خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت وزیر بهداشت از جنجال حضور پزشکان بدون مرز در ایران

سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد که این وزارتخانه با وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه برای حضور «پزشکان بدون مرز» مکاتبه کرد، اما با توجه به تخت‌های خالی، فعلا نیازی به ۴۸ تخت بیمارستان سیار این گروه نیست و در استان‌هایی که اتباع بیگانه رفت و آمد دارند می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «سعید نمکی» روز چهارشنبه درباره ماجرای پیش آمده در مورد حضور «پزشکان بدون مرز» در ایران گفت: فضای خاصی در کشور در مورد گروه پزشکان بدون مرز شکل گرفته که ما از این مجموعه استفاده نکرده‌ یا به شکل مطلوب استفاده نکرده‌ایم که لازم است مردم ما و همه جهان بدانند که از روز نخست،  به جز دو گروه متخاصم شامل آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از هر کجای دنیا هر کمکی به سمت ما آمد پذیرفته و بلافاصله هم تشکر کرده‌ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: گروهی که به نام پزشکان بدون مرز قرار بود وارد کشور شوند، از دو سه هفته قبل مکاتباتی برای آنها از سوی وزارت کشور و امور خارجه شده بود و همکاران ما در حوزه بین الملل نیز حضور آنها را به عنوان کمک تایید کرده بودند و در کشور با بیش از دو یا سه هفته تاخیر با فاصله دو هفته‌ای پذیرای این گروه شده بودند.

نمکی گفت: این گروه قرار بود یک بیمارستان ۴۸ تختخوابی صحرایی دایر کنند که با توجه به ایجاد بیش از ۱۰ هزار تخت خالی که توسط نیروهای مسلح و سایر دستگاه ایجاد شده بود و در اکثر استان‌ها به دلیل مهار ورودی بیمارستان با اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، ظرفیت‌های خالی و بیش از ۱۰ هزار تخت در فضای نقاهتگاهی داریم، فکر کردیم که این ظرفیت ۴۸ تخت، ضرورتی برای کشور ندارد، اما از آنها دعوت کردیم که به ایران آمدند و گفتیم که از مراکز درمانی دارای ظرفیت خالی نیز بازدید کنند، اما اگر زمانی ضرورتی بود، می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: با کمال احترام و ادب از همه گروه‌ها و مجامع بین المللی که به ما در این زمینه کمک کرده و می‌کنند، تشکر می‌کنیم و گفته‌ایم در استان‌هایی که اتباع بیگانه رفت و آمد دارند و در این مناطق مشکل داریم، می‌توان از ظرفیت ۴۸ تخت بیمارستانی صحرایی که توسط این گروه به کشور ارسال شده استفاده کرد و هرگز بنا بر رد احسان هیچ فرد یا مجموعه‌ای که قصد کمک به ما را دارد، نداشته‌ایم و همواره هم از این کمک‌ها سپاسگزاری و تشکر کرده و خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر مباحث مختلفی درباره حضور «پزشکان بدون مرز» در ایران مطرح شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز امروز در این باره در توییتر خود نوشت: سفر پزشکان بدون مرز به ایران در هماهنگی کامل با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است. کمک‌های پزشکان بدون مرز و تجهیزات اهدایی آنها در منطقه مورد نیاز وزارت بهداشت استفاده می‌کنیم.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز روز گذشته در این زمینه اعلام کرد که مواردی مانند برقراری بیمارستان کوچک صحرایی که قرار بود از سوی سازمان پزشکان بدون مرز برپا شود، مطابق نیاز فعلی کشور نیست و اجرایی نخواهد شد.

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده بود که تیمی متشکل از ۹ متخصص مراقبت‌های ویژه پزشکی کادر درمان در یک مرکز درمان کرونا که در مرکز استان اصفهان دایر شده، مستقر خواهد کرد.

میشل اولیویه لاشاریته، یکی از مسئولان سازمان پزشکان بدون مرز در این رابطه گفته بود: تجهیزات پزشکی و لوازم مورد نیاز برای برپایی این بیمارستان سیار توسط بخش لجستیک سازمان پزشکان بدون مرز به ایران ارسال شد. یک گروه ۹ نفره متشکل از پزشکان و متخصصان، به منظور راه‌اندازی بیمارستان سیار و کمک به مداوای بیمارانی که در شرایط ویژه و وخیم قرار دارند، به ایران اعزام شده است. این بیمارستان سیار به منظور افزایش ظرفیت درمانی ایران در بخش مراقبت‌های ویژه راه‌اندازی می‌شود.

این در حالی است که بهرام قاسمی، سفیر ایران در فرانسه روز دوشنبه در حساب توییتری خود از ارسال دومین محموله پزشکان بدون مرز به تهران خبر داد و نوشت: این محموله علاوه بر دارو و اقلام مورد نیاز پزشکان و پرستاران، تجهیزات یک بیمارستان صحرایی که با هماهنگی وزارت بهداشت نصب و آماده کمک‌رسانی به بیماران خواهد شد، بخش مهمی از محموله این ۲ هواپیماست. اولین محموله یکشنبه به تهران رسید.

بامداد یکشنبه نخستین هواپیمای چارتر پزشکان بدون مرز شامل یک بیمارستان صحرایی، دارو، ماسک، لباس‌های مخصوص کادر پزشکی و دیگر اقلام مورد نیاز از شهر بوردو فرانسه به تهران ارسال شد.

پزشکان بدون مرز (MSF) یک سازمان مردم‌نهاد برای کمک‌های انسان دوستانه است که از سال ۱۹۹۱ میلادی فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و از آن زمان تاکنون در برخی حوادث مانند زلزله بم و سیل‌های لرستان، گلستان و خوزستان فعالیت داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا