خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزیابی اکبر ترکان از «روحانی سنج»

زهرا منصوری، انصاف نیوز: در کارزار انتخاباتی زمانی که بازار مناظره‌ها گرم است، هر کاندید ریاست جمهوری برای اینکه نظر مردم را به سمت خود جلب کند، وعده‌هایی را می‌دهد که یا بعضی از آن‌ها را محقق می‌کند یا نمی‌کند؛ وعده‌هایی که در بیشتر موارد پس از گذشت چند سال از منتخب شدن کاندیدا، مستمسکی برای مخالفان دولت می‌شود. حسن روحانی هم به دلایل مختلف همچون دیگر رییس جمهورهای پیشین نتوانست به تمام وعده‌های خود جامع عمل بپوشاند؛ بیشتر شعارهای انتخاباتی او حول محور مهار گرانی و تورم و رفع معضل بیکاری، بهبود جایگاه زنان، افزایش صادرات غیر نفتی، تثبیت بازار ارز و … بود.

روحانی دو روز پیش درباره‌ی اختیارات پایین رییس جمهور گفته است: «تا زمانی که اختیارات دولت بالا نباشد و قدرت زیادی نداشته باشد، مردم زندگی خوشی نخواهند داشت. البته این معنایش دیکتاتوری و خودرایی نیست؛ بلکه قدرت داشتن برای رسیدگی به امور مردم و رفع مشکلات و مسائل است».

در دولت حسن روحانی بازار ارز بعد از خروج ترامپ از برجام آشفته شد؛ از سوی دیگر دانشجویان به فضای سیاسی دانشگاه‌ها و هم انتخاب وزیر علوم معترض شدند. نبود یک وزیر زن هم گروهی از جامعه را آزرده خاطر کرد. از سوی دیگر افزایش قیمت ارز، تورم و گرانی قشر فرودست جامعه را ناراضی کرد.

چند سال پیش سایتی به نام «روحانی سنج» راه اندازی شد که تمام وعده‌های روحانی را دسته بندی کرد و به بررسی آن‌ها پرداخت. در قسمت «درباره ما» سایت روحانی‌سنج آمده است: « نخستین وعده‌سنج ایرانی است و تلاشی است برای نظارت بر نحوه اجرای وعده‌ها و عملکرد دولت حسن روحانی هفتمین رییس جمهوری ایران. روحانی‌سنج که کاری است از «کارگاه فناوری اصل۱۹»، همزمان با تحلیف حسن روحانی آغاز به کار کرد پروژه‌ای کاملا مستقل است که پیش از این از حمایت دانشگاه تورنتو برخوردار می‌شد. ما وعده‌های مشخص و قابل پیگیری آقای روحانی و دولتش را گردآوری و آنها را به چهار گروه سیاست خارجی، اقتصاد، سیاست داخلی و امور فرهنگی-اجتماعی تقسیم کرده‌ایم. روحانی‌سنج با بهره‌گیری از منابع موثق و استفاده از اطلاعاتی با بالاترین سطح کیفیت، در پی سنجشی بی‌طرفانه و نظارتی دقیق بر نحوه پیگیری این وعده‌ها خواهد بود.»

این سایت مدعی است که به وعده‌های محقق شده، محقق نشده و پیگیری نشده و تحقق ناقص حسن روحانی پرداخته است؛ در قسمت محقق نشده این سایت به مواردی پرداخته شده است که خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی اینکه آیا آن وعده‌های حسن روحانی واقعا تحقق یافته است یا خیر با اکبر ترکان سیاستمدار ایرانی و مشاور پیشین حسن روحانی به گفت‌وگو پرداخته است.

ترکان پیش از این از نزدک‌ترین سیاستمداران به حسن روحانی بود، به همین دلیل موارد متعدد طرح شده در آن سایت را تیتروار مطرح کردیم تا تحلیل اکبر ترکان را درباره‌ی آنها بشنویم. این موارد از بهبود جایگاه زنان تا وضعیت سیاست خارجی و فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها و … است.

اکبر ترکان معتقد است خیلی از این موارد در حیطه‌ی اختیارات حسن روحانی نیست و می‌گوید «رییس جمهور، رییس همه چیز نیست؛ بلکه رییس یک سری از امور است» او معتقد است که حسن روحانی در زمینه‌ی مسکن مهر موفق عمل کرده است و در دوره‌ی اول ریاست جمهوری خود تا زمان خروج ترامپ از برجام توانست قیمت ارز را ثابت نگه دارد و در زمینه‌ی سیاست خارجه و رفع تحریم‌ها هم موفق بود.

در ادامه «وعده‌های محقق نشده‌» روحانی به ادعای سایت «روحانی سنج» و تحلیل اکبر ترکان درباره‌ی آنها را بخوانید:

-برقراری تعامل سازنده با جهان:

اکبر ترکان درباره‌ی این وعده‌ی انتخاباتی می‌گوید: دولت حسن روحانی در این زمینه موفق بوده است؛ برجام هم نمونه‎ای از آن بود تا اینکه ترامپ از برجام خارج شد. ترامپ فردی است که نه تنها به توافق پنج به علاوه‌ی یک پایبند نیست؛ بلکه به خیلی از قواعد بین المللی هم پایبند نیست. اوضاع خوب بود، تا زمانی که ترامپ آمد و همه چیز را تخریب کرد.

-بهبود شرایط محیط کسب و کار برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری :

او درباره‌ی این وعده که به وضعیت اشتغال و بیکاری در ایران اشاره دارد می‌گوید: برای این موضوع باید به مرکز آمار ایران مراجعه کنیم. در چهار سال اول دولت آقای روحانی 100 هزار شغل در سال «خالص اشتغال» بود. خالص اشتغال به این معنا است که یک سری شغل از بین می‌رود و یک سری شغل به وجود می‌آید. مازاد شغل ایجاد شده در چهار سال اول 700 هزارتا بود. باید به مرکز آمار مراجعه کرد، زیرا نمی‌توان حدس زد. شاغلین هر سال را باید از مرکز آمار بگیریم و ببینیم نسبت به سال قبل به خالص آن چقدر افزوده شده است.

-کاهش تورم :

ترکان درباره‌ی وعده‌ی کاهش تورم رییس جمهور نیز توضیح می‌دهد: در چهار سال اول -دولت یازدهم- کنترل تورم قوی بود؛ در چهار سال دوم در فروردین ماه 1397 مهار کنترل تورم از دست دولت خارج شد، چون ترامپ در فروردین ماه سال 1397 اعلام کرد که می‌خواهد از برجام خارج شود؛ و از اردیبهشت‌ماه همان سال از آن خارج شد. بالاخره اقتصاد ایالات متحده آمریکا نسبت به اقتصاد ایران بزرگ‌تر است. وقتی ضربه‌ی اقتصادی به ما زد، تعادل در کشور بهم ریخت. یک مرتبه کنترل قیمت ارز از 3000 تومان به سمت 18000 تومان رفت. یک سال و نیم طول کشید تا دولت توانست آن را مهار کند. علت تورم هم خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها بود.

احمدی نژاد وزیر زن انتخاب کرد؛ روحانی چرا نتواند

-بهبود وضعیت زنان در جامعه:

وی درباره‌ی وضعیت زنان در جامعه پس از ریاست جمهوری روحانی گفت: این حرف در زور آقای روحانی نیست؛ مثلا آیا توانسته است تا به حال مساله‎ی ورود زنان به ورزشگاه را حل کند؟ مثلا کسی می‌تواند بگوید نگاه کردن فوتبال مردان توسط زنان کار حرامی است؟ هیچ فقیهی چنین چیزی نگفته است. یعنی خلاف شرع نیست اما جو به گونه‌ای است که تصمیم‌گیری برای آن راحت نیست. این یک مساله‌ی کوچک است و در خیلی از حوزه‌های دیگر -مثل انتخاب وزیر زن- ماجرای دیگری شروع می‌شود و بسیار فرق دارد؛ البته معتقد هستم آقای روحانی باید وزیر زن انتخاب کند و زنان شایسته را به عرصه‌ی مدیریت وارد کند. آقای احمدی نژاد وزیر زن انتخاب کرد و خانم دستجردی در دوره‌ی او به دولت وارد شد؛ هیچ دلیلی وجود ندارد که آقای روحانی نتواند وزیر زن انتخاب کند.

کسانی که می‌گویند دولت روحانی در بحث تحریم موفق نبوده، یا اطلاع ندارند یا مغرض هستند

-کاهش و رفع تحریم‌ها:

اکبر ترکان درباره‌ی وعده‌ی کاهش و رفع تحریم‌ها هم گفت: کسانی که گفته‌اند که دولت روحانی در بحث تحریم موفق نبوده، یا مطلع نیستند یا مغرض هستند. آیا تحریم‌های سازمان ملل لغو نشد؟ یا اینکه تحریم‌ها بر روی کاغذ در بین کشورها از بین نرفت؟ اینکه بعضی‌ها خارج از مصوبه‌ی سازمان ملل و مصوبات به اصطلاح توافق شده در برجام عمل می‌کنند، این به آقای روحانی مربوط است؟ درحقیقت زورگویی و قلدری منجر به این نتیجه شد، وگرنه براساس قواعد مورد پذیرش جهانی تحریم‌ها لغو شد.

-بازگرداندن اعتبار گذرنامه ایرانی:

این سیاستمدار، درباره‌ی وعده‌ی بازگرداندن اعتبار گذرنامه‌ی ایرانی گفت: من هم قبول دارم که نتایج پیگیری گذرنامه ایرانی خوب نبوده است.

-رشد اقتصادی :

وی در توضیح سرنوشت وعده‌های رییس جمهور درباره‌ی رشد اقتصادی توضیح داد: دولت آقای روحانی را به دو سال اول، دوم، سوم تقسیم کرده‌ام. در دو سال اول و دوم نرخ رشد اقتصادی خوب بود، در دو سال سوم نرخ رشد اقتصادی خوب نبود. حتی تحریم‌ها باعث شد تا به نرخ منفی اقتصادی هم برسیم.

-استقلال بانک مرکزی:

اکبر ترکان در این مورد نیز توضیح داد: یک قانون مادر هست که باید در مجلس تصویب شود؛ تغییراتی را که می‎خواهند را باید در آن قانون اعمال کنند.

– وضعیت دانشگاه‌ها:

مشاور عالی پیشین رییس جمهور درباره‌ی وعده‌های مربوط به وضعیت دانشگاه‌ها گفت: بنده هم از کارنامه عملکرد وزرات علوم راضی نیستم، اولین ماموریت دولت این است که به تربیت دانشجویان متناسب با نیاز اقتصاد کشور بپردازد. اکنون مثلا در رشته‌هایی دانشجو تربیت می‌کنیم که نیاز نداریم و در بعضی از جاهایی که به نیروی متخصص نیاز داریم، دانشجوی کمتری تربیت می‌کنیم. مثلا به برخی از رشته‌ها مثل پرستاری و پزشکی نیاز بیشتری داریم.

-فضای باز سیاسی دانشگاه ها:

او همچنین درباره‌ی فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ گفت: این به آقای روحانی مربوط نیست؛ اینکه در فضای دانشگاه رفتارهای سیاسی کنند، آیا به این معنی است که آزادی وجود دارد؟ یا نهادهایی هستند که آن‌ها اقدامات خود را انجام می‌دهند و به دولت هم کاری ندارند. یک نهادی به اسم شورای عالی انقلاب فرهنگی در اداره ی امور آموزش عالی و متوسطه‌ی کشور مداخله دارد؛ در نتیجه وزیر علوم مثل سایر وزارت‌خانه‌ها تام الاختیار نیست، بلکه وزیر علوم به نوعی مشاور آن شورا است. پس اداره‌ی آموزش کشور قبل از اینکه به دست وزیر باشد با شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

-بهبود روابط دوجانبه با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی:

اکبر ترکان، درباره‌ی گسترش و بهبود روابط با کشورهای منطقه چون عربستان سعودی گفت: در این زمینه توانستیم اتحاد شکل گرفته در خلیج فارس برعلیه جمهوری اسلامی ایران را به روابط دوستی دو جانبه میان ما و بعضی از کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس تبدیل کنیم و این یک موفقیت دیپلماسی است. الان با کویت، قطر، عمان دشمنی نداریم و روابط ما با امارات در حال ترمیم است و عربستان تنها مانده است؛ این کارنامه‌ی موفق دیپلماسی است.

-رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی:

او درباره‌ی وعده‌های مربوط به رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی گفت: یک جایی بالاتر از دست آقای روحانی در این موضوع مداخله می‌کند. در کشور ما رییس جمهور، رییس همه چیز نیست؛ رییس یک چیزهایی است. شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی، مستقل از اختیارات رییس جمهور هستند. خودشان دارای یک سری اختیاراتی هستند؛ به طور جمعی یک تصمیمی گرفته می‌شود. آقای روحانی نمی‌تواند دستوری بدهند و آن‌ها اجرا کنند.

-افزایش صادرات غیر نفتی:

ترکان درباره‌ی صادرات غیر نفتی نیز توضیح داد: در این زمینه هم موفقیت خوبی داشته است. در سال گذشته صادرات غیر نفتی بیشتر شد. امسال هم به دلیل تحریم‌ها نفت صادر نمی‎کنیم؛ البته در زمانی هم که نفت دچار تحریم نبود صادرات غیرنفتی ما از نفتی ما پیشی گرفت.

70 درصد تحویلی‌های مسکن مهر در دولت آقای روحانی بود

-تامین مسکن ارزان و مهار قیمت آن:

عضو موسس حزب اعتدال توسعه درباره‌ی وعده‌ی مسکن ارزان رییس جمهور گفت: آقای روحانی بیشترین وقت خود را برای یک پروژه‌ی ناهنجار بسیار غیرفنی به نام مسکن مهر گذاشت؛ آن را به یک کار با قاعده تبدیل کرد تا به مردم تحویل دهد. 70 درصد تحویلی‌های مسکن مهر در دولت آقای روحانی بود. آقای احمدی نژاد خانه‌سازی بدون شهرسازی انجام دادند. یعنی اینکه در بیابانی خانه ساختند که جوی، جدول، خیابان، کلانتری، مدرسه، درمانگاه و… نداشت.

مسکن مهر را نجات داد تا از وضعیت ناهنجار قبلی به وضعیت امروز رسید. این دولت اینکارها را انجام داده است. دولت احمدی‌نژاد برروی هیچکدام از این زیرساخت‌ها کار نکرد. افزایش قیمت مسکن به خاطر افزایش قیمت دلار است. بخش کوچکی از مسکن مهر در دولت آقای احمدی نژاد تحویل داده شد.

– ثبات قیمت ارز:

اکبر ترکان درپایان درباره‌ی وعده‌های رییس جمهور روحانی با مضمون ثبات در بازار ارز گفت: از زمان خروج برجام ضربه‌ی سنگینی به اقتصاد ایران وارد شد که عدم تعادل ارزی در اثر آن به وجود آمد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا