خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«صداوسیما در انتخاب کارشناس مذهبی با حوزه مشورت کند»

سخنگوی حوزه های علمیه روند حضور کارشناسان در برنامه های صداوسیما را نیازمند تغییر ساختار و روش تولید برنامه دانست و گفت: صداوسیما با مشورت با مدیریت حوزه های علمیه می تواند کارشناسان هررشته ای را از حوزه درخواست کند.

حجت الاسلام رفعتی نائینی درگفت وگو با شفقنا اظهار داشت: تبیین آئین های مذهبی به عهده حوزه علمیه است و در این زمینه صداوسیما از ظرفیت بالای حوزه های علمیه باید بیش از این استفاده کند البته این بدان معنا نیست که صداوسیما از ظرفیت حوزه های علمیه استفاده نمی کند اما ظرفیت حوزه و صداوسیما چندبرابر ظرفیت موجود است.

او با اشاره به سخنی از امام راحل که فرمودند:«محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است» بیان کرد: انقلاب اسلامی هم بوسیله محرم و صفر به وجود آمده است لذا بقای نظام و تداوم انقلاب به این است که آئین های محرم و صفر به شکل سنتی و با محتوای غنی و با همکاری حوزه علمیه و صداوسیما نشر یابد و آئین های اصیل با استفاده از ظرفیت صداوسیما ترویج یابد.

سخنگوی حوزه های علمیه تصریح کرد: مسئولان صداوسیما به ویژه تهیه کنندگان و تولیدکنندگان صداوسیما باید در غنی سازی برنامه های محرم و صفر تلاش بیشتری داشته باشند.

او در عین حال خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه کارشناسان مذهبی رسانه ای فراوانی داریم و این محدود به اشخاصی نیست که در صداوسیما حضور می یابند.

رفعتی با بیان اینکه در برنامه های مذهبی صداوسیما دنبال ارائه محتوای دینی است، گفت: صداوسیما با مشورت با مدیریت حوزه های علمیه می تواند کارشناسان هررشته ای را از حوزه درخواست کند و حوزه با شناختی که از علما و فضلا دارد کارشناسان زبده و مورد اطمینان را به رسانه ملی معرفی کند اما اشکالی که وجود دارد این است که صداوسیما استفاده از کارشناس را به عهده تهیه کننده گذاشته است.

او ادامه داد: به نظر می رسد، ساختار تولید برنامه را باید تغییر داد یا بخشنامه کنند که تهیه کننده برای استفاده از کارشناس مذهبی در برنامه خود از حوزه مشورت بگیرد.

سخنگوی حوزه های علمیه عنوان داشت: صداوسیما اگر بخواهد در تولید برنامه های مذهبی موفق باشد باید از کارشناسان متنوع و متعددی استفاده کند و طوری تلقی نشود که ۵ کارشناس مذهبی بیشتر در حوزه و صداوسیما نیست.

او اولین آسیب جهت گیری صداوسیما در استفاده از کارشناسان مذهبی را کاهش میزان مخاطبان برنامه های صداوسیما دانست و گفت: وقتی در برنامه ای از تعداد محدودی کارشناس استفاده شود، مردم این را درک خواهند کرد که این کارشناس سخنان خود را در سال قبل یا برنامه قبل تکرار می کند و لذا برنامه را دنبال نخواهند کرد درحالی که اگر از کارشناسان متنوع و متعدد در برنامه استفاده شود، همان سخن تکراری با شکل و قالب جدید بیان خواهد شد و این سبب جذب بیننده و شنونده بیشتری خواهد شد.

رفعتی افزود: اگر تنوع کارشناس در برنامه های مذهبی صداوسیما نباشد، بینندگان سراغ رسانه ها و برنامه های دیگر خواهند رفت.

سخنگوی حوزه های علمیه ابراز داشت: آسیب دیگر این است که این باور در جامعه ایجاد می شود که حوزه دستش از کارشناس و کسانی که بتوانند در رسانه حرف درستی بزنند، خالی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا