خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است

رئیس جمهور روحانی ‌حضور آمریکا در سوریه را مداخله جویانه و غیرقانونی عنوان کرد و گفت: آمریکا به جای آنکه خودش را محکوم کند و اعتراف کند به این که حضورش در منطقه مشکل آفرین است، هر از گاهی کشورها یا مردم مبارز یمن را متهم می‌کند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از عزیمت به‌ آنکارا و شرکت در اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در فرودگاه مهرآباد گفت: این پنجمین اجلاس سران سه کشور در رابطه با مسئله سوریه است. برای هر سه کشور مسئله امنیت منطقه حائز اهمیت است و هر سه کشور کشورهایی هستند که در همین منطقه و در همسایگی سوریه و منطقه زندگی می‌کنند.

رئیس جمهوری افزود: آنچه برای ما مهم است این است که الان قریب به ۹ سال است که مردم سوریه با مشکلات فراوان در برابر تروریست‌ها و حامیان آنها مواجه هستند. خوشبختانه در دو سال و نیم اخیر روند آستانه -که این سه کشور ضامن آتش بس در سوریه هستند – روند مناسبی بوده و امروز اکثریت قاطع سرزمینی و جمعیت سوریه تحت پرچم و حاکمیت دولت سوریه قرار دارد.

هنوز تروریست‌ها در ادلب حضور دارند

رئیس جمهوری  ادامه داد: اما هنوز بخش‌هایی از سوریه در اشغال دیگران است و حضور تروریست‌ها در این مناطق ادامه دارد. در منطقه ادلب هنوز تروریست‌ها حضور دارند و ادامه جنگ با تروریست‌ها در این منطقه ضرورت دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که سوریه در منطقه شرق فرات با آن مواجه است، گفت:حضور آمریکایی‌ها تجاوزگرایانه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه است که همواره این بخش از منطقه سوریه را ناآرام نگه داشته است.

روحانی مداخلات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در رابطه با سوریه و حمایت آنان از تروریست‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به مردم و زیرساخت‌های سوریه جزو نگرانی‌های منطقه و سه کشور  عنوان کرد و گفت: در واقع بخش بزرگی از مسائل حل شده و بخشی از مسائل مانده که بزرگترین آن مسئله ادلب و شرق فرات است و تجاوزات رژیم صهیونیستی و حضور مداخله‌جویانه آمریکاست.

رئیس جمهوری یادآور شد: البته علاوه بر مبارزه با تروریسم، عدم مداخلات خارجی، مسئله‌آینده سوریه، بازگشت آوارگان، بازسازی سوریه، اصلاح قانون اساسی، انتخابات ۲۰۲۱ همه مسائل مهم پیش روست که در این اجلاس سه جانبه بحث و بررسی خواهد شد.

آنچه در منطقه رخ می‌دهد ناشی از برنامه ریزی و توطئه‌ آمریکاست

روحانی خاطرنشان کرد: همانطور که بارها اعلام کردیم مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه و از طریق گفت و گو و مصالحه حل شود؛ در زمینه سوریه و یمن نظر ما همین است. آنچه امروز در این منطقه رخ می‌دهد که بسیاری از کشورهای دنیا را نگران کرده است ناشی از برنامه‌ریزی‌های غلط و توطئه‌های آمریکا در این منطقه است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: آنها از عربستان سعودی و امارات پشتیبانی می‌کنند، اسلحه و اطلاعات می دهند و بخشی از عملیات جنگی توسط آمریکایی ها اداره می شود. روزانه شمار زیادی از بی گناهان در یمن کشته می‌شوند در منطقه ناامنی وجود دارد.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: آمریکا به جای آنکه خودش را محکوم کند و اینکه اعتراف کند به اینکه حضور آنها در منطقه مشکل آفرین است، هر از گاهی کشورها یا مردم مبارز یمن را متهم می‌کند. اگر می‌خواهیم در این منطقه امنیت واقعی برقرار شود باید تجاوز آمریکا و مداخلات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی قطع شود وگرنه شاهد ادامه ناامنی‌ها خواهیم بود.

‌رئیس جمهوری گفت: غیر از این مسئله مهم که مسئله ثبات و امنیت منطقه است. امیدواریم در این اجلاس که پنجمین اجلاس در طول دو سال و نیم گذشته است، قدم های موثری برداشته شود و سه کشور بتوانند برای کمک به مردم سوریه و آینده این کشور توافق کنند.

روحانی در عین حال گفت: البته ما همواره تاکید کردیم و الان هم تاکید می کنیم آینده سوریه متعلق به مردم سوریه است تصمیم با آنهاست و کشورهای دیگر باید به دولت مشروع و قانونی دمشق کمک و یاری و همچنین به مردم عزیز سوریه کنند.

وی با تاکید بر اهمیت روابط با همسایگان اظهارداشت: ما همواره تاکید کردیم روابط با همسایگان و روابط نزدیک و صمیمانه برای ما مهم بوده است و امروز هم برای ما اهمیت دارد. هم سوریه و هم ترکیه برای ما مهم هست با این دو کشور و سایر کشورهای همسایه به غیر از یکی دو کشور روابط بسیار دوستانه و صمیمی داریم.

رئیس جمهوری با بیان این که آمادگی داریم با همسایگانمان روابط بردارانه و دوستانه داشته باشیم و معتقدیم مشکلات منطقه را از طریق گفت وگو  باید حل و فصل شود، گفت: معتقدیم در یمن و از طریق مذاکره یمنی – یمنی خودشان مسائل را حل و فصل کنند و بمباران مردم یمن باید خاتمه پیدا بکند.

روحانی اظهار داشت: روابط ما با همسایگان برای ما مهم است و امروز هم برای رفع مشکلات اقتصادی کشورمان بهترین راه حل بعد از مقاومت و ایستادگی مردم است. بنابراین روابط اقتصادی نزدیک با همسایگان برای ما اولویت دارد.

با روسای جمهور ترکیه و روسیه دیدارهای دوجانبه خواهم داشت

وی گفت: در این سفر هم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره روابط سوریه مذاکره دو جانبه خواهیم داشت و هم با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درباره روابط دو جانبه با ترکیه خواهیم داشت. امیدوارم روابط سه کشور و روابط با همه همسایگان به سمت ارتقا و روابط نزدیک‌تر پیش برود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه یکشنبه و به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه و در ادامه رایزنی های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه، تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد.

سران سه کشور ایران روسیه و ترکیه در این دور از اجلاس که روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه برگزار می شود، برای ادامه و توسعه همکاری های سه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی و همچنین ارتباطات منطقه ای نیز گفت و گو خواهند کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا