خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تتلو شبانه روز رنج می‌برد

درباره‌ی یادداشت «تتلو و پایان رنج مزمن ایرانی»

دکتر احسان شاه‌قاسمی، عضو هیات علمی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران در واکنش به انتشار یادداشتی درباره‌ی امیر تتلو [لینک]، یادداشت نقدی را به انصاف نیوز ارسال کرده است که در پی می‌آید:

به نام خدا. سردبیر محترم انصاف نیوز، احتراما چند روز پیش مطلبی با عنوان «تتلو و پایان رنج مزمن ایرانی» در آن وب سایت منتشر شده است که برخی گزاره‌های آشکارا نادرست را درباره تتلو مطرح کرده بود. لطفا در صورتی که صلاح می‌دانید، و برای متوازن شدن استدلال‌ها، این یادداشت را در وب سایت خودتان منتشر کنید.

بنده چند سالی است درباره سلبریتی‌ها پژوهش می‌کنم و ابعاد پدیده شهرت در ایران و بیرون از ایران را به خوبی می‌شناسم. مخصوصا، سلبریتی های جنجالی ایرانی را از نزدیک دنبال می کنم (گرچه در شبکه های اجتماعی هیچ کدام از آنها را «فالو» نمی‌کنم و معتقدم حتی برای پژوهش هم نباید آنها را فالو کرد). متاسفانه آن چه در مقاله «تتلو و پایان رنج مزمن ایرانی» آمده یکسره مغلطه است و کاش در این رسانه وزین منتشر نمی‌شد (که اگر در جای دیگری منتشر می‌شد، من حتی زحمت پاسخ به آن را هم به خودم نمی‌دادم).

احسان شاه قاسمی
احسان شاه قاسمی

نخست، نویسنده محترم این یادداشت متاسفانه ضعف نظری دارد. شیوه کار در این مقاله ارجاع به یک اندیشمند یا هنرمند جهانی و سپس ارائه گزاره‌هایی آشکارا نادرست و نسبت دادن آن ها به تتلو است. در این مقاله هر کس سهم خود را دارد. از لیوتار و بودلر گرفته تا هگل و ون گوگ هر کس حرفی می‌زند و در قیاس‌هایی عجیب و غریب، گفته می‌شود تتلو مانند ون گوگ است یا او «روح زمانه» هگلی است! این‌ها هر کدام مفاهیم و جهان‌نگری‌ها و جهان‌هایی هستند که مقدمات و شالوده‌های فلسفی خود را دارند که گاه با هم متناقض هستند. مگر می‌شود همزمان لیوتار و هگل را قبول داشت؟

دوم، نویسنده محترم برخی سخنان را درباره تتلو می‌گوید که به صورت شگفت آوری غلط است. برخی از این گزاره‌ها را می‌آورم تا خوانندگان محترم ببینند و خود قضاوت کنند: «او در واقع یک قهرمان مذهبی‌ست که وارونه شده … تتلو پایان رنج مزمن ایرانی در ریاکاری و اعتماد بنفس پایین است . . . من معتقدم او پایان ریاکاری‌های مزمن ماست . . . ما او را به سبب ناسزاهایش توبیخ می‌کنیم در حالیکه در خلوت خود این نحو از بروز را دوست داریم». جالب است که نویسنده محترم بر آن است که «سمندری و البته روانشناسان ما و جامعه شناسان ما همه‌گی از درک این پدیده عاجز هستند»! 

سوم، نویسنده محترم ادعا می‌کند که «درک نسل جدید بسیار متفاوت‌تر از درک ذهنی نخبگان دانشگاهی، هنری و حتی سیاسی است و قالب‌های اخلاقی، ایدئولوژیک و اصالت گرایی ما در فهم آنچه که این جوانان بدان عمل می‌کنند بسیار ناتوان است». نویسنده محترم طوری صحبت می‌کنند که گویی نوجوانان ایران حرکتی مهم برای دگرگونی را آغاز کرده‌اند. اتفاقا این نشانه بی‌اطلاعی از آن چه در کف جامعه می‌گذرد است. متاسفانه در سال‌های اخیر یک کاسبی «سواد رسانه‌ای» در ایران -و شاید جهان- به راه افتاده است که به شیوه‌ای ظریف نقش «افیون» را بازی می‌کند. خانواده‌ها کوچک شده‌اند و بخش مهمی از طبقه متوسط از زنان و مردان شاغلی تشکیل شده که فقط یک فرزند دارند. فرزندان قدرت زیادی در خانه دارند و خواستار گوشی هوشمند و خط تلفن و اینترنت مستقل هستند و پدرومادر که توانایی ایستادگی ندارند به مباحث سواد رسانه‌ای روی می‌آورند تا فکر کنند که به جای ایجاد محدودیت، بهتر است به بچه‌هایمان کمک کنیم از اینترنت خوب استفاده کنند. متاسفانه یکی از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد چنین چیزی ممکن نیست، همان ۱۶ میلیون کامنت است. نوجوانان توانایی و حوصله ساعت‌ها کار با کامپیوتر و گوشی را دارند. نوجوانان وقت اضافه زیادی دارند (خدا را شکر، هر روز آموزش و پرورش در ایران بخشی از درس و تحصیل را حذف می‌کند و تنها کاریکاتوری از درس خواندن باقی مانده است) و این وقت را صرف گذاشتن ده ها و حتی صدها کامنت برای تتلو و موضوعات بی ارزش دیگری مانند تتلو می‌کنند. و، نوجوانان به بلوغ فکری نرسیده‌اند و -مثل همه ما در دوران نوجوانی‌مان- به سرعت تحت تاثیر گروه‌های همسالان قرار می‌گیرند. مطمئن باشید در پنج سال آینده بسیاری از این نوجوانان برای زمان زیادی که صرف حمایت از تتلو کرده‌اند تاسف خواهند خورد (با برخی از آنان در سنین پس از ۲۰ سالگی صحبت کرده‌ام). 

چهارم، نویسنده محترم طوری صحبت می‌کنند انگار تتلو اندیشه‌ای انقلابی دارد و جهان را دگرگون خواهد کرد. تتلو مگر اصلا اندیشه دارد؟ آن چه تتلو انجام می‌دهد، نه پیاده سازی گام به گام و هوشمندانه یک جهان نگری خاص، بلکه واکنشی ناخودآگاه به زندگی بد اوست. تتلو از هر آدمی که مزه محبت را چشیده یا نچشیده خشمگین است و توانایی منطقی بودن ندارد. تتلو آزرده‌ای است که دیگران را آزار می‌دهد؛ اما، آزار دادن دیگران آدمی را آرام نمی‌کند و مانند آب دریا خشم را در انسان شعله‌ورتر می‌سازد. تتلو شبانه روز رنج می‌برد و این رنج را از ایران با خود به ترکیه و گرجستان و از آن جا به انگلستان و آمریکا خواهد برد و در نهایت این رنج باعث مرگ بدی برای او خواهد شد. 

پنجم، نویسنده محترم می‌نویسند «من ظهور تتلیتی‌ها را پایان گذار خسته کننده ایرانی از سنت به مدرنیته می‌دانم، مدرنیته‌ای که در برخی جنبه‌ها بسوی پست مدرنیته هم پیش می‌رود». امید به حل مشکلات ایران به وسیله «ساختارشکنی‌های» تتلو همانقدر احمقانه است، که انتظار این که حمایت تتلو از آیت الله رئیسی او را به ریاست جمهوری ایران برساند. اتفاقا، اثر تتلو نقطه عکس آن چیزی است که نویسنده محترم تصور می‌کنند. تتلو نقد را ضایع، مبتذل و فاقد ارزش توجه می‌کند. او انرژی نسل جوان را به سوی ناکجای لذت‌گرایی و پرخاشگری منحرف می‌کند و برای نخستین بار می‌بینیم که نسل جوان ما توجه چندانی به سیاست ندارد. تتلو مواد مخدر را تبلیغ می‌کند و لشکر معتادان جوان نه تنها ما را نجات نخواهند داد، بلکه باری بر دوش ما خواهند بود. تتلو مصرف گرایی را تبلیغ می‌کند و برای نسل جوانی که آمال آنها کفش و کیف و رفتن به کنسرت و مهاجرت به غرب است، مهم نیست که صنعت خودرو در ایران چه می‌کند، تقلب علمی چه بر سر دانشگاه‌های ما آورده یا رای دهی چه اثری بر آینده او دارد. 

احسان شاه‌قاسمی

عضو هیات علمی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران

تتلو و پایان رنج مزمن ایرانی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دقیقا دقیقا …..تقریبا ان چیزی که من نوشتم با ادبیاتی بهتر وکاملتر بیان شده است……من نوشتم همیشه اعتراض بوده ..اما چرا جنبش دانشجویی22 مارس 1968فرانسه یاداوری نمیشود؟؟؟باید این فرد بغایت افسرده وناتوان از بیان درست خواسته اش یادکنید؟؟این چه حقارتیست که گرفتاربعضی ها شده؟؟فرضا به حمله ان نویسنده به مفاخر فرهنگی این دیارودرعوض برنشاندن تتلووتتلوهارا بپسندندوهورا بکشندجز انکه باید براین پسرفت ها خون گریه کرد؟ممکن است اقتدارگرایان را این …..خوش ایدچون زمینه اماده تری برای تحمیق وشستشوی مغزی فراهم کرده است….

    14
    17
    1. برادر شما هایی که کارای تتلو رو نکردید و مثل اون حقیر نیستی چه گلی به سرت زدی؟؟مشکلات جامعه حل شد بدبختیا رفت؟؟ وقت شما تو جبهه ای وایسادی که اونم شکست خورده و نتونسته کاری کنه به بغلی گیر نده

      3
      5
  2. نقد خوبی بود
    من خودم سی سالمه و فالوئر تتلو هستم، ولی از این بشر هیچ چیز در نماید، فقط وقت تلف کردنه، البته انگار خوش متوجه اشتباهش شده و داره تبلیغ ورزش و دوری از سیگار و دود میکنه

    17
    28
    1. توجه نکن اینا واسه پوشوندن گند های که پشت سر ام میزن و ملت صداشون در میاد میگه چیکار کنیم چیکار نکنیم تتلو بهونه کزدن چون طرفدار زیاد داشت.فهمیدی تا بتونن حواس ملتو پرت کنن اینا یه مشت مغز فندوقی هستن

      39
      12
  3. چرت و پرت.
    … تتلو جز تشویق جوانان به ورزش، گیاهخواری، اعتماد به نفس و …. کاری نکرده. الآن هم که هم سیگار و مواد مخدر را ترک کرده و طرفدارانش را هم تشویق به همین کار کرده.
    درضمن که او هیچ گاه جوانان را تشویق به مواد مخدر نکرده، اما همین که خودش مصرف می کرده یه نوع تبلیغ حساب می شود و به خاطر همین اثرات منفی مواد مخدر را گفته و بیشتر طرفدارانش را تشویق به ورزش می‌کرده تا مواد مخدر.
    اگر یه استوری از سیگار کشیدنش می گذاشت (البته با گفتن موارد منفی سیگار نه تبلیغ) ده ها بار هم استوری از ورزش و گرفتن انرژی مثبت می گذاشت و می گذارد.

    66
    16
  4. نظرات یک نویسنده که با افتخار میگه من حتی تتلو و… رو فالو ندارم
    زندگی امثال امیر تتلو در صفحات مجازیشون جاریه شما بدون ارتباط با این صفحات چطور به این نتایج شگرف رسیدین؟!
    در واقع شما این مطلب را در مورد تتلوی ذهن خودت نوشتی و میتونه درست یا غلط باشه ولی در مورد امیر مقصودلو معروف به تتلو نه تنها صدق نمیکنه بلکه با توجه به بی اطلاعیتون از تتلو در مجازی مضحک و غیرواقعیه.

    43
    15
  5. کاریکتور مونده از درسا ن؟ کنکور اینقد سخته تا چنسال دیگ تموم دانش اموزا ازاین فراری میشن چی داری میگی تو چرا بی ربط بی ربط حرف میزنی. اونجا نشسی غذا خوبو فضا خوب داری حرف بیخود میزنی

    40
    6
    1. توجه نکن اینا واسه پوشوندن گند های که پشت سر ام میزن و ملت صداشون در میاد میگه چیکار کنیم چیکار نکنیم تتلو بهونه کزدن چون طرفدار زیاد داشت.فهمیدی تا بتونن حواس ملتو پرت کنن اینا یه مشت مغز فندوقی هستن

      25
      7
  6. احسان شاه قاسمی سواد دانشگاهی دارد اما دلیل نمیشود که خوب بفهمد! شعور بالائی داشته باشد یا حتی سطح هوش و ذکاوت او خیلی بالا باشد! اینهائی که گفتم را خودش هم نمی تواند منکر بشود” اما چرا اصرار دارد که موضوع تتلو را خیلی ساده و بی ابهام بنمایاند؟ میگوید او ارزشی ندارد که در موردش خودمان را خسته کنیم! وقتی سعی میشود که علوم انسانی از دانشگاه ها حذف شود خواستار پس رفت و تحجر هستند” اتفاقا تعریفی که علی دادخواه از تتلو داده خیلی شبیه تر به تتلوئیست که داریم میبینیم اما شاه قاسمی چون میل به عقبگرد دارد اول علوم انسانی را میکوبد سپس نصیحت به واپسگرائی میکند! علوم جدید را نفی میکند که همصدا با حاکمیت حرف زده باشد! میگوید من خیلی خوب میشناسم چون تحقیق کرده ام ! مثل اینکه نفس تحقیق تضمین کننده نتیجه است” خب شما تحقیق کردی از کجا معلوم که به حقیقت ماجرا دست پیدا کرده باشی؟ در فرهنگ همه مردم جهان میگویند کسی نبایستی خودش از خودش تعریف کند و حتی گفته اند تعریف از خود گ ….است! باید شما از یافته هایتان بگوئید وما قضاوت کنیم فهمیده ای یا نه؟ من که اعتراضت را وارد ندانستم.

    20
    8
  7. تتلو یك دانشمند ، روانشناس ، نویسنده ، یا منتقد اجتماعی و…. اینها نیست كه اینگونه نقدش میكنید . تتلو یك خواننده با سبك رپ و پاپ مدرن است كه در كار خودش استاد و بی نظیره . و شماها هم چرا فكر كردید كه در مقامی هستید كه بتونید دیگران را قضاوت كنید ؟ ؟ ؟

    42
    14
  8. سلام با احترام وبدون توهین شمائی که تتلو رو فالو ندارید واز کارهای روز مرش که تو پیجش انجام میده بیخبرید چطور تتلو رو نقدو تفصیر میکنید

    33
    9
  9. خوب حوصله ای دارید درباره یه شلمغز مث تتلو حتی فکر میکنید دیگه چه برسه درباره ش بنویسید
    شما که میگی نوجوونا وقت اضافه زیاد دارن و تحصیل تو ایران کاریکاتورهای نمیدونم درباره ای وقت اضافه خودت چه نظری داری دکی

    12
    25
  10. من میخواستم خدمت این دکتر عزیز بگم با اسم بردن و کلا انتقاد از آقای تتلو تونستید بیشتر و بهتر خودتو رو به همه بشناسونید و کاندیدای جدیدی در سیستم سیاسی این مملکت خودتون رو معرفی کردید و قطعا بیشتر اسم شما رو بین کله گنده ها خواهیم دید و بلاخره از بر این تتلوی فقیر شما هم به نون و نوایی می‌رسید خدا قوت

    4
    2
  11. شما چه بخواهید چه نخواهید تتلو بین کلی از جونای کشورمون طرفدار داره.به نظر شما علت محبوبیتش چیه؟

    6
    2
  12. باز هم نردبان تتلو به کار گرفته شد انگار تو این کشور هرکی میخواد دیده شه اول باید راجب تتلو چرت و پرت بگه نمی دونم واقعا چتونه و چطوری می تونی نقدش کنی اصلا میدونی رپ چیه ؟؟ :/

    18
    3
  13. در حدی نیستید در مورد تتلو نظر بدید. شما اگه دوستدار ما جونا هستین برین اون اختلاسگرا رو بگیرید ک باعث نابودی ماشدن .اینقد خودتونو حقیر نکنید بس کنید

    20
    5
  14. وقتی این یارو در کنسرت علنا اعلام میکند که میخواهد الان مواد مصرف کند قطعا بر ذهن و افکار نوجوانانی که او را الگو واسطوره خود میدانند تاثیر گذاشته و اگر حتی یک نفر فقط یک نفر بخواهد مزه کند تجربه مواد را یعنی خیانت اشکار و ظلم و هنجار شکنی و …
    باید با این افراد بیمار برخورد شود .من با آقای دکتر موافق هستم که روزی حتما این یارو اسباب مرگ خودش را با دست خود رقم خواهد زد .خودش به درک اما گناه نوجوانان کم سن و سال که او را در این مقطع الگو قرار داده اند بر عهده کی واقعا ؟

    7
    15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا