خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بشار اسد: ترامپ بهترین است!

«بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید: در یکی از مصاحبه‌ها از ترامپ صحبت کردم و گفتم که او بهترین است زیرا شفافتر عمل می‌کند، طبعا بهترین به معنای اینکه او خوب است، نیست اما شفاف بودن او نکته خوبی است به خصوص زمانی که ما دائما در سیاست غربی عادت کرده‌ایم به اینکه حقایق در مقاصد غربی در قبال جهان در لفافه قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، بشار اسد در مصاحبه با شبکه فونیکس چین درباره وضعیت آمریکا و انتخابات پیش روی این کشور در سال ۲۰۲۰ و شکست دونالد ترامپ در این انتخابات و شرایط سوریه اظهار کرد: در یکی از مصاحبه‌ها از ترامپ صحبت کردم و گفتم که او بهترین است زیرا شفافتر عمل می‌کند، طبعا بهترین به معنای اینکه او خوب است، نیست اما شفاف بودن او نکته خوبی است به خصوص زمانی که ما دائما در سیاست غربی عادت کرده‌ایم به اینکه حقایق در مقاصد غربی در قبال جهان در لفافه قرار می‌گیرند، اما در عین حال باید کاملا آگاه باشیم که سیستم سیاسی آمریکا سیستم کشوری که ما درک کرده‌ایم، نیست. سیستم سیاسی آمریکا سیستمی برگرفته از لابی‌هاست. آنچه در آمریکا حکومت می‌کند لابی پول است چه نفت باشد یا سلاح یا بانک‌ها و غیره، این لابی‌ها بر کل جزئیات سیاست آمریکا حکومت می‌کنند زمانی که ترامپ خواست مستقل باشد ولو بسیار اندک هجمه علیه او شروع شد و اکنون شاهد روندی تحت عنوان استیضاح ترامپ هستیم؛ روندی که هدف از آن آوردن رئیس‌جمهوری به خط مشی قدیمی یعنی خط لابی‌هاست از این رو تمام روسای جمهوری که با آنها در سوریه کار کرده‌ایم از نیکسون در سال ۱۹۷۴ -زمانی که روابط با آمریکا احیا شد- تا امروز ترامپ محکوم به پیروی از لابی‌ها هستند. هرچه قدر یک رئیس‌جمهور نیات خوب داشته باشد نمی‌تواند از سیاست لابی‌ها عدول کند. از این رو حساب باز کردن بر تغییر روسای جمهوری، حساب باز کردن بر امر غیرواقعی و بیجاست.

وی افزود: تصور نمی‌کنم این سیاست آمریکا در سال‌های آینده نیز تغییر کند به این جهت می‌بینیم که رئیس‌جمهوری در کمپین انتخاباتی خود حرفی را می‌زند و تنها چند هفته بعد چیزی متناقض با آن حرفش را انجام می‌دهد. از این رو در سوریه هرگز به روسای جمهوری آمریکا که می‌آیند و می‌روند فکر هم نمی‌کنیم.

اسد درباره تصمیم ترامپ جهت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و پس گرفتن حرفش در این باره نیز تاکید کرد: این همان چیزی است که به شما گفتم یعنی اینکه سیاست آمریکا برگرفته از لابی‌هاست را تایید می‌کند. این کشور تحت اصول اداره نمی‌شود این کشور را منافع آن سازمان‌ها اداره می‌کنند، اگر منافع‌شان در اشغال چاه‌های نفت و سرقت نفت و فروش آن به هر شکلی باشد این کشور و این سیستم به منظور خواسته این نهادها صرف نظر از قوانین بین‌المللی و حتی قانون آمریکایی در این مسیر گام خواهد برداشت. آنها به منظور این نهادها و شرکت‌ها حتی قوانین آمریکا را زیر پا می‌گذارند به دلیل رضایت این نهادها چه بسا رئیس‌جمهوری را عزل کنند.

وی درباره تعداد نیروهای آمریکایی در کشورش گفت: نکته ظریف سیاست آمریکا این است که آنها تعداد نیروها را بین هزاران یا صدها تن اعلام می‌کنند زمانی که می‌گویند “هزاران” می‌خواهند به لابی حامی جنگ به خصوص شرکت‌های تسلیحاتی بگویند ما اکنون در حالت جنگ هستیم تا آنها را راضی کنند. زمانی که می‌گویند “صدها” تن آنها افرادی را خطاب قرار می‌دهند که علیه جنگ هستند تا به آنها بگویند که ما چند صد سرباز در آنجا داریم. در واقع این دو رقم به دلیلی بسیار ساده ناصحیح هستند زیرا این آمار و ارقام اگر صحیح باشند با استناد به تعداد سربازان آمریکایی است و استنادی به تعدادی که در کنار ارتش آمریکا می‌جنگند، ندارد. رژیم آمریکا در جنگ‌هایش به طور گسترده بر شرکت‌های خصوصی نظیر بلک واتر در عراق و غیره تکیه دارد و اگر آنها چند صد نیروی نظامی در سوریه داشته باشند فی الواقع هزاران و چه بسا ده‌ها هزار نیروی غیرنظامی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند در اختیار دارند که آنها در عملیات نظامی در داخل سوریه می‌جنگند از این رو سخت است تعداد واقعی آنها را بدانیم اما به طور قطع می‌توان گفت تعداد سربازان آمریکایی در سوریه هزاران تن است.

رئیس جمهوری سوریه درباره حفاظت چاه‌های نفت در شرق فرات در سوریه توسط آمریکایی‌ها تاکید کرد: قبل از حضور آمریکی‌ها، جبهه النصره در ابتدا از این چاه‌ها بهره‌برداری می‌کرد و بعد از اینکه داعش آمد و النصره را بیرون کرد به سرقت نفت ادامه داد و آن را از طریق ترکیه به فروش می‌رساند، ترکیه همدست با همه این گروه‌هاست.

اسد افزود: در آغاز جنگ، درآمدهای نفتی تقریبا به صفر رسیده بود اما بعد از بازپس گیری بخش کوچکی از چاه‌ها، مقدار کمی از نفت را در اختیار داریم. تأثیر مثبت نفت بر اقتصاد سوریه محدود است زیرا بیشتر چاه‌های نفتی تحت کنترل گروه‌های تروریستی قرار دارند. اولویت ما در سوریه ضربه زدن به تروریست‌ها است زیرا ضربه زدن به تروریست‌ها حضور آمریکا را تضعیف می‌کند و بهانه را از گروه‌های سوری که تحت کنترل آمریکا تلاش می‌کنند می‌گیرد و آنها را ترغیب می‌کند به آغوش کشور بازگردند و به تلاش‌های دولت سوریه در آزادسازی کل خاک کشور بپیوندند در این صورت هرگز چشم‌اندازی برای باقی ماندن آمریکا در سوریه وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهوری سوریه همچنین خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه مستقیماً بر ما تأثیر می‌گذارند، خاورمیانه منطقه واحدی محسوب می‌شود زیرا بافت اجتماعی یکسانی دارد. اعتراضات مردمی به منظور رفع مشکلات شهروندان رخ می‌دهند اما کشورهای خارجی برای ایجاد هرج و مرج و دخالت در امور داخلی این کشورها از این اعتراضات سوءاستفاده می‌کنند. این امر بدیهی است که آمریکا در این هرج‌ومرج‌ها نقشی ایفا می‌کند، اکنون در تمام جهان این مساله معروف شده است. این سیاست آمریکا و متحدانش است. این کشورها برای تحقق منافع خود دست به هرج و مرج در دیگر کشورها می‌زنند. در حالی که روسیه و چین و اغلب کشورهای جهان فکر می‌کنند که ثبات و قوانین بین‌المللی موجب تحقق منافع جهان می‌شود.

اسد به تمایل کشورش برای ورود به طرح کمربند و جاده چین اشاره کرد و گفت: در واقع طی مراحل گذشته یعنی اوایل جنگ و به علت بی‌ثباتی، این مساله در اولویت‌های ما نبود اما به محض تغییر اوضاع و با بازگشت امنیت به کشور و همزمان با به حرکت درآمدن چرخه اقتصاد سوریه امسال (۲۰۱۹) وارد گفت‌وگوی جدی با دولت چین در مورد نحوه اینکه سوریه جزوی از جاده ابریشم باشد؛ شده‌ایم. گفت‌وگو نیز شامل مساله زیربنایی است. چند ماه پیش مجموعه‌ای از طرح‌ها را به طرف چینی ارائه دادیم. ما به لحاظ امنیتی آمادگی ورود به این طرح را داریم.

رئیس‌جمهوری سوریه ادامه داد: موقعی که در مورد یک کشور تازه از جنگ خارج شده حرف می‌زنیم اولین چیزی که هر سرمایه‌داری نیاز دارد تامین امنیت است، البته نمی‌گوییم که به طور کلی سوریه از جنگ خارج شده بلکه به طور جزئی خارج شده و مراحل زیادی را در این راستا طی کرده است. لذا اولین سوالی که در ذهن سرمایه‌دار متبادر می‌شود در مورد امنیت است. ما روزانه روی این مساله از طریق مبارزه با تروریسم و آزادسازی مناطق یکی پس از دیگری کار می‌کنیم اما در مورد مساله فضای سرمایه گذاری. ما مدام به دنبال بهبود فضای سرمایه گذاری در کشور از طریق تصویب اقدامات مرتبط با فضای سرمایه گذاری از قبیل شفاف بودن قوانین سرمایه گذرای هستیم و توجه زیادی به مسایل مرتبط به جوانب قانونی مرتبط به سرمایه گذاری داریم. در حال حاضر نیز درصدد بررسی قانون سرمایه گذاری هستیم و مراحل زیادی را در این مسیر طی کرده‌ایم تا این قانون را مشابه سایر قوانین معمول در کشورهای جهان کنیم.

اسد درباره ضمانت‌های امنیتی برای سرمایه‌گذاران تاکید کرد: صحیح است این مساله چالشی بزرگ است. در واقع دو چالش داریم اول نبود کانال‌های مالی مکفی یا فعال بین سوریه و چین به منظور انتقال وجوه و پول‌ها که مشکلی واقعی است و یکی از دلایل آن محاصره است اما بایست برای اینکه سرمایه‌داران چینی به سوریه بیایند،‌ برای این معضل راه حلی بیابیم. یافتن راه حل این معضل منوط به موسسات مالی دو کشور است و نیاز به گفت‌وگو در سطح دو دولت دارد اما این مشکل قابل حل به نظر می‌رسد. نکته دوم نگرانی شرکت‌های چینی از اوضاع سوریه است، اکنون این شرکت‌ها متخصصان خود را به سوریه می‌فرستند چون بسیاری از صنایع سوریه سراغ بازارهای چینی رفته‌اند و الان کارخانجات سوریه ماشین آلات چینی می‌خرند. ما از چین توقع داریم که سرمایه‌داران خود را برای آمدن به سوریه تشویق کند حداقل بیایند در مناطقی که کاملا امن هستند، سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره مجدد به موضوع بازسازی‌ها در سوریه تاکید کرد: به طور خاص چین در زمینه بازسازی کمک کرد اما در بخش انسانی همان‌طور که قبلا گفتم زندگی با آب و برق شروع می‌شود. در این راستا چین کمک‌های بشردوستانه ارائه داده ما این کمک‌ها را در مناطقی که نیاز بیشتر وجود دارد استفاده می‌کنیم البته صحبت‌های کافی با دوستان در این زمینه مخصوصا با کشور چین وجود نداشته است. نسبت به مساله بازسازی در سال‌های گذشته با توجه به اینکه اوضاع امنیتی مساعد نبود روندی متوقف شده را شاهد بودیم اما با آزادسازی اغلب مناطق ما گفت‌وگو با تعدادی از شرکت‌های چینی در این زمینه را آغاز کرده‌ایم. همانطور که گفتم مهمترین مرحله و بزرگترین چالش مربوط به احیای اقتصادی است. امیدواریم شرکت‌های چینی تحقیق و بررسی در بازار سوریه که روز به روز در حال بهبودی و برقراری ثبات است را شروع کنند. اکنون باید به بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت. معلوم است که بازسازی کشورهایی که به طور جزئی یا کلی به علت جنگ تخریب شده‌اند فرصت سرمایه‌گذاری بسیار سودمند ایجاد می‌کند. این کار منحصر به وام دادن یا ارائه کمک بلا عوض نیست بلکه پروسه سرمایه‌گذاری به معنای کامل کلمه پرسود است. الان ما گفت‌وگو با بعضی شرکت‌های چینی با هدف شکست تحریم و ورود این شرکت‌ها به بازار سوریه را شروع کرده‌ایم. این شرکت‌ها رغبت ورود به بازار سوریه را دارند چون فرصتی سودمند برای آنها محسوب می‌شود اما بعضی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داران نگرانی‌هایی در مورد تحریم آنها دارند. ما به توافقات مشخص در مورد ورود امن به بازار سوریه دست یافته‌ایم البته اعلام نخواهند شد. می‌خواهم تاکید کنیم که کمک‌ها تنها به اقتصاد محدود نمی‌شوند. وقتی در مورد بازسازی کشور حرف می‌زنیم به معنای سهیم بودن در برقراری ثبات در سوریه است.

اسد تصریح کرد: در حقیقت ما منتظر به پایان رسیدن هیچ مرحله‌ای از مراحل جنگ نبوده‌ایم تا بازسازی کشور را آغاز کنیم. عملیات بازسازی مستقیم پس از آزادسازی هر منطقه چه منطقه بزرگ باشد یا کوچک مثل روستا شروع می‌شود. بازسازی به طور مرحله‌ای آغاز می‌شود مرحله نخست متضمن تاسیس زیربنایی یا نوسازی زیربنایی به خصوص در زمینه آب و برق است و در پی آن دولت به سوی بازسازی مدارس و مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها حرکت می‌کند اما مهمترین مرحله بازسازی که بعدا صورت می‌گیرد و چالشی بزرگ برای ما در این راستا محسوب می‌شود به مساله بازگراندن روال طبیعی زندگی به خصوص در حوزه اقتصاد مربوط است این امر نیاز شدید به تلاش و ایجاد فضای داخلی را دارد، البته فضای خارجی نیز تاثیرات منفی بر عملیات بازسازی می‌گذارد و جلوی تسریع این روند را می‌گیرد، همچنین تحمیل محاصره توسط کشورهای غربی علیه سوریه را باید مزید بر علت دانست. در هر حال بازسازی از سر گرفته شده اما ما نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی داریم تا این روند تندتر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا