خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بيانيه سازمان هواپيمايي کشوري درباره‌ی فايل صوتی مرتبط با سانحه‌ی هواپيمایی اوکراينی

سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري از صدور بيانيه اين سازمان در خصوص فايل صوتي منتشر شده پيرامون سانحه پرواز ۷۵۲ شرکت هواپيمايي اوکرايني در رسانه‌ها خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، رضا جعفرزاده اظهارداشت: در پی انتشار یک فایل صوتی در خصوص سانحه پرواز شماره ۷۵۲ شركت هواپیمايی اوکراین اينترنشنال در رسانه‌ها، سازمان هواپيمايي كشوري نکاتي را به منظور تنوير افکار عمومی باستحضار ملت شریف ایران می‌رساند، كه مشروح اين بيانيه در پي مي آيد:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

سازمان هواپیمایی کشوری به موجب قانون مسئوليت اعمال حاكميت در صنعت حمل و نقل هوايي كشور را بر عهده داشته و مرجع تنظيم، تدوين مقررات و دستورالعمل هاي مربوط به كنترل فضاي كشور، صدور اجازه پرواز و بررسي سوانح و حوادث هواپيمايي و اعمال مجازات هاي لازمه طبق مقررات مربوط مي باشد.

سازمان از همان ابتدای وقوع سانحه، بر اساس رویه‌های حرفه‌ای، قوانین بین‌المللی و دستورالعمل‌های ایکائو، بصورت كاملا شفاف فرایند بررسی ابعاد حادثه را با همکاری مراجع داخلی و بین‌المللی ذی‌ربط دنبال کرده‌است.

جمع آوری و پیاده سازی تمام مكالمات میان هواپیماها و برج مراقبت، از همان روز سانحه آغاز شد؛ مكالمات متعددی در برج مراقبت ثبت و ضبط شده‌ که حاوی اشاره يكي از خلبانان پرواز ورودي به تهران مبني بر رویت نورهایی شبیه موشک یا یک گوی گداخته است که در آسمان حرکت می‌کرده و سپس منفجر شده است.

خدمه پروازی شرکت هواپیمایی آسمان، به دلیل اشاره به کلمه موشک، جهت تشریح دقیق مشاهدات خود مورد مصاحبه قرار گرفته و اظهار داشتند نوری را در آسمان مشاهده نموده که حدود ۱دقیقه و نیم در حال حرکت و گسترش بوده و سپس منفجر شد. خدمه پروازي بیان داشت که مدت زمان حرکت نور در آسمان به اندازه‌ای طولانی بوده که یكی دیگر از عوامل پروازي را به درون کابین دعوت و با او نیز مشورت کرده‌اند. اعضای گروه بعد از مشاهده فیلمِ آتش گرفتن هواپیما، نتیجه گرفتندکه شیء رویت شده، همان هواپیمای آتش گرفته بوده که بعداً به زمین اصابت کرد و منفجر شد.

با تحلیل شواهد موجود و اظهارات خدمه پروازي فوق الذكر، نتيجه گيري كارشناسان سازمان احتمال آتش سوزي موتور يا انفجار در درون هواپیما به عنوان منشاء آتش سوزي بوده و به همين دليل تا قبل از اعلام اطلاعات رسمی از مراجع نظامي، احتمال آتش سوزي در هواپيما تشخيص داده شد.

مراجع ذی‌ربط در حوزه پدافند هوایی در ساعات پیش از حادثه اطلاع یا اخطاری را در مورد اقدامات موشکی در فضاي كنترل ترافيك تهران را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نکرده ‌بودند. پس از اطلاع از وقوع سانحه، به سرعت از مراجع رسمی مربوطه در خصوص هر نوع فعالیت موشكی استعلام گردید و با عنایت به عدم دریافت پاسخ جدید، این سازمان نیز تا زمان تکمیل بررسی‌های کارشناسی اولیه، فرضیه اصابت موشک را منتفی دانسته‌است.

در زمان وقوع سوانح هوایی، معمولاً گمانه‌ها و فرضیه‌های متعددی مطرح می‌شود و مرجع فنی از نظر حرفه‌ای مجاز نیست تا زمان تکمیل بررسی‌های کارشناسی، اصالت هیچ یک ازاین گمانه‌زنی‌ها را بپذیرد. چنانکه فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مصاحبه تلویزیونی تصریح کردند، سازمان هواپيمايي كشوري بر اساس اظهارنظر صریح مراجع نظامی، فرضیه اصابت موشک را منتفی دانسته و در این باره اطلاع‌رسانی کرده است.

محتوي فایل صوتی مكالمات پرواز اكرايني طبق روال کاری مرسوم هیات‌های کارشناسی چندملیتی، در کنار برخی اسناد و مدارک دیگر، از سوی کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در اختیار نماينده قانوني كشور اوکراین در رسیدگی به سانحه قرار گرفته است. این فایل انحصاری نبوده و همزمان با این مکالمه، سایر پروازهای تحت کنترل برج مراقبت پرواز نیز آن را شنیده‌اند. انتشار و تحليل داده هاي تحت بررسي، از جمله اين فايل صوتي مغاير با مقررات بررسي سوانح هوايي مي باشد.

مطابق روال معمول تمام فرایندهای بررسی سوانح در دنیا، در حال حاضر نیز بسیاری نكات و شواهد جمع شده که باید تجمیع و تحلیل شوند. فرایند بررسی سانحه مطابق استاندارد ضمیمه ۱۳ پیمان شیكاگو، جلب توجه عمومی از طریق انتشار یافته‌ها و شواهد تحلیل نشده نیست، بلكه یافتن دلایل و رفع آنها برای پرهیز از رخداد مجدد می‌باشد. به همین دلیل نیز اسناد بررسی سانحه طبقه بندی شده‌اند و انتشار آنها تنها توسط مسئول بررسی سانحه مجاز است.

سازمان هواپیمایی کشوری، روند بررسی ابعاد مختلف سانحه سقوط هواپیمای اكرايني را در چارچوب قوانین ملی و مقررات بین‌المللی ادامه خواهد داد و همکاری با کشورهای دخیل در این سانحه نیز کمافی‌السابق ادامه خواهد يافت. البته انتظار از همه طرف‌ها این است که از سیاسی کردن سانحه و انحراف روند بررسی فنی و کارشناسی پرهیز كنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا