خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سنارویوهای پیش‌روی سقوط هواپیمای اوکراین

احمد وخشیته، تحلیلگر مسایل روسیه، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است درباره‌ی حادثه‌ی روز گذشته‌ی سقوط هواپیمای اوکراین در تهران نوشت:

سه سناریو در رسانه‌های روسیه و اوکراین در رابطه با سقوط هواپیما مسافربری اوکراین در ایران وجود دارد:

۱- نقص فنی: کامسمولسکایا پراودا در مطلبی در گفتگو با خلبان ولادیمیر پوپوف، بر نقص فنی تاکید دارد و احتمال حمله تروریستی را بسیار ضعیف ارزیابی می‌کند.

۲- برخی کارشناسان به نقل از یک سایت عربی با توجه به حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق، مدعی شده‌اند که ایران به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داده! لنتا.رو این تحلیل را تئوری توطئه می‌داند؛ چرا که از لحاظ زمانی و مکانی اختلاف قابل ملاحظه‌ای بین دو اتفاق وجود دارد.

۳- مسکوفسکی کامسمولت در مطلبی معتقد است که این اقدام می‌تواند بر اثر اصابت موشک آمریکایی به این هواپیما باشد تا ایران را تحت فشار بین‌المللی قرار دهد.

۴- در سال ۲۰۱۵ هواپیمایی در شرم‌الشیخ به قصد روسیه تنها چند دقیقه پس از برخاستن از روی باند در هوا منفجر شد. اندکی بعد داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت و مشخص شد که حمله تروریستی بوده و بمبی در داخل هواپیما منفجر شده است. در صورت انفجار هواپیما در هوا به چند تکه تقسیم می‌شود.

۵- زلنسکی به دنبال این حادثه، تعطیلات خود را در عمان رها کرد و به کی‌یف بازگشت و از مردم این کشور خواست تا صبور باشند و به شایعات در فضای مجازی توجه نکنند و اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی همه‌ی پروازهای اوکراین به سمت ایران و عراق کنسل است.

۶- به نظر می‌رسد اوکراین تحت فشار آمریکا قرار دارد و از همین سو ایران اعتمادی برای ارسال جعبه سیاه به شرکت بویینگ ندارد. از همین رو شاید به دنبال آن است که کمیته‌ی حقیقت‌یابی با حضور کشورهایی همچون روسیه و چین به همراه دیگر کشورهایی که شهروندانشان در این هواپیما بوده تشکیل شود.

۷- حملات به پایگاه آمریکا در اربیل و عین‌الاسد از غرب ایران و ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد انجام شده است. حال آنکه هواپیما از تهران و با یک ساعت تاخیر در ساعت ۶:۱۸ از باند فرودگاه امام خمینی بلند می‌شود.

مشاهدات یک عکاس هوانوردی از محل سانحه‌ی پرواز ۷۵۲

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا