خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دفاعی از زبان ترکی آذربایجانی در پاسخ به یک پژوهشگر

«محمدباقر کریمی» عضو هیات علمی دانشگاه در دانشگاه آزاد تبریز در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است در پاسخ به یادداشت اخیر امیر هاشمی مقدم، پژوهشگر فرهنگی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز با عنوان «وقتی صدای نیروهای انقلابی هم در می‌آید» [لینک]، نوشت:

اخیراً مطلبی از جناب آقای هاشمی مقدم، در سایت خبری تحلیلی انصاف نیوز منتشر شده است که مواضع آیت الله سید حسن عاملی، امام جمعه محترم اردبیل را نقد کرده‌اند. نقد سخنان ایشان و یا هر کس دیگری البته در یک فضای بدون پیش داوری و سوگیری از لوازم توسعه فرهنگی و مدنی جامعه متکثر ماست و باید این نوشته را به فال نیک گرفت.

اما ایشان در این نوشته، با القاء داشتن شناختن دقیق خود از آقای عاملی به خواننده، به طور ضمنی جناب آقای عاملی را به نوعی ناآگاهی در مورد تبعات اظهارنظرهای خود و بروز رفتار هیجانی متهم کرده‌اند که نمی‌توان به آسانی از کنار چنین ادعایی گذشت.

اگر با همین متد، مضمون نوشته آقای هاشمی مقدم را هم نقد کنیم، در وهله اول با نوعی خطا در آن مواجه می‌شویم که یا از سر ناآگاهی و عدم اشراف کلی به لوازم و جایگاه و واقعیت‌های مسئله زبان مادری اقوام ایرانی است و یا نوعی مغالطه عامدانه و از سر فرافکنی و ایجاد انحراف از حقیقت است. برای تبیین مدعای فوق، مواردی در ادامه مطرح می‌شود:

یکم: نویسنده محترم، حساسیت آقای عاملی در مورد خلوص زبان را تعبیر به قومگرایی کرده‌اند. در حالی که جنس این دغدغه، فرهنگی است و نه قومی. فقط نقدی که وارد است این است که اولاً استفاده از واژه خلوص در اینجا با توجه به برداشت منفی از معنای خلوص و خلوص گرایی در حیطه زبان در جامعه ما، متناسب با منظوری که ایشان در صدد بیان آن بوده‌اند، نبوده و ثانیاً ایشان برای بیان عمومیت مشکل و خاطر نشان کردن اینکه این مشکل منحصر به جامعه ما نیست و نیز رفع شبهه اقدامات عامدانه در تضعیف زبان ترکی آذربایجانی، اشاره‌ای به وضعیت زبان ترکی در کشورهای آذربایجان و ترکیه کرده‌اند که البته نتیجه عکس داده و به نوعی افتادن در دام افراد مغرضی منجر شده است که نام بردن از آن کشورها برای یک ایرانی ترک زبان را معادل با قوم گرایی تلقی می‌کنند.

این در حالی است که قصد آقای عاملی تبیین این مهم بوده است که این مشکل یک مشکل ایرانی و یا تابع غرض‌ورزی نیست بلکه یک سرنوشت عمومی و یک معضل کلان و فراکشوری هست که زبان ترکی در این قرن با آن مواجه بوده است.

با مرور کردن مواضع آقای عاملی به استقراء می‌توان دریافت که مسئله ایشان مسئله حفظ زبان به مثابه یک میراث مهم فرهنگی است نه گرایش‌های قومی و تمام فعالیت‌هایشان هم با همین کلید به وضوح قابل درک و تبیین است.

مطابق کنوانسیون معنوی یونسکو که در سی و دومین اجلاس آن در سال 2003 به تصویب رسید، از زبان به عنوان یکی از مواریث فرهنگی غیرملموس نام برده شده و حفظ آن را به عنوان یک یادگار گرانقدر از نسل‌های پیشین به نسل‌های جدید نوع بشر بسیار مهم شمرده‌اند.

محمدباقر کریمی
محمدباقر کریمی

بسیار واضح است که وقتی زبان یک قوم و یا ملت به موازات پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف عمومی و علمی در دنیای امروز که فرکانس تغییرات در آن بسیار زیاد هست، در جهت ظرفیت سازی برای کسب قابلیت حمل آن دستاوردهای جدید به روز نمی‌شود، و یا به دلیل فقدان کتابت و عدم استفاده و کاربرد رسمی آن زبان و یا قرار گرفتن آن تحت هژمونی یک زبان غالب علمی یا سیاسی، حضور همه جانبه خود در زندگی روزمره و رسمی افراد را از دست می‌دهد، متکلمین به مرور حضور ذهن واژه‌ای خودشان در حوزه آن زبان را از دست می‌دهند و علاقه‌مندی در بین متکلمین آن زبان برای استفاده از آن کم می‌شود.

بدین ترتیب یک زبان بیش از پیش تضعیف شده و با از دست دادن جایگاه کاربردی خود به عنوان یک زبان غیررسمی به گوشه انزوا می‌رود و در نهایت سرنوشتی جز مرگ نخواهد داشت.

ممکن است افرادی از دور در حال تماشای برق در خرمن مردم باشند، اما از چشم کسانی که در این خطه زندگی می‌کنند و دغدغه زبان به عنوان میراث فرهنگی و زبان مادری خود را دارند، این دغدغه یک دغدغه حقوق شهروندی و نیز یک مقوله فرهنگی است و تلاش برای محافظت از حیات زبان‌های اقوام و زنده و در جریان نگه داشتن آنها را نه تنها وظیفه خود مردم بلکه وظیفه جدی حاکمیت و حتی یک وظیفه جهانی می‌دانند.

دوم: به نظر می‌رسد که جناب آقای عاملی باید توضیح بیشتری در مورد مقوله ضرورت خلوص می‌دادند تا همه جوانب دغدغه‌شان به خوبی روشن و تبیین می‌شد. با شناختی که از رفتار و گفتار آقای عاملی در باب باور و نوع تفکر ایشان در مورد مقوله زبان به دست می‌آید، ایشان نگران تضعیف شدن زبان مادری خطه آذربایجان و حفظ حیات آن زبان هستند. کما اینکه چنین نگرانی در سطحی کلان‌تر در مورد زبان فارسی هم وجود دارد و تأسیس فرهنگستان زبان فارسی، دایره المعارف‌های فارسی، فرهنگستان‌های مختلف در حوزه‌های علوم و هنر و پزشکی و غیره همگی مؤید این دغدغه مهم است.

البته در حوزه زبان فارسی این کار به صورت افراطی‌تری انجام شده است و متولیان آن به جای اینکه تمرکزشان را بر واژه سازی و معادل سازی در جهت آینده بگذارند، به فکر سره سازی و پالایش آن از گذشته بوده‌اند و اقدام در جهت پاکسازی زبان فارسی از هزاران واژه ترکی و عربی از این زبان کرده‌اند که اینهمه غلظت نه تنها ضروری نبوده بلکه آسیب‌زا هم هست.

به نظر می‌رسد سخن آقای عاملی تحت تأثیر همین تجربه زبان فارسی بوده است. واقعیت تلخی که که امروزه در خطه آذربایجان دیده می‌شود نشان از این دارد که زبان ترکی آذربایجانی به قدری تضعیف شده است که متکلمان آن در فضاهای رسمی و حتی ادبی گاهی فقط قادر هستند که تنها فعل جمله را به ترکی بگویند و بقیه واژه‌ها، در فضاهای رسمی به فارسی و عربی و در فضاهای عمومی به استانبولی ادا می‌شود که اخیراً رواج یافته است.

ادامه این روند به نحیف‌تر شدن هر چه بیشتر این زبان می‌انجامد. حال اگر نظر نویسنده، مرگ زبان ترکی آذربایجانی است و تحقق هدفی هست که از صد سال گذشته دنبال می‌شد، در اینصورت باید گفت که آسوده باشند که هدف به تدریج در حال حصول است! اما اگر زبان ترکی آذربایجانی را هم یک زبان ایرانی و یک میراث فرهنگی معنوی و غیر ملموس می‌دانیم، سخن آقای عاملی نه تنها نگران کننده نیست، بلکه کاملاً قابل درک و اعتنا هست.

سوم: نویسنده محترم ادعا کرده‌اند که زبان ترکی آذربایجانی یک زبان وارداتی در این خطه است و عمر آن از مبدأ حضور سلجوقیان تجاوز نمی‌کند. اولاً این ادعاها در مورد همه زبان‌ها صادق است. به هر حال غالب تمدن‌ها در اثر مهاجرت‌ها شکل گرفته‌اند. در این صورت نه تنها قدمت زبان فارسی بلکه حتی قدمت اسلاف آن نیز از تاریخ 2500 ساله قید شده برای مهاجرت آریاییان تجاوز نمی‌کند.

در ثانی بحث زبان قدیمی منطقه آذربایجان یک بحث مناقشه آمیز با سابقه طولانی است و اگر 10 سند وجود داشته باشد که حضور زبان ترکی را محدود به مهاجرت‌های صده ششم می‌کند، 100 سند دیگر هم وجود دارد که تاریخ قدمت آن را حتی به چند هزار سال پیش از حضور زبان فارسی در ایران می‌برد. ضمن اینکه مثال‌های نقض ساده‌ای وجود دارد که فرضیه فوق را رد می‌کند.

اگر قرار بود با مهاجرت چند ده هزار نفری دوره سلجوقیان، زبان منطقه آذربایجان تغییر کند، چرا با مهاجرت ترک‌ها به اصفهان با مقیاس چندین برابر بیشتر از آن در زمان صفوی‌ها، زبان اصفهان ترکی نشد؟ مگر اینکه قائل به یک فرضیه دیگر باشیم که قوم مهاجم و مهاجر، ساکنان بومی آذربایجان را اخراج کرده باشد و خود به جای آن‌ها ساکن شده باشد که البته اولاً سندی برای آن وجود ندارد، ثانیاً در آن صورت هم ما با یک واقعیت تثبیت شده مواجه هستیم که در هر حال ساکنان امروز این منطقه، زبانشان ترکی است و آن را زبان مادری خود می‌دانند و نه تنها با آن مشکلی ندارند، بلکه در صدد حفظ و احیای بیشتر آن هستند و این تفکر را کاملاً در جهت ارتقای وحدت ملی و در چارچوب ایرانیت خود می‌دانند.

چهارم، اما عنوان این نوشته هم جای بحث دارد. ایشان نوشته‌اند که صدای نیروهای انقلابی هم درآمد. به عبارتی برداشت‌شان این بوده که قوم گرایی آنقدر جدی شده است که حتی متدینین و روحانیت را هم درگیر خود کرده است. اما نقطه مقابل این نگاه هم وجود دارد. این مسئله را می‌شود اینطور هم دید که اجحافات در حوزه حقوق فرهنگی اقوام آنقدر پر رنگ شده است که حساسیت قشر روحانی اقوام را نیز برانگیخته است.

جامعه روحانی که معمولاً ارزش‌های دینی و ارزش‌های سیاسی نظام برایشان اولویت اول و آخر بوده است و برای برخی از آنان که مسئولیت‌های حاکمیتی هم دارند مصلحت‌های سیاسی نظام هم، هم عرض همان ارزش‌های دینی تلقی می‌شده، وقتی از نزدیک شاهد برخی کج سلیقگی‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شوند و به علت خاستگاه قومی خود برخی از تبعیض‌ها را با گوشت و خون لمس می‌کنند، دیگر از سر ندای وجدان و نیز وظیفه شرعی، نمی‌توانند سکوت کنند و لب به اعتراض باز نکنند.

اما راه منطقی مواجهه با این پدیده شبهه افکنی و متهم سازی طرف مقابل به قومیت گرایی نیست. باید این پدیده را به درستی و در محافل تخصصی آسیب شناسی کرد و راه حل‌های منطقی برای آن ارائه کرد.

وقت آن رسیده است که از نگاه صفر و صدی به مسائل فرهنگی و قومی دست برداریم و از راه حل‌های نادرست آسیمیلاسیونی رضاشاهی برگردیم. جهان امروز تجربه‌های بسیار بهتر و مبارک‌تری از الگوهای زیست متکثر در مقایسه با الگوهای استالینیستی نشان داده است.

چند سال پیش مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری، مسائل قومی را یکی از چند چالش مهم جامعه ما در دهه پیش رو عنوان کرد. این بدین معناست که این مسئله، مربوط به چند نفر و یا چند گروه نیست و ریشه آن را باید در تغییراتی اجتماعی جستجو کرد که در مناسبات انسانی جوامع در دنیا، حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی و در سطح آگاهی شهروندان رخ داده است و جامعه ایران نیز به عنوان بخشی از جامعه جهانی تحت تأثیر این تغییرات مهم قرار گرفته است.

ما باید مسئله خودمان را به درستی درک کنیم و در چارچوب منافع ملی و بر اساس دستاوردهای جدید علمی و تجربی اقدام به ارائه راه حل بنماییم.

اگر ما به مسئله حقوق اقوام از پنجره همان پارادایم‌های قدیمی بنگریم، لاجرم به همان راه حل‌های گذشته خواهیم رسید. در این صورت روندی که باعث شده آیت الله عاملی به این موضع برسد، ادامه خواهد یافت و شاید در آینده شاهد موضع گیری‌های مشابه از ائمه جمه سایر شهرهای ترک نشین هم باشیم.

پنجم: در خاتمه از دوستان اهل قلم و روشنفکر انتظار می‌رود که مسائل کلان جامعه را از منظر منصفانه و در چارچوب منافع ملی تحلیل کنند. همان الگویی که مرحوم جلال آل احمد، 60 سال پیش به عنوان یک روشنفکر متعهد و پیشرو از خود به یادگار گذاشت و در مقاله روشنفکر و مشکل زبان ترکی، آن را یک مسئله روشنفکری مهم معرفی کرد.

نویسنده محترم اگر شناختی از آقای عاملی دارند، قاعدتاً باید بدانند که فردی مانند ایشان و در جایگاه ایشان به هیچ وجه به اقدام خلاف مصالح ملی ایران و نظام جمهوری اسلامی مبادرت نمی‌کند. دریغ است که فردی در سطح و مقیاس ایشان را به برداشت‌ها و مواضع هیجانی متهم کنیم.

ایشان نیز مسئله حقوق زبانی و فرهنگی اقوام را در چارچوب منافع ملی دنبال می‌کند. اما مسئله این است که تعریف و نحوه تحقق منافع ملی از نظر ایشان با نظر امثال نویسنده آن مطلب، یکسان نیست.

لذا راه حل منطقی این است که روشنفکران دغدغه مند وحدت ملی ایران، به جای متد منسوخ پاک کردن صورت مسئله و گفتن اینکه هیچ خبری نیست، سعی کنند روی واقعیت مسئله و تعریف وحدت ملی و نحوه پرداختن و تحقق حقوق اقوام در چارچوب آن تعریف مشترک، به توافق برسند.

وقتی صدای نیروهای انقلابی هم در می‌آید

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. استعمار مزدوران و نانخورهای دویست دلاری را علیه ایران فعال میکند و جنبشی منحوس آمیخته با نژادپرستی عریان و فاشیسم قومی به راه می اندازد، آنوقت این آقای مثلا قلم به دست به جای اینکه نگران چنین وضعیتی در آذربایجان باشد به تبیین مطالبه وارداتی میپردازد. سوار یابوی اجنبی نشوید استاد (!) اگر واقعا دغدغه وطن دارید. قلم خود را بر ضد فاشیسم عریان نشانه بگیرید نه کشوری که در مقایسه با همسایگان خود (خصوصا ترکیه و جمهوری باکو) از بالاترین میزان رواداری قومی برخوردار است. کاری نکنید که رویکرد نظام به سمتی تغییر کند که یک بار برای همیشه به چالش های قومی (!) پایان دهد.

    133
    281
      1. دوست عزیز که اهل لاهیجان هستید ، شما خودتون نیز اصالتا تورک زبانید .
        ابن حوقل (سیاحت کننده در آذربایجان) در نقشه ای که از دریای خزر ترسیم نموده ، از دربند (داغستان) تا گیلان را از تورک های نجیب و اهل آذربایجان​ نامیده است .
        همین ادعا را کتیبه ای که مرزبان ساسانیان در داغستان (۵۳۳ میلادی) اوایل سلطنت انوشیروان بر دیواره دژ آن سامان حک کرده اثبات می‌کند .
        سفر نامه ابن حوقل (ایران در صورة الارض)

        178
        97
        1. هر چند می دانستم که مثل همیشه دروغ گفته اید ولی دوباره به ابن حوقل مراجعه کردم و بخش مربوط به «آذربایجان و اران و ارمنیه»آن را مطالعه کردم.نه تنها ادعایی که مطرح کرده اید دروغ بود بلکه سیاح روشن بین گزارشی خلاف آنچه مدعی آن هستید از وضع زبان مردمان آن دیار روایت کرده است.توجه شما و امثال شما را به این جمله ابن حوقل جلب می کنم:«زبان مردم آذربایجان و بیشتر مردم ارمنیه فارسی است و عربی نیز میان ایشان رواج دارد»(سفرنامه ابن حوقل:ایران در صوره الارض.ترجمه جعفر شعار.1366ص 96).گفته اند که پان ترکیسم ترکیبی از بی شعوری و بی سوادی است.لذا می دانم که سخن گفتن با شما با زبان سند هم فایده ای ندارد.افسوس

          111
          140
          1. نظرت درباره زبان افغانی (فارسی) که مهاجران هندی پاکستانی و افغانی به ایران با اون سخن میگن چیه؟ چرا این قوم کمبودهاشو در سرکوب ملت بزرگ و کهن تورک ایران جستجو میکنه؟

            11
            17
        2. خدا بهت انصاف بده. یه چیزی بنویس که دیگران با خواندنش یه جمله از حر ف های شما رو باور کنن. زبان گیلکی رو چه به زبان ترکی. اگر منظورت این هست که به به دلیل فرهنگ تسامح و تساحل تعداد زیادی ترک مهاجر از اذربایجان به گیلان مهاجرت کرده و از مواهب طیبعی ان بهره میبرند حرف شما درست هست وگرنه مغاطله می کنید

          93
          105
        3. خیلی جالبه
          شما از طریق فضای مجازی و از راه دور ،بدون دیدن طرف مقابل تشخیص دادی که علی از لاهیجان ترک است
          بقیه ادعاهایتان هم همینقدر مستند باشه ، محشره!!!!!!

          58
          52
        4. یک سری اسرایلی که زبان فارسی بلدند دارند جنگ قومیتی راه میندازند مواظب این فارس زبانان اسرایلی باشید این یک اسرایلی که زبان فارسی بلده و در ارتش اسرایل خدمت میکنه مستند های تو سایت اپارات هستند که انها ذارند از طریق اینترنت جنگ قومیتی راه میندازند،اولا همه ما ایرانی هستیم اگر قرار بود هر قومی که زبان خودش کشور داشته باشه مثلا گیلان میشد زبان گیلکی یا لرستان با زبان لری، پس پس باید کردهای ترکیه هم بگند ما ترک نیستیم ایرانی هستیم ارامنه ترکیه هم ایرانی هستند و در اشغال ترکیه قتل عام شدن.،حتی شما ضرب المثل های بین المللی را که بخانید در مورد ترکیه به عنوان یکادمکش از انها یاد شده در صورتی ،حتی رومیان نیز از ایرانیان بد میگفتنید در سنگ نوشته هاشون گفتن ایرانی ها شراب خار و قمارباز هستند ،در صورتی که خودشان این کارهارا کراند و پرسپولیس را اسکندر به اتش کشید،و در احادیث اخرزمان میخانیم که ایران ترکیه را غتح خواهد کرد .همین العانش رجب طیب آردوغار. سرش تو آخور همه اس با همه هست ولی با هیچکس نیست میخاد سیاست میثاق ملی اتاترک اجرا کنه الان داره با زوسیه اس ۴۰۰میخره از امریکا اف۳۵ میخره با اسرایل اکتشاف نفت میکنه با عربستان رابطه داره با تنها کشوری که رابطه نداره ارمنستانه به خاطر قتل عام ارامنه،در ضمن تو لیبی هم داره شکر میخوره تمام سنی هاهم که اتلاف تشکیل دادن علیه انصارالله تا شیعیان ار یمن محو کنن

          49
          66
          1. فکر کنم خودت از اون اسراعیلی ها باشی چون فارسی خوب بلد نیستی بنویسی فکر کنم تازه داری تو دانشگاه اسراعیل فارسی یاد میگیری.

            30
            16
          2. جالبه ،میگویی که ترکیه با همه کشورها رابطه داره وبه اذعان خودت مشخصاً جناب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از سیاست خارجی قوی برخوردار است که توانسته از شرق و غرب واسراییل هم به نفع منافع ملی ترکیه به نحو احسن استفاده کنند ،واما تفکر عهد عتیقی شما بر این باور است یا این وری یا اون وری یعنی نمیشه با همه دنیا متمدنانه رابطه داشت و حتما باید بر طبل دشمنی‌ها ،نفاق ونفرتها کوبید و مردم خود را در تحریم رنج داد واز روابط دوستانه همسایه مسلمان به شدت سوزش گرفت…..حال بگو کدام تفکر فاشیستی و ملغمه‌ای از بیشعوری وبیسوادی می‌باشد ؟؟؟؟!!!

            8
            4
        5. چطوری در کتیه انوشیروان که مال قرن یک میلادیه ترک ها بودن در صورتی که مهاجرت ترک ها به ایران مال قرن یازده میلادیه این بحث ها مسخرهس هیچکی نژاد خالص نداره همه یه درصد پارس وترک واذری ولر و کرد و….. اصلا به جز زبان میتونید همدیگر روتشخیص بدین حقیقت اینه که همه ی ما ایرانی هستیم و برادریم و با زوم کردن روی یه درصد فقط باعث تجزیه طلبی وضعیف شدن ایران میشیم

          55
          42
        6. خواهشا اشتباه نکنید. اقوام کادوسی در گیلان قبل مهاجرت آریایی ها زندگی می‌کردند و بعد با آریایی ها ترکیب شدند و به هیچ وجه ترک زبان نبودند. حتی آذری ها در دوران سلجوقی تازه با زبان ترکی آشنا شدند و به گفته خود ابن حوقل که نظامی آورد مردمان آذری هم فارسی و عربی رواج داشته است. حتی با ارمنی ها دشمن نبودند اما حکومت پانترکیسمی جمهوری آذربایجان با ارمنی ها می‌جنگد. سر خاکی که در اصل مال ایران است و قرار داد پایان یافته.

          21
          41
          1. برادر من خودم از تالش های ترک زبان غرب گیلان هستم در این منطقه کلمه ارمنی یک فوش حساب میشه مربوط به خیلی قبل میشه کلا ترک ها و ارمنی ها از قدیم با هم مشکل داشتن

            3
            1
    1. شما چیکاره نظامید که تصمیم میگیرید؟؟؟ در برابر متن بسیار عالی و با دلیل و منطق دکتر کریمی عزیز ، چرا جواب یاوه میدهید؟؟؟ اولا باید بگم اصل فاشیست و پان فارس شمایید که تاریخ سراسر دروغ و پوچ و کوروش خیالی و … رو که ساخته رضاشاه پهلوی و دروغ نویسانی مثل احمد کسروی که با کمک چند مغز متفکر پول میگرفتند و تاریخ سازی برای زبان بی هویت فارسی و از بین بردن زبان اصیل و ریشه دار ترکی میکردند تا به مذاق رضا پهلوی قالتاق خوش بیاید و اصل این ماجرا بعدا توسط خود کسروی در آخرین سالهای عمر منحوسش بیان شده است. دوما از اسامی و نوشته های تاریخی که امیر هاشمی مقدم گفته ، غیر از کسروی اگر میتوانید عکسی بفرستید و مثل بسیاری از احادیث جعلی ، تاریخ جعلی خودتون رو فقط با منبع کسروی تلاوت نکنید و اون اروپایی ها رو هم‌کسروی از مخیلات خودش گفته و لاغیر.سوما کتاب دده قورقود آذربایجان به اندازه تمام تاریخ فارس قبل از پیدایش حتی مگس و پشه هایی که شاید بعدا جهش پیدا کرده و قوم واهی آریایی رو ساخته اند، قدمت دارد! چهارما شما اگر متوسل به زور هستید و دایه مهربانتر از مادرید و طرف نظام تهدید به نابودی کامل قومیت ها میکنید، اگر مرد هستید و واقعا عرضه ی گفتن این حرف رو دارید در جایی بگید که ۴ تا ترک حضور داشته باشه . مطمعنم نسل خودت به تنهایی همونجا منقرض میشه. در آخر نظام بسیار آگاهتر و کاملتر از این حرفاست که بقول دوستی، خس و خاشاک هایی مثل شما بخواد از طرفش صحبت کنه. پس سکوت کنید و …

      219
      103
      1. چرت پرت تحویل نده…وهمیات شماها چنان تصویری از اذری زبان ها درست کرده که حتی اندیشه یکروز گذراندن را دران مناطق از خیلی ها سلب کرده…شرم ازرم خوب چیزیست که مفاخر ملی وباستانی را هم به پای افکار عقب مانده تان به توهین وهرزه درایی کشیده اید…شما قبل از بیسوادی عقده دارید واگرنه میدانستید سیداحمدکسروی خود ترک واذری بود…

        60
        139
        1. اولا اینکه دوست عزیز شما حتی لحن حرف زدن رو بلد نیستید و لطفاً ادب و فرهنگنتون رو رعایت وتصحیح کنید .
          دوما ، این حرف های شماست که هجویاتی بیش نیست ، شما هیچ احمد کسروی رو میشناسید ؟؟؟ هیچ میدونید که علیه تورک ها چه اقداماتی انجام داده ؟؟؟ هیچ میدونید تئوری کسروی چی هست ؟؟؟

          تئوری کسروی : این اجنبی ادعا می‌کرد که روستائیان خالص ترین و دست نخورده ترین زبان را دارند .
          کسروی با اهالی چند روستای هرزند ، گلین قیه ، زنوز ، حسنو ، در اطراف مرند و قره داغ و تات های خلخال روبرو شد و از زبان آنها پرسید .
          آنها زبان های خود را هرزندی ، تالشی و تاتی نامیدند . هرچند که این زبان ها کاملاً متفاوت و مستقل از هم بودند و جدا از فارسی و تورکی بود ، ولی کسروی آنها را آذری خطاب و ادعا کرد که آنها ریشه در زبان پهلوی دارند . و از آنجا که روستائیان دست نخورده ترین زبان هارا دارا هستند ، مدعی شد که زبان کل آذربایجانی ها زیر شاخه فارسی پهلوی است و آنها همان فارس هستند و تورک نیستند .
          اگر بخواهیم تئوری کسروی را به کل ایران تعمیم دهیم در می یابیم که کل ایران تورک زبان است ، زیرا که بجز (آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل و زنگان که کلا تورک هستند ) در شهر های زیر این تعداد روستای تورک زبان وجود دارد :
          تهران ۲۰۹ روستا
          قزوین ۴۴۱ روستا
          اراک ۳۳۴‌‌ ««
          ساوه ۲۲۴ ««
          دماوند ۲۸ ««
          قم ۱۷ ««
          محلات ۱۲ ««
          طوالش (هشتپر) ۶۸ ««
          رشت ۳۹ ««
          بندر انزلی ۱۰ ««
          فومن ۴ ««
          لاهیجان ۴ ««
          آمل ۲ ««
          ساری ۷ ««
          شاهرود ۱۵ ««
          گرگان ۱۰۷ ««
          نوشهر ۱ ««
          سنندج ۸۳ ««
          اصفهان ۷ ««
          لار ۱۰ ««
          مشهد ۱۵ ««
          نیشابور ۴۶ ««
          شهرضا ۱۹ ««
          شهرکرد ۳۰ ««
          فریدن ۸۲ ««
          بیجار ۱۳۵ ««
          تویسرکان ۹ ««
          شاه آباد(اسلام آباد) ۲ ««
          کرمانشاه ۸ ««
          همدان ۴۵۲ ««
          اهواز ۵ ««
          خرم آباد ۶۵ ««
          آباده ۶۵ ««
          بوشهر ۵۷ ««
          شیراز ۲۹ ««
          فسا ۴۷ ««
          فیروزآباد (فارس) ۱۲ ««
          کازرون ۵۳ ««
          سیرجان ۴ ««
          درگز ۹۹ ««
          سبزوار ۱۰۹ ««
          بجنورد ۱۹۳ ««
          قوچان ۳۳۰ ««

          منبع : سیری در زبان و لهجه های تورکی _ دکتر جواد هئیت _ ص۳۰۷

          شمایی که احمد کسروی رو اینقدر دوست دارید و حرفش رو به عنوان مفاخر ملی قبول دارید ؛
          اگر می‌تونید و در توان دارید کامنت من رو نقض کنید و بگید کل ایران «تورک» نیست .

          183
          58
          1. اولا شما اگر مدعی سیادت هستیداصالتا عربید..پس اینقدر سنگ اذری ها را بر سینه نکوبید.ثانیا.اگر به تبار واصالت باشد..خودم از تبار یکی از بزرگترین طوائف ترکم….وقتی میگویم کسی را انگیزه گذراندن مدت قلیلی دران مناطق هست بهمین علت است…..فرزندم دریکی از دانشگاه های معتبر اندیارپذیرفته شده بود…بعلت اینکه شهرتش مربوط به همان ایل معروف بود چون با زبان فارسی سخن می گفت مورد اذیت وازار همدرسی هایش قرار گرفت ومجبور شدم علیرغم جایگاه ان دانشگاه اورا به محل فعلی ام انتقال دهم …ثالثا زمانیکه من کسروی را شناختم هرچند با بنیان فکری اش موافقتی نداشتم ولی بعنوان یک اندیشمند مورخ وصاحب نام میدانستم (احتمالا دران زمان شما دوران صباوت را می گذراندیدویا هنوز….)رابعا مفاخرملی وباستانی منظور کورش بزرگ است..حالا اگر بازهم شما به بزرگان غیرترک حساسیت دارید چیز دیگری است…..انشاالله بقدرمستوفی شرح داده باشم….حالاعلت اصطلاح وهمیاتی که بکاربرده بودم را فهمیدید….

            52
            119
          2. این امار که شما اوردید ممکن هست درست باشد به چند دلیل. زندگی در مناطق ترک نشین برای اقوام غیر ترک بسیار سخت هست چون اقلیتی از شما یه جوری هستید(محترمانه خواستم از واژگان بی ادبانه استفاده نکنم)
            این در حالی است که بدلیل فرهنگ تسامح و تساحل در مناطق برشمرده شما تر ک ها پس از مهاجرت به راحتی بومیان ان مناطق زندگی کردید.

            37
            84
          3. همین که شما کل ایران رو ترک‌تصور کردید نشانگر دانش بی انتهای شماست. یک‌سوال دارم چرا تبریز چندان غیر ترک ندارد ولی شمال پر ترک هست.چرا اردبیل چندان ترک ندارد ولی اراک و مشهد و بندر عباس پر ترک هستن؟ میدانی چرا؟ زندگی در مناظق ترک‌نشین [سخت است].شما دم از مبارزات ضد فاشیستی میزنید ولی مثال بالا خود گویای ان هست

            60
            83
          4. حقوق زبانی ترک های اذربایجان مراعات نمی شود و این امر منجر به واگرایی و مرکز گریزی شده واقعا بعد از سلسله قاجار چه بلایی بر سر زبان ترکی اورده اند! اگر به دنبال اتحاد با ترکهای اذربایجان هستید باید به خواسته های به حقشون احترام بزارید و الا فلا ضمنا حقوق زبانی الان در کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان حل شده اما هنوز در ایران به اصطلاح اسلامی که بهتر بود به جای اسلامی، فارسی یا اریایی می گذاشتند هنوز نژادپرستی و کوروش پرستی موج می زند
            حتی برای اجرای قانون اساسی بند 15 و 19 ممانعت می کنند جالب وقتی از حقوق زبانی صحبت می شود سریع انگ تجزیه طلبی و ارتباط با اسرائیل و امریکا را سر می دهند

            111
            31
          5. مرد مومن من از ساری پیام میدم و تمام عمرم ساری زندگی کردم. یک روستای ترک از این سر تا اون سر ساری نداریم. چرا مهمل میبافی؟

            40
            66
          6. شما پانترک ها از ایران برید اینجا ما فقط اذری داریم نکنه اینجا هم میخوایید نسل کشی راه بندازید!لایک هاتونه هم فیکه فکر نکنید کسی نمیدونه با ربات میشه لایک درست کرد

            46
            119
          7. کسروی خودش ترک بود و زبان عربی رو زود تر از فارسی یاد گرفت ، اما پژوهشگر بود.
            او اعتقادات ضد دینی همداشت که ما کاری به اونا نداریم به قول معروف
            نگاه کن ما قال نه این که من قال
            و اینکه شمابه من بگو ماد ها که از همدان و ری تا اردبیل زندگی میکردند یکباره چه شدند؟
            حقیقت این است که در همدان وضعیت به نفع زبان فارسی تغییر و در اردبیل و تبریز این معادله به نفع زبان ترکمن های فئودال تغییر کرد ،باید بهتون یاد آوری کنم که ترکمن های مهاجم کل ایران رو قطعه قطعه کردند و به هر قسمت اقطاع میگفتند و هنوز مناطقی از ایران نام اقطاع. را دارند !
            هنوز در همدان اراک قزوین زنجان و البرز این زبان زنده است .

            15
            28
          8. سلام آفرین به شما تحلیل خوب ومستندی نشان دادی باریکلا. ساق اول،
            دانشمند بزرگ ابن خلدون میفرماید ان ارض ایران هی ارض ترک
            یعنی سرزمین ایران سرزمین ترک است آلپ

            47
            12
          9. خرم اباد اصلا ۶۵ تا روستا نداره
            تو اومدی ۶۵ تاشو ترک کردی ..
            اصلا لرستان ترک نداره بجز ۲ تا روستا تو ازنا ..

            9
            6
          10. زبان فارسی پهلوی!!! چرا خودتون به زبان پهلوی حرف نمیزنید؟؟ تا حالا فکر کردی اگر بودجه سازمان ادب و فرهنگ فارسب ۲ سال پرداخت نشه خودت هم تورکی حرف میزنی؟؟ کل حرفات به عربی بود ادعای زبان هم میکنی؟؟ سواد که نداری حداقل شعور سکوت داشته باشه هم وطن!! برو تا ۱۰ بشمار بعد مقایسه کن با اعداد هندو!!! یک آثار از فارس و زبان پهلوی یک کتیبه از فارسی پهلوی نشان بده !!! با دوست داشتن تاریخ و اصالت نمیشه درست کرد!! شهری در ایران نام ببر که تورک نداشته باشه!!! اصلا کشوری در کشورهای همسایه به جز هند نام ببر که تورک نداشته باشه؟؟؟!!! هم وطن، با تعصب کورکورانه دنبال جعل تاریخ نباشید مردم سواد دارن مطالعه میکنن میدونن و میفهمن!!! تاریخ یک کشور باید همسو با تاریخ کشورهای همسایه هم باشد!!! تاریخ ایران رو از تاریخ کشورهای اطراف باید بخونی نه نقل قول ساقی محل در قهوه خانه‌ی محله!!!

        2. داداش ، بنظرم اون سید باشه تو هم شیطان اعظم هستی ،اجمد کسروی قران رو اتیش زده کتاب مولانا نافظ سعدی رد اتش زده خودشو پیامبر معرفی کرده ، حتی انقدر ادابازی در اورده کهدامام خمینی اورا بی سواد تبریزی خوانده ، از این هم بیشتر میخوای؟ منتهی چون به نفع شما پان فارس های هندوزاده و نسل محمود افغان گفته شد سید!!!!!!! چه جالب ، اگه نفعتون در میان باشه شیطان رو هم سید جلوه میدیدید،

          75
          25
        3. احمد کسروی ادعای پیامبری هم کرده بوداونم قبول میکنین؟؟راجب برتری زبان ترکی به لهجه فارصی هم مقاله نوشته بود اونم قبول میکنین؟؟به امام صادق هم توهین کرده بود اونم قبول میکنین؟؟بیش از نصف ایرانم تورک میدونست اینم قبول میکنین؟؟یا فقط اونچیزی که تورک ستیزیه وبنفع شماست قبول میکنین؟؟؟امان از دست عاریاییها

          68
          16
      2. تو خودت اصل نژاد پرستی که کوروش رو نفی میکنی و نشان می‌دهد یا نابینایی یا ناشنوا که آثار و جوانمردی او را نشنیده و خوانده ای که شخصیتی است واقعی و تاریخ شما پانترک ها سراسر جعل است و آن را به بقیه نسبت می‌دهی. نژاد پرست تویی که به زبانی که با ایران عجین است و هویت اوست و آریایی هایی که ایران نامش هم از اوست توهین میکنی و تاریخ جعلی هم مسلکان خود را نمی بینی. احمد کسروی هم مثل تو آذری بود ولی پانترک فاشیسم نبود.

        12
        33
    2. با سلام عرض ادب خدمت شما ؛
      این چالش ها و رقابت شما به منظور تخریب یک قوم من جمله تورک و فارس نه تنها هیچ منفعتی ندارد ، بلکه موجب تفرقه و تضاد بین ما میشود . محض اطلاع شما عرض می‌کنم که همین بدبینی شما ، نتیجه هزاران برنامه و سال ها تلاش متخاصمان هست . همان کسانی که چشم دیدن قدرتی که از جانب متحد شدن اقوام را ندارند​ ، زیرا میدانند اگر تورک های با تعصب ، کرد های با غیرت ، لر های دلاور ، بلوچ های ناموسمند ، عرب های شیر پیکر ، فارس های زیرک ، گیلک های سرو سان و قوم های دیگر با هم متحد شوند دیگر هیچ قدرتی آنها را نمی‌تواند شکست دهد ، پس به همین علت سعی میکنند شما را وادار به همین کاری کنند که شما انجام میدهید . طبق قانون اساسی تصویب شده بعد از انقلاب ، همه اقوام حق دارند در مدرسه و مراکز آموزشی به زبان مادری خود تدریس کنند ، اما چرا انجام نمیشود؟؟؟
      خشت اول و بنیه تهران را تورک ها (قاجاریه) بنا کردند و کسانی که به آنجا مهاجرت کردند از تورک هایش تبریزی و پایتخت تورک نشین حکومت های قبلی بوده اند ، اکنون چرا ساکنان تهران و قزوین و ابهر و شهر های دیگر فارسی صحبت میکنند و هویت خود را فراموش کرده آمد ؟؟؟ همین بلا سر اقوام دیگر نیز آمده ، من جمله شرم و خجلت نسبت به پوشیدن لباس محلی .

      157
      32
        1. شاهان ترک فاشیست نبودند و در دربار شعرای ترک فارس عرب حضور داشتند

          ضمنا زبان فارسی دری حتی تا عصر در بین مردم حتی شیراز فهم نمی شد
          تحقیق کنید در مورد اشعار سعدی به زبان مادری اش
          تحقیق کنید در مورد سخنان وزیر فرهنگ افغانستان در مورد گسترش زبان دری

          110
          28
          1. به جان‌خودت فقط پانترکیسم حاصل سواد بالای بانیان ان هست. دست بردار مرد.

            31
            62
    3. فاشیست عریان تویی که خودت را به نادانی زدی و نمیفهمی ایران بعد از صدها سال پس از حمله اعراب و مغول و غیره کهایران را تکه پاره کرده بودندو دیگر نامی از ایران روی نقشه جهان باقی نمانده بود اتحاد طوایف ترک آذربایجان باعث احیای دباره ایران شد.و این با اهدای جان و خون شهیدان ترک و تلاش بی واهمه با چنگ و دندان ما بود که دباره ایران جمع شد یک جا.حالا تو جوجه میخای به ما یاد بدی ما کی هستیم.اونی فاشیست احمقی که برعلیه ما ترکها پان پان میکنه خوبه بدونه مرزهای ایران رو ترکها نگه داشتن از ناخدا صمدی و صیاد شیرازی گرفته تا رئسعلی دلواری و نادر شاه بگیر برو.واقعیت اینه نه تاریخ ساختگی مذحک و بچه گانه دیکته شده زمان پهلوی به دست غربی ها

      176
      48
      1. احسنت
        این تورک های با غیرت بودند که تو هر شرایطی ایران رو تنها نگذاشتند ، اون سرداران تورک بودند که با شعار (قیزیل دان وارسا قفسیم ، اوزگورلوگه وار هوسیم)
        « اگر قفسم از طلا باشد ، من به آزادی هوس دارم »
        به جنگ با دشمنان می‌رفتند .

        149
        30
      2. تبریزی ها یه جمله دارند که میگن : « آرپا چورگی یئمیشیک ، اولکه ساخلامیشیک »
        (( نان جو خوردیم تا شهرمون رو نگه داریم ))
        این جمله اشاره دارد به استبداد صغیر (جنبش مشروطه ایران) که شهر تبریز به مدت یازده ماه تحریم بود و هیچ ماده غذایی به آنجا وارد نمیشد ، تو این وضعیت بود که اجداد ما تسلیم نشدند و از جوی اسب ها نون می‌پختند و می‌خوردند تا دوام بیاورند .
        اگر هر قومی این کار رو انجام داد اون موقع هست که لیاقت لقب باغیرت رو داره .
        اجداد ما گردن همه ایرانی ها حق دارند ، چون این ستارخان و باقرخان و سرداران تورک بودند که خواسته های تمام اقوام رو به سرانجام میرسوندند نه فارس ها .
        شما هم از افتخارات فارس ها مثال بزنید تا ببینیم بجز افسانه کوروش کس دیگه ای دارید ؟؟؟
        البته با سند و مدرک .

        152
        42
        1. واقعا که آقا شما خیلی […] که به هر چیزی که به پارسا بر میگرده میگی افسانه و فکر میکنید تاریخ رو فقط خودتون ساختید فیلم های بسیاری تو بوتیوب که باستان شناسان معتبر راجع به امپراطوری پارس توش حرف میزنن هست. تو حتی توی اینترنت یه سرچ ساده هم نمیکنی. همش میگید پارس ها بما توهین میکنن شما راه میرین به ما فحش میدید. پارس ها اگر هم توهین کنن هیچ وقت به ستار خان فحش نمیدن نمی گن همش یه افسانس. واقعا که

          37
          67
          1. خانوم محترم ، از کجا فهمیدی؟ رفتی دو سه تا پیج اینستا فالو کردی تاریخ دان شدی؟ امپراطوری پارس کجا بود ، اگه بود چرا بعد از امدن اسلام یک حکومت فارس هم سر برنیاورد؟ تا خود اشکانیان هم تورک بودند ، سومری ها ایلامی ها جیرفتی ها تورک بودند ، سلجوقیان تورک بودند رفتند امپراطوری روم رو هم پایتختشو محاصره کردند ، شما ها مگه به مز خواب و خیال اسطوره دیگه ای هم دارید؟ کسی که قبرم مال خودش نیست( مال ننه سلیمون هست) حالا چی دارید بگید؟

            68
            37
          2. شما هم اگه خودت رو ایرانی و ملی گرا میدونی و نه پانترک چرا ترک رو تورک مینویسی؟راستی من پدری شمالی هستم و مادری اذری،شما چطور ادعا دارید که در شمال روستای اذری زبان داریم؟؟منکه اینجا هستم همچین جاهایی رو ندیدم و نه شنیدم،در بعضی از شهرها محله های هستن که طی این ۴۰ الی ۵۰ سال ساکن ترک پیدا کردن و ما بهش میگیم ترک محله،ما اینجا همه باهم فامیل شدیم و مشکلی هم باهم نداریم لطفا با دروغهاتون اختلاف نندازین،من خودمم از همین دسته هستم و به آذری بودنم افتخار میکنم ولی در چهارچوب ایرانیتم،ایران یک اصله،پس شیطنت نکنید و پشت دیگران با حرفهای دو پهلو قایم نشید،لطفا پان نباشید،اگه هم شدید فقط پان ایرانیست که شامل همه اقوام میشه،ممنونم اقای شاید دکتر،فقط ایران و ایرانی که ریشه در تمدن و انسانیت داره

            2
            7
        2. نمیدونم این چه آفتیه که افتاده جان ترک زبانها. وقتی توی سایتهای ترکی یه سرچی میزنی میبینی اصلا کل تاریخو دارن مصادره میکنن. هر پادشاهی که کشور گشایی کرده، هر افسانه ای و هر سرزمینی رو براش یک ماهیت ترکی میارن. تمدنهای شوش، بابل، مادها رو ترک قلمداد میکنن، تمامی زبانهای خاورمیانه تا مناطقی از هندوستان رو غیر زبان عربی همشونو شاخه هایی از زبان ترکی دسته بندی میکنن. خط میخی رو جزو خطوط ترکی قلمداد میکنن، کتیبه های کل ایرانو میگن جزو آثار ترکیه. جالب که کل تمدن مکتوب ترکی یک کتیبه اورخونه که اونم ترکی بودنش در هاله ای از ابهامه. جالب تر اینکه ادعای تمدن هفت هزار ساله از فنلاند در شمال غرب اروپا تا شمال چین و از دریای سیاه تا خوزستان رو دارن ولی هیچ آثاری که مبنای ترکی داشته باشه اونجا نیست به غیر از شمال غرب چین ( ایغورها).با وجود ساکن بودن هزاران ساله کوردها در غرب ایران، شمال عراق، جنوب ترکیه و منطبق بودن این مناطق با حکومت مادها، بازم ترکها مادها رو مردمانی ترک میخونن، لابد کوردها هم از تبار اقوام تورک بودن. اینکه تورکهای زمانهای قدیم مردمی جنگجو و وحشی بودن و سرزمینهای زیادی رو تصرف کردن و زبانشون قالب شده کسی منکرش نیست ولی اینکه بیشتر اروپا و آسیا همگی نژاد تورکن جای بسی تعجب داره. همین ترکیه که خودشو پدر معنوی تورکان جهان میدونه تا همین هشتصد سال پیش به زبان رومی، کوردی و ارمنی صحبت میکردن و طبق تبار شناسی ژنتیکی که انجام شده کمترین ژنوتیپ ترکی رو دارن. اگر تورکی یک دیوان، داستان، شعری یا کتیبه ای (غیر از اورخون) از این منطقه آذربایجانهای دو طرف ارس، قفقاز، آناتولی ، تورکیه بلده که قبل از هشتصد سال پیش باشه معرفی کنه ماهم از هویت تورکیمون باخبر بشیم. جالبه توی تلویزیون ترکیه در یکی از برنامه هاشون کوروش رو ترک معرفی میکردن که یهودیان رو از بابل نجات داده حتی برای کوروش یه اسم ترکی هم گذاشته بودن و میگفتن برای همینه که الان اسرائیل از آذربایجان حمایت میکنه. بنظر بنده تورکها نژادپرست ترین مردم دنیا هستن و این روحیه فاشیستیشون برای همسایهاشون بسیار خطرناکه. نمیدونم چرا تاریخ نویسان بزرگ باستان مثل هرودوت ترکها و حکومتهاشونو توی خاورمیانه و غرب آسیا ندیدن!!!! شایدم یونانیها هم تورک بودن

          18
          36
          1. کجای شمال هستی بیا غرب گیلان از هشتپر تا آستارا حداقل هشتاد درصد مردم ترکی صحبت میکنن بیا فقط لازمه به زبان مادریت صحبت کنی نه افغانی

        3. کی گفته کوروش افسانه است هان؟ (قصد توهین ندارم) لابد کوراوغلو که‌پهلوان روشن باشه هم ما باید بگیم افسانه درسته؟ اما به رگ پانترکیت بر میخوره. ننه تومروس شما افسانه است بر داشتین هر کور و کچلی و ترک کردین حتی اینقدر فکر نداشتین دربارش تحقیق کنین. گفتین صلاح الدین ایوبی سردار بزرگ اسلامی ترکه درحالی که کرد و عرب بود و روز عاشورا رو روز جشن قرار داد! تاریخ ساختگی شما پر جعل و اشتباهات فاحش خودتونه نه تاریخ ما. هر چیزی که به نفعتونه میشه ترک هر چی نباشه هم یا داغونه یا افسانه.

          10
          25
          1. حسین اقای عزیز اولا که ترکها کوراوغلو را یک شخصیت واقعی واقعی نمیدانند و انرا بین واقعیت واسطوره میدانند(مثل رستم فارسها) ما ترکها که کم شخصیت نداریم تا مجبور به شخصیت سازی شوییم در ضمن کسی نگفته صلاح الدین ترک بوده واگر هم گفته اشتباه کرده معلومه که ایشون کرد بودن ولی مظورتون از کرد عرب چیست من نمیدونم،اما اینکه صلاح الدین یکی از سرداران سلسله تورک سلجوقیان بوده شکی نیست اما بعدها توانست سلسله مستقل خودشو((ایوبی)ایجاد کنه

            10
            4
        1. با سلام.نظربه یکی از افرادی که به دروغ نظر داده زبان مردم اذربایجان فارسی غربی بوده.و کلمه پان توریسم آورده ولی سواد معرفی کرده کسی که زبانش را بشناسد.اولا بگویم متاسفانه در ایران زندگی میکنم که کتاب درست و حق تو چاپ نمیشود در مقابل به اصطلاح مقالات و سخنرانی و کتاب بعضی از افراد به پست دانشگاه کسب کردن کتاب دروغکی بنویسند.اخه بیسواد خودت را نشان میدهی سرزمین خالی که سکنه نداشت تورکها اینجا را گرفتن و به زبان خود حرف زدن کجا در این مناطق کسی زندگی میکرد فارس باشد.وبعضی میگویند اینها تورک نیستند اذزی هستن اگر به کسی که در جای زندگی میکند اسم مکان را بدهند پس به فارس هم من گویم اینها بیابانی هستن اسم مکان است دیگه بیابان نمی یا کویر لوطی وگوید نمی عدهای در این سرزمین زندگی نوکری و گدایی در بیابانها داشتن پنج شش ده میباشد بکمک انگلستان با تورکها قصد دشمنی و آزار و دروغ را دارند هروقت شما کتب درست و حقیقی چاپ کردین خوندیم اونوقت مقایسه کن در کجای تورک قرار داری ور دنیا چه بدست آوردی.بعد دهان یا قلم داشته‌اند آدم بنویس بحوا

          19
          7
    4. ترکهای آذربایجان حق طبیعی خودشون رو میخوان!تحصیل به زبان مادری!
      و تا آخرین قطره خونمان برای گرفتن حقمان مبارزه میکنیم!
      خدا را شکر روز به روز ملتمان قویتر میشوند

      186
      57
      1. ساغ اولاسان تورک کارتال ؛
        وقتی واژه تورک رو میشنویم ، اولین کلمه ای که به ذهنمون می‌رسه غیرت هست ، بله غیرت .
        حالا ما با این غیرتمون اجازه نمیدیم که همین سیاست اجنبی ها پیش بره ، ما راه رو برای فرزندان تورک آینده هموار خواهیم کرد ، ما آموزش رو تورکی خواهیم کرد ،
        ما حماسه ۱۳/تیر/۸۲ را تکرار خواهیم کرد ، همون‌طور که آرکاداش های ما در این روز برای آموزش به زبان تورکی در قلعه بابک کلیبر قیام کردند ماهم ساکت نخواهیم نشست . بله ما هر روز قوی تر می‌شویم ، چون زهر هایی که … به خوردمون دادند ، به عنوان پادزهر عمل کرده و مارو قویتر کرده . یاشاسین آذربایجان ، وار اولسون تورک .

        137
        38
        1. یاشاشین تورک .عزیز قارداشلارم گلین اوز دیلیمیزی دیریدین و زیره لره قالراین گلین سویمیایین اذربایجان بو گون کمک ایستر بیزدن وارلسون وطنم اذربایجان.

          111
          29
          1. اگه ایران ترک ندارد

            پس ترک های خراسان ؛ ترکمن و قشقایی چین

            30
            3
          2. @تورک اوشاخی
            خدائیش قشقایی چین از کجات دراوردی؟!
            ما قشقایی ها قفقازی و زیر مجموعه ترکا آذری هستیم
            راستی چطوریه مردم لرستان ترکی حرف نمیزنن!؟ مغولا به اونجا هم حمله کردن،پس زبان ترکی قبلا هم بوده
            راستی تو ایران پر ترکه،دورت پر ترکه………
            همین ترکای قشقایی با صولت الدوله نذاشتن تَه ایران بره…….

            24
            1
        1. آیلین کشکولی ،منظور تورک اوشاغی این بود که اگر در ایران ترک نیست پس تورکهای خراسان و تورک های قشقایی چه هستند که به صورت عامیانه چی ان؟نوشته دوستمان تورک اوشاغی

    5. بهترین طرح دولت برای پایان چالش قومی داشت در نظر گرفتن حقوق ومساوات هستش واگر دولتمردان به مانند شما بخواهند افسار گسیخته عمل بکنند از ایران ویرانه ای بیش نخواهد ماند چرا که قدرتی که در همدلی واتحاد هست در جدایی و… نیست.
      پس یه ذره دقیق تر به این مسائل نگاه بکنیم.

      82
      14
      1. اتحاد شرایطی رو میطلبه وقتی زبان و فرهنگ و اصالت اقوام ایرانی در حال نابودی توسط یه عده ایرانشهری فاشیست قرار گرفته انتظار چه اتحادی هست . قوم فارس زبان یا دری زبان خیال میکنن ایران کنونی نتیجه زحمات پدرانشون هست در حالی که این سلاطین تورک ایرانی بودند که ممالک محروسه رو از استعمار حفظ کردند اجداد شما بالاترین شاهکارشون خیانت به دولت قاجار در جنگ های بین روسیه و ایران بوده و همان خیانتی که شما در قره باغ کردید . ملت تورک امروز بیدار شده و اگاه به حقوق شهروندیش هست بجای ادای حقوق انها تهدیدشان میکنید ان هم ملتی که هزاران سال سرور جهان بوده اند امیدوارم عاقبت پهلوی که به زباله دان تاریخ رفت درس عبرتی برایتان باشد. ما از نسل قزل باش ها هستیم .توصیه میکنم نه قدرت ما را نه صبر مارا محک بزنید و تا دیر نشده چاره ای منطقی بیندیشید .

        58
        22
    6. رواداری از جانب ترکها بود که اجازه دادند زبان فارسی رسمی بشود در حالی که اکثریت ایران ترک بود رضاخان با زور اسلحه و حمایت انگلیس زبان فارسی رو رسمی کرد و اگه میتونست ترکها رو قتل عام میکرد. در حد اندازه های خودت حرف بزن

      125
      46
      1. خوبه رضا شاه و محمد رضا شاه هر دو زنان ترک داشتن! پس قاعدتا میبایست اول زنان خود را قتل عام میکردن.دست بردارید از این رفتار مشمئز کننده

        30
        63
    7. شما ظاهراً بدجور سوار یابوی اجنبی هستی و الحق از نوع مزدوران و نانخورهای دویست دلاری هستی که اکثریت مردم ایران را تهدید به پایان می کنید آن هم با رویکرد نظام !!! ،
      اولا ترکان در ایران قوم نیستند ملت هستند و زیر ستم فاشیسم عریان زجر می کشند نه به زبان خود می نویسند نه تحصیل می کنند نه رادیوی ملی دارند نه روزنامه ملی دارند نه تلویزیون ملی و … دارند هر زمان هم راجع به حقوق شهروندی صحبت می کنند مورد تهمتهای بی ملاحظه امثال شما قرار می گیرند . آن موقع زبان شما منفعت ملی دارد و زبان ما ضد منافع ملی است راستی تعریف شما از منافع ملی چیست؟.
      ترکها در ایران تاریخ 7000 ساله دارند که موید آن قبرستانهای باستانی در گوشه گوشه ی این سرزمین است . یک نمونه دیگر اسلم ابن عمرو ترکی دیلمی شهید دشت کربلا که به زبان ترکی حرف میزد میتوانی جستجو کرده و از توهم در بیایید.

      77
      25
    8. مثلا چالش رو چطور یکسره کنید بیسواد. کشور ایران با اکثریت اذری زبان و قومیت های متعدد و حتی زبان فارسی حداقل زبان قومی چ کار از دست شما زاده شوونیسم و جینگوئیسم فارسی خواهد امد.
      زبان فارسی زبان تحمیلی ب اکثر ملیت ایرانی است. کمی تفکر و تحقیق کنید

      42
      26
    9. خیلی ببخشید مثلا چطوری میخوایید چالش قومی رو نابود کنید؟؟؟نکنه مثل چین میخوایید هشتاد درصد غیرفارس هارو قتل عام کنید؟؟ یا مثلا میخوایید ما رو به مریخ بفرستید تا فقط خودتون (فارس ها ) بمونید؟؟؟؟ داداش مواطب باش

      34
      17
      1. نه ما کاری نداریم این شمایید که دائم همه رو تخریب میکنید و خودتون رو برترین میدونید

        3
        10
    10. واقعاینی تورک بودن ما وحفظ زبان مادری ما اینقد واس شماها خطر داره؟؟اگه دغدغه شما کشور هست آیا حاضری زبان مادری خودتو زیر بزاری؟؟

      40
      11
    11. این نویسنده خیلی اشتباه کرده چنین مطلبی رو نوشته، انگار به نوعی خواسته برتر بودن نژاد تورک رو نشون بده ، این اصلا نیاز به اثبات نداره و امری واضح هست، مثل اینکه خدا بخواد خدا و رب بودنش رو به انسان ثابت کنه در صورتی که این انسانه که زاده ی خداست و باید ارادتش رو ثابت کنه

      5
      16
    12. ایران وطن خوبی برای همه می‌تونه باشه به شرط اینکه این همه اجحاف و ظلم از آن رخت بر بندد اون وضع سیستان و بلو چستانه اون وضع خوزستان و قس علی هذا این سفسطه های نژاد گرایانه مثلاً ایرانی ره به جایی نمیبر فقط باعث میشه ایران یک افغانستان دیگری بشود .

    1. چه خوب می بود اگر آدمها کتاب می خواندند و در نتیجه می دانستند که خزعبل درست است . نه خذعبل . کم سوادی چیز بدی است .

      34
      82
      1. شما دوست لاهیجانی هیچ می‌دونید که خود شما هم اصالتا تورک هستید ؟؟؟؟؟
        ابن حوقل (سیاحت کننده در آذربایجان) در نقشه ای که از دریای خزر ترسیم نموده :
        از دربند (داغستان) تا گیلان را تورک زبان و جزء آذر بایجان نامیده است .
        همین ادعا رو کتیبه ای که مرزبان ساسانیان در داغستان (۵۳۳ میلادی) اوایل سلطنت انوشیروان حک کرده اثبات می‌کند .
        منبع : سفرنامه ابن حوقل (ایران در صورة الارض

        80
        39
        1. انچه را شما نوشتی پی گیری کردم چنین مطلبی پیدا نشد. واقعا از دروغ پردازی چی عاید شما مشه

          23
          18
        2. حالا باز دروغ فاحش خودت رو تکرار کن و من باز بهت میگم که ابن حوقل هم گفته آذربایجانی ها به فارسی و عربی حرف میزدن. ما گیلک هستیم یارو فهمیدی یا نه؟ الکی ما رو هم مسلک نژاد پرستی خودتون نکنید.

          4
          9
        3. اقای عجب عزیز نصف نه بلکه بالغ بر نوددرصد ارتش مغولها ترکها بودند و دلیلش هم اینه که اساسا مغولها دارای چنان جمعیت بزرگی نبودند که کل نفراتشان را تامین کنند وبنا بدلایل همجواری وخویشاوندی با ملل ترک. طبیعی بود که بیشتر سپاهیانشان را از ترکها تشکیل دهند.ضمنا بنده تا جاییکه تجربه برام ثابت کرده متوجه شدم بیسوادترین شخص کسی است که دیگران را به بیسوادی متهم میکند ویا از جملاتی مانند :کمی کتاب بخون یا بهتره مطالعه کنی و……استفاده میکنند،هرگز یک باسواد حقیقی به کسی انگ بیسوادی نمیزنه.البته کسی که بصورت واکنشی حرف کسییرو بخودش برگردونه قابل درکه…

          7
          2
        4. ما گیلانیها هیچ ربطی به تورک ها نداریم هنوز بزرگترین نسل کشی شما و ستم نسبت به گیلک ها یادمون نرفته تالش کشی هم که جز رسومات شماست ، شما اولین مردمی هستید که به گیلکها لقب گیلک دادید

          5
          4
    1. اگر هر روز یک ساعت مطالعه آزاد داشتید الان میدونستید .
      اگر دنبال منبع و کتاب های خوب در این رابطه میگردید ، اثر های استاد حسن راشدی فوق‌العاده اند .

      56
      18
      1. تا آنجا که می دانم ایشان رشته تخصصی اش الکترونیک بوده. نوشته های همین غیرمتخصصان را می خوانید که آشکارا سفرنامه ابن حوقل را تحریف می کنید و درباره کتیبه های دژ داغستان از خودتان جمله می سازید و کتابهای دکتر رئیس نیا را در حالی که خودشان همچنان زنده اند (و خداوند طول عمرشان دهد) تحریف کرده اید. در حالی که شمار زیادی اسطوره شناس، تاریخ دان و زبان شناس و… برجسته ترک/آذری داریم.

        28
        57
        1. آفرین بر تو ای امیر هاشمی مقدّم . خوب پاسخ دادی . موفّق باشی . زنده باد ایران . زنده باد همهِ ملّت ایران از هر قومیّت . زنده باد تاریخ نگاری تخصّصی و حرفه ای .

          22
          47
          1. یعنی چی سید محمد راه میری و میگی تو ترکی در حالی اکثر ترکا قفقازی تبار یونانی تبار کردتبار و ارمنی‌تبار ایرانی تبار به خصوص سکا ها و تاجیک ها که ترک شدن هستند
            پان ترکیسم داره در وجودت موج میزنه بعد میخوای از نژاد پرستی دوری کنی؟

            16
            34
  2. سلام-مرحوم سید جلال آل احمد فارس زبان در کتاب در خدمت وخیانت روشنفکران در بخش مربوط به آذربایجان رفتار ظالمانه با آذربایجان وزبان ترکی را به روشنی تبین کرده امیدوارم برخی هموطنان ایشان راهم پان ترک خطاب نکنند ضمنا در قرآن مجید صریحا تاکید شده ما مردم را دررنگها زبانها و ….آفریدیم ودر این مورد حکمتی هست من به عنوان یک تبریزی می گویم آیت الله عاملی از فرزندان راستین و صادق ائمه اطهار (ع) است شیعیان لبنان به گفته تاریخ نشان از ابوذر غفاری دفاع گر بی پروای ولایت دارند واگر آجداد آیت الله عاملی از آن دیار به دیار اردبیل بنیانگذار انقلاب رسمی تشیع آمده اند حتما سهم بزرگی در آن انقلاب داشتند

    108
    28
  3. آیت الله دکتر عاملی هم آشنا به علوم دانشگاهی هست هم حوزوی و فقه….حرف های ایشان حرف دل بسیاری از نخبگان آذربایجان اعم از مذهبی و علمی است که گاهی اتهام پوسیده پان ترک برای ایجاد تفرقه میان اقوام ترک ایران با خارج ایران مطرح می شود.. و…است حتی عده ای از نخبگان فارسی زبان ولو کم…نگران ترویج ادبیات فاشیستی پهلوی برای ترویج نژادگرایی انحصاری فارسی و پیامدهای خطرناک آن به دلیل انباشت نارضایتی از عدم اجرای اصل 15 قانون اساسی هستند.چرا باید در کشوری که قانون اساسی آن در مورد زبان مادری مشخص هست به بهانه پنهان کردن ناسیونالیسم تهاجمی فارسی با اتهامات مختلف نارضایتی و خشم اقوام را برانگیخت و فرصت های توسعا از درون را ازبین برد و زمینه های تحقیر هویت ها و جدایی طلبی را تقویت نمود.

    112
    28
  4. استاد گفته اند که اسنادقدمت زبان ترکی بیش از صدها ومربوط به هزاران سال پیش است …..لطفا ازاین صدها اسناد حداقل 5سند رو کنند/

    46
    85
    1. سابقه زبان فارسی (دری) از زمان سامانیان به بعد است، اما موجودیت ترکان که زبان ترکی هم موجودیت این زبان است قبل از اسلام در کتاب التیجان در حمله امپراتور یمن به آذربایجان در زمان تولد حضرت محمد(ص) و همچنین در تاریخ بلعمی و دیگر تواریخ نوشته شده، همچنین زبان ترکی در ادامه زبان سومری و دیگر زبانهای التصاقی قبل از مهاجرت آریائیان به ایران است که سابقه هفت هزار ساله در ایران دارند

      104
      38
      1. ساغول کیشی ،
        ۷۰% کلمات فارسی دری برگرفته از زبان های عربی ، هندی و حتی تورکی هست .
        اگر از دید تاریخ بخایم به این قضیه نگاه کنیم ، به این نتیجه می‌رسیم که نه تنها کل ایران بلکه تمامی کشور های منطقه از عراق و سوریه گرفته تا قزاقستان و گرجستان همه تورک زبان هستند و دارای تمدن های تورک و با شکوهی بوده اند .
        سومری ، ایلامی ، کوتی ، لولوبی ، اورارتویی ، ماننایی ، اشکانی ، صفویه ، قاجاریه و… از جمله این حکومت ها هستند .
        فارس ها نیز راهزنانی بوده اند که از استب های جنوب سیبری به ایران مهاجرت کرده اند .
        حتی زبانشان نیز با زبان امروزه فارسی کاملاً متفاوت بود و به صورت پهلوی با یکدیگر مکالمه می‌کردند .برای مثال ، سعدی به زبان آنها میگوید :
        «به پی ما جان غرامت بسپریمن
        عزت یک وی روشتی از آمادی»
        خب یک فرد فارس هیچ موقع نمی‌تواند معنی این شعر را بفهمد زیرا که این زبان مختص مهاجران اوروسی است . حتی زبانی که اکنون صحبت میکنند (دری)نیز میراث سامانیان و زبان مردم تاجیک و افغان است که خود آن نیز برگرفته از ۲۴۰۰۰ فعل تورکی و زبان های هندی و عربی است .

        96
        43
        1. خوب گفتی

          دانشمندان اروپایی از فارسی به عنوان زیرگونه های عربی و ۳۳ گویش و لهجه عربی یاد میکنن

          18
          6
      2. یعنی امپراطور یمن(بزعم شما؟؟؟؟)تمام کشور ایران را از جنوبی ترین مرزها تا شمالی ترینشان را زیرسم ستورانش قرار داد تا به اذربایجان حمله کندودراین احوال انوشیروان خاک ستورانش را توتیای چشمانش کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟درشگفتم که توهم چه میزاید….

        30
        43
      3. برادر لطفا جواب من رو بده هر زبان التصاقی بنظرت ترکیه!!! یعنی تو از زبان‌شناس ها بیشتر میفهمی؟

        17
        15
      4. اولا دری به معنای درباری است و چیزی بنام فارسی دری نداریم بلکه در همه مراجع زبان شناسی اکادمیک فقط زبان پارسی داریم…
        دوما بجای خزعبل بافی یک و فقط یک لوح گلی گندیده به زبان ترکی با قدمت بالای هفتصد سال که درونش بوضوح واژه ترک امده باشد در کل فلات ایران معرفی کنید منتظرم.
        و در اخر زبان سومری طبق گفته بزرگترین مرجع سومرشناسی جهان یعنی دانشگاه پنسیلوانیای امریکا زبانی مرده است و هیچ ارتباطی به اتراک ندارد.اگر اینطور باشد زبان پارسی ادامه زبان عیلامیست که در منطقه پارس بوده و قدمت 9 هزار ساله دارد.از روی شکم حرف زدن راحت است.
        زبان اندونزیایی هم التصاقی است ایا اندونزیایی ها ترک هستند؟؟! شرط میبندم یک تعریف از التصاقی نمی توانید بصورت علمی بگویید فقط چیزی شنیده اید از گوناز تیوی.

        26
        26
    2. گمبرون (گئن بورون يعني دماغه بزرگ) اسم قبلي بندر عباس و اينجه بورون (دماغه كوچك) يكي در جنوب و ديگري در شمال كشور از موقعي كه تاريخ نوشته شده بوده اند و اسمشان هم همين بوده. بيش از هفت هزار سال قدمت. باز هم سند مي خواهي

      84
      27
      1. کاملاً صحیح ؛
        از قدیم الایام افراد مزدور قصد تخریب زبان تورکی را داشته اند و تا اکنون نیز ادامه دارد ،
        یکی از اقدامات، عوض کردن نام شهرها ، روستاها ، رودها و کوه ها از تورکی به فارسی بود ، برای مثال : سویوق بولاق به مهاباد _ تاتائو به سیمینه‌رود _ جیغاتی به زرینه رود _ ارومیه به رضائیه _ صائین قالا به شاهین دژ _ سلماس به شاهپور _ آجی چای به تلخه رود _ قره داق به ارسباران _ آخما قیه به احمقیه _ قره چیمن به سیاه چمن _ کوچ کوله به کج کلاه و …. از جمله شاهکار های این افراد بی فرهنگ بود ، اما آنها با این کار خود یک دنیا را به خود خنداندن زیرا به عنوان مثال : ترجمه قره چیمن ، چمنزار وسیع میشود نه چمن سیاه و قره بولاق ، چشمه بزرگ میشود نه چشمه سیاه و حتی نام روستای کوچ کوله یک جمله است نه کج کلاه .

        88
        26
        1. سخنی دارم با فرهیختگان اذری…..از این پیام ها تداعی امری مثبت به ذهن تبادر نمی یابد….وظیفه شماست که درجهت تلطیف این افراط گری ها بکوشید…واگرنه نتیجه این تندروی ها همان بالابردن پرچم کشور بیگانه میشود که متاسفانه اتفاق هم افتاد….

          35
          60
          1. عدالت مایه همبستگی و اتحاد و تبعیض مایه اختلاف است.

            تندر روی ؟؟ از کی اعتراض به بی عدالتی و مطالبه حقوق تندروی است

            ما به چه زبانی باید میگفتیم که اصل ۱۵ اجرا شود که نگفتیم؟
            چه کار باید میکردیم که نکردیم؟
            گناه ما چه بود که پهلوی برنامه برای از بین بردن زبانمان ریختند؟
            گناه ما چیست که فرهنگستان نداریم و شاهد پر پر شدن زبانمان هستیم؟
            گناه ما چیست وقتی اسامی جغرافیایی اصیلمان را در شهر صدا میزنیم ولی اسامی تحریفی کثیف را به روی تابلو میبینیم؟
            چقدر بگویم؟ چند مورد دیگر بگویم که بفهمی احساس میکنم که خفه میشوم در این فضای ساخته مزدوران پهلوی با حمایت امپریالیزم

            آقایی که نگران هستی
            از معلول حرف نزن
            شیر باش و علت را پاتولوژی کن

            امروزه حتی دانش آموزان تیزهوشان های تبریز به قدری حساس شده اند که به محض ورود به دانشگاه نشریه ترکی راه می اندازند
            آنهایی که یک عمر سرشان در کتاب و دفتر بوده و حتی فوتبال نمیدیدند!
            آن توجیهی که میکردید اهالی ورزشگاه قشر پایین جامعه و بیسواد است الان در سطل زباله است.

            حق گرفتنی است و ما حقوق مان را مطالبه میکنیم. این خلاف کدام قانون است؟ کسی که حقوقش را از کشورش مطالبه میکند تجزیه ظلب است؟ آنکه تجزیه طلب است اتفاقا به دنبال براورده نشدن مطالبات و رادیکال کردن فضا است. من با چه زبانی بگویم تجزیه طلب نیستم اما زبانم هویتم ترک و ایرانی (به معنی سرزمین نه تعریف نژادی آن که مساوی با آریایی است , ایت تعریفراسیستی را بر خواهیم چید ) بودنم را دوست دارم ؟
            مشرق ما افغانستان با چند زبان رسمی و مغرب ما عراق با چند زبان رسمی است . این وسط برخی فاشیست های تنگ نظر تفاله پهلوی , با ندادن حقوق اقوام کشور را جهنم میکنند
            ترکی هم باید رسمی شود , این یک مطالبه حقوقی است.
            مرگ بر فاشیست ترک ستیز
            مرگ بر راسیسم
            مرگ بز شونیسم

            77
            22
          2. ظاهرا این اقای موسوم به صفدر خان(ذیل الذکر)توجه کافی نکرد…من محصول این افراط گری ها گفتم…که کسی را مانند من (که شجره نامه اش را به ترک بن یافث بن نوح دارد)اجازه گذراندن مدت قلیلی دران منطقه نمی دهدواثارش همان بود که گفتم …شما از حق وعدالت سخن می گویید؟؟؟

            9
            40
          3. آقای مرتضی من پیام های شما رو از بالا دنبال کردم
            بالا نوشتید از شهرتتون معلوم هست ترک هستید اما فرزند شما فارس زبان هست.
            بعد نوشتید نظریات کسروی را قبول دارید , آنهم شمایی که به یافث ابن نوح میرسید !!
            بهتر بود فرزندتان زبان غنی و قدرتمند اجدادش که بیشترین حکومت ها را بر این فلات تشکیل دادند را بلد میبود و یا حداقل دو زبانه تربیتش میکردید
            البته اختیار با خودتان است , لکن آنهایی که با مانقورد ها و ساتقین ها نمیسازند هم اختیار با خودشان است

            60
            9
      2. گمبرون نامی بود که پرتغالی روی بندر عباس گذاشتن. به معنای خرچنگ. لابد میگین پرتغالی ها هم ترکن مگه نه؟ زرشک

        11
        9
  5. تاحالا واژه سومر را شنیده ای سومر معرب چومر ترکی به معنای گل خاک رس هست تمدن سومر هم یعنی تمدنی که خانه هایشان از گل رس ساخته شده خیلی جالبه نه البته فقط این نیست هزاران دلیل دیگه که سومریان اجداد ترکان آزربایجان هستند

    96
    36
    1. بله
      حتی عراق در تمامی دوران دارای دو تمدن سومر و سوبارو بوده و این دو تمدن تورک زبان هستند ، ولی به دلیل اسلام و پیشروی عرب ها اکثر مردم عراق عربی صحبت میکنند ، دقیقا مثل کشور مصر .

      83
      36
        1. مسخره بازی در نیار
          کجا گفت همه جاها ترک بود
          اونایی که میگن حضرت آدم و حضرت پیامبر و بومیان امریکا و افریقا خخخ هم آریایی هستن و عرب نمیپرستن خخخخ پان آریایی های نادان هستن

          70
          26
      1. سلام خدمت شما اقا محمد عزیز ببخشید امکان داره کتاب های تاریخی مناسبی برای تورک شناسی برای من معرفی کنید و کتاب های تاریخی که جامع هستن

        با تشکر

    2. من فکر میکنم شما بهتره بنویسی ترک ها اجداد تمام نژاد های روی زمین هستن تا هم‌خیال شما راحت بشه و هم‌خیال بقیه افراد. اقا قبول اصلا نژاد زرد نژاد سفید و سرخ همه برخواسته از نژاد شما هستند.ما تسلیم

      22
      36
  6. در ادوار کهن فلات کنونی ما نه اقوام آرایی پارسی وجود داشتند نه ترکها پس همه مهاجریم حالا عده ای باستانگرا که با کودتای رضا خانی قدرت حاکمه رو در دست گرفته بودند مسابقه قدمت راه انداختند و با افکار ضد ترک و ضد عرب به دوستی هزاران ساله اقوام ایران ضربه زدند خوشبختانه با وقوع انقلاب اسلامی قدری از آتش اختلافات قومی فروکش کرد. مثلا در کتاب تجارب الامم از اسکان پنجاه هزار ترک در زمان انوشیروان در منطقه آذربایجان یاد شده است حساب کنید در گذر زمان این جمعیت چقدر رشد کرده است و بعدا با مهاجرت ترکهای سلجوقی با آذربایجان تقویت شده است. در واقع بتدریج بافت قومی آذربایجان و نه صرفا زبان آذربایجان از اورارتو-للوبی و … به ترک متحول شد البته در بخش هایی هم زبان پهلوی وجود داشت ولی در کنار ترکی نه به تنهایی. به هر رو امروز آذربایجان هویت خود را ترک ایرانی و زبانش را ترکی معرفی میکند و صالح تر از عرف و عموم مردم هیچ مرجع دیگری نیست و حق تحمیل هویت و زبان به این جامعه را ندارد. آذری سازی سلطنت طلبان و باستانگرایان به جای زبان ترکی (بر عکس مردم ترک ایران و بزرگانی چون شهریار و غلامحسین ساعدی و …) و خصومت با این زبان گام اول تخریب وحدت ملی اقوام ایرانیست

    83
    20
    1. داداش ، حرفتو قبول ندارم ، تورک ها از چندین هزار سال قبل تو این منطقه بودند ، تو میگی بعدا جمعیتشون تقویت شد!!!!

      14
      10
  7. دوست عزیز این سایت یک وبسایت زرد و عمومی و پروپاگاندا نیست و بازدیدکنندگان آن از قدرت تحلیل مناسبی برخوردارند. بنابراین بهتر است به جای اینکه پای «نظام» را وسط بکشید، مکنونات قلبی تان را با استدلال بیان نمایید. شأن نظام که قدرتش اکنون تا مدیترانه گسترده شده است، بسیار بالاتر از این حرفهاست که به خاطر دیدگاههای واپسگرایانۀ برخی روشنفکران پشت میزنشین، حقوق بخشی از شهروندان خودش را نادیده بگیرد؛ آن هم شهروندانی که همواره و متهورانه آماده بوده اند جان خویش را برای یکپارچگی ایران اسلامی فدا نمایند

    21
    47
  8. استاد شما ببخشین نفهمیده یه اظهار نظری کرده محض خالی نبودن عریضه راستی قلمشونم دزدی بوده حتی حاجی عاملی رو هم از نزدیک ندیدن یه چیزی پروندن دیگه جاهلی کردن

    38
    19
  9. دهها سال در کشور المان از زمان شاه تا چند سال پیش شاید الان همه باشد اطاق ضد ترک از طرف پارسیان فاشیست اداره میشود بودجه انهم از طرف دولت ایران شاه و جمهورری باصطلاح اس… پرداخت میشود انوقت ترکها پان هستن!!!!! اگر به مزدوران فیتیله ای و جشنهای دولتی فاشیستی برضد ترکها و بوزینه شیرازی و صدا و سیما و رسانه های فاشیستی و پیاده نظام بیمغز فاشبست در ورزشگاهها……….. اعتراض کنند پس قومگرا هستند!!!!!! یعنی ملت 30میلیونی ترک اجازه اعتراض به توهین و تحقیر و نابودی داشته های خود از طرف پارسیان فاشیست را ندارد!!! در کشوریکه یک قوم(پارسیان) همه چیز را در اختیار خود بگیرد همه چیز و همه کس را برای ایران و ایران را فقط ملک خود بنامد!!! ناخواسته انسان را به یاد بالکان میاندازه……….

    92
    29
    1. فکر نمی کردم انصاف نیوز متنی توهین آمیز را اجازه نشر بدهد مگر اینکه خود اعضای تحریره آن دستی بر آتش داشته باشند.
      به نظر این رسانه هم از انصاف خارج شد.

      23
      50
  10. زبان تورکی دارای قدمت هفت هزار ساله هست و قبل از زبان فارسی نیز در ایران بوده .
    از لحاظ مورفولوژی ادامه زبان های سومری وایلامی هست . (آذربایجان در سیر تاریخ ایران -ج۲-ص۸۶۹_رحیم رئیس نیا)

    86
    28
    1. اگر مردید و غیرت دارید کامنت های من رو نقض کنید .من به اندازه وزن شما فارس های عزیز کتاب خوندم و این حرفارو میزنم .

      72
      25
      1. اگر منظورتان تحریف آشکار متن سفرنامه ابن حوقل و کتیبه‌های داغستان و کتاب دکتر رحیم رئیس نیا است، در کامنتی جداگانه در پایین توضیح داده‌ام.

        15
        54
    2. احسنت

      زبان ترکی زیر مجوعه زبان های آلتایی است که قدمتش بیش از هزاران سال پیش که خاستگاهش از شمال چین بوده

      2
      6
    3. ترک های اصیل گوک خانات ترک بودن که تبار ترکی مغولی داشتن و اولین سنگ نبشته به زبان ترکی کا اونها است و در مغولستان هست اونوقت آذربایجان از ۷۰۰۰ سال قبل ترک بوده؟ زرشک بهت بابا دروغگو بسه اینقدر سیاه نمایی تا کی میخواهی دروغ بگی دستت رو شده.

      2
      10
  11. هرکسی دوست دارد از زبان مادری خود حمایت کنه مگه این مشکلی داره؟
    همه ما هم اینو میدونیم که هیچ مشکلی در این موضوع نیست معنی این همه مخالفت را نمیدانم

    78
    11
    1. دقیقا
      الان یه بچه قشقایی نمیتونه ترکی حرف بزنه متاسفانه…….
      بعد مردم اونجا(البته مروم یک قوم) هی بهشون میگن دزد،ازبک،مغول،تقلیدکار……..
      همچین……..

      10
      2
  12. شوونیسم و تفکر شوونیستی عامل تفرقه و جدایی در کشور!
    حسن راشدی
    ظاهرا ما ترکها در کشور خود، با دارا بودن حداقل ۴۰ % از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران و یا به زبان دیگر، با جمعیت ۳۲ میلیونی، نه تنها حق تحصیل به زبان ترکی خود به اندازه ارامنه ۱۰۰- الی ۱۵۰ هزار نفری ایران نداریم، حتی حق نداریم بگوئیم زبان ترکی ما باید خالص بماند، چرا که اگر چنین صحبتی را بر زبان آوریم از نظر شوونیسم « قومگرا» هستیم!
    فردی از بخش فرهنگی سایت انصاف نیوز با تفکرات راسیستی و کسروی گرایانه، در مورد سخنان آیت اله سید حسن عاملی امام جمعه محترم اردبیل که به ترکی گفته است : «… زبان ما باید خالص بماند. زبان مادری ما باید خالص بماند. ما از تهدیداتی که برای خلوص زبان‌مان وجود دارد نگرانیم…» ناراحت و عصابی شده و روز سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ مقاله ای آغشته با تفکرات شوونیستی در این سایت منتشر کرده است.
    در قاموس چنین کسانی، صحبت کردن ما به زبان درست و غیر مخلوط مادر بزرگها و پدر بزرگهایمان هم گناه نابخشودنی است، چرا که اینها می خواهند آرزوی دیرینه سیاست ضد بشری و آسیمیلاسیونی خاندان پهلوی به حقیقت بپیوندد که یکی از مهره های اصلی و تئوریسینهای مهم این پدر و پسر، محمود افشار یزدی که ثروت باد آورده و هنگفتی را هم در زمان این خاندان بدست آورد، گفته بود :
    «…نگارنده با آموختن پنج دقیقه زبان ترکی هم در هر مدرسه یا دانشگاه آذربایجان مخالفم …میخواهم آموزش فارسی را اجباری و مجانی و عمومی نمایند و وسائل این کار را فراهم آورند تا ظرف سه سال یا زودتر همه مردم بدون استثنا هر دو زبان را بدانند . پس از آن کم کم و خود بخود کلمات فارسی به قدری در لهجه ترکی داخل خواهد شد که اقلا صدی شصت فارسی خواهد بود و این نسبت روز به روز زیادتر می شود تا به صدی هفتاد برسد و دو زبان یکی خواهد شد . ..اگر این سیاست فرهنگی را دولت بپذیرد و ملّت هم کمک کند، چه در آذربایجان و چه سایر شهرستانها، برای من تردیدی نیست که بی هیچ زحمت و دردسری برای هیچ کس و مخالفتی از هیچ کجا به مقصود خواهیم رسید بی آنکه آذربایجانیها احساس کرده باشند بعد از پنجاه سال به زبان فارسی ناحیه خودشان که باید آنرا لهجه ” آذری تازه ” خواند صحبت خواهند کرد…»
    طرفداران چنین تفکر نژادپرستانه ای باید بدانند رهبر انقلاب در شانزدهم آذر ماه ۱۳۹۵ در دیدار با خانواده شهدا به مادر جوان خانواده شهیدی که کودک خردسالش ترکی نمیدانست توصیه کرد که ترکی صحبت کردن را به فرزندش بیاموزد.
    ما در طول چند ماه گذشته شاهد تفکرات نفرت انگیز و تحریک کننده نسبتا زیادی از طرف آنهایی که ایران کثیرالمله را در چنبره یک زبان و یک قوم دیده و بر دیگر ملیتها و زبان و فرهنگ آنها می تازند با بکارگیری واژه ها و ترکیباتی چون « ترکتازی » که قبل از حاکمیت خاندان پهلوی معنی و مفهوم مثبت اما از زمان حاکمیت این خاندان معنای منفی پیدا کرد بودیم، اما همینها در برنامه « سبقت» شبکه اول تلویزیون در تاریخ ۳۰ فروردین که از طرف مجری برنامه به شرکت کننده ای که به زبان ترکی سخن میگفت به شوخی گفته شد پیامتان را به اقلیت فارس زبان کشور هم به فارسی برسانید، غوغایی بپا کردند که چرا چنین جمله ای از زبان مجری برنامه جاری شده است، تا جایی که مسئول برنامه مجبور به عذرخواهی شد !
    در این کشور اگر سالانه دهها میلیارد تومان از جیب مردم و بیت المال انسان ایرانی با زبانها و فرهنگهای متنوع که حداقل چهل درصد آنها ترکان هستند اما برای زبان فارسی، در « فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی» با ۷۵ کارگروه و از سال ۱۳۷۰ به این سو برای ساخت واژه های جدید و به عبارتی که در مطبوعات و شبکه های اجتماعی منعکس شده برای هر کلمه «۱۱ میلیون و۶۰۰ هزار تومان» خرج کنند تا کلمات زیبا و۱۴۰۰ ساله اسلامی عربی جا افتاده در فارسی « خلیج» را به »شاخاب» و « نسیم» را به «آرامه » تبدیل کنند و یا « پیتزا»ی ایتالیایی را «کش لقمه» و « کراوات» فرانسه را « دراز آویززینتی » ایرانی کنند و در « بنیاد سعدی » با میلیاردها تومان هزینه از جیب مردم ، فارسی را به بیگانگان یاد دهند؛ اشکالی ندارد اما اگر امام جمعه محترمی به تاسّی از رهبر انقلاب گفت : زبان ترکی ما باید خالص بماند؛ می شود قومگرا !!

    89
    20
    1. شیخ محمود شبستری
      نظامی گنجوی
      خاقانی
      شعرای اهل آذربایجانند که فارسی می سروده اند (قرن هفتم و هشتم بوده اند)
      در مورد خلوص زبان که بعضی می فرمایند فارسی از دوره پهلوی وارد ترکی شده شعر زیر از صائب تبریزی است ببینید چند لغت فارسی و عربی دارد
      مین دل محزونیله بیر تازه قربانیز هله زخم تیر غمزه مستینله بیجانیز هله
      اولمادان غم چکمه ریز دور زمانیندان سنین ناله و آه ائتمه ده دل ایندی حیرانیز هله
      لطف ائدرسن، گر چه سن اغیاره هر دم دوستیم روز و شب بیز فرقتینله زار و نالانیز هله
      عید وصلینه مشرف اولمادان اغیار دون دستینی بوس ائیله دیک بیز اونلا شادانیز هله
      دام دوزخ ایچره اغیار اولماسین اصلاً خلاص صائبا بیز جنت دلداره مهمانیز هله

      17
      47
      1. از دیرگر رفتار های ترک ستیزان دست گذاشتن بر اشعاری است که بنا لغت غیر ترکی بیشتری دارد و تعمیم آن به کل آثار غنی ترکی
        این مانند آن است که من از کل شاهنامه فاشیست اعظام , بیت زیر را بیاورم که ۵ لغت عربی دارد و بعد گویم آثار فارسی لهجه ای از عربی است

        قضا گفت گیر و قدر گفت ده , فلک گفت احسنت و مه گفت زه

        متاسفانه جوانان ما به دلیل سیستم آموزشی از تاریخ ادبیات خود نیز غافل اند
        از اثری که جمعا ۸۰ لغت غیر ترکی دارد , آن هم به دلیل اسلامی بودن کتاب و اصطلاحاتی چون زکات , بی خبر اند و حتی نمیدانند همچین اثری وجود دارد یا نه!

        ضمنا شعرای آذربایجان فارسی *هم* میسرودند که به علت چند بعدی و نخبگی آن هاست
        که به ترکی شعر میگفتند به فارسی و عربی هم شعر گفتند و حتی صرف و نحو عربی هم نوشتند

        60
        18
      2. پان ایرانیست بی فکر ، من هزاران شعر فارسی میتونم برات مثال بیارم که همش عربیه بچز فعلش ، تو برو کوراوغلو رو بخون ببین چند کلمه فارسی داره یا برو دده قورقود یا اشعار ترکی صمدوورغون و ملا محمدفضولی و عمادالدین نسمیمی رو بخون ، حداقل برو به اشعار تورکی شهریار یه نگاهی بنداز ببین چند لغتش فارشی هست ،مطمئن باش کلمات فارسیش اونقدر کمه که میشه شمردش !!!!!!!

        16
        11
      3. پان ایرانیست بی فکر ، من هزاران شعر فارسی میتونم برات مثال بیارم که همش عربیه بچز فعلش ، تو برو کوراوغلو رو بخون ببین چند کلمه فارسی داره یا برو دده قورقود یا اشعار ترکی صمدوورغون و ملا محمدفضولی و عمادالدین نسمیمی رو بخون ، حداقل برو به اشعار تورکی شهریار یه نگاهی بنداز ببین چند لغتش فارشی هست ،مطمئن باش کلمات فارسیش کمتر از یک درصد هست :))))))

        11
        10
      4. پان ایرانیست بی فکر ، من هزاران شعر فارسی میتونم برات مثال بیارم که همش عربیه بچز فعلش ، تو برو کوراوغلو رو بخون ببین چند کلمه فارسی داره یا برو دده قورقود یا اشعار ترکی صمدوورغون و ملا محمدفضولی و عمادالدین نسمیمی رو بخون ، حداقل برو به اشعار تورکی شهریار یه نگاهی بنداز ببین چند لغتش فارشی هست ،مطمئن باش کلمات فارسیش کمتر از یک درصد هست :))))))

        13
        9
      1. چه کسی گفته فارسی باید از بین بره؟ زبان فارسی هم زبانِ مادری فارسی زبانان است و باید هم حفظ شود، اما نباید برای حفاظت از زبان فارسی، زبان مادری ترکان با جمعیت اکثریت نسبی حداقل 40% کشور و زبان اقلیتهای دیگر چون کردی، عربی، بلوچی، گیلکی و غیره از بین برود. فرهنگستان « زبان و ادبیات فارسی » برای جایگزینی کلمات 1400 ساله اسلامی – عربی که خیلیها عربی بودن آنرا در میان جملات فارسی را هم نمی دانند مانند کلمات « خلیج» و « نسیم»، با واژه های نوساز غیر مانوس فارسی به قیمت هر کلمه 11 میلیون و 600 هزار تومان از جیب بیت المال که همه ملل و اقوام در آن شریکند خرج می کند و سالانه 26 میلیارد دلار هزینه این کار است که حساب کنید از سال 1370 که این فرهنگستان کار خودرا شروع کرده تا به حال برای این کار چقدر هزینه کرده ، اما اجازه نمی دهد ترکان با جمعیت حداقل 32 میلیونی به اندازه ارامنه 50 الی 100 نفری هم در مدارس خود به زبان مادری ترکی خود تحصیل کنند! آیا زبان فارسی در مقابل زبان ترکی اینقدر ضعیف و نحیف است که حیات خودرا در ممات و مرگ زبان ترکی و دیگر زبانهای این کشور می بیند؟ اگر واقعا اینقدر ضعیف است اجازه بدهند زبانی در کشور زبانِ رسمی شود که در مقابل رشد زبان و فرهنگهای دیگر اقوام کشور خودرا ضعیف نبیند و همه زبانهای کشور بتوانند در کنار هم و به نسبت درصد جمعیتشان در مدارس و دانشگاهها تدریس شوند و در ادبیات، تئاتر و سینما و دیگر هنرها رشد کنند.

        57
        14
        1. حق با شماست آموزش زبان ترکی در مدارس حق ترک زبانان است که در قانون اساسی تصریح شده اما اینکه اجرا نمی شود به خاطر ناتوانی آموزش و پرورش است نه اینکه کسی با زبان ترکی مخالفت دارد (شاید هم عده قلیل مخالف باشند اما اگر ناتوانی رفع شود نه فقط زان ترکی بلکه زبان کردی و بلوچی و حتی تالشی و سرخه ای هم در مدارس تدریس خواهد شد) در ضمن من چند جا در این کامنت ها دیدم به این اشاره می شود که 40 درصد ایرانیان ترک هستند ولی جایی آمار این چنین پیدا نکردم اگر ممکن است به من توضیح بدهید
          همچنین اینکه بعضی ها پیامهای در دفاع از فارس و زبان فارسی می دهند یه چیز طبیعی است که نشانه ترک ستیز بودن نیست. یعنی نوعی حالت تدافعی اولیه است
          نکته بعدی پان ترکیسم است. اینکه شما جوری صحبت کنید که انگار همه ایران ترک بوده اند بعد فارسها و عربها و بلوچ ها آمده اند تا جائیکه ما می دانیم تعریفش پان ترکیسم است (مثل چیزی نویسنده مطلب بالا آورده “هزاران سال قبل”)
          البته آنها تنها نیستند فی المثل عرض می کنم تروریست های حدکا (پان کرد) ادعا دارند ارومیه اصالتا کرد است و ترکها مهاجرند در آنجا و برای خودشان هزار سند و مدرک می آورند پس این بحث های بیهوده را رها کنید که “همه شهر ایران سرای من است” من همان قدر که نسبت به خانه خود غیرت دارم به روستاهای مرزی آذربایجان و خوزستان و سیستان و بلوچستان هم غیرت دارم همان قدر که شهر خود را دوست دارم اهواز و تبریز و سنندج را دوست دارم.
          بحث دیگر درباره یکی کامنت هاست که دل مرا بسیار سوزاند “پان ایرانیزم ترک ستیز …” هموطن عزیز یا شما نمی دانید ایران چیست یا ما معنی ترک ستیز را نمی فهمیم. ایران این قدر وسیع هست که برای همه فرزندان جا دارد و جای کسی هم تنگ نیست.چه کسی شایسته تر از مردمان تبریز برای ایرانی خطاب شدن. که در برابر روس از ایران دفاع کردند و در مشروطه پیشگام قیام علیه استبداد شدند.
          در مورد معنی ایران همه امثال نویسنده آن کامنت باید بدانند مفهوم ایران بیش از آنکه به اتحادهای سیاسی وابسته باشد به عشق فرهنگ و ادبیات ساکنانش وابسته است گواهش این شعر نظامی است “همه عالم تن است وایران دل/نیست گوینده زین قیاس خجل” این بیت زمانی سروده شده که اتحاد سیاسی بین پاره های ایران وجود نداشته. کسی الفبای ما را(همان الفبایی که ما با آن به فارسی عربی ترکی و کردی می نویسیم) روی تخته سیاه برای ما ننوشته و به ما نگفته از این پس این خط شماست. پدران ما از چندین قرن پیش به این خط می نوشته اند ( صدالبته اجبار نقش داشته ولی آیا آنها نمی توانسته اند خط خودرا حفظ کنند همانگونه چیزهای دیگر را حفظ کردند؟) کسی به ما نگفته از کجا تا کجا مرز ماست فرهنگ ما فارغ از مرزهای سیاسی هنوز حکمرانی می کند.
          پوزش اگر پرگویی شد
          تا زبر خاکی ای درخت تنومند/ مگسل از این آب خاک ریشه پیوند

          14
          45
          1. آموزش پرورشی که تو این ۴۳ سال هنوز ناتوان هست یعنی همه اش بهونه است ایران در دام نژادپرستان به ظاهر مسلمان گیر افتاده جنگ و دفاع از کشور مال همه اقوام ثروت و پست مقام غارت بیت المال مال فارسا حکومت مال فارسا دیگه حناتون رنگ نداره بس کنید

            16
            7
    2. قاشقایی لار دان آذربایجان تورک لرینه سلام اولسون

      مرگ بر نژاد پرستی آریایی ، مرگ بر تورک ستیز

      75
      21
      1. ساغوووووول
        بنده دِ قشقاییام آذربایجانی سلام عرض اِدیرَم
        ،ساق واری اولسون،یاشاسین تورک میلتی❤
        ایفتیخاریم تورک آدِسو دُر،اینشالله تورک میلتی مُتحید اُلسون❤آلّه تورک لَری ساخلادسُن
        هیییییییچ نژاد اصیلی وجود نداره بعد این همه حکومت های مختلف،درگیری،تجاوزات……….
        مرگ بر تورک ستیز
        بجای اینکه ما طلبکار باشیم برعکس میشه
        قزلباشان که ۳ قرن تمام از ایران محافظت کردن.
        ۱۵۰۰۰ سال حکومت های ترک.
        قشقایی های جنوب ایران و بیگانه ستیز.

        12
        3
    3. نیازی نیست آمریکا و انگلیس صغیر و اسرائیل و ترکیه برای کشور ما نقشه ای بکشن تا تو و امثال تو هستن تو این مملکت
      خوبه حالا خودت میگی 40درصدین در بیشترین حالت ممکن
      60درصد بقیه کشکن و فقط شما باید زبونتون خالص بمونه

      12
      13
      1. جناب فرامرز ، ما میگیم چهل درصدیم یهو فکر نکنی اون شصت درصد بعدی شما فارس های عزیز هستید !!!!!!!! اون شصت درصد بعدی رو ده درصد کرد ها ، ده درصد عرب ها ، پنج شش درصد بلوچ ها ، ده درصد گیلک ها و مازنی ها و تات ها و تالش ها ،و پنج درصد هم دیگر زبان ها و فقط بیست درصد ایران شما فارس های عزیز تشکیل میدید ، البته بیشتر این بیست درصد هم اونایی ان که اسمیله شده ان ، جمعیت فارس های عزیز در زمان افشاریان کمتر از چهار تا پنج درصد ایران انروز را تشکیل میداد.

        21
        11
        1. کاملا … هستی جمعیت ترک‌زبان ها با ترکمن ها کلا ۱۸ درصده یعنی ۱۵ تا ۱۷ میلیون نفره عرب ها و بلوچ ها هردو ۲ درصد هستن و گیل ها و مازنی ها ۷ درصد جمعیت فارس زبان ۵۳ درصده که تازه باید گیلک و مازنی ها و لر هارو هم حساب کنن چون ما هم کلمات فارسی خیلی داریم و مثل شما ها نیستیم که نژاد پرست باشیم زبان فارسی زبان مادری و اصلی ماست و دارای خطه آیا زبان ترکی غیر خط فارسی و انگلیسی خط مخصوص خودشو داره؟

          5
          9
  13. خیلی جالبه پانفارسها ترکهای آزربايجان را مهاجر می‌دانند .گویی فراموش کرده اند قوم پارس هم مهاجر بوده… اگر بحث مهاجرت باشد کوروش و تیر طایفه عاریایی او هم مهاجر بوده.. در ضمن ترکهای آزربايجان هزاران سال است که در آزربايجان زندگی می‌کنند… تمام ادعاهای پانفارسها هم به خزعبلات احمد کسروی مربوط میشه که نه خدا را قبول داشت نه ائمه را و هر هفته کتب مولانا و حافظ و سعودی و قرآن را آتش میزد

    85
    28
  14. آذربایجان ترک است و ترک خواهد بود. فارسها نمی توانند برای ما نژاد تعیین کنند. نه تنها آذری ها ترک هستند بلکه بیشتر فارسهای و لرها و کردها اصالتا ترک بوده اند ولی به دلیل حمایت شاهان ترک از زبان فارسی؛ فارس شده اند.

    82
    30
  15. جلال آل احمد
    در خدمت و خیانت روشنفکران
    جلد ۲
    صفحه ۱۳۸

    اشاره ای کوچک به سیاست های ترک ستیزی حکومت پهلوی

    اکنون چهل و چند سالیست تمام تلاش های حکومت ایران نه تنها بر محدود کردن بلکه بر محو کردن زبان ترکیست . آن را آذری نامیدند . زبان تحمیلی نامیدند. اسامی شهر ها و محله های آذربایجان را عوض کردند.کارمند و سرباز ترک را به نواحی فارس نشین و به عکس فرستادند ….

    82
    19
  16. تا آنجا که دیدگاه‌ها را خواندم، به جز سخنان تکراری و غیرمستند، تنها یک نفر در دیدگاه‌هایی که در بالا نوشته، به دو منبع استناد کرده است. در اینجا برای آنکه نشان بدهم چقدر ادعاهای قوم‌گرایان دروغ و تحریف آشکار منابع تاریخی است، به این دو منبع یادشده می‌پردازم. گردآوری لشکرِ دشنام‌گو و لایک کردن دیدگاه‌های موافق و آنلایک کردن دیدگاه‌های مخالف هم نمی‌تواند حقیقت را دگرگون کند.
    او در یکجا نوشته: «ابن حوقل (سیاحت‌کننده در آذربایجان) در نقشه‌ای که از دریای خزر ترسیم نموده : از دربند (داغستان) تا گیلان را تورک زبان و جزء آذربایجان نامیده است».
    حقیقتا خیلی عجیب است از سفرنامه ابن حوقل چنین دروغ آشکاری بیرون کشیدن. نویسنده این دیدگاه توضیح نداده که دقیقا در کدام صفحه از کدام چاپ و انتشارات این سفرنامه، چنین چیزی را دیده. اما من بر پایه سفرنامه ابن حوقل (چاپ 1366، به کوشش جعفر شعار. انتشارات امیر کبیر) این تحریف را نشان می‌دهم.
    در صفحه 96 این سفرنامه آشکارا جمله‌ای آمده که قوم‌گرایان را خوش نمی‌آید: «زبان مردم آذربایجان و بیشتر مردم ارمنیه فارسی است و عربی نیز میان ایشان رواج دارد».
    و البته برای آنکه تردیدی نماند که این جمله را «پان‌فارس‌ها» یا «نوچه‌های کسروی» در برگردان فارسی سفرنامه ابن حوقل گنجانده‌اند، متن عربی آنرا هم می‌آورم. آن هم از نسخه‌ای که به شماره 3346 در گنجینه کاخ توپکاپی استانبول نگهداری می‌شود و در سال 1938 از روی همین نسخه، در چاپخانه بریل شهر لیدن در سال 1938 منتشر شده:
    «فأمّا لسان أهل اذربیجان و أکثر أهل ارمنیه فالفارسیّة نجمعهم و العربیّة بینهم مستعملة» (ص: 348).
    درباره حضور ترکان در نواحی شرقی ایران (و نه در آذربایجان که هنوز در آن زمان –سده چهارم هجری- حضور ترکان ملموس نشده بود) هم نکات جالبی در همین سفرنامه هست. اینکه تازه داشتند از شرق وارد ایران می‌شدند و البته به شهرها و روستاهای ایران یورش می‌آوردند:
    «در گرگان رباطی به نام رباط دهستان است و این دهستان شهری متوسط است و منبری دارد و مرز ترکان غز است و اندکی اختلال بدان راه یافته. گرگان به بیابانی متصل است که آنرا به خوارزم می‌پیوندد و ترکان از همینجا می‌تازند» (125).
    «جز دهستان، جزیره سیاه‌کویه نیز مسکون است و ساکنان آن طایفه‌ای از ترکان غز اند و این طایفه به سبب اختلاف با غزان از آنجا بریده و «اخیرا» بدین جا آمده و در این ناحیه سکونت کرده‌اند» (130).
    درباره گیل و دیلم هم هیچ کجا اشاره به اینکه زبان‌شان ترکی باشد یا بخشی از ترکان باشند نشده؛ بلکه حتی آشکارا درباره مردمانش نوشته: «اما ناحیه دیلم شامل سهل و جبل است … و ساکنان این کوهها دیلم محض‌اند» (119).
    شخص تحریف‌کننده، در ادامه دیدگاهش نوشته: «همین ادعا رو کتیبه‌ای که مرزبان ساسانیان در داغستان (۵۳۳ میلادی) اوایل سلطنت انوشیروان حک کرده اثبات می‌کند». در زمینه کتیبه‌های قفقاز، تا آنجا که می‌دانم دکتر مرتضی رضوانفر (عضو هیئت علمی سازمان میراث فرهنگی) از معدود متخصصان این حوزه است و خود از نزدیک همه این کتیبه‌ها را بررسی کرده است. کانالی هم در تلگرام دارد به نام «کتیبه» که دقیقا به کتیبه‌های منطقه قفقاز می‌پردازد. با وجودی که مطمئن بودم این ادعا نیز همچون سایر ادعاهای قوم‌گرایان نادرست است، برای اطمینان بیشتر از ایشان در این باره پرسیدم. پاسخ ایشان را عینا اینجا می‌نویسم: «سلام و احترام. خیر. کتیبه‌های پهلوی تماما گزارش معماری است که توسط ناظران ساخت دیوار دربند و نارین قلعه نوشته شده است. هر ناظر تایید کرده که تا این نقطه زیر نظر من ساخته شده است». گمان نمی‌کنم جای سخن دیگری باقی مانده باشد.
    درباره این ادعا که سومریان ترک بوده‌اند هم، همانگونه که در مقاله اصلی نوشته بودم، چنین ادعایی در دهه‌های آغازین جمهوری در ترکیه مطرح می‌شد و به واسطه ترجمه این آثار (توسط افرادی همچون زهتابی) چنین تفکراتی وارد ایران شد. در حالی که اکنون در خود ترکیه هم این مسائل به کناری نهاده شده و دانشکده «زبان، تاریخ و جغرافیا» در دانشگاه آنکارا (که روزگاری مرکز اینگونه ادعاها بود)، اکنون گروهی تخصصی دارد به نام «سومرشناسی» که در آنجا دیگر چنین ادعاهایی مطرح نمی‌شود. با این وجود همچنان در ایران این ادعاها تکرار می‌شود. همان شخص جاعل درباره سفرنامه ابن حوقل و کتیبه‌های داغستان، در یکی دیگر از دیدگاه‌هایش در بالا نوشته:
    «زبان تورکی دارای قدمت هفت هزار ساله هست و قبل از زبان فارسی نیز در ایران بوده. از لحاظ مورفولوژی ادامه زبان های سومری و ایلامی هست. (آذربایجان در سیر تاریخ ایران -ج۲-ص۸۶۹_رحیم رئیس نیا)»
    جالب است که در منبعی که به آن استناد شده (صفحه 869 جلد دوم کتاب آذربایجان در سیر تاریخ ایران) نویسنده (رحیم رئیس‌نیا) ابتدا دیدگاه‌های طرفداران ارتباط خویشاوندی میان ترکان و سومری‌ها را آورده و البته در همان صفحه هم خودش نوشته: «اما ارائه چنین مثال‌هایی برای اثبات قرابت دو زبان کافی به نظر نمی‌رسد. زیرا که فاصله 5-4 هزار ساله موجود بین دو قطب مقایسه [سومریان و ترکان] نتیجه‌بخش بودن آنها را تردید پذیر می‌نماید». سپس دیدگاه‌های مخالف خویشاوندی میان زبان ترکی و سومری را نیز آورده است. رئیس‌نیا دو صفحه بعد می‌نویسد که حتی اگر روزی ثابت شود سومریان خویشاوند ترکان بوده‌اند، «باز برای اثبات حضور طوایف ترک‌زبان در آذربایجان هزاره‌های 5-4 پ.م به اسناد و دلایل قانع‌کننده‌تری احتیاج خواهد بود؛ زیرا که سومریان ساکن جنوب بین‌النهرین بوده‌اند و نه آذربایجان». (صص: 870-871). همچنین در همین کتاب «آذربایجان در سیر تاریخ ایران»، نویسنده در صفحات 882 تا 906 جلد دوم فصل مهمی را نوشته به نام «دگرگشت زبان در آذربایجان» که فرایند ترک‌زبان شدن مردم این منطقه را شرح داده است.
    اما به هرحال برخی‌ها دوست دارند با تقطیع و برش‌کاری، آنگونه که خودشان دوست دارند داستان را روایت کرده و تحریف کنند.

    35
    74
    1. جناب آقای امیر هاشمی! در نقشه ابن حوقل از کوهای قفقاز تا «سمیران» (شمیران) که سمیران یا شمیران آنزمان کوههای شمال منجیل این زمان است اذربیجان ( آذربایجان) نامیده شده است که عده ای پانفارس ادعا دارند هیچوقت شمال رود ارس آذربایجان نبوده بلکه «اران» بوده است و اما در مورد زبان مردم آذربایجان ابن حوقل همان چیزی را که شما نوشتید کفته است : « «زبان مردم آذربایجان و بیشتر مردم ارمنیه فارسی است و عربی نیز میان ایشان رواج دارد». این جمله نشان میده زبان نوشتاری مردم آذربایجان و ارمنیه فارسی و عربی بوده نه زبان گفتاری آنها! چه کسی نمی داند ساکنین آذربایجان و ارمنستان در هیچ دوره ای عرب زبان نداشته است که عربی میانشان رواج داشته باشد، این جمله ابن حوقل نشان میدهد زبان گفتاری مردم آذربایجان ترکی وزبان مردم ارمنستان ارمنی بوده اما زبان مرسوم نوشتاری عربی و فارسی بوده است، از آذربایجان بگذریم چطور ممکن است زبان مردم ارمنستان فارسی و عربی باشد؟! لذا نوشته ابن حوقل در مورد زبان نوشتاری است که عربی و فارسی بوده نه زبان گفتاری مردم منطقه، همانطوریکه تا زمان قاجار هم تحصیل و نوشتار به زبان عربی در کل ایران و آذربایجان رواج داشته است.

      64
      15
      1. با یک سرچ کوچک وجود ژن‌های عربی در شمالغرب کشور برات آشکار خواهد شد.
        نمونه‌ی بارز حضور اعراب در شمالغرب ایران، شمار سادات است که در آنجا بیشتر از هر جای کشور هستند.
        نمونه‌ی دیگر حضور حکومت انحصاری عربی شدادیان در آن منطقه است (۳۴۰- ۴۸۰)
        اگر مشکل غیبت کردن نبود نمونه شخصیت‌هایی را از لحاظ قیافه هم مثال میاوردم تا از عرب الاصل بودن بسیاری از مردم آذربایجان مطمئن شوی.

        11
        12
  17. نویسنده مقاله که خود را استاد دانشگاه نامیده گفته است که 100 سند تاریخی وجود دارد که زبان ترکی هزاران سال قبل از کوچ آریاییان در ایران تکلم می شده . خواهشا التماسا تو را به هر که می پرستی یکی از آن 100 سند را ارائه فرمایید؟ شما یا نمیدانید تاریخ چیست یا معنی هزاران سال را متوجه نیستید یعنی شما و قتی میگویید 100 سند وجود دارد که نشان میدهد که ترکی هزارن سال قبل از کوچ اریاییان در ایران تکلم می شده به معنای آن است که دست کم از 6000 سال قبل ترکی اذری در ایران تکلم میشده . ما را چه فرض کرده ای؟ کدام سند ؟ چرا دروغ می گویی؟ یکی از 100 سند ادعایی را منتشر کن اگر راست می گویی. دروغ که کنتور ندارد میتوانستی بگویی ملیونها سال قبل کی به کیه .

    25
    68
  18. ظاهرا ما ترکها در کشور خود، با دارا بودن حداقل ۴۰ % از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران ( دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه اسبق) و یا به زبان دیگر، با جمعیت ۳۲ میلیونی، نه تنها حق تحصیل به زبان ترکی خود به اندازه ارامنه ۱۰۰- الی ۱۵۰ هزار نفری نداریم، حتی حق نداریم بگوئیم زبان ترکی ما باید خالص بماند، چرا که اگر چنین صحبتی را بر زبان آوریم از نظر شوونیسم « قومگرا» هستیم! ما ترکها چه بومی و از مردم 7000 ساله ایران باشیم و یا به قول کسروی، ترکان مهاجر بعدی و از زمان سلجوقیان به این سو به این مکان هم آمده باشیم اکثریت مطلق منطقه را تشکیل میدهیم و اگر هم باصطلاح آذریهای غیر ترکی هم در میان اکثریت ترکان بوده اند به علت به اقلیت در آمدن آنها و با گذشت قرنها و ازدواج با ترکان اکثریت، بدون زور و فشار و عوامل غیر طبیعی در میان ترکان مستحیل شدند همانطوریکه ترکان مهاجرت کرده به اصفهان در زمان شاه عباس که در محله عباس اباد و مشهور به محله تبریزیها ساکن بودند بعد از چند قرن در میان فارسهای اصفهان مستحیل شده و فارس زبان شدند. از طرف دیگر مگر فارسها خودرا مهاجران آریایی به این سرزمین نمی دانند؟ مهاجرت مهاجرت است چه 2500 سال پیش و یا 1000 سال پیش. حالا چطور فارسها خودرا صاحب این سرزمین و ترکها را مهاجران بعدی و البته بی حقوق تصور می کنند؟! ما چه 7000 سال پیش به این مکان آمده باشیم چه 1000 سال پیش و یا حتی 50 سال پیش! ما ترک هستیم و زبانمان هم ترکی است و در حال حاضر هم به نسبت جمعیتمان که کمتر از فارسها نیست باید در ایران از حق تحصیل به زبان مادری ترکی از ابتدایی تا پایان دانشگاه برخوردار باشیم و این خق را را به فارس زبانها و غیر فارس زبانها به نسبت جمعیشان قائلیم.
    در مورد سخنان آیت اله سید حسن عاملی امام جمعه محترم اردبیل که به ترکی گفته است : «… زبان ما باید خالص بماند. زبان مادری ما باید خالص بماند. ما از تهدیداتی که برای خلوص زبان‌مان وجود دارد نگرانیم…» باید بگویم در قاموس پان ایرانیستها صحبت کردن ما ترکها به زبان درست و غیر مخلوط مادر بزرگها و پدر بزرگهایمان هم گناه نابخشودنی است، چرا که اینها می خواهند آرزوی دیرینه سیاست ضد بشری و آسیمیلاسیونی خاندان پهلوی به حقیقت بپیوندد که آرزوی باطلی است و چنین سیاستی جز ایجاد دشمنی و هرج و مرج در کشور نتیجه دیگری ندارد.

    73
    17
    1. 40 درصد جمعیت!!!!! فوقش روی همه همه‌ی لهجه ها رو حساب کنیم شاید بشه 15 میلیون بعد شما دو برابر حساب داری؟ ترکیه 20 میلیون کرد داره که ممنوعه تو مدارس کردی حرف بزنن اگه جای اونا بودید چی میگفتید

      15
      23
      1. در کتاب زبان آذربایجان نوشته محمدرضا شعار در سال 1348 ( حدود چهل سال از آدمدن رژیم منحوس و ترک ستیز پهلوی گذشته بود) بیش از 50 درصد جمعیت کشور را تورک میخواند.هر چه به عقب برگردیم این درصد بیشتر هست به نحوی که سفیر عثمانی در تهران درخواست مترجم نمیکند و به دولت عثمانی مینویسد که اینجا همه به ترکی تکلم میکنند!
        وزیر خارجه احمدی نژاد، اقای صالحی در بازگشت از استانبول در مصاحبه ای گفتند که 40 درصد جمعیت کشور تورک است.
        پس اولا جواب سوالت را گرفتی که 40 درصد از کجا آمده
        ثانیا همین چهل درصد را از پنجاه درصد سال 1348 کم کنیم؛ نتیجه این میشود که 10 درصد جمعیت کشور تورک هایی هستند که در این فاصله آسیمیله شده اند. یعنی برای مثال پدربزرگ و مادربزرگ تورک هستند ولی نوه تورکی نمیداند…
        برای شدید شدن عذاب تورک ستیزان باید بگویم که من نیز یک نفر از آن ده درصد بودم که البته بعد از مطلع شدن از سیاست های علیه جامعه تورک، اقدام به یادگیری زبانمان کرده ام و شکر خدا الان نه تنها قادر به تکلم به تورکی هستم بلکه خواندن نوشتن به تورکی را هم آموخته ام. تورک های آسیمله شده تهران در حال بازگشت به هویت خود هستند و در اطرافیان من، امثال من کم نیستند.

        19
        4
  19. جالبه نویسنده امیر هاشمی مقدم خودش لر بختیاری و فارس نیست که اینگونه متعصبانه دفاع میکند ضمنا ترکهای عزیز حواستون باشه اصفهانی نیست و از چشم ما نبینید
    من بعنوان یک اصفهانی معتقد به فدرالیسم هستم همونطور که ترکها با مهاجران کرد تقارن و تناسب فرهنگی تو ارومیه ندارن ما هم با مهاجران بختیاری به اصفهان نداریم
    ما فدرالیسم را قبول داریم مشروط به اینکه بختیاریها برگردن از اصفهان بیرون
    شعارهای وحدت و … عملا داره هویت و جمعیت و فرهنگ بومی اصفهانی ها را توسط مهاجران لر حذف میکنه مجلس و دولت دست دو فراکسیون لر و ترک هست سر فارس ها بدجور کلاه رفته به اسم ایران تهران دست ترکهاست
    اصفهان داره نابود میشه این توطیه اسعد بختیاری بوده
    ما اصفهانی ها با ترکها مشکل نداریم چون ترکها تهدید هویتی اصفهان نیستند و بالعکس تاریخ رابطه خکبی دوره صفویه داشتیم
    اما لر بختیاری ها تهدید اصلی هویت اصفهان هستند
    انصاف نیوز منتشر کن اونسری هم سانسور کردی

    ما با اموزش زبان ترکی موافقیم و موتفق فدرالیسم و تقسیم بندی مرزی قومی استانی هستیم

    47
    19
  20. در واقع اصرار بر زبان فارسی و وحدت برای استانهای فارس نشین هیچ مزیتی نداشته بلکه باعث شده ناسیونالیسم و هویت استانی سرکوب شود درحالیکه سایر اقوام هویت خود را حفظ کردند
    الان اصفهان تقریبا بخاطر شعار وحدت کشور و ایران عملا دست لر و بختیاری ها افتاده چرا که اعتراض کنیم به مهاجرت میگویند اینجا ایران است حق اعتراض ندارید
    رشد جمعیت و تولید مثل اصفهانی ها کم است ولی بختیاری ها زیاد است در صورتی که اگر فدرالیسم بود اصفهان هم مثل همه اقوام روی هویتش مانور می داد والان نصف اصفهان را مهاجران لر نمیگرفتند همین موضوع برای سایر استانهای فارس اتفاق افتاده
    انروز اگر شما لر یا ترک یا کرد باشی براحتی در تهران و سیستم قدرت به شبکه قومی خودت وصل میشی
    الان خوزستانی ها ادعای مالکیت نفت میکنند لرها اب را بروی اصفهان بسته اند اصفهانی ها خواب به امید حگومت اما اگر فدرالیسم بود قطعا اصفهان وابسته به نفت نمیشد و میدانست روی پای خود باشد و با خوش خیالیاجازه نمیداد حکومت مرکزی زاینده رود را دو تکه و سرچشمه را به استان جدیدد بدهد تا امروز هزاران فحش بشنود
    بنظر من اصفهان و استانهای فارس نشین باید بخود بیایند وگرنه هویتشان نابود میشود بشخصه اصفهان خالص را انقدر توانمند میدانم که بدون نفت هم سرپا خواهد بود قطعا باید سرچشمه زاینده رود در فدرالیسم به اصفهان برگردد و کارون مال بختیاری ها
    من با توجه به اینهمه اصفهان ستیزی هیچ تعلق و تعصبی برای ماندن در این مرزها ندارم و حتی استقلال اصفهان و تشگیل کشور اصفهان را هم پیگیری میکنم ما مثل المان هستیم

    16
    15
    1. جناب معنون به کشور سپاهان…..من نه لرم ونه بختیاری ونه عرب….ولی دیگر شماها را این گفته ها نشاید….درباره شماها این سینه سخن ها دارد….کارون را کرده اید مرداب تا درکویر برنج لنجون بکارید واکواریوم لاکچری بسازید..قطب عظیم ومتنوع کشاورزی خوزستان وانبار گندم کشورومزارع بزرگ برنج چمپا وعنبربو وایضا مرداب های بین المللی انجا را خشکانده اید….تا وزرای اصفهانی دولت مفخم ومدبر را راضی به خدمت شوند……و و و و و….انوقت از لر وبختیاری (که اصالت خودتان هم بختیاریست)می نالید؟؟؟؟؟

      9
      15
  21. ترکان آذربایجان ساکنین بومی آن خطه
    در مورد بومی بودن ترکان در آذربایجان در کتاب تاريخي «کتاب التيجان» که به دست تاريخ نويس عرب «ابو محمدعبدالملک ابن هشام» نوشته شده و خود وي در تاريخ ۸۲۹- ۸۲۸ ميلادي (۲۰۸-۲۰۹ هـ ق) در گذشته است در مورد مذاکرات معاويه اوّل خليفه پنجم با عبيدابن شرويه (سالهاي ۶۶۱-۶۶۸ ميلادي) آمده است:
    عبيد ابن شرويه در مورد حمله شمر بن القطاف به آذربايجان در زمان «رايش» پادشاه يمن در حضور معاويه صحبت مي¬کرد؛ او اظهار ميداشت که آنچه در حملة ابن¬القطاف اتفاق افتاده به دستور او بر روي دو سنگ نوشته شده که اين سنگها اکنون( زمان وی) نيز در آذربايجان نگهداري مي¬شوند, وقتي صحبتهاي عبيد باينجا مي¬رسد, معاويه سخن عبيد را قطع کرده مي¬پرسد:
    عبيد, ترا خدا نظر و خاطرات خود را در مورد آذربايجان برايم بگو.
    عبيدابن شرويه چنين جواب مي¬دهد: «آنجا سرزمين ترکان است, آنها در آنجا متمرکز شده و اجتماع بزرگ و متشکلي را فراهم آورده¬اند.»
    «در جريان گفتگوي عبيد با معاويه دوبار از آذربايجان سخن به ميان آمده است. بار اوّل از حملة حارث رايش, پدر ابرهة معروف, که به روايتي در سال تولد حضرت محمد (ص) بافيل به مکّه حمله کرد- به آذربايجان سخن رفته است. به روايت عبيد, رايش با صد هزار قشون از يمن به راه افتاد و از طريق جزيره¬العرب و عراق به کوهستان موصل فرود آمد و در آن جا شمربن القطاف. . . را همراه با صد هزار لشکر روانة آذربايجان کرد.» «شمر وارد آذربايجان شد جنگجويان آن¬ها را کشت و کودکان را اسير گرفت. پس باز آمد و روي دو پاره سنگ موضوع آمدنش را نگاشت. آن دو سنگ هم امروز [در اواسط سدة يک هجري] بر ديوار آذربايجان باقي است.
    معاويه گفت: خدا ترا خير دهاد, از حال آذربايجان بگو؟
    عبيد گفت: آذربايجان از سرزمينهاي ترک است و ترکان در آن گرد آمده¬اند . . . »
    اين خبر را طبري [و به نقل از او بلعمي] و حمزه اصفهاني و ابن¬اثير و . . . هم با تغييرات اندک نقل و همه به جنگ رايش در آذربايجان اشاره کرده¬اند. جلد دوم ، ” تاريخ بلعمی ” (صفحه 681 ) ترجمه ” تاریخ طبری ” که به تصحیح محمد تقی بهار ” ملک الشعرا” صورت گرفته و به کوشش محمد پروین گنابادی در سال 1353 چاپ شده است ب

    51
    12
  22. سیاست آسیمیلاسیون و فارس سازی مستبدانه ، غیر انسانی و حتی وحشتناک‌تر از سیاستهای قرون وسطایی که در طول تاریخ هرگز نظیرش دیده نشده بود در دوران رضاخان دیکتاتور آنچنان سرعتی گرفت که مهیار نوایی یکی از محققین وابسته به دربار پهلوی پروژه جدا سازی نوزادان تازه متولد شده آذربایجانیان از والدینشان و نگهداری آنها در شیرخوارگاههایی خارج از شهر و روستا که به وسیله پرستاران فارس زبان اداره شوند و مادران این نوزادان در ساعات معیّن و بدون اینکه حقّ صحبت با جگرگوشه هایشان داشته باشند فقط نوزادان خودرا شیرداده از آنجا دور شوند را در کتابی که تقدیم پدر تاجدارش رضاشاه کرده بود منتشر نمود ! تکرار و پیگیری این تفکر غیر انسانی و قرون وسطایی توسط جواد شیخ الاسلامی ازمتولیان بنیاد نژادپرستانه”محمود افشار” حتی بعد از انقلاب اسلامی هم ادامه داشته است.
    تبلیغ رضاخان علیه ترکان چنان تاثیر خودرا گذاشت که در اواخر حکومت پهلوی اول ، کلمه ” ترک” بجای تحقیر و توهین نه تنها در میان توده‌های ناآگاه و بیسواد حتی در میان باصطلاح روشنفکران و تحصیلکرده‌های فارس هم به کار گرفته شد !

    56
    13
  23. آقای هاشمی مقدم.سلام. توی نظر قبلی راجع به داستان آقای عاملی، نوشته بودم براتون که ترکیستها میخشونو کوبیدن. می بینید؟ یوخ، بولار هامیسی برنامه ریزی اوسته گلمه ییب لر نظر وئرسینلر. گفتم که سالهاست دارن کار میکنن.به عنوان یه معلم که توی نواحی ارسباران و خط مرزی و شهرهای مختلفش و حتی تبریز وزنجان و اردبیل و خوی و ارومیه و مرند و.. بودم، دیدم که این سرطان ایدئولوژیک رو دارن یواشکی گسترش میدن.
    من با آخ.و.ن.د و ایدئولوژی و حکومت دینی مخالفم ولی راستش تجزیه طلبی برای ایران نتیجه ی دوسویه ج.ا. است:
    الف: از یه طرف تضعیف شدید عنصر ملییت و تاریخ باستان. اؤخودوز کی طرف یازیب” کتاب مستدل ده ده قوروقود” و از اون طرف کل تاریخ ایران رو که کل دانشگاههای اروپایی و آمریکایی، تاریخهای معتبر رسمی دانشگاهی اروپا، حتی خیلی از اساتید زبان شناس و ادیب و مورخ و باستان شناس آذربایجانی ایران مثل دکتر مرتضوی، خانم دکتر ژاله آموزگار، خود کسروی، استاد طباطبایی، خانم دکتر باقری، و…. تایید میکنن؛ رو علنأ نفی می کنه. بخدا اینا یک کلمه هم سواد علمی ندارن، فقط ساده اند و لجوج و زودباور. منهای اون معدود باسوادایی که میدونن چه غلطی میکنن و میکنن، با آرزوی( امیدوارم)پوچِ تجزیه و تبدیل شدن به بزرگان آتی بعد از تجزیه.
    ب: خارخارِ ج.ا. ضد اسراییل و اعراب و آمریکا و کل جهان متمدن،. من توطئه اندیش نیستم ولی خیلی طبیعی میدونم که اونا( کسایی که ما بنا به شرایط دشمن تراشی، 41 ساله داریم تحریکشون میکنیم + امثال ترکیه و اعراب که با قدرت فرهنگی و مدیریتی شون میخان بعبارتی توسعه قدرت داشته باشند و چون میتونن حقشونه) بیکار ننشینند و برنامه ریزی کنن برای تکه تکه کردن این خاک.
    گفتم بازم میگم متاسفانه بیشتر کسانی که بخوان یه مقدار روشنفکربازی دربیارن و مثلا اخبار رسمی ج.ا. رو باور نکنن در اون مناطق مرزی، اولین گزینه شون یک رسانه ی کثیف و البته خطرناک و قوی به نام ” گونز تی وی” هست. خیلیا، آقای هاشمی ، چوخلاری، گونزتی وی نین هر بیر یالانین، آنا محبّتی کیمی اینانیرلار.
    آقای هاشمی این پیامها و صداها و جهالتها و توطئه ها قلب من وشما رو تیکه تیکه میکنه اما اون بیشعورهایی که باید بشنوند و اون بالا بالاها نشستن، ککشون هم نمیگزه. آقای هاشمی، دارم میگم این طرز فکر داره بدجور شایع میشه و خود من بارها به خاطر دفاع از ایران و تاریخ و هویت ایران حتی مورد حمله قرار گرفتم،با اینکه درکنار فردوسی و حافظ و اخوان، عاشق اشعار ترکی هم هستم و از 99 درصد این ترکستها بیشتر کتاب شعر ترکی و مطالعه شونو دارم.
    متاسفانه، این نطفه ی کثیف بسته شده، و رشد کرده و برای خودش الان شاخ وبرگ داره. در سکوت 41 ساله ی فرهنگ ایرانی، اینا نشستن برای خودشون منبع هم درست کردن. الان اینا برا خودشون منبع هم دارن، و جالبه که دست اول ترین منابع رفرنس شده شون ،یک دو تا زبان شناس روس اند. این روسیه کثیف، که حکومت پیشه وری رو آورد و پشتش واینستاد و برد و بزرگترین خائن به ایران و ایرانیه. بله، اینها برای خودشون تاریخ هم درست کردن. گیرم حتی دانشگاهیای ترکیه لیبرال تر شدن و دیگه ادعاهای غلط نمیکنن. مهم نیس، آتیش اینا خیلی تنده. عجز و لابه و تاریخ و دلایل ادعایی شون هم آمیخته ی درست و نادرسته. صنایع آذربایجان رو با اصفهان مقایسه میکنن و دربرابر این حرف که محرومیت لرستان و خوزستان و کردستان و بلوچستان و حتی کرمان و فارس و بوشهر و هرمزگان و … (که دیگه مسئله زبانی نیست، )از محرومیتهای نواحی آذربایجان خیلی بیشتره، یا اینکه “شخص اول” و بیشتر فرماندهان”سبزپوش” و تجار تهران و.. ترک اند؛ خفه خون میگیرن. وقتی مقالات زبان شناسی زبانهای باستانی ایرانی رو از زبون دکتر مرتضوی بزرگ بهشون میگم و دلایل زبان شناسی و واژه های باستانی ایرانی رو در دورافتاده ترین نواحی آذربایجان اونم از زبون پیران صدساله ازجمله مادربزرگ مادرم و پدربزرگم و خیلیای دیگه اونم حداقل 30 سال قبل. وقتی از علل اجتماعی، مهاجرتی و تاریخیِ معاصرِ پدیده زشت فحشها و تمسخر قومیتی براشون میگم، وقتی از یکپارچگی همه ایرانیا حتی زحماتِ شاید زیادتر روشنفکران آذربایجانی در آزادیخواهی و مشروطه و جنگ بهشون میگم، وقتی از نامهای ایرانی گذشته ی نواحی آذربایجان و آسیای صغیر و عراق و قفقاز که در ریشه شناسی لغات جمهوری آذربایجان هم مورد قبوله، وقتی استدلالات واقعا مسخره ی اساتیدشونو میگم مثلا یکیشون یه مقاله نوشته بود تا ثابت کنه واژه ی”چلّه” از ریشه ی 40 روز که در زمینه های معنایی متفاوتی به ویژه 40 روز اول و دوم زمستان، اومده؛ نیست بلکه از ریشه ی “چیله مک” به معنای پاشیدن مثلا آب اومده و خیلی مسخره بازیای مزخرف دیگه؛؛؛وقتی چندین منبع بین المللی(درمعنای دانشگاهی اروپا و آمریکای شمالی) بهشون معرفی میکنم، وقتی از همصدایی و همدستی مشکوک تجزیه طلبها با جریانات متحجر مذهبی داخل بهشون میگم،… بله وقتی از اینا بهشون میگم داد میزنن که “به سنین غیرتین یوخدی؟ آی بی غیرت!!”
    آقای هاشمی!من می ترسم چون تاریخِ دقیق جنگ سوریه رو خوندم و پیگیرم. نباید کار به جایی برسه که حتی طرفت حاضر نشه باهات گفتگوی منطقی و علمی که سهله، اصلا باهات همدردی انسانی کنه. اتفاقی که در سوریه افتاده.
    داغونم اما امیدوارم.امیدوارم اما مثل شعله ی شمعی دربرابر طوفان، بیر شمع ألووکیمی، قره یئللر قاباغیندا.

    14
    57
    1. اگر نگران تجزیه طلبی هستید من هم هستم
      لکن درمان آن با به رسمیت شناختن حقوق معترضین است
      نه با آسیمیله و کوبیدن بر طبل فاشیسم ساخته پهلوی
      ضمنا یک فاشیست باستانگرای اسلام ستیز هستید و متاثر از محافل پان ایرانیستی
      توصیه میکنم اول اشعار شهریار جوان که تازه به تهران رفت و چند شعر نیز علیه ترک سرود را بخوانید و سپس اشعار شهریار بیدار شده که بایکوت است را بخوانید
      شهریاری که میگوید تورکونون جانینی آلمیشدی حیاسیز طاغوت , من حایات آلدیم اونا حق اوچون احیا اله دیم
      شهریاری که میگوید تورکون دیلی تک سوگیلی ایستکی دیل اولماز
      مصاحبه شهریار را گوش کنید و بشنوید که میگوید
      آذربایجان میلتی اولونمز بیر میلت دی , مگر قاباغین آلماغینان اولار؟۵۰ ایل قاباغین آلدیلار بیر آز دا شیشدی!
      شعر الا تهرانیا انصاف میکن را بخوانید که به فارسی است
      پس لطفا دست از ساتقین بودن بردارید
      وضع آشفته است . من به هزاران دلیل مفصل یکپارچگی ایران را میخواهم
      ایرانی با عدالت , ایرانی که با حفظ تمامیت ارضی به سمت کشور هایی چون سوید و سویس و… حتی افغانستان که دو زبان رسمی سراسری پشتو و دری دارد , زبان های نورستانی , بلوچی , ترکی ترکمنی و ترکی اوزبکی نیز به رسمیت شناخته شده و حتی آموزش *به* زبان مادری دارند.

      از لحاظ فرهنگی نیز باید آریایی بازی جمع شود
      در زمان پهلوی , ایران به معنی سرزمین آریایی و ایرانی به معنی آریایی تعریف میشود.
      با یک شیطنت موزیانه نام زبان های ایرانی را برای زبان های آریایی خاورمیانه انتخاب میکنند. در این تعریف زبان های ترکی و عربی و آسوری و… دیگر ایرانی نیست. ( آریایی نیست )
      شخص ترک و عرب ساکن در ایران , ایرانی نیست ! ( آریایی نیست )

      ایران دست کم از زمان ساسانی فقط بار جغرافیایی دارد.
      بگونه ای که شاهان ترکی چون غزنویان , سلجوقیان , خوازمشاهیان و… تا صفوی و افشار و قاجار خود را شاه ایران نامیده اند.

      ایران باید در معنی یک سرزمین تعریف شود نه نژاد
      همانگونه که آسیا نام یک سرزمین ( قاره ) است . ایران هم نام یک سرزمین ( حدودا معادل خاورمیانه ) است که ترک , عرب , فارس , لر , بلوچ و… دارد.

      نگارنده به هیچ وجه من الوجوه به یاوه های ژاژ راسیست ها اعتقاد نداشته و لذا چیزی به نام نژاد و احیانا نژاد خالص را قبول ندارد و همه انسان های کنونی را از یک گونه میداند.

      ترک بودن فارس بودن عرب بودن و… یک فرد ۲ وجه دارد
      یکم زبان
      دوم فرهنگ هایی چون لباس , موسیقی , آداب و رسوم و…
      که با ورود مدرنیزم , کل دنیا به سمت یک فرهنگ میانگین حرکت خواهد کرد.

      من برای حل مشکلات هویتی و قومیتی کشور
      یکم عدالت در زمینه هویتی زبانی و الگو قرار دادن کشور های مترقی چند زبانه را در این زمینه خواستارم.
      دوم ضرورت باز تعریف ایران در معنی مردم یک جغرافیا با فرهنگ های نزدیک رنگین کمان و قطع انحصار آریایی محوری , باز تعریف ناسیونالیزم ایرانی و قطع انحصار پارس محوری میدانم

      فارس یک ایالت از ایالات ایران شهر ساسانی بود.
      چرا یونانیان ایران را پرشیا نامیده اند؟
      زیرا زمان همسایگیشان با ایران ,حکومت وقت به دست پارس ها بود و قدیم نام حکومت بر نام قلمرو گفتن بسیار رایج بوده است. همچنان که گاها ایران را ممالک صفوی یا قاجار نیز خوانده اند.
      علی ای حال نام هر منطقه , آنیست که بومیان آن میگویند نه اجنبی
      برای مثال نام آن کشور , عربستان نیست بلکه اعراب سعودی است
      عربستان نامی است که ما بدان صدا میزنیم
      و هکذا اینگلند آنها و انگلستان ما
      در مورد فارس نامیدن این جغرافیا توسط اعراب , باز همین مساله به خاطر حکومت ساسانیان است. یعنی حکومت بدست ساسانیان فارس بود و قلمرو آنها قلمرو فارس , هرچند مردم دیگر مناطق فارس نبودند.
      لذا فارس در معنی ایالت و امروزه استان فارس و فارسی با ی نسبت , منسوبین بدان استان است . حتی ترک های قاشقایی
      فارس در معنی زبان , همان زبان دری است که خاستگاه آن افغانستان کنونی است.
      لذا متکلمین بدان نیز میتوانند فارس نامیده شوند.
      منظور از قوم فارس , گروه زبانی با زبان مادری فارسی است.

      نکته مهم که باید به همه دغدغه مندان بگویم این است
      علت اینکه برخی هویت طلبان میگویند ایرانی نیستند چیست ؟

      چون میبینند یا باید ترک باشند یا ایرانی ( در معنی آریایی )
      این دوگانه کمی هم با سیاست و زبان مادری و تراکتور و قره باغ و کوروش و پانترکیزم و… مخلوط میشود که ترک بودن را ترجیح میدهد
      درمان من هم این است که ایران به تعریف سرزمین بازگردد
      یک مطلب مهم را هم حداقل خود شما میدانید
      هویت غالب در آذربایجان هویت ترکی است البته ذیل ایران
      یعنی اگر به روستای دور افتاده بروید از یک پدربزرگ بیسوادی که دور از فضا های ترک و آذری هست بپرسید زبانت چیست میگوید ترکی
      و میگوید ترکم
      خودم من قبل آنکه چیزی از این فضا ها نمیدانستم
      وقتی جوک میگفتن یا میگفتن ترک خر بهم و به همه هم شهریام بر میخورد
      کسی که خودش رو ترک ندونه میگه ما رو که نمیگه
      لذا این منش هم در انتخاب دوگانه ترک یا ایرانی ( آریایی )
      برای قشر بزرگی بسیار نقش تعیین کننده داره

      52
      16
      1. همچین میگین زبان فارس زبان دری افغانی انگار یادتون رفته صد وخورده ای سال گذشته افغانستان جزو ایران بوده افغانستانی وجود نداشته افغانی ها ایرانی بودند. ای تورک عزیز. خخخ. جهت اطلاع بگم افغانی ها فارس بودند ایرانی بودن اینو یادتون نره فارس هستند. حرفات منو یاد سریال برره میندازه همیشه میگفتن یه زمانی روسیه جزو برره بید حالا تو هم داری میگی یه زمانی ایران جزو افغانستان بید. بگذریم یادت نره تو که میگی فارسی دری افغانستان خیلی دور نرو افغانستان جزو ایران بوده تازه جدا شده

        3
        2
  24. تا اونجایی که من از تاریخ خوندم در رسانه ترکیه دیدم و نظر کارشناسان تاریخ رو خوندم تا حدود قرن هفتم، ایران با همون زبان دوره خودش صحبت میکرده و شمال غرب کشور هم زادگاه قوم ماد بوده و زبان مغولی که مثلا خواستن از ننگش بیان بیرون و کردنش اذری بعد حمله مغول و تجاوز به ناموس و خاک ایران و به زور شمشیر اون منطقه و بعضی جاهای دیگه متاسفانه زبانشون شد مغولی(ترکی) و باز بدبختانه اینکه الان بدون اینکه به فلسفه زبانی که گویش میکنن فک کنن،بهش افتخار و تعصب هم دارن،وقتی میپرسی چرا میگه زبان مادری ماست یعنی یکی تو اینها از خودشون نیست که بگه بابا زبان مادری ما قبل حمله مغول همون زبانی بوده که کل ایران استفاده میکردن و بیاین به زبان اصلیمون تعصب داشته باشبم نه زبانی که به زور شمشیر و… بخوردمون دادن

    15
    63
    1. از خزعبلات ترک ستیزان ربط دادن ماد به پانکرد هاست
      ماد ها یا مادای ها در کتیبه های آشوری یا مدیته در منابع یونانی اصلی آریایی و ایندین اوروپین نیستند. بلکه بومی منطقه بودند
      فرضیه آریایی بودنشان به علت مطرح شدن همزمان اسامی آنها با آریایی هاست که به قطعیت رد شده است.
      علت همه گیر شدن این فرضیه , قرقره آن توسط آریا باز ها و تاریخ سازی است و هیچ محمل تاریخی ندارد.
      کتاب تاریخ ماد اثر دیاکونوف از متن اصلی (نه ترجمه های چلمنگ های پهلوی ) مطالعه شود و به اسامی مناطق بسیار دقت شود

      تو جاهلی چون فرق زبان های مغول و ترک را نمیدانی
      تو شرافت نداری چون بنابر دید منفی که مغول در ایران دارد ترک را به مغول ربط میدهی
      تو کذاب مفتر هستی چون میگویی تاریخ خوانده ای لکن قبل حمله مغول حکومت به دست خوارزمشاهیان ترک بود , حکومت قبل آن سلجوقیان بود که باز ترک بود و قبل آن غزنویان بود که باز هم ترک بود.
      تو احمقی چون در فرضیه تو مغول آذربایجان را مغولی زبان نه بلکه ترک!! زبان میکند.
      و تو پانکردی چون برای کرد ها تاریخ سازی میکنی و ماد را بدان مربوط میسازی که جوابت را دادم
      به سلامت

      48
      15
      1. دوست عزیز چرا عصبانی میشی ….همه زبانشناسان ترکی و مغولی را از یک خانواده میدونن …..ماد کیلوی چنده …..عشایر ایران نقش بزرگی در ایران داشتن که به احتتمال خیلی زیاد نژادسکایی هستن …..اقتصاد ایران در گذشته همیشه بر دامپروری استوار بوده اونم بدلیل کم آبی ذاتی ایران(همون دوره مشروطه هم تفنگچی و سرباز از عشایر تامین میشه)……والا همون ستارخان و باقرخان هم داشتن با شاهی که فرهنگ ترکی تربیتش کرده بوده مبارزه میکردن(ایل قاجار)…..

        9
        19
        1. چه ربطی داره الان جمهوری اسلامی دست فارس های عزیز هست ،ولی خود فارس ها هم ازش ناراضی هستند ، و تو ابان ۹۸ فارس ها هم جزو شورش بودن ،حالا بگیم چون حکومت دست فارساست نباید فارس ها شورش کنند؟ یا زمان پهلوی حکومت دست فارس ها بود ،فارس ها تو انقلاب نبودن؟؟؟؟خب ستارخان هم همینطور

          10
          8
    2. ببینم قبل از مغول مگر ترکهای غزنوی و خارزمی و سلجوقی در ایران نبودن مگر در زمان اینها چندین ایل بزرگ تورک به ایران کوچ.نکرد از جمله ایل خودم قینیق سلجوقی,,پس نگو زمان مغول اومدیم,شما مملکت دستتونه و هر کتاب تاریخ که به نفعتونه مینویسید و تاریخ واقعی را تحریف میکنید..ضمنن بیسواد یادت باشه مغولها تورک نیستن مغولها با ما ترکان اغوز جنگیدن به حکومت ترکان اغوز از ایل قبچاق خارزمشاهی حمله کردن و ما ترکان اغوز به رهبری جلال الدین کبیر بامغول جنگیدم و زمان تیمور کبیر بیرونشون کردیم…بعدش یادت باشه ای فارس که چهره و نژادت داد میزنه هندی وبخشی هم عرب هستی یادت باشد مغول از شما هندوهای بیتاریخ بهتره….یادت باشه میلیونها ترک از اغوز در ایران هستن ایلات اغوز از نسل شاهان..فارس رعیتزاده…ضمنن اکثر فارسهای سفیدپوست ترک هستن و فارس شدن.اینو از هر فارس سفیدی پرسیدم گفت پدربزرگم تورک بود..فارسهایاصلی اونایی اند که سبزه اند..این فارسهای رعیتزاده تا نود سال قبل درک از ایران و وطن نداشتن وهمه ی اینا رو از نود سال قبل پهلوی خاین یادشان داد…

      7
      3
  25. متاسفم که یک عده نژاد پرست از سخنان ایت الله عاملی ناراحت شدن ایشان سخنرانی به حقی در مورد زبان ترکی آذربایجانی انجام دادن . این نژاد پرستی ها و سرکوب قومهای ایرانی باعث ازرده خاطر شدن تمام قومهای ایرانی میشود و باید جلوی نژاد پرستها از ایجاد اختلاف بین اقوام ایرانی گرفته شود .

    54
    15
  26. از انصاف نیوز بعید است که میدانداری و بلیط فروشی درگیری لات و اراذل و اوباش شود؟ چه فرقی است بین شما و تتلو که هر دو عاشق و شیفته فالوورهای بیسواد و قمه بدست هستید تا به جان هم بیفتند وهی کلیک کنند تا درآمدتان بالا برود! به دنبال کسب حلال باشید!

    8
    38
  27. واقعا که دکتر سید جواد طباطبایی تبریزی حرف درستی زده که پانترکیسم ملغمه ای است از حماقت و خریت. به قول طباطبایی همه چیز در این مملکت متولی دارد بجز ایران

    23
    56
    1. جواد طباطبایی هم از طرف پدر و هم از طرف مادر سید است ، یعنی تبار عربی دارد، زبان مادری و پدری اش هم جد اند جد آذربایجانی و ترک است ولی هم ضد عرب و هم ضد ترک است و پانفارس دو آتشه شده است ما اینجور افراد را « مانقورد» می نامیم که تقریبا معنای « مغز شستشو داده شده و انکار کننده پدر و مادر» را میدهد که این واژه بر گرفته از رمان « گون وار قرنه بدل» ( روزی به درازای یک قرن) نویسنده چیره دست قیرقیز چنگیز آیتماتوف وارد ادبیات ترکی شده است. جواد طباطبایی مگر بر ترک بودن پدر مادر خود شک دارد که بر علیه زبان و فرهنگ پدر و مادر خویش برخاسته است؟ در اصل جواد طباطبایی خود ملغمه ای از بی هویتی و دربدری و گرفتار « خود آذری پنداری» است. جواد طباطبایی میگوید ادبیات ترکی گسترش بیشتر از دو واحد دانشگاهی را ندارد، این فردی که خودرا فیلسوف هم می نامد اقلا دو دقیقه به فکر فرو نرفته و تعقل نکرده که دانشگاههای جمهوری آذربایجان و ترکیه با دو واحد دانشگاهی به دانشجویان خود مدرک دکترای « زبان و ادبیات ترکی» می دهد؟! این ترک « خود آذری پندار» فکر نمی کند که چند سال پیش نویسنده ترکیه ای « اورهان پاموک» جایزه ادبیات نوبل را ازان خود کرد که تا به حال ادبیات فارسی چنین جایزه ای نگرفته است . آیا جایزه نوبل به خاطر دو واحد ادبیات ترکی به این نویسنده ترک تعلق گرفته است ؟! ادبیات ترک مرز سیاسی نمی شناسد، چه ترکیه باشد، چه جمهوری آذربایجان و چه آذربایجان جنوبی ( ایران) در ایران هم اگر ترکها به زبان خود تحصیل می کردند و به زبان خود اثر می آفریدند شاید برنده جایزه نوبل هم می شدند که آنموقع آقای طباطبایی مانقورد می فهمید این جمله اش چقدر کودکانه و بی سوادانه است!

      51
      12
    2. داداش ، علاوه بر اون دو اسناد دوستان چندین اسناد دیگر اورده اند چرا جواب اونا رو ندادی؟ عربی کی در اذربایجان رواج داشته ست؟؟؟ منظور ایشان حتما نوشتار بوده نه گفتار ، در ضمن ابن خلدون گفته که ایران سرزمین تورکان است ، یا در تاریخ طبری چندین بار به تورک بودن اذربایجان و مناطق دیگر ایران اشاره شده است

      11
      5
  28. سلام-از رفتارهای سیاسی حاکمیتها می توان به برخی قضایا پی برد مثلا وقتی هخامنشیان مادها را شکست دادند وسرزمین ماد را با کمک خائنین به اشغال خود در آوردند در ابتدا هیچ تغییری در منصبهای منطقهای صاحب منصبان ایجاد نکردند بطوریکه در یونان همه فکر می کردند حاکمیت جدید همان ادامه حکومت مادیست اما بعد مدتی که هخامنشیان ارکان قدرت خود راتثبیت کردند صاحبمنصبان پارس را یکی بعد دیگری به جای مادها منصوب می کردند این قضیه به شورش وقیام همگانی در سرزمین ماد بزرگ انجامید که داریوش کبیر در کتیبه بیستون توضیح داده چگونه با سبوعیت قیام ملیون ماد را سرکوب کرده است حال سوال اینجاست اگر ماد وپارس داری زبان مشترک یا نژاد بودند چگونه پارس ها احساس نا امنی کرده و چنین اقداماتی کردند حتی نظریه پردازان ؤزیم پهلوی علی رغم اینکه مدعی بودند قبایل ماد وپارس از یک منشاء هستند اما تاریخ خود را از زمان به قدرت رسیدن کوروش تعیین کردند چون آنها نیز در باطن می دانستند چنین نیست امپراطوری ماد از اتحایه اقوام التصاقی زبان منطقه شمال غرب تاسیس شد وتوانست آشور خونریز را نابود کند

    38
    8
  29. بابا چرا خودتونو اذیت میکنید .هرکسی یه زبان ولهجه ای داره اون کسی که اون لهجه رو داره گناه که نکرده . یه کم برای هم دیگر احترام قاعل باشید .مهم همان انسانیت که توی ادما باید پیدا کرد حالا هر قومی باشه ایشالا همه عاقبت بخیر بشن

    29
    7
  30. در جواب آقای هاشمی مقدم باید بگویم با اندك دقتي معلوم مي گردد زبان فارسي دري كه امروز به فارسي مشهور شده، حتي زبان بومي هيچكدام از اهالي شهرها و روستاهاي مردم فارس زبان ايران هم نبوده است بلكه اين زبان زباني است وارداتي كه در گذشته تنها در مناطق افغانستان و تاجيكستان صحبت مي شده ولي سلاطين و پادشاهان، اين زبان را به عنوان زبان شعر براي دربار انتخاب كرده بودند وشعرايي كه مي خواستند از پادشاهان تعريف وتمجيد كرده انعامي بگيرند به اين زبان شعر مي سرودند و مورخين هم با نوشتن فتوحات سلاطين به اين زبان،آنهم با بزرگنماييهاي خاص ، به نان ونوايي مي رسيدند!
    زبان ترکي هم تاريخ هفت هزارساله در ايران دارد و از نظر ريشه و مورفولوژي ادامة زبان سومري و ايلامي است و هيچ قرابت و نزديکي با زبان فارسي دري ندارد. (آذربايجان در سير تاريخ ايران ج. ۲ ص ۸۶۹ رحيم رئيس¬نيا).
    با توجه با آنچه که نوشته¬ شد از آنانيکه ادعا دارند زبان ترکي بعدها به مردم آذربايجان تحميل شده است بايد پرسيد, اين زبان اگر تحميلي است اين تحميل به وسيله چه¬کسي, کدام سلطان و با چه امکاناتي بوده است؟!
    در تاريخ حتي نشان اندکي از تشويق اين زبان بوسيله سلاطين ترک ديده نشده است تا چه رسد به تحميل آن !
    زبان ترکي که زبان مردم آذربايجان و ديگر مناطق ترك ايران است وضع و موقعيتش از دو حال خارج نيست :
    1- اين زبان از7000 سال پيش و از زمان سومريان كه بنيان گذاران اولين تمدن بشري هستند , ايلاميان و اعقاب آنها به مردم ترک ايران به ارث رسيده است که اسناد زيادي در اين مورد موجود است. و ترکاني هم که بعداً به اين سرزمين آمده¬اند به همزبانان قبلي خود پيوسته و زبان ترکي آذربايجان و آناتولي را پديد آورده¬اند
    2- اين زبان, زبان ترکاني است که بعداٌ و بقول احمد کسروي و کسرويست¬ها از زمان غزنوي¬ها, سلجوقي¬ها و . . . با جمعيت انبوه به آذربايجان , آناتولي و ديگر مناطق ايران آمده و اکثريت مطلق جمعيت اين مناطق را تشکيل داده و ترکيب جمعيت را به نفع خود تغيير داده¬اند که در هر دو حال اينها ترکان اصيلي هستند كه بعد از حاكميت اسلام به مدت هزار سال مستمر از چين تا قلب اروپا را با تدبير و كارداني و سياستمداري خردمندانه , زير حاكميت و اداره خود داشتند و آذريهاي ترک شده هم نيستند , چه اگر آذريهاي آقاي كسروي در آذربايجان اكثريت مي بودند و تركان مهاجر در اقليت , بايد مهاجرين ترك در داخل بوميان باصطلاح آذري مستحيل مي شدند وزبان مردم كنوني آذربايجان هم زبان آذري مورد ادعاي آقاي كسروي مي شد نه زبان تركي آذربايجان !
    همچنين اين زبان به مراتب از فارسي دري كه بيش از %۷۰ آن برگرفته از لغات و کلمات عربي, ترکي, هندي و ديگر زبانهاست خالص¬تر و قدرت¬ بيان آنهم بعلت داشتن ۲۴ هزار فعل بيشتر است.
    بعلاوه اين زبان بر عکس زبان فارسي دري به هيچ قوم و ملّتي هم تحميل نشده است. حال مردم آذربايجان و مردم ديگر مناطق ترک ايران چه ترک بومي و از نسل سومرها و ايلامها باشند, چه ترک مهاجر, فرقي نمي¬کند ترکان اصيلي هستند که اگر افرادي غير ترک هم بصورت اقليت اندک در بينشان بوده است با برخورداري از مهمان نوازي تركان، در ميان آنها با صلح و صفا زندگي کرده¬اند ؛ مثل اهالي بعضي از روستاهاي غير ترک آذربايجان در اطراف شهرهاي مرند و خلخال . بعضي از اين اقليت¬ها ممکن است بر اثر ازدواج يا بکارگيري زبان ترکي بعنوان زبان رابط و زبان اكثريت منطقه , در طول چندين سده در داخل مردم ترک مستحيل شده باشندکه بسيار طبيعي است.

    45
    13
    1. آقای عزیز همانطور گنجه و نخجوان و باکو جزئی از ایران بوده اند تاجیکستان و افغانستان هم جزئی از ایران بوده اند. مهد زبان فارسی دری خراسان بوده با یه سرچ ساده نقشه ایران قدیم رو ببینید ( آذربایجان و تاجیکستان و افغانستان که سهله نواحی کنونی اقلیم کردستان و بحرین هم جزئی از ایران بوده اند)
      ایران را کوچک نکنید
      ضمن اگر سومرهای و ایلامی ها اجداد ترک ها بوده اند پس اویغورها و ترکمنها نواده چه کسی هستند؟
      برادر هموطن سومری ها ایلامی ها اکدی ها فینیقیها ساکنان شهر سوخته صاحبان تمدن جیرفت همه یا نابود شده اند یا در اقوام دیگر حل شده اند چرا که سرزمین هایشان محل رفت و آمد اقوام بوده

      13
      35
  31. جواد طباطبایی هم از طرف پدر و هم از طرف مادر سید است ، یعنی تبار عربی دارد، زبان مادری و پدری اش هم جد اند جد آذربایجانی و ترک است ولی هم ضد عرب و هم ضد ترک است و پانفارس دو آتشه شده است ما اینجور افراد را « مانقورد» می نامیم که تقریبا معنای « مغز شستشو داده شده و انکار کننده پدر و مادر» را میدهد که این واژه بر گرفته از رمان « گون وار قرنه بدل» ( روزی به درازای یک قرن) نویسنده چیره دست قیرقیز چنگیز آیتماتوف وارد ادبیات ترکی شده است. جواد طباطبایی مگر بر ترک بودن پدر مادر خود شک دارد که بر علیه زبان و فرهنگ پدر و مادر خویش برخاسته است؟ در اصل جواد طباطبایی خود ملغمه ای از بی هویتی و دربدری و گرفتار « خود آذری پنداری» است. جواد طباطبایی میگوید ادبیات ترکی گسترش بیشتر از دو واحد دانشگاهی را ندارد، این فردی که خودرا فیلسوف هم می نامد اقلا دو دقیقه به فکر فرو نرفته و تعقل نکرده که دانشگاههای جمهوری آذربایجان و ترکیه با دو واحد دانشگاهی به دانشجویان خود مدرک دکترای « زبان و ادبیات ترکی» می دهد؟! این ترک « خود آذری پندار» فکر نمی کند که چند سال پیش نویسنده ترکیه ای « اورهان پاموک» جایزه ادبیات نوبل را ازان خود کرد که تا به حال ادبیات فارسی چنین جایزه ای نگرفته است . آیا جایزه نوبل به خاطر دو واحد ادبیات ترکی به این نویسنده ترک تعلق گرفته است ؟! ادبیات ترک مرز سیاسی نمی شناسد، چه ترکیه باشد، چه جمهوری آذربایجان و چه آذربایجان جنوبی ( ایران) در ایران هم اگر ترکها به زبان خود تحصیل می کردند و به زبان خود اثر می آفریدند شاید برنده جایزه نوبل هم می شدند که آنموقع آقای طباطبایی مانقورد می فهمید این جمله اش چقدر کودکانه و بی سوادانه است!

    33
    11
  32. این که بعضی از اظهار نظر کنندگان تمدن های سومر و ایلام و آشور را اصالتاً ترک دانسته اند بیشتر به جک شباهت دارد تا واقعیت، به این ترتیب میتوانید ادعا کنید که حضرت آدم ابوالبشر هم اصالتاً ترک بوده است بهتر است به جای کتمان واقعیت ها، واقعیت را پذیرفت، در قرون سوم و چهارم هجری ایران پیشرفته ترین کشور دنیا بوده است و شهرهای بزرگی چون نیشابور، طوس، ری و اصفهان را داشته که هرکدام جمعیت میلیونی داشته اند، دانشمندان بزرگی مانند ابن سینا، ذکریای رازی، جابربن حیان، خوارزمی و … حاصل این تمدن کهن هستند، در همان زمان ترک ها از قبایل چادرنشین آسیای میانه بوده اند و کمتر در شهرها ساکن بوده اند، پیشرفت های تمدنی ایران در آن زمان باعث شد تا مهاجرت های گسترده ای از آسیای میانه به طرف ایران شکل گیرد و البته حکومت هایی هم برپا کردند که مهمترین آنها غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان بودند؛ تمدن ایران به این ترتیب مورد هجوم ترک ها قرار گرفت و پهنه وسیعی از ایران ماهیتش دگرگون شد که امروزه شاهد آن هستیم، اینها واقعیت های تاریخی است پس باید انصاف داشت و در صدد وارونه جلوه دادن واقعیت ها نبود، حق مردم ایران را در گسترش زبان و فرهنگشان در سراسر این سرزمین به رسمیت بشناسید و اتحاد مردم ایران را خدشه دار نکنید چون سودی عاید کسی نمی شود. از انصاف نیوز هم خواهش میکنم این بحث را خاتمه دهد.

    19
    51
    1. نوشته حق مردم ایران را در گسترش زبان و فرهنگشان به رسمیت بشناسید. :///

      فاشیست است دیگر !

      منظورش پارسستان است!! یکی لازم هست گفته های اینا رو برای مردم نا آگاه که از بچگی هر جوکی توهینی میشنیدیم میگفتیم اشکال نداره همه مون ایرانی هستیم توضیح بده! بدونن در کشور همچین افرادی وجود داره که تفاله های پهلوی هستن و متاسفانه گاها در بدنه نظام و دولت نفوذ کردن

      38
      11
    2. بحث در اینباره زیاده تک تک حرفایی که زدی جواب داره حتی اون توهین هایی که در فاز دوزاری روشن فکریت اسم حقیقتو روشون گذاشتی
      فقط همینو بدون که اگه خوش خدمتی سلجوقیان و غزنویان یا بعد اونا صفویان به زبان فارسی و میهن دوستی‌شون نبود امروزه همین زبان فارسی اصلا تو ایران وجود نداشت
      منم مثل خودت میگم به هرحال این حقیقته و باید انصاف داشت
      نتیجه سلطه چند صد ساله اعراب رو که واقفی چقدر رو فارسی اثر گذاشته اگه ترکا هم راه همونارو پیش میگرفتن دیگه باید فاتحه این زبان شیرین رو می خوندیم واقعا هم می تونستن اینکارو بکنن چون زبان خودشون هیچ کمبودی نداشت
      شما فقط کافیه ببینی این سلجوقیان چه لطفی به فارسی کردن و گسترشش دادن
      خیلی از شعرای فارسی هم در زمان حکومت همین سه سلسله بودن
      اگه این سلسله ها نبودن عرب ها به جاشون حکومت میکردن درسته اشخاصی مثل یعقوب الیث صفاری هم در برهه هایی قیام کردن ولی نتونستن جریان نفوذ عربارو قطع کنن
      چندی از همون شهراییم که مثال زدی مثل همین اصفهان امروزه محبوبیتشو مدیون سازه هایی هست که ۹۰ درصدشو ترکای صفوی ساختن
      .
      امید میره حالا که نمک خوردین نمکدونو نشکونین
      بحث درباره ریشه ترک ها به مراتب عمیق تره ولی نیازی نیست چون همین یه مطلب برات کافیه

      20
      9
  33. هموطنان گرامی سلام.
    سپاس از فرصتی که ایجاد کردید تا همگی بتونیم نظراتمون رو باهم در اشتراک بگذاریم.
    به نظر من وجود زبان مادری و تنوع اقوام در ایران هیچ تهدیدی برای موجودیت کشور نیست. ایا اشکالی داره که فرزندانمان در کنار زبان فارسی زبان مادری خودشون رو آموزش ببینند؟ یا فقط انحصارا بایستی به اجبار به مدرسین مراکز آموزشی کتبا دستور داده بشه که باید به فارسی در کلاس ها تدریس بشه و هیچ احدی حق آموزش زبان مادری در هیچ مکتبی رو نداره!؟ زبان رسمی کشورمون فارسی هست ( و البته که منه شهروند ایرانی هیچ نقشی در انتخاب این زبان به عنوان زبان رسمی کشورم نداشتم!) پاس داشتن زبان فارسی وطن پرستی و نگه داشتن زبان مادری اقوام جرم و خطاست؟ آیا زبان ترکی خطری برای رسمیت زبان فارسی در ایران هست؟ زسمیت بخشیدن به زبان مادری چندین میلیون ترک زبان در ایران برای زبان فارسی تهدیدیه؟ یا موجودیت کشور رو به خطر میندازه؟! خیلی هستند کسانی که این نوع افکار سمی رو در اذهان عمومی پخش میکنن. چرا باید فرزندی حق تکلم به زبان مادریش رو نداشته باشه و بهش زبانی که احساس میکنه براش بیگانه هست رو تحمیل کنیم و گویا که در شکری بیگانه زندگی میکنه که بالاجبار بایستی برای بقا زبان و نوشتار اون کشوره بیگانه رو یاد بگیره و فاجعه زمانی رخ میده که این فرد زبان مادری خودش رو فدای زبانی میکنه که سالها به اجبار بهش تحمیل شده و قدرت تکلم زبان خودش زبان مادری خودش رو از دست میده و قطعا این روند برای صاحبان این سیاست یکطرفه ترک ستیزی لذت بخش و امیدوار کننده ست. .چه اشکالی داره در کناره زبان فارسی زبان ترکی هم رسمیت داده بشه. البته که یادگیری زبان ها هیچ زیانی برای هیچ انسانی نداره و اتفاقا بیشتر دوستی بخشه و رابطه بخش هست ولی اینکه حق انسانی رو از زبان مادری خودش بگیریم با هیچ منطقی همخوانی نداره و مصداقه ظلمه حالا ما بیاییم با توجیه هایی با عناوین بزک شده ای مثل وطن دوستی و زدن انگ و تهمت به منتقدین این سیاسته پست سعی در پاکسازی صورت مساله باشیم. . منه ترک زبان در کشوری زندگی میکنم که علاوه بر زبان مادری خودم میتونم به زبان دیگه ای مثل فارسی هم تکلم کنم و در تمام دوران آموزش به فارسی نوشتم و درس خواندم ولی این حق رو ندارم به زبان مادری خودم هم در کنار زبان فارسی بنویسم و بخوانم با اینکه اگر به ترکی بنویسم و بخوانم قدرت یادگیری من بسیار بیشتر و برام راحت تر خواهد بود. من به عنوان یک شهروند ایران که ترک هستم با همه تلاش های منفی که سعی در از بین بردن زبان ترکی در ایران انجام میگیره من این اقدامات رو ظلمی میبینم در حق خودم و زبانم . زبان ترکی هیچ تهدیدی برای هیچ کس نیست. سیاست ترک ستیزی که از زمان پهلوی ها آغاز شد و الان هم ادامه داره سیاست خطایی بود که باعث افزایش حساسیت و ایجاد نفاق و کینه در دل مردم آذربایجان شده و عزت این مردم خدشه دار شده. این نوع سیاست نتیجه ای جز ایجاد نفرت و فاصله گرفتن اقوام رو پی نخوهد داشت. دفاع از زبان مادری در هیچ کجای دنیا در هیچ کشوری جرم نیست. همونطور که دوستی که فارسی زبان هست از زبان مادریش دفاع و به زبان ترکی حمله میکنه قطعا دوستی که ترک زبان هست این حق رو داره که از زبان مادری که گوشت و خونش هست دفاع کنه. مطمعن باشید احترام احترام میاره. ترک ها و زبان ترکی هیچ تهدیدی برای هیچ احدی نیست و کسانی که شغال گونه سعی در رواج دادن این نوع افکار منفی در اذهان دارند قطعا در پی کسب سود و منافعشون هستند. اینها به قدری پیش میرن که حس تعلق مردم ترک نسبت به کشورشون ایران رو از دست میدن. قطعا نتایج این سیاست کثیف که چند دهه ست در کشور کاشته شده و اکنون در حال جوانه دادنه بسیار تلخ خواهد بود.
    دوستان دفاع از حق طبیعی یک انسان یعنی دفاع از زبان مادری خودش قوم گزایی و تفرقه افکنی نیست دوستان. همانطور که دفاع از زبان فارسی رو حق خودمون میدونیم این حق رو بدیم به میلیون ها نفر از هموطنانمون که از زبان مادری خودشون دفاع کنند تا از آسیب ها و تهدید هایی که بهش وارد میشه در امان بمونه. درک کنیم همدیگه رو همگی مون عاشق زبان مادری مون هستیم و این احترام و حق رو برای همدیگه قاعل باشیم و بدونیم تنوع زبان مادری تهدیدی برای موجودیت کشورمون نیست بلکه این اقدام و اعمال نادرست و تحمیل و ناحقی ما برای از بین بردن حقوق اقوام هستش که موجودیت یک کشور رو به مخاطره میندازه و بذر نفاق و کنیه رو در بین مردم میکاره.
    به امید روزی که برای هم برای داشته های هم برای موجودیت هم احترام و ارزش قاعل باشیم و همدیگه رو با تمامی تنوعاتمون دوست داشته باشیم و کنار هم باشیم نه بیگانه از هم.

    41
    9
  34. هموطنان گرامی سلام.
    سپاس از فرصتی که ایجاد کردید تا همگی بتونیم نظراتمون رو باهم در اشتراک بگذاریم.
    به نظر من وجود زبان مادری و تنوع اقوام در ایران هیچ تهدیدی برای موجودیت کشور نیست. ایا اشکالی داره که فرزندانمان در کنار زبان فارسی زبان مادری خودشون رو آموزش ببینند؟ یا فقط انحصارا بایستی به اجبار به مدرسین مراکز آموزشی کتبا دستور داده بشه که باید به فارسی در کلاس ها تدریس بشه و هیچ احدی حق آموزش زبان مادری در هیچ مکتبی رو نداره!؟ زبان رسمی کشورمون فارسی هست ( و البته که منه شهروند ایرانی هیچ نقشی در انتخاب این زبان به عنوان زبان رسمی کشورم نداشتم!) پاس داشتن زبان فارسی وطن پرستی و نگه داشتن زبان مادری اقوام جرم و خطاست؟ آیا زبان ترکی خطری برای رسمیت زبان فارسی در ایران هست؟ زسمیت بخشیدن به زبان مادری چندین میلیون ترک زبان در ایران برای زبان فارسی تهدیدیه؟ یا موجودیت کشور رو به خطر میندازه؟! خیلی هستند کسانی که این نوع افکار سمی رو در اذهان عمومی پخش میکنن. چرا باید فرزندی حق تکلم به زبان مادریش رو نداشته باشه و بهش زبانی که احساس میکنه براش بیگانه هست رو تحمیل کنیم و گویا که در کشوری بیگانه زندگی میکنه که بالاجبار بایستی برای بقا زبان و نوشتار اون کشوره بیگانه رو یاد بگیره و فاجعه زمانی رخ میده که این فرد زبان مادری خودش رو فدای زبانی میکنه که سالها به اجبار بهش تحمیل شده و قدرت تکلم زبان خودش زبان مادری خودش رو از دست میده و قطعا این روند برای صاحبان این سیاست یکطرفه ترک ستیزی لذت بخش و امیدوار کننده ست. .چه اشکالی داره در کناره زبان فارسی زبان ترکی هم رسمیت داده بشه. البته که یادگیری زبان ها هیچ زیانی برای هیچ انسانی نداره و اتفاقا بیشتر دوستی بخشه و رابطه بخش هست ولی اینکه حق انسانی رو از زبان مادری خودش بگیریم با هیچ منطقی همخوانی نداره و مصداقه ظلمه حالا ما بیاییم با توجیه هایی با عناوین بزک شده ای مثل وطن دوستی و زدن انگ و تهمت به منتقدین این سیاسته پست سعی در پاکسازی صورت مساله باشیم. . منه ترک زبان در کشوری زندگی میکنم که علاوه بر زبان مادری خودم میتونم به زبان دیگه ای مثل فارسی هم تکلم کنم و در تمام دوران آموزش به فارسی نوشتم و درس خواندم ولی این حق رو ندارم به زبان مادری خودم هم در کنار زبان فارسی بنویسم و بخوانم با اینکه اگر به ترکی بنویسم و بخوانم قدرت یادگیری من بسیار بیشتر و برام راحت تر خواهد بود. من به عنوان یک شهروند ایران که ترک هستم با همه تلاش های منفی که سعی در از بین بردن زبان ترکی در ایران انجام میگیره من این اقدامات رو ظلمی میبینم در حق خودم و زبانم . زبان ترکی هیچ تهدیدی برای هیچ کس نیست. سیاست ترک ستیزی که از زمان پهلوی ها آغاز شد و الان هم ادامه داره سیاست خطایی بود که باعث افزایش حساسیت و ایجاد نفاق و کینه در دل مردم آذربایجان شده و عزت این مردم خدشه دار شده. این نوع سیاست نتیجه ای جز ایجاد نفرت و فاصله گرفتن اقوام رو پی نخوهد داشت. دفاع از زبان مادری در هیچ کجای دنیا در هیچ کشوری جرم نیست. همونطور که دوستی که فارسی زبان هست از زبان مادریش دفاع و به زبان ترکی حمله میکنه قطعا دوستی که ترک زبان هست این حق رو داره که از زبان مادری که گوشت و خونش هست دفاع کنه. مطمعن باشید احترام احترام میاره. ترک ها و زبان ترکی هیچ تهدیدی برای هیچ احدی نیست و کسانی که شغال گونه سعی در رواج دادن این نوع افکار منفی در اذهان دارند قطعا در پی کسب سود و منافعشون هستند. اینها به قدری پیش میرن که حس تعلق مردم ترک نسبت به کشورشون ایران رو از دست میدن. قطعا نتایج این سیاست کثیف که چند دهه ست در کشور کاشته شده و اکنون در حال جوانه دادنه بسیار تلخ خواهد بود.
    دوستان دفاع از حق طبیعی یک انسان یعنی دفاع از زبان مادری خودش قوم گزایی و تفرقه افکنی نیست دوستان. همانطور که دفاع از زبان فارسی رو حق خودمون میدونیم این حق رو بدیم به میلیون ها نفر از هموطنانمون که از زبان مادری خودشون دفاع کنند تا از آسیب ها و تهدید هایی که بهش وارد میشه در امان بمونه. درک کنیم همدیگه رو همگی مون عاشق زبان مادری مون هستیم و این احترام و حق رو برای همدیگه قاعل باشیم و بدونیم تنوع زبان مادری تهدیدی برای موجودیت کشورمون نیست بلکه این اقدام و اعمال نادرست و تحمیل و ناحقی ما برای از بین بردن حقوق اقوام هستش که موجودیت یک کشور رو به مخاطره میندازه و بذر نفاق و کنیه رو در بین مردم میکاره.
    به امید روزی که برای هم برای داشته های هم برای موجودیت هم احترام و ارزش قاعل باشیم و همدیگه رو با تمامی تنوعاتمون دوست داشته باشیم و کنار هم باشیم نه بیگانه از هم.

    43
    8
  35. بمیرید بترکید آتش بگیرید بازهم زبان شیرین فارسی زبان رسمی ملت کهنسال ایران است و شما اتراک مغول زاده و زبانک خنده دارتان هیچ آینده ای جز استحاله و محو شدن در ملت ایران و نابودی زبان شبه مغولیتان نخواهید داشت ، حال از فرط خشم و درد و حقارت و سوختگی یقه بدرانید و ناله های سوزناک سردهید

    19
    67
    1. خخخ لازم نیست اسمت رو تبریزی بذاری. ما تورکها خیلی ریلکس داریم به صورت مدنی علیه فاشیسم مبارزه مبکنیم , از نوشته ت معلوم هست که کی داره میمیره میترکه و آتش میگیره خخخخ
      با آمدن فضای مجازی و رسانه آزاد موج بیداری تورک ها علیه فاشیسم چنان بلند شده که دارید آخرین دست و پاها رو میزنید . ما زبان اصیل , غنی و قدرتمند تورکی رو رسمی خواهیم کرد. این جمله رو چند بار بخون از الان عادت کنی خخخخ , به حقوق دیگران هم احترام میذاریم و شخصا تجزیه طلب نیستم.

      چون از استحاله حرف زدی یک چیزم بگم , معلومه تورک ها رو نشناختی جناب تبریزی خخخخ
      پدر من تورکه مادرم فارس البته تورکی بلده و پدربزرگش تورک بوده , چون متولد تهران هستم از کسی تورکی یاد نگرفتم. خواستم بهت بگم که یک ساله دارم یاد میگیرم و خونه فقط تورکی حرف میزنیم خخخخ
      الحق که شاعر گفته
      دوز دی تورک آدی گلن چاغدادا غیرت ده گلر , غیرته تورک یاراشار تورکه تیراختور یاراشار
      امکان نداره ما بدونیم ظلمی هست و مقابلش نایستیم
      وقتی کامنتت رو نوشتی انگار خیلی روت فشار بوده , بیای این جواب رو هم بخونی فکر کنم سکته رو بزنی خخخخ
      خداوند تو را به راه راست هدایت کناد!!
      مرگ بر فاشیسم آنتی تورک
      جمعتون میکنیم.

      59
      13
      1. بالا بری پایین بیای چپ بری راست بیای زبان ایرانیان همیشه فارسی بوده هست و خواهد بود حالا تو در خانه وات ترکی حرف بزن مهم اینه که زبان مادری 65 درصد ایرانیان فارسی است و 21 درصد هم لری و کردی و مازنی و تالشی و تاتی و گیلک که همخانواده فارسی هستن.

        12
        24
        1. جهت اطلاعت باید بگم بعد یک قرن آسیمیله و فارسیزه کردن, طبق گفته وزیر آموزش پرورش احمدی نژاد ۳۰ درصد کشور فارس هستن. وزیر خارجه احمدی نژاد هم گفت ۴۰ درصد کشور ترک هستن.
          طبق اسناد زمان قاجار و پهلوی اکثریت کشور ترک هستن. اکثریت رو اگر ۵۱ درصد بگیری(که بیشتره)
          بالای یازده درصد کشور هم ترک های آسیمیله شده هستن که با ۴۰ درصد جمع کنی میشیم بالای ۵۱ درصد
          این ده درصد هم یکیش من بودم که دارم زبانمو یاد میگیرم…
          تازه شروع ماجراست!

          20
          9
        2. جناب امیر همایون یه سوال ،شصت و پنج درصد فارس ؟؟؟؟؟؟حتی بعد از یک قرن اسمیلاسیون هم جمعیتتون کمتر از سی درصد از ایران هست ، چطوری شد شصت و پنج؟؟؟؟؟جمعیت استان های مرکزی و فارس زبان که نود درصد مساحتشون رو کویر لوت تشکیل میده ، کمتر از پانزده میلیون هست ، با فارس زبان های تهران و اسمیله شده های قزوین و همدان جمع کنی میشه حدود بیست و پنج میلیون که سی درصد از کل ایران هست ،حالا چطور شدید شصت و پنج درصد ما خبر نداریم؟ نکنه منم فارسم خودم خبر ندارم؟ در ضمن از کی زبان عربی و بلوچی و کردی و گلیکی و ترکمنی و مازنی و تالشی و تاتی شدن جزو زبان های فارسی و ایرانی؟ کجای عربی یا بلوچی شبیه فارسی هست؟ بقیه چی؟ اون چهل درصد تورک هم احتمالا برگ چغندر تشریف دارند :)))))))

          14
          5
          1. تو رفتی جمعیت شهرهای مرکزی و فارسی زبان رو شمردی؟
            پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران طبق آمار به ترتیب: تهران>مشهد>اصفهان>تبریز>شیراز
            هستند.
            از ۳۱ استان ایران فقط ۴ استان اکثریتش ترکنشین است که از این ۴ تا هم فقط تبریز کلانشهره و گاهی هم ارومیه رو توی حساب میارن که پر از کرد و آشوریه.
            چهل درصدی هم که گفتی احتمالا آمار ترکیه باشه که بقیه‌ش یا کرمانج و زازا هستند یا مهاجران قفقازی و ارمنی-یونانی‌های از ترس جان ترک‌شده

            مطمئن باش اگه زمانی خدای نکرده همچنین جمعیتی پیدا می‌کردید همون بلایی رو سر مردم ایران می‌آوردید که سر مردم آناتولی، قفقاز و ماوراءالنهر آوردید.

            17
            9
    2. فقط به خاطر اسلام و حضرت آقا و اختلاف نیوفتن در کشور هست که گردن امثال تو رو نمیشکنیم و صبوری میکنیم. نژادپرست احمق

      35
      3
    3. داداش ، اولا یه بار بگو فارسم خودتو راحت کن ،ما که میدونیم تبریزی نیستی ، در ضمن معلومه بدجوری میسوزی ها :)))))))) یه پماد سوختگی بگیر بزن به اونجات که میسوزه :)))))))))

      13
      3
  36. بهترین راه حل برای حل مسائل قومیتی در ایران این است که طبق چهارچوب قانون اساسی زبان و فرهنگ و تاریخ هر قومیت در کنار زبان فارسی در مدارس تحصیل و به دانش اموزان اموخته بشه . واگر در مورد تاریخ تورک های ایران بخواهیم بدون غرض و بی طرفانه صحبت کنیم طبق یافته های علم باستان شناسی سرزمین اسیا و خیلی قبلتر مناطق شمال غرب و غرب ایران . کشور عراق (بین النهرین )و ترکیه(هیتی) خصوصا شرق ترکیه (اوراتو) از حدود ده هزار سال قبل به بعد محل زندگی اقوام زردپوست اسیایی که در گروه زبانی التصاقی صحبت میکرده اند میبوده . اسناد و مدارک همان اثار و کتیبه های انان میباشد که اگر بخواهیم دقیقتر بیان کنیم مردمان تورک بازماندگان اقوام بومی ایران از حدودا هشت هزار سال قبل و زبان تورکی امروزه با در نظر گرفته تمام لهجه ها (حتی لهجه سابریا و آل آس ها در سیبری و سرخ پوستان آلاسکا) بازمانده انچه که ما زبان ایلامیان ( زبان تمام شش طایفه ای که اتحاد مته (ماد) را علیه آشور تشکیل دادند) و ارشک ها در پارتاکن و صریحتر و غنی تر اوشکوزها و اقوام پیشین همچون لولوبیان . حوریان . میننائیان . گوتیان و مهمترین ایالت کهن ارآتاییان (ارتابیل بعدی) که سومریان سرزمین اصلی خود را انجا معرفی میکردند و همچنین خود سومر و کنگر ها و… مینامیم . یعنی زبان اقوام زردپوست ایران (اشاره به ایرآنا . مکانی که انا الهه مادر انجاست هماننده ایرآوان یعنی مکانی که قوم تورک آوان انجاست . )پروتورک و زبان کنونی نسل انان تورکی است . با در نظر گرفتن این هم که خود کلمه تورک یا صحیحتر توروک (ایستاده . در یکجا ساکن شده از مصدر تورماک ) خاستگاه نخستش اقوام یکجا نشین شده از بین اقوام کوچ نشین اسیای میانه میباشد که در کتیبه های اشوری برای اولین بار به نام توروخی ها برمیخوریم که بعد ها به تمامی هم زبانان این اقوام اطلاق شد . بنده نام چند مکان که در کتیبه های سومئر در دانشگاه شیکاگو امریکا ترجمه شده اشاره میکنم نام رود دجله در کتیبه ای ایتیگلا نوشته شده . ئیتی در زبان تورکی یعنی تیز . و گلا یعنی می آید . کورائیم .: کور از مصدر کورماک به معنی کوه . اوزونا به معنی درازا که سومر ها به کوچه اطلاق میکردند . بئل به خدای زمین . در تورکی معنی سرزمین میدهد مثلا نام اردبیل را بصورت ارآتابعل اورده اند سرزمین ارآتا (پدر قهرمان ) . اوت به خورشید اطلاق میکردند همچنین هیتی ها هم به خورشید اوت میگفتند در تورکی معنی اتش میدهد . و همچنین آتا یا آدا به معنای پدر که احتمالا از زبان سومری به عربی راه یافته و حضرت آدم ابولبشر در قران کریم بدان اسم معرفی شده که در زبان پروتورک و هم تورکی کنونی بصورت آدام به معنای پدرم تلفظ میشود .در هر صورت انچه که مسلم است قدیمیترین زبان و اقوام ساکن در خاورمیانه در منطقه ای که ما مرکز ان را ارارات فرض و نواحی شمالغرب و غرب ایران و قفقاز و اسیای صغیر و عراق میدانیم و قدیمیترین زبانی که بشر بدان تکلم کرده در گروه زبانی التصاقی قرار میدهیم .

    37
    10
    1. ادم وقتی نوشته کسانی که میخوان از زبان ترکی حمایت کنند رو میخونه ترس برش میداره. فکر میکنه با یک‌قوم خشنی روبروست که دغدشون فقط زبان هست و همش در حال جنگ و کتک کاری با اقوام دیگر هستند که همه شما ترکید ولی چرا به زبان فارسی، گیلکی ، لری و یا کردی حرف میزنید. باور کنید مردم اذربابجان بیشترشون نازنین و زحمت کش هستند و دوست دار میهن. ببخشید این تند رو ها رو شاید روزی سلولهای خاکستری و مدار های مغزی بر نواحی هیجانی قرار گرفته در نواحی پایین تر مغز در اینگونه از افراد غلبه نماید.

      16
      25
      1. سلام
        بله همینطوره،
        اما ملت ایران هم باید درک داشته باشن
        (منظورم بعضیاس)
        کامنتا آدمو میترسونه،اما من خودم ترک تبریزی دیدم،گل و گلاب

        2
        1
  37. هموطنان فارس و ترک همه ما واقفیم که ریشه این جدایی ها و نفرت پراکنی ها از کجاست. عده ای مافیای سیاسی و اقتصادی مرکز نشین آنگلوفیل که از همان ابتدا با شعار یک ملت، یک دولت و یک زبان وارد عرصه شدند، قصد دارند با تفرقه میان فارس، کرد، عرب و ترک منابع طبیعی و ثروت ملیتهای ساکن در منطقه را بنام وطن دوستی به سود خود چپاول و غارت کنند. بیایید آتش بیار این معرکه نشویم و یاد بگیرم با هم زیر یک سقف زندگی کنیم و حقوق سایر ملیت ها (از واژه تحقیره کننده اقوام استفاده نمی کنم) را رسمی کنیم.

    29
    7
    1. چرت نگو مغول تورک نیست ما فارسا هیچوخت نگفتیم مغول تورکه این شمایید که هر جنبنده ای رو می‌بینید سریع برچسب تورک بودن بهش می‌زنید که بعدم چش رو سرزمینشون داشته باشید جدیدا شنیدم اردوغان مردم افغانستان رو تورک تبار نامیده شما یک مشت دزدید همه چیزو میزدید خیلی ماهرانه مثالا یکیش همین نوروز باستانی ایران رو برو ببین تروکا با تمدن به نام خودشون ثبت کردن ورزش زورخانه ایرانی رو آذربایجان به نام خودش ثبت کرد جنگل‌های هیرکانی که نود درصدش ریشه تو ایران داره رو آذربایجان بدبخت رفت به نام کشور خودش به ثبت برسونه اما نتونست دنیا بهش خندید گفت برو تورک زرنگ اینا نود درصدش تو خاک ایرانه به خاطر ده درصد اومدی این جنگلارو به اسم کشورت به ثبت برسونی شما یک مشت بی هویت و وحشی دزد بیش نیستین چند سال دیگه ام یه جوجه تورک میاد ادعا میکنه که جشن نوروز مال ماست البته چند سال دیگه زود به زود نه چون روش الان اگه بگه سیاه میشه

      2
      1
  38. آقا الان ما اینجا با گرج ها و لر ها و فارس های باهم داریم زندگی میکنیم راستی خودم ترکم اگه میخواید یه جستجو تو اینترنت ترک های فریدن بکنید.ولی فقط گرج ها هستن که بحث نژاد ستیزی دارن وبارها خودم از اونها واژه ترک مغول با حالت تمسخر شنیدم و درگیری هم داشتیم و درگیری گرج ها با لر ها حتی به تیر اندازی هم کشید اما اونها همش ادعا میکنن ایران لیاقت مارا نداره اما با اینکه دولت گرجستان از اونا خواسنه برگردن برنمی گردن و همه منصب های دولتی منطقه فریدن را با پارتی بازی مال خود کردن البته ناگفته نماند وقتی ترک های اینجا به منصبی میرسن نه تنها از هم نژاد هاشون حمایت نمی کنن بلکه تو تحقیقات نیرو انتظامی هم حتی به هم تهمت میزنن.

    17
    6
  39. آقا الان ما اینجا با گرج ها و لر ها و فارس های باهم داریم زندگی میکنیم راستی خودم ترکم اگه میخواید یه جستجو تو اینترنت ترک های فریدن بکنید.ولی فقط گرج ها هستن که بحث نژاد ستیزی دارن وبارها خودم از اونها واژه ترک مغول با حالت تمسخر شنیدم و درگیری هم داشتیم و درگیری گرج ها با لر ها حتی به تیر اندازی هم کشید اما اونها همش ادعا میکنن ایران لیاقت مارا نداره اما با اینکه دولت گرجستان از اونا خواسنه برگردن برنمی گردن و همه منصب های دولتی منطقه فریدن را با پارتی بازی مال خود کردن البته ناگفته نماند وقتی ترک های اینجا به منصبی میرسن نه تنها از هم نژاد هاشون حمایت نمی کنن بلکه تو تحقیقات نیرو انتظامی هم حتی به هم تهمت میزنن.

    16
    6
  40. جالبه كه در هيچ كدوم از احاديث نامي از كلمه ايران وجود نداره و هميشه نام مناطق موجود ذكر شذه مثلا خراسان ، اذربايجان ، ري و…. واژه ايران در خود شاهنامه فرودسي هم به منطقه كوچكي اطلاق ميشده چنان كه شاعر از نبرد ايرانيان با مازندران ياد ميكنه يا مملكت ايران رو همسنگ ري و خوزستان و مازندران و…. تلقي ميكنه

    18
    11
    1. در احادیث برای تفهیم شنوندگان طبق اطلاعاتشون سخن میره. چنانکه در ایران هم به کل اروپا و غرب فرنگ (با تعمیم فرانسه) و به کل سرزمین‌های سکاها توران (تعمیم تورفان چین) بکار رفته.

      در مورد شاهنامه هم لابد شاهنامه‌ای که خودت نوشتی این ویژگی‌ها رو داره؟
      وگرنه شاهنامه‌ای که ما میشناسیم مرزش با تورانیان در ماوراءالنهره یعنی دو برابر الآن
      ضمن اینکه مازندران در قدیم نام منطقه‌ای در پاکستان امروزی بوده. استان مازندران کنونی طبرستان آن زمانه (تپورستان) {یه سرچ کنی میفهمی}

      8
      8
  41. جهت مطالعه زبان مردم آذربایجان به کتابهای که تا قرن چهارم نوشته شده مراجعه می کنیم که از زبان شبه زبان مردم ری و اصفهان برای زبان مردم آذربایجان بیان می کنند بعد از هجوم اقوام ترک زبان در اواخر دوره آل بویه و غزنویان به طرف ایران ابتدا وارد اصفهان شدند که فرمانروای بویه انها از اصفهان رانده انها وارد آذربایجان شدند که حاکم آذربایجان از انها جهت سرکوب امرای مجاور استفاده نمود سپس سلجوقیان با سرنگون نمودن غزنویان در شرق ایران و ال بویه در غرب ایران امپراطوری خود را تاسیس نمودند و این سلسله بخصوص به آذربایجان بعلت داشتن اقلیم مناسب جهت کوچ نیشینان ترک سلجوقی توجه ویژه داشته اند بخصوص بعلت نزدیکی به روم شرقی و جلوگیری تعرضات اقوام گرجی و ارمنی در آذربایجان مستقر شدند و به این وسیله زبان ترکی شروع به توسعه در این منطقه نمود با هجوم مغول ها اقوام ترک زبان همراه مغولها وارد ایران شده باز هم بیشتر در آذربایجان مستقر شدند و این منطقه در بعلت شرایط طبیعی مورد توجه اقوام چادرنشین ترک و مغول شد . اما برای مطالعه زبان مردم آذربایجان باید به سفرنامه های که در قرون پنج به بعد در مورد ایران و بخصوص منطقه اذربایجان اشاره شده توجه نمود در بین آنها باید به نزهه القلوب حمداله مستوفی توجه ویژه نمود

    12
    19
    1. یعنی چه که زبان مردم آذربایجان تورکی است اما روحشان ایرانی است!!!؟ یعنی زبان تورکی ایرانی نیست؟ خودتان علنا ادعا می کنید که زبان تورکی ایرانی نیست! چگونه انتظار دارید تورک ها خود را ایرانی بدانند؟ عامل تفرقه و تجزیه ایران کسانی مثل شماها هستید که دانسته یا ندانسته تورک ها را از ایرانی بودن بیزار می کنید. اصلا زبان غالب و اصلی ایران زبان تورکی است و ایران بدون عنصر تورک هیچ معنی و مفهومی ندارد.

      22
      7
  42. یعنی چه که زبان مردم آذربایجان تورکی است اما روحشان ایرانی است!!!؟ یعنی زبان تورکی ایرانی نیست؟ خودتان علنا ادعا می کنید که زبان تورکی ایرانی نیست! چگونه انتظار دارید تورک ها خود را ایرانی بدانند؟ عامل تفرقه و تجزیه ایران کسانی مثل شماها هستید که دانسته یا ندانسته تورک ها را از ایرانی بودن بیزار می کنید. اصلا زبان غالب و اصلی ایران زبان تورکی است و ایران بدون عنصر تورک هیچ معنی و مفهومی ندارد.

    24
    8
    1. « اصلا زبان غالب و اصلی ایران زبان تورکی است و ایران بدون عنصر تورک هیچ معنی و مفهومی ندارد.»
      دلبندم، ناصیر
      اینجا نام ترکیه رو با ایران اشتباه نوشتی

      11
      7
  43. به ازای هر یک پان ترک ۱۰۰ وطن پرست هست تو همین شهرهای اذربایجان که به جای ترک میگویند آذری ترک زبان .مخفی شدن یک‌پانترک پشت کلمه اذربایجان یا زبان ترکی به مانندمخفی شدن یک داعشی پشت کلمه اسلام هست

    14
    35
    1. خطاب به ایرانی ،به ازای هر یک پانفارس و پان ایرانیست ، هزار فارس وجود دارد که تمام ملت های داخل ایران را دوست دارد و مثل پان ایرانیست ها نیست

      12
      8
  44. مخفی شدن یک‌پانترک پشت کلمه اذربایجان یا زبان ترکی به مانندمخفی شدن یک داعشی پشت کلمه اسلام هست

    14
    27
  45. اول از همه هرچیزی که اولش پان باشه یعنی تعصب،حالا چه پان ایرانیست باشه یا…. دوما در تاریخ ایران هیچ قومی عامل تجزیه و جدایی ایران نبوده(اون گروه هایی هم که جدایی میخوان نماینده اون قوم نیستن) یه زمانی از طریق مذهب اختلاف افکنی میکردن ولی الان که اعتقادات مذهبی کمرنگ شده از طریق قوم گرایی اختلاف افکنی میکنن ایران یک سرزمین هست که با اقوامش معنا پیدا میکنه کورد،تورک،فارس،لر،بلوچ،گیلک و….که در زبان و در بعضی از مواقع شاید در نژاد تفاوت داشته باشن ولی در ملیت باهم مشترک هستن…چون هویت از زبان و نژاد و ملیت تشکیل میشه که ملیت بیشترین تاثیر رو در فرهنگ و نگرش افراد میزاره…اینکه تورک ها،کوردها و هر قومی دلش میخواد زبانش تدریس بشه حق طبیعی اون قوم هست اما این حق رو با توهین و تفرقه نمیشه بهش دست پیدا کرد…اگر میخوان ایران و ایرانی پیشرفت بکنه و اقوام به تمام حقوقشون برسن باید متحد بشن.مثل زمان نادرشاه بزرگ که ایران و ایرانی براش مهم تر بود و با همین نگرش تونست ایران رو متحد و یکچارچه کنه و از تورک و کورد و لر و …. در سپاه نادر جانفشانی میکردن…نگرش متعصبانه و فاشیستی از هر قومی که باشه محکوم به شکست هست…اتحاد ،دفاع از حقیقت و میهن پرستی تنها راه حل رسیدن به آزادی،عدالت و رفاه هست.

    7
    7
  46. فقط یک کلمه من و همشهریانم می گویند من تورک آذربایجانی ایرانی هستم.
    تورکم با لهجه تورکی آذربایجانی صحبت می کنم .

    25
    9
  47. به یک کلام خدمت پان فارس های عزیز بگم که . اگر اسرائیل خاک واقعی یهودیان و ارمنستان خاک واقعی ارمنی هست یانه که حتما جواب نه است. مثلما میدانید از تمام کشور ها جمع شده تا اسرائیل راتشکیل دادن.پان فارسها هم اقلیت جمع شده از افغانستان و هندوستان دری زبان هستند.

    27
    18
  48. خاک بر سر ما وقتی یه نفر میخواد از حق و زبان قومیتی دفاع بکنه آتش میگیریم و به جان هم میفتیم.
    مگر آقای عاملی چی گفته که آتش گرفتید.
    زبان فارسی هم باید حفظ بشه عربی ترکی کردی.چرا فقط فارسی.

    25
    17
    1. جناب سید آقای عاملی حرف حقی زد ولی وقتی همتباران خودتون میان میگن لاهیجانیها تورکن زبانشون گیلکی شده و منکر بقیه اقوامن برای همدانیها هم میگن همدانیها ترکن و زبانشون لری و فارسی شده و برای ما هم میگن قزوینیا ترکن زبانشون فارسی شده وقتی زیاده خواهید همه اقوام و ترک میدونید و نقشه های باکو رو اجرا میکنید بحثی با شما نمیمونه همه تورک بودن آسیمیله شدن الان هم باید برن زیر پرچم آذرباییجان و ترک بشن اگه نشدن هم باید نسل کشی بشن منطق شما اینه بحثی با شما نمیمونه شما اگه تجزیه طلب هم هستید و میخواید جدا بشید با همون اردبیل و زنجان و آذرباییجان غربی و شرقیتون باید جدا بشید نه اینکه از گیلان و لاهیجان تا قزوین و اراک و همدان و آذرباییجان بدونید هیضم آتشی که میخواید روشن کنید خودتون و میسوزونه همون باکو هم که برای جنگ اخیر قره باغ از پیاده نظام داخلیش خواست تظاهرات کنن از مراکز استانهای تهران و آذرباییجان شرقی و غربی و اردبیل و زنجان خواست تظاهرات کنن چون خود نفهمش هم میدونست اینجاها اکثریت با ترکهاست از قزوین و همدان و مرکزی و گیلان و قم نخواست چون خود نفهم و زیاده خواهش هم میدونه ترکها به این استانها مهاجرن نه بومی البته از چهره بومیان قزوین و همدان وگیلان و مرکزی و قم هم مشخصه که هیچ تشابه ژنتیکی با شما ترکها ندارن مگه همون ترکهای مهاجر به این استانها که شبیه شما هستن

      17
      12
      1. برو بینیم باو غلط کردی که ما گیلک ها تورکیم اول همرو برچسب تورک بودن می‌زنید بعدم میگین اینجا مال ما بوده. به شعور خودتون توهین نکنید لطفا. خوبه مام بگیم تبریزی‌ها اصفهانین اردبیل ها مشهدین زنجانی هام کرمانی. ببین دروغ خوبه؟ اگه خوبه مام بگیم

        1
        2
  49. از کرمانشاه:ترکان ایرانی اصالتا از قوم ماد هستند و آریایی فقط زیانشون ترکی شده. مثلا عربای مصر زبانشون عربی ولی نژادشون عربی نیست. بحرحال آذربایجانی ها یا خودشونو آذری میدونن که ایرانی اصیل و از قوم ماد میشن ویا تورک که نژادشون به مغولان میرسه. من اصلا نمیفهمم بعضی هموطن های آذری چه اصراری دارن خودشونو از مغولان بدونن. آخه پسر عموی ایشی زاکی بودن هم افتخار داره؟؟؟ زنده باد ایران متحد با کل قومیتهاش

    16
    40
    1. دولت ماد از شش طایفه تورک زبان بنام های مغان اریانزی استرارت بوز پارتاکن و ماد تشکیل یافت و چون حرکت از هاکماتا صورت گرفت نام دولت ماد نامیده شد و لزوم تشکیلش اشوری های سامی نژاد بود . همه این اقوام که ریشه در بومیان ایران از جمله حوریان کاسیان میننایان قوتیان و لولوبیان داشتند همگی نژادزردپوست اسیایی و ملتصق زبان بودند اقوام هندی کرد و لر و لک و کرمانی و بلوچی و… بعدها به منطقه درامدند و خراجگزار حکام بومی بودند تا بومیان تضعیف میشدند فرصتی بدست می اوردند . تمام اسامی شهر های اصیل و رودها و کوه ها و… که ریشه در بومیان ایران دارد همه تورکی است مثلا نام اور از مصدر اورماک یعنی بنا کردن. (شهر) . کسی اصرار نداره خودش رو از مغول بدونه مغول و تورک گرچه از ریشه یک نژاد هستند ولی تفاوت مثل فرانسه و المان دو قوم جدای از همندد گرچه همریشه باشند.

      21
      19
  50. خیلی جالبه
    شما از طریق فضای مجازی و از راه دور ،بدون دیدن طرف مقابل تشخیص دادی که علی از لاهیجان ترک است
    بقیه ادعاهایتان هم همینقدر مستند باشه ، محشره!!!!!!

    12
    14
  51. دشمن اصلی ما تورک ها روس ها هستن که تاریخ و هویت درستی هم ندارند و مردم مغول و سامی و ترک و تمدن های باستان رو با غارت و کشتار اسیمیله کردن تاریخ ایران امروزی هم توسط روس ها نوشته شده ………. مرگ بر روس و انگلیس به امید فتح اروپا توسط تورانیان … فارس ها هم از خراسان تا تهران تورکان دری زبان یا مغول های دری زبان هستند

    22
    17
    1. ببینید من نژاد پرست نیستم و اصلا برام مهم نیست چه نژادی دارم فقط ایرانیم بعدهم من با ترک ها مشکل ندارم بلکه با اونایییشون مشکل دارم که دائم هخامنشیان رو که برای فارس ها اولین امپراتوری بوده مسخره میکنن و میگن وجود نداشته

      7
      7
  52. دشمن اصلی ما تورک ها روس ها هستن که تاریخ و هویت درستی هم ندارند و مردم مغول و سامی و ترک و تمدن های باستان رو با غارت و کشتار اسیمیله کردن تاریخ ایران امروزی هم توسط روس ها نوشته شده ………. مرگ بر روس و انگلیس به امید فتح اروپا توسط تورانیان … فارس ها هم از خراسان تا تهران تورکان دری زبان یا مغول های دری زبان هستند

    21
    17
    1. مهم این نیست که کسی ترکه یانیست مهم اینه که نژاد پرسته وفکر می‌کنه مخلوق برگزیده خدایه آخه تو هر قومی یک آدم خیلی بد یا آدم خیلی خوب پیدا میشه ،، ولی فارسی بهترین زبانیه که اکثریت مردم آن در ک میکند حتی ترکی ،افغان ها تاجیک ها حتی عرب ها ،بلوچ ها وترک ها ،، اکثریت می فهمن فارسی ،،ولی نباید دیگران را بخاطر اینکه ترک هستند حذف کرد ،،یا فارس هارا حذف کرد،،هر کسی به زبان خودش مهم دوستی بین آدم هاست ،،زندگی مسالمت آمیز در کنار هم نه اینکه مثل آدم های خرفت به جون هم بیافتیم

      7
      13
      1. فارسی بهترین زبانه؟! جوک میگی؟
        مقاله فارسی زبان عقیم رو سرچ بکن. میگی همه درک میکنن!! بنده خدا این همه مدرسه و دانشگاه و رسانه کشک بودن در این یک قرن؟! پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها هنوزم فارسی بلد نیستند! عجب آدمایی هستید شما

        20
        10
        1. من تورکم خیلی از لحاظ تعصب صحبه نکنیم همه ی قوم ها خودشونو برتری هرقومی رو فرهنگ شجاعت تاریخ ثابت می کنه ، چرا شناسنامه تمام اسطورهای ایران جهان اکثراتورکن مثل علی دایی ،بهروز وثوقی ،رضازاده، هادی ساعی ،امیر علی اکبری ،جمشید هاشم پور ، پهلوان تختی پس تورکها نژادشون فرق می کنه الکی خودمونو قول نزنیم ایرانی ها برتری و اصالت تورک هارو نمی تونن هضم کنن بخاطر همین آذری رو در آوردن تا پس از مدتی وانمود کنن آذری ها شاخه ی از فارسن ، انسان دانا باید اول هویتشو خوب بدونه ولی متاسفانه کشور ما اینطور نیست تورک ها همیشه پشت ایران بودن ولی از لحاظ فرهنگی واجتماعی همیشه تحریم بودن یه تورک هیچ وقت مثل کرد اسلحه به دست نمی گیره هم وطن خودشو بکشه واقعا حق ترک این نیست،من به تورک بودنم افتخار می کنم ارزش من جهانی است تاریخ درخشان است .

          3
          2
  53. توسعه و ترقی از غرب نشات گرفته و من ترک زبان نیازی ندارم به شرق و فرهنگ شرقی نیم نگاهی حتی هم داشته باشم و اجازه بدین در توهمات ساختگی خود غرق بشوند و هیچ گاه هم نمی توانم استانبول را با کابل مقایسه نمایم و یا زبان و فرهنگشان را.

    14
    21
    1. حرف های صد من یک غاز یک مشت دهاتی که از کانال های ماهواره ای شنیده اند و همه فیک است.
      1- آذری یا آذربایجانی یعنی فارس یا شبه فارس(دلیل کتاب نزهه المجالس در حدود 700 سال قبل از بیش از 100 شاعر فارس در محدوده های شمال و جنوب ارس سخن می داردو گزارش کشیش و جاسوس ارمنی از گنجه در 800 سال قبل و نیز رواج لغات فارسی در تبریز و نخجوان و… در کتاب اولیا چلبی در حدود 350 سال قبل …)
      2- فرایند تضعیف زبان فارسی در اذربایجان و قفقاز : الف) امدن قبایل ترک زبان اسیای میانه از حدود 1500 سال قبل تحت عناوین خزر و ترکمن و قیون چی (گوسفند دار) و قزلباش های اسیای صغیر در 500 سال قبل با تاثیر حداکثری 5 درصدی(پنج درصد)
      ب) هجوم عثمانی به تبریز و قفقاز در 440 سال قبل که حدود 20 سال این مناطق دست انها بود و قتل عام بسیاری از اهالی که در 1602 م توسط ارتش شاه عباس صفوی اخراج شدند. و سپس روس ها از معلم های عثمانی برای اموزش کارگران نفت باکو و تغییر زبان انها استفاده نمودند با تاثیر حداکثر 25 درصدی(بیست و پنج درصد)
      ج) هجوم دولتی روس ها به قفقاز و آذربایجان بار اول (1723تا1732م) و بار دوم (1803 تا 1991م)با معلمی یهودیان روس و اروپایی که با بستن مکتب های فارس و عرب و اجبار کارگران نفت باکو(هدف اصلی روسها در امدن به جنوب) به تکلم به ترکی و در اختیار گرفتن اقتصاد منطقه به وسیله این کارگران که به سمت جنوب ارس نیز سرایت نمود و… موجب نابودی نهایی زبان آذری(فارسی ارس و قفقاز) شدند با تاثیر 70 درصدی(هفتاد درصد

      5
      8
  54. چاپیدن از چاپماق..قاپیدن از فعل قاپماق..جوشیدن از فعل جوشماق.چالش از فعل چالیشماق..چزیدن از فعل چزماق..فین کردن از فعل فین قیرماق……جل ال خالق زبانی که فعلهایش را از زبان تورکی می گیرد.نوبره.فعل جز اساسی جمله است……دور یاخینا گلمه..دور فارسی از دور(به ایست) تورکی گرفته شده است.آسیب(آسیب کسیب)آشوب(حدین آشیب)آشتیانی(آش+تیانی=دیگ آش)باشتیانی(باش+تیانی=دیگ بزرگتر)داشتیانی(داش+تیانی=دیگ سنگی)گرفته شده است.نه تاس قالدی نه تیان..تاس(مثل توس باغ بر وزن قورباغا)در فارسی غین.و قاف نیست…….خلاصه چه زبان شیرینی

    23
    13
    1. چاپیدن از چاپماقه ولی چاپماق از چاپیدن نیست! چرا چون تو دوست داری
      قاپیدن از قاپماقه ولی قاپماق از قاپیدن نیست! چرا چون تو دوست داری
      آسیب از کسیب هست ولی کسیب از آسیب نیست! چرا چون تو دوست داری
      آشیب از آشوب هست ولی آشیب از آشوب نیست! چرا چون تو دوست داری
      خلاصه زبان شیرین ما و عقل شیرین شما با هم جور نیست

      10
      19
    2. بشقاب(بُش*خالی*+قاب*ظرف*)
      چاقو(قلیچ*تیز،برنده،شمشیر*)
      قره قروت(قره*سیاه*+قروت*کشک*)
      وار*داشتن*(مثال:امیدوار)
      قاب عکس(قاب*ظرف*+عکس)

      5
      1
  55. مهم این نیست که کسی ترکه یانیست مهم اینه که نژاد پرسته وفکر می‌کنه مخلوق برگزیده خدایه آخه تو هر قومی یک آدم خیلی بد یا آدم خیلی خوب پیدا میشه ،، ولی فارسی بهترین زبانیه که اکثریت مردم آن در ک میکند حتی ،افغان ها تاجیک ها حتی عرب ها ،بلوچ ها وترک ها ،، اکثریت می فهمن فارسی در ایران،،ولی نباید دیگران را بخاطر اینکه ترک هستند حذف کرد ،،یا فارس هارا حذف کرد،،هر کسی به زبان خودش مهم دوستی بین آدم هاست ،،زندگی مسالمت آمیز در کنار هم نه اینکه مثل آدم های نادان و بی شعور به جون هم بیافتیم،، باید متحد باشیم چراکه این نیرنگ دشمن قسم خورده آمریکا ست که با تفرقه به دنبال نابودی ایران و ایرانی است،، معیار انسانیت است نه قومیت،،معیار شایستگی است نه قومیت ،،معیارعدالت است نه قومیت

    11
    14
  56. پسته بی مغز چو لب وا کند رسوا شود
    وقتی کسی خودش را عضو هیئت علمی معرفی میکند هرچند دانشگاه آزاد! آدم توقع دارد که حرفی در حد دکتری بزند ولی وقتی می‌بینی حرفهایش در حد بقال سر کوچه‌شان هم نیست متوجه می‌شوید که هر بیسوادی می‌تواند به هیئت علمی شدن هم برسد.
    این دکتر! از تاریخ ایران فقط نام «جشن ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی» را شنیده! و متأسفانه از تشخیص فرق بین شاهنشاهی و تاریخ و تمدن عاجزه.
    الآن سال ۲۵۸۰ شاهنشاهی است یعنی ۲۵۸۰ سال از تشکیل امپراطوری پارس میگذره (این ۲۵۰۰ سال شده یک شماره ثابت!!)
    تمدن ایران حداقل به ۹۵۰۰ سال (قلی درویش قم)، ۸ هزار سال سیلک کاشان، ۶ هزارسال جیرفت و شهرسوخته زابل و… میرسه.
    تاریخ زیست در ایران حداقل به ۷۷ هزار سال مازندران، ۵۰ هزار سال نایین، ۱۲ هزارسال لرستان و … میرسه.
    اسلاف زبان فارسی به زبان اوستایی میرسند (برخلاف ترکی که هیچ گذشته‌ای بیش از ۱۵۰۰ سال برایش شناخته شده نیست). زبان اوستایی طبق نص خودش مربوط به زمانیه که ۱۰ ماه از سال زمستان بوده یعنی عصر یخبندان یعنی حداقل ۱۰ هزار سال پیش.
    چسباندن تمدن‌های باستانی ایران به قبایل آلتای مغولستان مهاجرت کرده قرن پنجم هجری به بعد (طی ۳ موج سلجوقی-مغولان-صفوی) به ایران برای کسانی که هیچ تخصصی در تاریخ ندارند عادیه ولی برای کسی که خودش را استاد مینامد، آبروریزی از استادی و دانشگاه است.

    14
    17
  57. سومین افاضات استاد پانترکیسم«اگر قرار بود با مهاجرت چند ده هزار نفری دوره سلجوقیان، زبان منطقه آذربایجان تغییر کند، چرا با مهاجرت ترک‌ها به اصفهان با مقیاس چندین برابر بیشتر از آن در زمان صفوی‌ها، زبان اصفهان ترکی نشد؟ مگر اینکه قائل به یک فرضیه دیگر باشیم که قوم مهاجم و مهاجر، ساکنان بومی آذربایجان را اخراج کرده باشد و خود به جای آن‌ها ساکن شده باشد که البته اولاً سندی برای آن وجود ندارد،»

    ایشان حتی یک سرچ ساده هم نکرده که بداند مردم اصفهان پس از محاصره‌ی شورشیان افغان عمدتا از بین رفتند و گفته شده ۲۰ هزار نفر باقی ماندند که احتمالا همان خاندان صفوی و ملازمانشان و شماری ثروتمندان بوده باشند.
    ضمن اینکه معلوم نیست که طبق کدام سند یا گزارش وی «مهاجرات ترکها به اصفهان با مقیاس چندین برابر بیشتر» را آورده است؟!
    از این گذشته،
    فرار بومیان آذربایجان از دست قبایل قزلباش را کافی است با نام افراد معروفی مثل صائب تبریزی (در اصفهان) و محمدحسین خلف تبریزی (در هند) و مراغی‌های ساکن الموت قزوین به یاد بیاورید تا اثبات شود که همانطور که در آناتولی بومیان آشوری-ارمنی-یونانی اخراج شدند، در شمالغرب ایران نیز هم‌قبیله‌ای‌شان با همان فرهنگ وقتی به مردم بی دفاع رسیدند کار دیگری را ازیشان انتظار نمیرفت.

    16
    21
  58. ما زبان مون ترک هستش و خواهد بود
    تورکی دیله مدرسه اولمالیدی هرکسه
    مدارس ترکی باید برای همه ی ترک ها تاسیس شود
    مرگ بر فاشیست

    27
    17
  59. هرچند این سایت نظرم را منتشر نمیکنه کما اینکه دفعه‌ی قبل شاید ۲۰ نظر دادم و ساعتها وقت گذاشتم و فقط ۴ نظر را منتشر کرد و بخاطر همین دیگر وقتی برای نظر گذاری در این سایت صرف نمیکنم. چراکه گردانندگان این سایت نظرات شعاری و پردروغ و عقده‌ی پانترکی را بیشتر می‌پسندند تا نظرات وطنپرستانه و عاقلانه را

    11
    19
  60. به امیدخدا روز به روز بر آگاهی و هویت طلبی تورکها افزوده میشه ،وتا جان در بدن داریم از زبان مادری و هویت خود در برابر فاشیسم دفاع خواهند کرد

    22
    12
  61. به امیدخدا روز به روز بر آگاهی و هویت طلبی تورکها افزوده میشه ،وتا جان در بدن داریم از زبان مادری و هویت خود در برابر فاشیسم دفاع خواهند کرد،یاشاسین تورک میلتی

    22
    18
  62. این بحت قومیتی و زبانی رو کنار بزارید ما همه ایرانیم چه فارس زبان باشیم چه ترک و زبان و هر قومیت دیگری که در این سرزمین زندگی میکنه دوست باشیم باهم

    18
    8
  63. دوستانی که منت می گذارن که مشروطه و آزادی خواهی و مبارزه با استبداد را همه ی ایرانی ها مدیون تورکها هستند کاش اینطرف قضیه را هم نگاه کنند که بی کفایت ترین سلسله های ایرانی نظیر قاجاریه که همه ی ایران را به باد فنا میداد و فقط بفکر خوشگذرانی و آباد کردن حرمسراها بودند هم ترک بودند.خوارزمشاهیان که زمینه ساز حمله مغول به ایران بودند نیز…شاه سلطان حسین صفوی بی کفایت که کشور را تحویل محمود افغان داد هم ترک بود. و البته که متاسفانه همه ی اینها نه ترک بلکه ایرانی بودند.

    6
    7
  64. با سلام بين إنسان هیچ تفاوتی وجود ندارد و نه زبان فارسی و نه زبان تورکی و نه زبان گیلکی و یا لر و کردی و یا هر زبان دیگری هیچ برتری نسبت به هم ندارد افتخار کردن به گذشتگان آدم کش که برای کشور گشایی خون انسانهای دیگر را میریختند هم چندان جذاب نبوده و چیز پستی است حال میخواهد این انسان تورک باشد یا فارس یا کرد یا چینی برای مثال چنگی در تمام دنیا منفور است ولی در مغولستان به بعضی هاافتخار میکنند تقصیر مغول نیست که چنگیز وحشی بود ولی اینکه کسی به او افتخار کند نشان توحش خودش است همین مطلب برای ما هم صدق میکند مثلا فارسها به کوروش و خشایار که آتن را به آتش کشید افتخار کنند تورک به نادر که هندوستان را قلع قمع کرد و یا هر کس دیگری امروزه در ایران خیلی به کوروش میبالند حالا فرض کنیم کوروش الان در کشور یونان وجود دارد و یونانی است و به همه جا حمله کرده من جمله ایران و ایران را فتح کرده حال ما باید له او افتخار کنیم ؟؟؟؟؟؟ از طرفی که بحث اصلی این متن است زبان مادری هر قومی در ایران میباشد که متاسفانه سرکوب میشود که اگر با همین منوال پیش برود در آینده عواقب بسیار وخیمی برای ایران خواهد داشت متاسفانه همین روش حال حاضر از طرف پان ایرانیستها به شدت حمایت میشود .همه انسانها زبان مادری خود را دوست دارند و علاقمند به تحصیل به آن زبان هستند و در کنار آن یادگیری یک زبان میانجی جز الزامات است و زبان چیز مقدسی نیست که اینهمه در ایران برای فارسی تقدس ایجاد شده همه زبانها ارزش برابر دارند تورکی فارسی عربی کردی لری گیلکی بلوچی و برای کشور وسیعی مانند ایران تکثر زبانی اگر پان فارسیسم اجازه دهد هیچ مشکلی به وجود نمی آورد ولی امان از جهالت و فاشیسم

    8
    5
  65. بابا شما مگه عقل ندارین که با این تورکها بحث میکنید اینارو ولشون کنی میگن خداییم ، اصلا میگن ما ودیگر هیچ اصلا زبان عقل وعقلانیت که سرشون نمیشه ..بیکارید با اینا بحث میکنید ، جدا میگم اینا ی جو عقل و منطق ندارن

    10
    12
    1. ابن خلدون میفرماید ن ارض ایران هی ارض ترک یعنی سرزمین ایران سرزمین ترکان است

      12
      3
  66. زمانی که در دانشگاه شهید بهشتی تهران ودر دانشکده ادبیات و علوم انسانی تحصیل می کردم- سال ۱۳۸۳-یادم میاد بااستاد فرهیخته ای از تبریز درس زبانهای باستانی ایران رو داشتم ایشان در کمال آزاد اندیشی تمام زبانهای ایرانی را به همراه گروه‌هاو تقسیم بندی ها به طور دقیق شرح دادند و شگفت آور اینکه بدون هیچ تعصب-که البته تعصب نقطه مقابل تعقل می باشد-تمام متون مربوط به فرهنگ و زبانهای باستانی را از روی خطوط و نگاره های باقی مانده از ایران باستان می خواندند و ترجمه می کردند یعنی تسلط بسیار زیادی بر زبان و فرهنگ دوران های بسیار قدیم وطن خود داشتند که در نوع خود هنوز هم برایم تحسین برانگیز است.باافتخار خودرا آذری معرفی کردند-حیف که نامشان را فراموش کردم.-برای اولین بار از ایشان شنیدم که زبان آذری در منطقه رواج داشته و زبان ترکی در دوران های بعدی و از لحاظ ساختار نحوی بر این منطقه غلبه کرد آنهم نه در مدت کوتاه بلکه به دلیل غلبه اتابکان سلجوقی و بعد هم در دوران ایلخانی اما لغات زبان بومی همچنان در زبان امروزی وجود دارد.در واقع این ساختار یادگار عصر صفوی است.
    اصلا قله ی ادبیات ترکی یعنی استاد شهریار شعری در جواب پان ترکیست هادارند که خالی از لطف نیست:
    گرچه ترکی بس عزیز است وزبان مادری
    لیک اگر ایران نگوید لال بادا این زبان
    به واقع این اوج اصالت و بهترین پاسخ به بعضی از جریانات فکری و فرهنگی نا به جا است.
    حالا این افراطی ها هر چقدر دوست دارند تاریخ را جعل کنن آبروی خودشان را می برند.
    اگر هم به تعداد متکلمان این زبان اشاره می کنند دلایل زیادی وجود دارد.
    مثلا ساختار زبانی:
    بنا بر پژوهش های انجام گرفته هر زبانی تاثیر خاص خود را بر متکلمان دارد مثلا طبق نظر پژوهشگران که در دانشکده ادبیات با آنها مباحثه داشتیم زبانهای آلتایی و همچنین زبانهای دیگر که ریشه هند واروپا ندارند این خاصیت رو دارند که اگر فراگرفته شوندبه دلیل سخت تر بودن ماندگاری بیشتری در ذهن دارند
    پس باید برای تعداد زیاد ترک زبانان ساکن در ایران که گاهی تعداد شان اغراق آمیز جلوه داده می‌شود دلیل علمی و کارشناسی داشت نه اینکه تاریخ رو جعل کنیم.

    5
    3
  67. بنده تا جاییکه تجربه برام ثابت کرده متوجه شدم بیسوادترین شخص کسی است که دیگران را به بیسوادی متهم میکند ویا از جملاتی مانند :کمی کتاب بخون یا بهتره مطالعه کنی و……استفاده میکنند،هرگز یک باسواد حقیقی به کسی انگ بیسوادی نمیزنه.البته کسی که بصورت واکنشی حرف کسییرو بخودش برگردونه قابل درکه…اقا مهدی عزیز هرگز با تحقیر ملتی(در اینجا مغولها)نمیشود ادعای ازادگی و انسانیت وضد فاشیست بودن کرد همانقدر تحقیر. مغول زشت و انحراف است که تحقیر افغانهای بزرگوار وقتی میگیم تمایلات نژادپرستانه نزد مردم فارس زبان بیشتر است بیدلیل نیست،اگه بررسی کنید بیشترین جفاها و ظلمها از سوی فارسها نسبت به افغانهای مهاجر اعمال میشود مثلا در یزد است که افغانها را به مذرسه یزدیها راه ندادند ویا در. اصفهان بود که افغانها را به پارک راه ندادند، مسلمه که منظورم بیشتر اهالی محترم وشریف یزد و. اصفهان نیست

    1
    2
  68. اصفهانی . یک نوع گویش هست نه زبان
    این رو مد نظر داشته باشید
    البته این برای نوع گفتار شهرهای دیگر هم صدق میکنه .

  69. فاشیستر از پان اتراک فقط خود خودشونن
    حتی هیتلر هم جلو اینا باید لنگ بندازه
    اونوقت میان شعار ضد فاشیستی میدن
    (که منظورشون فاشیست فارسی هست که اصلا وجود نداره )
    خدایی ادم خندش میگیره از این همه چرندیاتی که از معدشون بالا میارن ..
    فقط موندم حکومت تا کی میخواد به اینا باج بده.

    8
    3
    1. حرف حق ..
      اکثر نهاد های دولتی رو هم گرفتن
      همین ایت الله که این استاد ازش دفاع کرد با پانترک ها عکس یادگاری داره ..
      همین استاد دانشگاهم جزوشونه ..
      نظر رو سانسور نکن
      حرف اونا رو پخش کردی
      مال مارم پخش کن .

      2
      2
  70. اول از هر چیز بگویم که طبق تحقیقات ژنتیک مردم آذربایجان اکثرا دارای ژن j2 هستند بیشترین میزان این ژن مربوط به اقوام ترک تبار از جمله قزاق ها ازبک ها ترکمن ها ترکیه ای ها قشقایی ها ترکمن های عراق و سوریه و ایران اویغور همچنین اقوام هم ریشه با ترک ها همچون فنلاندی ها و منچوری ها و مجار ها است همچنین تراکم بالای این ژن در اتروسکان ایتالیا نظریه ریشه مشترک اتروسک ها و ترکهارا تایید می کند
    بنا بر این مردم آذربایجان نه تنها با سایر اقوام ترک خویشاوند هستند بلکه منشا و مهد همه مردمان ترک آذربایجان می باشد
    منشا این ژن هم از قضا آذربایجان است که حاکی از این است که این مردمان از آذربایجان به سایر نقاط زمین کوچیده اند
    همچنین وجود درصد پایین تر این ژن در اقوان غیر ترک همسایه نشان می دهد :
    اولا این اقوام منشا این ژن نیستند
    ثانیا بر اثر همسایگی مستمر چندین هزاران ساله قسمتی از ترک ها به این اقوام نفوذ کرده و آمیخته شده اند که همین امر موجب شده امروزه بسیاری از کردها فارس ها لرها اروپایی های جنوبی خصوصا ایتالیایی ها و یونانی ها ارمنی ها و … دارای ریشه های ترکی هستند

    8
    2
  71. مشکل اصلی که در کشورمان از قبل از دوران اسلام تا به حال بوده و در زمان بویژه پیدایش شعوبیه .حاکمیت پهلوی.و چند سال اخیر پررنگ شده اساسا پیدایش جریان تکفیری فرهنگی ایرانی است که هر گونه تلقی غیر فارسی از فرهنگ یا هویت یا ملیت یا قومیت یا نژاد را درایران نفی می کند .متاسفانه این جریان فکری به صورت ایجابی و سلبی ساختار انحصاری و نفی را در حفظ و یا طرد الگوهای هویتی پیگیری می کند و اساسا تلقی تنوع نه برای حفظ بلکه برای نفرت پراکنی و مبارزه هوشمند پیگیری می شود هرچند طراحان آن در خارج کشور از الگوهای فراماسونری افرادی مانند داریوش همایون ابتداتحت عنوان “اتحاد هوشمند”نخبگان لائیک و سکولار و جریانات سیاسی متضاد ، در چارچوب هویت فارسی حمایت می شوند اما افسانه سرایی فردوسی علیه نژادهای غیر فارسی در ایران مبنای اصلی می باشد.همچنین الگوهایی مانند دفاع از زبان فارسی و تهدیدانگاری کشورهای همسایه که اختلاف زبانی و مرزی دارند از دیگر انگاره ها مطرح شده که چارچوب تئوریک دیگر این مباحث به صورت ایده ها و گفتمان سازی حوزه تمدنی ایرانی به سبک خاص پیگیری می شود.که در صورت غفلت نخبگان اصیل اسلام گرای فارسی زبان آنها نیز به حاشیه رفته و دورنمای روشنی برای کشور قابل تصور نخواهد شد چون حلقه آخر این پازل معمولا از سوی آینده سازان و سناریوسازان خارجی صورت می گیرد.مروری بر نشست مهم باهاماس در سال ۱۳۸۶ تحت عنوان ایران اسلام فارس مدرنیسم حقایق را روشن می سازد..والله اعلم.

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا