خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش منفی مدرس حوزه به دستگیری نمادین ملوانان آمریکایی

به گزارش انصاف نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فاضل میبدی، عضو ارشد مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در یاداشتی با عنوان «ارائه تصویر مخدوش از اسلام و ایران» در سایت این تشکل، به نمایش نمادین دستگیری نظامیان آمریکایی در راهپیمایی 22 بهمن در شهر قم واکنش نشان داد و نوشت:

در راهپیمایی ٢٢ بهمن امسال، حرکتی در قم و تهران انجام شد که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نبود؛ رویداد دستگیری ملوانان آمریکایی به شکلی بازسازی شده بود که نیروهای حاضر در آن قایق ها را به حالت تسلیم و خواری نشان می داد.

پایه های عقل و اخلاق، اجازه تحقیر چند نیروی ارتش یک کشور خارجی را که در حال انجام مأموریت به اشتباه وارد مرزهای ما شده اند، به ما نمی دهد، این مساله در دنیا هم بر خلاف حقوق انسان تلقی می شود.

مدتی پیش خبر ورود غیرقانونی دو قایق حامل نیروهای آمریکایی به داخل مرزهای آبی ایران، در بسیاری از رسانه های ایران و جهان بازتاب یافت که با هوشیاری بهنگام برادران نیروی دریایی سپاه، این قایق ها متوقف شدند و در فرصتی کوتاه و با هماهنگی مناسب وزارت خارجه و سپاه پاسداران مشخص شد این مسئله عمدی نبوده است بنابراین آنها آزاد شدند تا این ماجرا به نحوی مطلوب فیصله پیدا کند.

مقامات آمریکایی نیز از برخورد خوب ایران با ملوانان دستگیرشده تشکر کردند ولی در راهپیمایی ٢٢ بهمن امسال، حرکتی در قم و تهران انجام شد که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نبود؛ رویداد دستگیری ملوانان آمریکایی به شکلی بازسازی شده بود که نیروهای حاضر در آن قایق ها را به حالت تسلیم و خواری نشان می داد.

در یکی از صحنه ها مردی را به صورت زن آمریکایی درآورده بودند و او را در انظار راهپیمایان به نمایش گذاشتند که طبیعتا شبکه های خبری این تصویرها را در سراسر جهان پخش کردند. سؤال این است که چنین کاری را با کدام منطق سیاسی و دینی می توان توجیه کرد؟

پس از مذاکرات هسته ای و به ثمرنشستن برجام که دولت فعلی آمریکا زیر فشار برخی جمهوری خواهان افراطی است، این گونه حرکت ها تا چه میزان به سود و صلاح دستگاه دیپلماسی ایران است؟ آیا این گونه اقدامات تحریک کننده نمی تواند اجرای برجام را با بهانه گیری های طرف مقابل همراه کند؟ آیا این نوع حرکات نمایشی به سود جمهوری خواهان افراطی در آمریکا نیست؟

آقای شمخانی، دبیر محترم شورای امنیت ملی ایران، به تازگی گفته است جمهوری خواهان آمریکا به ما پیغام دادند آمریکایی های زندانی در ایران را آزاد نکنید تا بهانه ای باشد برای شکست رقیبان دموکرات آنها. ایران با هوشمندی، اجازه استفاده افراطی های آمریکا از این مساله را نداد و زندانیان را با ایرانیان زندانی در آمریکا مبادله کرد. حال آیا چنین حرکاتی به سود دستگاه تبلیغاتی تندروهایی مانند ترامپ نخواهد بود؟

ما از جریان گروگان های سفارت آمریکا در اول انقلاب و حل آن مشکل در الجزایر پس از پیروزی ریگان جمهوری خواه و زیان هایی که او به ایران وارد کرد، نباید درس بگیریم؟ طبیعی است برخی می خواهند سیاست های افراطی آمریکا را در ایران به دست عده ای، تشدید و تکرار کنند. به نظر می رسد این نوع کارها اگر از روی حسن نیت هم باشد، انقلابی، اخلاقی، دینی و به سود منافع ملی ایران نیست.

به نمایش گذاشتن چنین صحنه هایی اگر به نظر برخی، قدرت ما را نشان می دهد، اما براساس منطق سیاسی اسلام و نحوه برخورد با غیرمسلمانانی که در حال جنگ نیستند، با منطق دینی قابل دفاع نیست و ضعف اخلاقی را نشان می دهد.

خانواده های این چند جوان آمریکایی یا دیگر شهروندان آمریکایی که این صحنه ها را در رسانه های دنیا مشاهده می کنند، چه قضاوتی درباره ایران و اسلام خواهند داشت؟ آیا به جای کینه مردم آمریکا از مقامات سیاسی آمریکا به واسطه اشتباهات در خاورمیانه، ملتی کینه ملت دیگر را به دل نمی گیرد؟

نگارنده این سطور در مقام دفاع از منطق سیاست در ایالات متحده نیست، بلکه در مقام دفاع اخلاقی و عقلانی از اسلام است که پایه های عقل و اخلاق، اجازه تحقیر چند نیروی ارتش یک کشور خارجی را که در حال انجام مأموریت به اشتباه وارد مرزهای ما شده اند، به ما نمی دهد. این مسئله در دنیا هم بر خلاف حقوق انسان تلقی می شود.

در پایان این آیه سوره ممتحنه را با هم مرور کنیم: « لا یَنْهاکُمُ الله عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ الله یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ: خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که در کار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی دارد، زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.

>> گفتنی است که در راهپیمایی 22 بهمن قم نظامیان آمریکایی به صورت نمادین به حرکت درآمد و اظهارنظرهای متفاوت منفی و مثبت زیادی را به همراه داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا