خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقایسه‌ی میزان ثروت عسگراولادی و بابک زنجانی

گزارش هفته‌نامه تماشاگران از تفاوت‌های سبک سرمایه‌داری اسدالله عسگراولادی – که روز گذشته فوت کرد – با بابک زنجانی و همچنین میزان ثروت این دو سرمایه‌دار که در سال ۱۳۹۲ منتشر شده را می‌خوانید:

یکی مسجد می‌سازد و دیگری فیلم سینمایی‌اش را راهی فستیوال فجر می‌کند. اولی در تشکیلات صنفی و سیاسی اتاق بازرگانی جایی می‌گیرد و دومی به محافل شبه سیاسی و پرقدرت نزدیک می‌شود. اولی در خیابان مطهری دفتری با سه اتاق و ۵ کارمند دارد و دومی حوالی منطقه اکباتان تهران ساختمانی مدرن را با کارمندانی پرشمار اداره می‌کند. اولی سابقه انقلابی دارد و دومی سابقه زندان پیدا کرده است. اولی کلید موفقیتش را ازدواج با خانمی متدین می‌داند و دومی همچنان مجرد است. میان اسدالله عسگراولادی و بابک زنجانی فرسنگ‌ها فاصله است. هر دو سرمایه‌دارانی متعلق به دوران معاصر ایران به شمار می‌آیند اما تنها نقطه مشترک میان این دو سرمایه‌دار، نسبت مردم به آنهاست که هر دو در دید عوام جایگاهی نه‌چندان دلنشین دارند.

اسدالله عسگراولادی کیست؟

شاخص‌ترین رفتار سیاسی او در دو مقطع زمانی رخ داد. اولین بار در میانه دهه ۳۰ و دومین بار در پایان دهه ۵۰ اسدالله پایش به محافل مهم سیاسی باز شد. بار اول هنگامی که قصد ازدواج داشت، کارت عروسی‌اش را به زندان برد تا برادر در بندش را به مراسم عروسی دعوت کند. این رفتار او با واکنش تند ساواک مواجه شد. دومین بار هم در راه تجارت پسته از تهران به لندن در پاریس توقف کرد و برای مدتی کوتاه میهمان مبارزان ساکن نوفل‌لوشاتو شد. در بازگشت از راه فرنگ نیز بسته‌ای را به تهران آورد که در آن لیست سران کمیته تنظیم اعتصابات به مهر امام مشخص شده بود. پس از این دو اتفاق، اسدالله عسگراولادی دو گزینه پیش رویش قرار گرفت. تجارت پسته و زیره اولین و مهم‌ترین کارش شد و حضور در اتاق ایران نیز زمان‌های اضافه زندگی‌اش را پر می‌کرد. طی 30 سال گذشته نیز او از جایگاه محبوب‌ترین‌ها به جایگاه غیرمحبوب‌ترین‌ها در اتاق ایران تنزل پیدا کرده است.

در سال‌های پرحاشیه و التهاب جنگ و حتی دوران سازندگی به سادگی در میان اعضای هیات رئیسه اتاق ایران جای می‌گرفت ولی هنگامی که در دوره دولت عدالت‌ورز قصد ریاست بر اتاق را کرد، با کمترین رای از سوی بخش خصوصی پس زده شد. پس از آن تمامی زندگی اسدالله عسگراولادی، خلاصه در تجارت، امور خیریه و گفت‌و‌گوهای رسانه‌ای شد. اسدالله عسگراولادی خود را طی تمامی سال‌های گذشته «کاسب جزء» معرفی کرده است.

بابک زنجانی کیست؟

روایت‌های متفاوت در مورد زندگی او در یک نقطه به اشتراک می‌رسند. بابک زنجانی پیش از دولت‌های نهم و دهم جایگاهی در فضای سیاسی و اقتصادی ایران نداشته است. او اولین بار در گفت‌وگو با نشریه توقیف‌شده آسمان خود را راننده دکتر نوربخش معرفی کرد. این ادعا هفت روز پس از انتشار مصاحبه، از سوی همسر مرحوم نوربخش و مدیران کارگزارانی بانک مرکزی تکذیب شد. نزدیکان زنجانی نقل می‌کنند که او پس از اوج‌گیری تحریم‌ها روابطی در دل حاکمیت و نهادهای پرقدرت سیاسی پیدا کرد. این نهادها زنجانی را برای دور زدن تحریم‌ها، انتخابی مناسب می‌دیدند. دلارهای نفتی نیز زنجانی را از زمین بلند کرد و به آسمان رساند. اگر اسدالله عسگراولادی «کاسب جزء» باشد، بابک زنجانی را می‌توان «کاسب تحریم» معرفی کرد.

چه کسی بیشتر پول دارد؟

بنز سفید، گوشی تلفن همراه سامسونگ اندروید، کت و شلوار پوشاک جامعه و البته پوشه‌ها و کاغذهای پرشمار بدون کیف، تمامی ظاهر اسدالله عسگراولادی را می‌سازند. به تازگی و پس از آنکه توان رانندگی در خیابان‌های پرترافیک تهران را از دست داده، راننده‌ای جوان نیز به فهرست امکانات عسگراولادی افزوده شده است. مهم‌ترین پایگاه تمرکز اقتصادی اسدالله عسگراولادی، دفتری ۱۲۰ متری در ساختمانی فرسوده واقع در خیابان مطهری تهران است. ۵ مرد میانسال و کهنسال نیز کارمندان او به حساب می‌آیند. دفتر همچنان به سبک همان حجره‌های قدیمی اداره می‌شود. روی میزهای نزدیک‌ترین کارمند دفتر، فرش کوچکی انداخته شده است، پسته‌ها روی میز دیگری ریخته شده و در کل مجموعه خبری از رایانه و اینترنت نیست. مدرن‌ترین ابزار ارتباطی، فکس و گوشی تلفن اسدالله است. صندلی‌های چوبی، تابلوهای چینی و وسایل اداری، کل تزئینات اتاق او را می‌سازند.

اسدالله عسگراولادی طی ۳۴ سال گذشته هر روز ساعت ۶ صبح خانه‌اش در خیابان فرشته تهران را به مقصد همین دفتر ترک می‌کند. «شرکت حساس» بزرگ‌ترین دارایی مالی او به شمار می‌آید که حداقل ۵ بار برنده جایزه صادراتی شرکت نمونه سال شده است. صادرات زیره، پسته و دیگر نمونه‌های خشکبار طی تمامی سال‌های گذشته از طریق همین دفتر صورت گرفته است. به تمامی کارمندانش و حتی نزدیکانش سه توصیه مهم و ضروری دارد: «بیش از ۲۵ درصد از دارایی‌های خودتان را وام ندهید. صبح‌ها زودتر از همه از خواب بلند شوید و از خانه بیرون بروید. در همه کارها خدا در یادتان باشد.» می‌گوید با همین سه توصیه موفق به کسب رتبه هفتمین ثروتمند بزرگ ایران شده است.

اسدالله عسگراولادی هیچ جنسی را بدون تخفیف نمی‌خرد و هیچ کالایی را با تخفیف نمی‌فروشد. این شهرت بیش از ۶۰ سال تجارت اوست. او به غیر از تجارت خشکبار مالک خانه‌ها و زمین‌های بسیاری در تهران است. دفتر روزنامه زن متعلق به فائزه هاشمی دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از منازل مسکونی اسدالله بود. دفتر روزنامه رسالت ارگان راست سنتی نیز دیگر ملک متعلق به اسدالله عسگراولادی است. دفتر اولیه تشکیل جلسات اقتصاد اسلامی با حضور چهره‌هایی مانند آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله مطهری و نخست‌وزیر جنگ در دهه ۶۰ نیز دیگر ملکی به شمار می‌آید که سندش به نام اسدالله عسگراولادی خورده است. او در ثبت اطلاعات گذشته بی‌رقیب به نظر می‌رسد؛ به طوری که همچنان چک ودیعه ۲ میلیون تومانی فائزه هاشمی برای دفتر روزنامه زن را در گاوصندوق دارد. او می‌گوید: «اول نمی‌خواستم خانه را بدهم ولی فائزه هاشمی با خانم من صحبت کرده بود و ایشان گفتند که باید خانه را بدهید.»

طاهره خانم، همسر اسدالله عسگراولادی طی تمامی سال‌های گذشته نقشی پررنگ در زندگی او داشته است. در سال‌های پیش از انقلاب به همراه اسدالله راهی لندن می‌شده تا در خانه شخصی عسگراولادی در لندن برای او غذای اسلامی طبخ کند. اسدالله عسگراولادی دفتری در لندن نیز دارد. او در سال‌های پیش از انقلاب تشکیلاتی در امریکا نیز داشته است. خانه خیابان فرشته مهم‌ترین دارایی او به شمار می‌آید؛ خانه‌ای که فرش دستبافت ۵۰۰ متری کف آن را پوشانده است. مسجد خیابان فرشته و صندوق قرض‌الحسنه خیابان فرشته نیز دیگر دارایی‌های وقف‌شده او به شمار می‌آیند. بخش مهمی از دارایی‌های عسگراولادی به زمین و خانه تبدیل شده است اما حداقل با اتکاء به گفته‌های او جایگاهش هفتمین ثروتمند ایران است. او به میلیاردر بودنش افتخار می‌کند ولی طی دو سال گذشته برای حفاظت بیشتر از دارایی‌هایش مجبور شده در شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی یک صندلی برای خود انتخاب کند. البته که تاکید می‌کند: «حضورم در موتلفه اسلامی به اصرار دوستان بود وگرنه من اصلا سیاسی نیستم.»

او ۱۰۰ میلیون دلار صادرات انجام می‌دهد. کل دارایی‌های عسگراولادی از سوی چندین بانکدار معتبر نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار معادل 1200 میلیارد تومان برآورد شده است. کل صادرات پسته ایران سالیانه ۸۵ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۳۳۲ کیلوگرم به ارزش ۶۹۹ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۵۸۵ دلار است که کمتر از یک‌چهارم این صادرات به عسگراولادی تعلق دارد. صادرکننده دیگری از کرمان نیز نفر دوم صادرات پسته ایران است. براساس این محاسبات درآمد سالیانه اسدالله عسگراولادی حدود 300 میلیارد تومان است. البته این رقم به صورت تخمینی محاسبه شده و درصد خطای بالایی دارد.

بابک زنجانی چقدر پول دارد؟

بیژن نامدار زنگنه را به عنوان یکی از پاک‌دست‌ترین وزرای دولتی طی تمامی سال‌های گذشته می‌شناسند. او به تازگی در گفت‌وگویی با روزنامه توقیف‌شده آسمان اعلام کرده بخش مهمی از دارایی‌های بابک زنجانی در آن سوی مرزها انبار شده است. میزان دارایی‌های او در ایران ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. او مالک شرکت هواپیمایی قشم، مالک هلدینگ سورینت، مالک باشگاه راه‌آهن، مالک First Islamic Bank مالزی، مالک بانک «ارزش» تاجیکستان، مالک موسسه مالی اعتباری در امارات، سهامدار شرکت هواپیمایی «انور» ترکیه، هتل چهار ستاره مریم کیش و هتل پنج ستاره سورینت کیش، پروژه ایران‌زمین در ۱۶ هزار متر مربع واقع در شهرک غرب، پروژه دولت با زیربنای 4200 متر مربع، مرکز تجاری اداری ونک در تقاطع خیابان ولیعصر و شهید خدامی، پروژه ۳۰۱ آپارتمان و ویلای ساحلی کیش، پروژه تفریحی و گردشگری تهران قدیم در کیش به مساحت 60 هزار و 750 متر مربع، محصولات آرایشی کیش، شرکت ساختمانی کنت، کارخانه محصولات بهداشتی کنت، شرکت خدمات هواپیمایی و مسافرتی سورینت پرواز و مالک 1500 تن طلا است.

بابک زنجانی طی سال‌های گذشته حداقل ۱۲ کشتی نفت به ارزش ۲۴ میلیون بشکه نفت خام برای ایران فروخته است. لیست دارایی‌های بابک زنجانی نشان می‌دهد که او ثروتی افسانه‌ای به دست آورده و رقم دارایی‌هایش با افرادی مانند اسدالله عسگراولادی فاصله بسیاری دارد. در صورتی که اموال خارج از کشور زنجانی نیز به لیست دارایی‌ها افزوده شود، او به جایگاه اول ثروتمندان ایران نزدیک می‌شود.

تفاوت‌های رفتاری

بابک زنجانی در استودیوهای شخصی خود ویولون می‌زند، به شکار می‌رود، با زنان ترکمن می‌رقصد، کت و شلوارهای گران‌قیمت می‌پوشد، ساعت ۱۵۰ میلیون تومانی به دستش می‌بندد و البته مجرد است. اما اسدالله عسگراولادی مراسم افطاری ماه رمضان برپا می‌کند، در مجلس عزاداری بازاری‌ها مشارکت می‌کند، عضو حزب موتلفه اسلامی است، صندوق قرض‌الحسنه دارد، در تشکیلات صنفی اتاق ایران حضور دارد و البته دو لیسانس زبان انگلیسی و تاریخ هم گرفته است. تفاوت‌های اسدالله عسگراولادی و بابک زنجانی از جنس تفاوت آب و روغن است. اسدالله عسگراولادی خود در این مورد می‌گوید: «من اینها را نمی‌شناسم. بخش مهمی از این افرادی که در دهه ۷۰ به بعد ثروتمند شدند، افرادی بودند که ریشه نداشتند. اینها تازه به دوران رسیده هستند. مردان بزرگ اقتصاد ایران افراد دیگری هستند.»

بررسی رفتاری این دو گروه نشان می‌دهد که راه عسگراولادی به عافیت نزدیک‌تر بوده است. او اکنون بین خیابان فرشته، خیابان مطهری و پکن در تردد است ولی بابک زنجانی از اتاق بازجویی زندان اوین به سلول انفرادی و از سلول انفردی به اتاق بازجویی می‌رود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بابک زنجانی از هیچ لحاظ قابل قیاس با یک تاجر معمولی نیست..بابک زنجانی با مدرنترین شکل ممکن به صورت فوق العاده حرفه ایی و با شرکتهای فوقالعاده قوی و بانکهای متعددی در مجموعه خودش تجارت و داد و ستد میکنه و شخصیست که با این شرکتها و بانکهای تحت اختیارش توانسته سالها تحریم رو برای ایران دور بزنه و 36 هزار حواله خارجی برای بانکهای داخلی انجام داده و حداقل 50 میلیارد یورو پول نقد در بانکها داره که به گفته خبرگزاری امریکایی نزدیک به 14 میلیارد یورو حداقل ثروت ایشون تخمین زده شده..حالا شما بفرمایید این خدابیامرز با یه دفتر دستکه ساده کجای کارش به سبک و حرفه ی بابک زنجانی هست؟تا کی به اسم بابک زنجانی میخواهید عوامفریبی کنید و دروغ بار این ملت کنید..هرچی نابغه است مثل زنجانی رو یا از کشور فراری دادین یا در نطفه خفه کردین

    6
    2
  2. من هیچ کجت نخوندم که عسگر اولادی در مورد زنجانی نظری داشته باشه ولی از حسابدار عسگراولادی اطلاع دارم که میگفت اگر بابک زنجانی و بانکهای فعالش نباشند نه تنها عسگر اولادی بلکه هیچ احدی به هیچ عنوان امکان انتقال منابع مالی رو نخواهید داشت و تمام نقل و انتقالات حاج اقا رو بابک خان انجام میده..

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا