خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«روزنامه جوان روزنامه‌ی سپاه نیست»

[نام مجموعه‌ی مورد اشاره‌ی آقای گنجی در این مصاحبه «پیام آور نشر روز» نیست، بلکه «پیام آوران نشر روز» است که سهامدار اصلی آن بنیاد تعاون بسیج است.]

مصاحبه‌ی ایرنا با عبدالله گنجی، مدیر مسوول روزنامه جوان را می‌خوانید:

ایرنا: عبدالله گنجی چطور وارد کار رسانه شد؟

گنجی: نگارش در حوزه رسانه را از سال ۱۳۷۸ در هفته نامه زردکوه متعلق به آقای یوسف پور که از نشریات محلی چهارمحال و بختیاری بود آغاز کردم.

در ایام دانشجویی در تهران و بسیج دانشجویی  از سال ۸۴ تا ۸۹ مدیرمسوول نشریه «بیداری اسلامی» بودم و همزمان همین سمت را در ماهنامه ای به نام «عصرامید»  داشتم. از سال ۸۷ هم سرمقاله ها و یادداشت های روزنامه جوان را می نویسم و از ۹۲ هم مدیرمسوول روزنامه جوان شدم.

ایرنا: چگونه مدیرمسوول روزنامه جوان شدید؟

گنجی: آقای  حیدری مدیرمسوول سابق جوان به بسیج دانشجویی رفتند و هیات مدیره شرکتی که روزنامه جوان زیر نظرش است از من خواستند که این مسوولیت را قبول کنم. البته جوان در سال ۷۸ راه افتاده بود و من ۹ سال بعد از آن، مدیرمسوول این روزنامه شدم.

ایرنا: منبع مالی روزنامه جوان چیست؟

گنجی: جوان ۴ منبع درآمدی دارد. یک منبع آن فروش روی دکه است که در حال حاضر ۶۶ درصد فروش ما از این طریق است. بخش دیگر آگهی هاست. البته دولت آقای روحانی، آگهی دولتی به ما نمی دهد و از همان ابتدا هم ما را از این نظر تحریم کرده بود.

ایرنا: دولت آقای احمدی نژاد چه؟

گنجی: دولت آقای احمدی نژاد آگهی های دولتی را به طور انحصاری به روزنامه «ایران» می داد اما این دولت، نه تنها آگهی دولتی به ما نمی دهد، بلکه یارانه ما را هم صفر کرده است. آگهی ما در حال حاضر بیشتر از بخش خصوصی است.

منبع سوم درآمد ما که خیلی مهم است قراردادی است که فروردین ماه هر سال با معاونت نیروی مقاومت بسیج می بندیم و طبق آن که بخشی از تیراژمان را به بسیج می فروشیم. روزانه چندهزار نسخه از روزنامه مان را به بسیج می دهیم و پولش را می گیریم.  این که می گویند جوان روزنامه بسیج و سپاه است فلسفه اش این است. اما منبع چهارم و بسیار مهم درآمد ما چاپخانه مان است.

ایرنا: این چاپخانه متعلق به روزنامه جوان است؟

گنجی: متعلق به شرکت «پیام آوران نشر روز» است که نشریه جوان زیرمجموعه آن است.

ایرنا: تیراژتان چقدر است؟ محرمانه است؟

گنجی: خیر. ۳۳ هزار نسخه در روز است.

ایرنا: پس روزنامه جوان وابستگی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ندارد؟

گنجی: از نظرتشکیلاتی، حقوقی و ساختاری خیر. اما همین که این روزنامه را در بسیج مشاهده می کنند گمان می کنند مال سپاه است.

ایرنا: جنابعالی را می توان یک روزنامه نگار اصولگرا دانست؟

گنجی: من مطلقا هیچ وابستگی تشکیلاتی و ارتباطی با اصولگرایان ندارم تنها اصولگرایی که با او سلام علیک دارم آقای زاکانی است که آن هم در دوران دانشجویی با هم دوست بودیم. اما نه در جلسه اصولگرایان شرکت می کنم نه با آنها مراوده یا مذاکره ای دارم.

ایرنا: سیاست های جوان را چه کسی تعیین می کند؟

گنجی: ما هیات مدیره داریم. آقایان سیدیاسرجبرائیلی، سیدنظام موسوی، مقدم فر و من.

ایرنا: آقای مقدم فر که عضو سپاه بوده است؟

گنجی: ایشان قبلا خبرگزاری فارس بود و الان مشاور آقای ولایتی در دانشگاه آزاد است.

ایرنا: سیاست های روزنامه جوان را نزدیک به اصولگرایان می دانید؟

گنجی: ما گرفتار این دوگانه اصولگرا و اصلاح طلب نیستیم، بلکه اصولی را برای انقلاب و نظام داریم که ممکن است این اصول به یک جناح نزدیک یا دور باشد.

ایرنا: آن اصول را می فرمایید؟

گنجی: ما ۸ اصل داریم که مبتنی بر آن عمل می کنیم. اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره)، قانون اساسی، ولایت فقیه، نوع مواجهه با غرب، دعوت و صدور انقلاب اسلامی و اعتقاد به مدل های بومی برای اداره کشور. با این  ۸ شاخص، جریانات و گروه های سیاسی را تایید یا رد می کنیم.بعضی در همین کشور هستند که به جمهوری اسلامی اعتقاد ندارند و کتاب و مقاله هم  در این باره نوشته اند و اصولا اعتقادی به اسلام سیاسی ندارند. بنابراین ما با آنها زاویه داریم.

از این ۸ اصل، ۵ اصل نخست توسط رهبرمعظم انقلاب تعیین شده است و ایشان مستقیم به آن اشاره فرموده اند.

ایرنا: درباره این سه اصل آخری توضیح می فرمایید. از نوع نگاه به غرب شروع کنیم؟

گنجی: ما با دونگاه «وادادگی» از یکسو و نگاه «مقاومت مطلق» در مقابل غرب مخالفیم. نگاه ما به غرب گزینشی است. نگاهی در کشور ما وجود دارد که غرب را دارالکفر و همه چیز آن را شیطانی می داند. ما این دیدگاه را قبول نداریم. نگاه دیگر اما هر آنچه را که در غرب است می پذیرد که مثل تفکر تقی زاده است که ما با آن هم مخالفیم.

نگاه امام راحل، مقام معظم رهبری، شهیدمطهری، شهیدبهشتی، سیدجمال الدین اسدآبادی و در خارج از جهان تشیع تفکر علامه اقبال لاهوری، به غرب نگاهی گزینشی است. اقبال می گوید غرب چیزهایی خوبی دارد اما شما فقط رقص دخترانش را می خواهید!

مقام معظم رهبری هم می فرمایند ما غرب علمی را می ستاییم و شاگردی اش را می کنیم اما فرهنگ و خانواده غربی و سلطه طلبی غرب را نمی پذیریم. یعنی دست به گزینش می زنیم. در واقع غرب شر یا خیرمطلق نیست.

ایرنا: درباره صدور انقلاب نظرتان چیست؟

گنجی: انقلابی که با محوریت امام راه افتاد محصور در فلات ایران نیست. انقلاب امام سه سطح دارد: ایران، جهان اسلام و ملل مستضعف. این نگاه در صحیفه نور هوید است.

معتقدیم به جهت معرفتی و تمدنی ما یک چالش جدی با غرب داریم. امام(ره) اصلا برای این ظهور پیدا کرد وگرنه اگر امام می خواست یک وزیر دزد برود یک وزیر دزد بیاید اصلا این چه کاری بود؟ اصلا چرا باید روحانیت به میدان می آمد؟

ما اعتقاد داریم منطق نظام سلطه، جنگ است. می بینید تعهد می کنند و زیرش می زنند. اتهام می زنند و تحریم می کنند. یعنی قدرت مادی می آید و روی انسانیت را می گیرد. امام با این منطق درافتاد.

باور ما این است که غرب و آمریکا نباید در جهان اسلام پابگیرد. امام سال ۶۷ فرمودند اگر آمریکا همین الان یک کشور اسلامی را با خاک یکسان کند مسلمانان چه کار می کنند؟ راهش این است که خودمان را به مرز قدرت سوم جهان برسانیم. البته توجه داشته باشید آن موقع آمریکا و شوروی قدرت های اول و دوم جهان بودند.

بر این اساس سال ۹۶ دیدیم که رهبری فرمودند ما آمریکا را از خاورمیانه اخراج کردیم.

بخشی از چالش ما این جاست. اگر آمریکا در خاورمیانه چهار هدف دولت سازی، ملت سازی، تنظیم و تامین امنیت اسرائیل و تسلط بر منابع را دارد ما در نقطه مقابل این اهداف قرار داریم. بخشی از قدرت بازدارندگی ما همین الان دارد نمود پیدا می کند. اعتقاد داریم که بخشی از این که می گویند ما دنبال جنگ با شما نیستیم، منشا آن  اینجاست. یعنی آمریکا در عراق کاری می کند شاخک های ما تکان می خورد. آمریکا در عراق آدم دارد، سفارت دارد؛ بنابراین حس می کند نباید با ما درگیر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا