آخر، هیاتی از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان هیات کنسولی می‌تواند در موسم عمره در عربستان حضور داشته باشد و در صورت لزوم به حل مشکلات کنسولی عمره‌گزاران بپردازد که در این خصوص باید میان وزارت امور خارجه ایران و عربستان هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

پاسخ وزیر عربستان به چک مجهول‌الحال دیه و پرونده منا

وی درباره شهدای مسجدالحرام و بی‌اطلاعی نماینده عربستان در سازمان ملل از چک دیه شهدای این حادثه، گفت: این موضوع از سوی وزارت امور خارجه به ما اعلام شد که پیگیری‌های لازم برای روشن شدن موضوع را انجام خواهم داد.

وزیر حج عربستان درباره شهدای منا با بیان این‌که همچنان روی اسناد، مدارک و فیلم‌های حادثه منا کار می‌شود، افزود:  هنوز به جمعبندی و نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و در اسرع زمان با مشخص شدن نتیجه، اعلام خواهد شد.

این مقام سعودی در ادامه از تلاش‌های سازمان یافته و موفق رییس سازمان حج و زیارت در مدیریت منسجم و با برنامه و منظم حج زائران ایرانی در طول این موسم قدردانی کرد و گفت: شما توانستید مدیریت خوبی را در صحنه حج به نمایش بگذارید و به بهترین وجه عملیات حج را ساماندهی کنید و حجاج بیت‌الله الحرام در کمال آسایش اعمال عبادی خود را انجام دادند و به سلامت به موطن خود باز می‌گردند.

وزیر حج عربستان بیان کرد: ما خدمتگزاری به میهمانان خانه خدا را وظیفه و افتخار خود می‌دانیم و در این مسیر از هیچ کوششی فرو گذاری نمی‌کنیم.

محمد صالح بنتن درباره وجود برخی مشکلات در منا و عرفات گفت: در بحث کمبود سرویسهای بهداشتی منا در آینده برنامه‌هایی داریم که اجرا می‌شود. در خصوص بهره‌گیری از فناوری اطلاعات برای مدیریت بهتر حج گام‌های مهمی برداشته شده که از آن جمله می‌توان به صدور ویزای اینترنتی حج اشاره کرد.

حج تمتع امسال با جمعیتی بالغ بر دو و نیم میلیون نفر برگزار شد و حدود ۸۸ هزار ایرانی در آن شرکت کردند که با پایان یافتن مناسک، نیمی از آن‌ها به کشور برگشته‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا