خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«فرج کمیجانی به‌خاطر شعسا محکوم شده است»

گفت‌وگو با دبیر شاخه جوانان مجمع فرهنگیان

فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و عضو شعسا (شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان) برای گذراندن ۳۰ ماه حبس در تاریخ ۲ مهرماه برای اجرای حکم بازداشت شد.

محمد حیدری ورجانی دبیر شاخه جوانان مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و از نزدیکان فرج کمیجانی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: برخلاف آنچه در برخی خبرها آمد آقای کمیجانی در روز دوم مهر ماه و برای اجرای حکم دو و نیم سال حبس بازداشت شدند.

وی افزود: قصه‌ی این حکم از جایی شروع شد که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در سال ١٣٩٤ با مشارکت دبیران کل 24 حزب اصلاح طلب به ریاست محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس تشکیل شد. همین حالا هم این شورا با نام جدید شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی برای سومین دوره فعال است. این شورا از نظر وزارت کشور دولت جمهوری اسلامی ایران رسمی و قانونی است و مجوز لازم را دارد؛ ولی از نظر برخی نیروهای امنیتی این شورا غیر قانونی و غیر رسمی است.

حیدری در ادامه گفت: با شکایت نیروهای امنیتی بعد از سه بار صدور قرار منع تعقیب برای دستگیری آقای  کمیجانی بالاخره با حکم بازپرس وقت شعبه ٢ دادسرای اوین ایشان را بدون اطلاع از اصل ماجرا در آذر ماه سال 1394 دستگیر و به مدت دو ماه بازداشت موقت کردند و نهایتا او با وثیقه‌ی یک میلیارد تومانی آزاد شد؛ بعد از آن در شعبه‌ی ١٥ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی صلواتی به عنوان فرد موثر در راه اندازی شورای عالی سیاست گذاری غیر رسمی و غیر قانونی اصلاح طلبان با ریاست آقای عارف به جرم اجتماع و تبانی به ٥ سال حبس محکوم شد.

او درباره‌ی روند صدور حکم اینگونه ادامه داد: در مرحله‌ی تجدید نظر در شعبه‌ی ٥٤ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی بابایی مستحق تخفیف شناخته شد و حکم به دو و نیم سال (سی ماه) تقلیل پیدا کرد و پرونده برای اجرای حکم به شعبه‌ی اول اجرای احکام دادسرای شهید مقدس ارسال شد؛ تقاضای اعاده دادرسی هم از طرف وکیل ایشان انجام گرفته که اگر پذیرفته شود مجدد باید در شعبه‌ی هم‌عرض رسیدگی شود.

دبیر شاخه‌ی جوانان مجمع فرهنگیان ایران اسلامی به سوالی درباره‌ی دلیل این حکم پاسخ داد: خلاصه اینکه فرج کمیجانی برای عضویت در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان که از نظر وزارت کشور قانونی است ولی از نظر برخی نهادهای امنیتی غیرقانونی و غیر رسمی است و شرکت در آن شورا جرم است، حالا ایشان دو سال و نیم از زندگی خود را باید در زندان اوین بگذراند.

او ادامه داد: سوال مهمی که برای فعالین سیاسی  و رسانه‌ای پیش آمده این است که چگونه این شورا غیر قانونی و غیر رسمی است؛ در حالیکه وزارت کشور طی سه مکاتبه خطاب به مراجع قضایی اعلام کرده فعالیت شورای عالی رسمی و قانونی است. اگر این شورا غیر رسمی و غیر قانونی است چرا با ٤١ عضو دیگر این شورا هیچ برخورد نشده و چرا رییس و نواب رییسان این شورا احضار و مورد پرسش قرار نگرفتند و فقط و فقط با فرج کمیجانی که معلمی بازنشسته و به عنوان دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی (شخصیت حقوقی) که به نمایندگی از اعضای حزب مجمع فرهنگیان دراین جلسات شرکت کرده برخورد می‌کنند.

حیدری اینگونه تصریح کرد: آیا این نوع برخورد مصداق کامل ضعیف کشی نیست؟ آیا ایشان هم دستی در قدرت یا شخص صاحب نفوذی را به عنوان پشتیبان داشت و یا به جایی یا نهادی وصل بود محاکمه نمی‌شد؟ از نظر صاحب نظران حقوقی این حکم غیر قانونی و غیر شرعی است و مصداق کامل ضعیف کشی است. امید است ریاست جدید قوه قضاییه از اجرای این حکم غیر قانونی جلوگیری کند.


متن بخشی از حکم بدوی فرج کمیجانی

تاریخ صدور رای: 12/10/95  شماره رای : 95/3553/ش 15 شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران

… نظر به غیر قانونی و غیر رسمی بودن تشکل موسوم به شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با توجه به مدارک و مستندات ابرازی منعکس در پرونده و عدم ارائه هرگونه دلیلی دال بر قانونی بودن شورای مذکور و اجتماع و تبانی ایجاد شده علیه امنیت و مصالح کشور در شورای موصوف، لذا به استناد مواد 610 و 500 و 514 و 134 قانون مجازات اسلامی نامبرده را در مورد اتهام بند الف (اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور) به تحمل 5 سال حبس و در مورد اتهام بند ب (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل یکسال حبس و در مورد اتهام بند پ (توهین به مقام معظم رهبری) به تحمل دو سال حبس محکوم می‌نماید و با توجه به محتویات پرونده و فعالیت موثر مشارالیه در ارتباط با فتنه آمریکایی اسرائیلی 88 به استناد بند ذ ماده 23 قانون مجازات اسلامی و به عنوان مجازات تکمیلی به مدت 2 سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی و فعالیت در رسانه‌ها و مطبوعات و فضای مجازی محروم می‌گردد.


بخشی از متن حکم دادگاه تجدیدنظر

شعبه 54 تجدیدنظر دادگاه انقلاب، 18/2/1397

که به شماره دادنامه   9709970225800049 تاریخ  26/2/97 شماره پرونده 9409980276200151   و شماره بایگانی شعبه 54/950677  به شرح ذیل اقدام به صدور رای نموده اند  … علیهذا دادگاه با استناد به ماده 455 آیین دادرسی کیفری و بند الف آن و بنا به دلایل و مدارک مسطوره و احراز بزه انتسابی ضمن رد تجدیدنظر خواهی به عمل آمده دادنامه معترض عنه را با عنایت به اوضاع و احوال و وضعیت خاص و سوایق فعالیت وی و عدم سابقه کیفری و عنایتا” به ماده 37 با رعایت ماده 459 قانون آیین دادرسی کیفری مستحق تخفیف می‌باشد و با تخفیف مجازات حبس وی از حیث اجتماع و تبانی به منظور اقدام علیه امنیت کشور که با توجه به ماده 131 و تبصره 3 ماده 134 قانون مجازات اسلامی رفتار واحد با عناوین جداگانه و مجرمانه متعدد و از جمله فعالیت تبلیغی علیه نظام می‌باشد، مجرم به مجازات اشد و واحد محکوم می‌گردد فلذا دادگاه با حذف مجازات فعالیت تبلیغی علیه نظام مجازات 5 سال حبس وی را به دو و نیم سال تخفیف و نسبت به دو سال حبس بابت توهین به مقام معظم رهبری با عنایت به مواد 46 و 47 مجازات اسلامی که از جرایم امنیتی تلقی نمی‌گردد برای مدت 5 سال معلق و در نتیجه دادنامه معترض عنه را تایید می‌نماید. رای صادره قطعی است.

فرج کمیجانی بازداشت شد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا