خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر خارجه عربستان: دنبال تنش با ایران نیستیم اما…

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان گفت: عربستان به دنبال تنش زایی با ایران نیست اما هیچ‌گونه گفت‌وگوی مستقیمی با تهران وجود ندارد و قبل از اینکه در رابطه با دلایل بی ثباتی و منابع آن توافق نظر نداشته باشیم، گفت‌وگو بی‌فایده است.

به گزارش ایسنا به نقل از الشرق الاوسط، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ریاض هیچ‌گونه پیام  محرمانه به ایران ارسال نکرده است و اگر ایران رفتارهایش را تغییر ندهد گفت‌وگو با این کشور بی فایده است.

وی با بیان اینکه یمنی‌ها باید منافع کشور خود را بر منافع ایران ترجیح دهند تاکید کرد: تنش های اخیر یمن بر مذاکرات داخلی این کشور تاثیر نگذاشته است.

بن فرحان با بیان اینکه خطر و تنش همچنان در منطقه وجود دارد خاطرنشان کرد: عربستان به دنبال تنش زایی با ایران نیست اما هیچ‌گونه گفت‌وگوی مستقیمی با تهران وجود ندارد و قبل از اینکه در رابطه با دلایل بی ثباتی و منابع آن توافق نظر نداشته باشیم، گفت‌وگو بی‌فایده است.

وزیر خارجه سعودی با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت: بعد از تعرض به پالایشگاه های نفت سعودی که ایران این اقدام را انجام داد و از حوثی ها خواست که مسئولیت آن را بر عهده بگیرند، حوثی ها احساس کردند که ابزاری در دست ایران هستند نه هم پیمان آن، بنابراین در آن زمان از طریق برخی واسطه ها شروع به مذاکره با آن ها کردیم و این مذاکرات علیرغم تنش‌های اخیر همچنان تداوم دارد.

فیصل بن فرحان تاکید کرد: دیدگاه ما با واشنگتن در رابطه با تهران یکسان است؛ آن ها می گویند که به دنبال تنش نیستند و ما نیز موضع مان همین است. هدف ما کشاندن ایران به میز مذاکره و گفت و گو در رابطه با برنامه موشک های بالستیک و دخالت‌های آن در منطقه از طریق مذاکره است.

به گزارش ایسنا، پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به امکان مذاکره با عربستان سعودی اظهارکرد: ما برای مذاکره آماده‌ایم. نخست وزیر پاکستان از ما خواست تا با عربستان مذاکره کنیم. من و سردار شهید قاسم سلیمانی توافق کردیم که به عربستان پیغام بفرستیم تا درباره کشورهای همسایه همچون عراق، یمن و … مذاکره کنیم. اما الفیصل، شاهزاده عرب به ما پاسخ داد که جنگ‌های کشورهای عربی به شما ارتباطی ندارد.

ظریف در ادامه تصریح کرد: پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی از عرب‌ها پیغامی دریافت کردیم که می‌گفتند ما خواهان مذاکره هستیم. ما همان روز به پیام پاسخ دادیم اما دیگر جوابی از سوی آن‌ها دریافت نکردیم.

این مقام ارشد کشورمات همچنین بیان کرد: اگر قصد بر کاهش تنش‌ها باشد راه‌های زیادی وجود دارد اما من باور دارم که کشورهای همسایه همچون عربستان سعودی خواهان کاهش تنش‌ها نیستند.

ظریف در پایان گفت: ما نمی‌خواهیم با کشورهای همسایه مشکلی داشته باشیم. امنیت کشورهای همسایه به امنیت خودمان بستگی دارد. خلیج فارس به همه ما متعلق است. آمریکا و رژیم صهیونیستی باعث ایجاد امنیت نمی‌شوند. امنیت باید در داخل تامین شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا