خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجلس یازدهم، محک نسل‌ها

دکتر کیومرث یزدان پناه درو، استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

مجلس تنها کانون مستقل سیاسی در نقد دولت و دیگر نهادهای قدرت در کشور محسوب می‌شود. لذا از ابتدای این مطلب باید گفت طبیعی است که یک مجلس خوب همه چیز را خوب می‌کند و یک مجلس بد همه چیز را بد می‌کند.

این تنها رکن دموکراسی واقعی در ایران در حالی برای یازدهمین دوره فعالیت خود آماده می‌شود که طی ده دوره اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است.

چنین نهادی با این حجم از اثرگذاری سیاسی و اجتماعی برای دوره‌ی جدید خود با خیل عظیمی از داوطلبان مواجهه است که صرف نظر از همه‌ی سلایق و اهداف داوطلبان فداکار! شاید نیاز هزاران سطر تحلیل و نقد و بررسی جانانه و جسورانه داشته باشد.

یکی از نکات حساس در بحث موجود محک نسل‌های قدیمی و جدید است. زیرا بخش قابل توجهی از آنهایی که برای مجلس یازدهم ثبت نام کرده‌اند را نمی‌توان جزو چهره‌های شاخص حساب کرد.

در ایران سیاست زده حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در فرآیند دموکراتیزه کردن رفتار سیاسی در انتخابات‌ها به‌ویژه انتخابات مجلس حضور کم‌رنگ نسل‌های پرسواد اما کم‌نفوذ و کم امکانات و نابرابری‌های تلخ رقابتی در سطح رهبری سیاسی و در جایگاه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در اصل انتخابات است.

به همین دلیل هم گروههای خاص سیاسی در ایران گرفتار انحصارند و هم امروزه حد متوسط تغییر در پارلمان به نفع نیروهای مستقل اثرگذار تقریبا صفر است.

بنابراین خروجی انتخابات فعلی آن چیزی نیست که نیاز واقعی کشور را تامین کند.و این جدی‌ترین نقدی است که به پدرسالاران و ویژه‌پرورهای جریان‌های خاص سیاسی در ایران وارد است که اجازه پوست اندازی در پارلمان و واگذاری فرصت به حتی نسل دوم انقلاب هم نمی دهد.

لذا استمرار این روند حاصلی جزء انسداد سیاسی و سرخوردگی بخش قابل توجهی از جامعه بویژه نخبگان اثرگذار نخواهدداشت. این در حالی است که پارلمان می تواند به‌واسطه ورود نخبگان اثر گذار در ریل واقعی خود و تکامل در فرایند دمکراتیزه شدن قرار گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا