خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عجله در تخریب شفقنا ؟!

آیا نظر متفاوت هیچ مرجعی نباید منتشر می‌شد

برخی رسانه‌ها در دو روز اخیر مطالب و مصاحبه‌هایی را منتشر کرده‌اند در نقد شفقنا که نظر همه‌ی مراجع درباره‌ی رویت ماه در پایان ماه رمضان منعکس کرده بود.

به گزارش انصاف نیوز، در این میان یکی از این رسانه‌ها که در انتشار مصاحبه‌ای در این باره عجله کرده، سایت راه‌دانا است که مصاحبه‌ای با به نام «آیت الله میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری» منتشر می‌کند و بلافاصله در خبرگزاری فارس بازنشر می‌شود اما بعد از چندین ساعت مشخص می‌شود که تشابه اسمی بوده و مربوط به یک حجت الاسلام غیرمشهور است.

سایت محلی قم فردا نیز در متنی با عنوان «خبرسازی عجیب و مغرضانه خبرگزاری شفقنا!»، ضمن انتقادی مشابه، انعکاس خبر صحیح را نیز صحیح ندانسته است. این رسانه می‌نویسد «سرعت انتشار این خبرها از سوی این خبرگزاری به گونه ای بود که حتی در صورت صحت آن ها نیز در فضای عمومی جامعه ایجاد یک دوگانگی کذب و بی اساس می کرد در حالی که اختلاف مراجع در این زمینه یک موضوع فقهی و ساده است».

یک فعال رسانه‌ای در این باره معتقد است که «جریانی می‌خواهد صدای مستقلی در حوزه نباشد تا حتی خبر عید سایر مراجع را منعکس کند. اینجا هم سید ابراهیم میرباقری را هم به جای ایت الله سید مهدی میرباقری جا زده‌اند. تصویر را از آیت الله میرباقری گذاشته‌اند و متن را از سید ابراهیم میرباقری!»

اشاره‌ی او به تفاوت نظر تعدادی از مراجع درباره‌ی تعیین روز آخر ماه رمضان و فردای آن که عید فطر است برمی‌گردد. این اختلاف نظر در برخی سال‌ها بیشتر و در برخی سال‌ها کمتر دیده می‌شود. امسال نیز تعدادی از مراجع روز شنبه و تعدادی دیگر یکشنبه را آخرین روز ماه رمضان اعلام کردند. البته در صبح روز یکشنبه برخی از آنها با تکمیل بررسی‌ها، با تغییر نظر اولیه، یکشنبه را عید اعلام کردند.

در حاشیه تفاوت و تغییر نظر مراجع عظام درباره روز عید

خبرگزاری بین المللی شیعه (شفقنا) روز گذشته در متنی با این تیتر نوشت:

«در پی پرسش های برخی مخاطبان شریف شفقنا درباره دلیل تفاوت و تغییر نظر برخی مراجع عظام تقلید، به استحضار می رساند که تفاوت نظر فقهی در باره چگونگی اثبات حلول ماه جدید، یک امر معمول  و پدیرفته شده ی فقهی است که برای آشنایان با مسائل فقهی بسیار روشن است.  و بنابر این ممکن است حلول ماه شوال برای فقیهی به اثبات رسیده باشد و برای فقیهی دیگر چنین نباشد. همین گونه دلیل تغییر نظر برخی از مراجع بزرگوار در شامگاه گذشته تاکنون  فراهم شدن شواهد جدید و کافی برای حلول ماه شوال برای این دسته از مراجع  عظام است. به این معنی که تا شب قبل شواهد کافی برای اثبات حلول ماه برای ایشان وجود نداشته  اما طی روز جاری شواهد تکمیل شده و حلول ماه بر ایشان ثابت شده است. لذا به رغم این که در شب گذشته اعلام عید نکرده بودند، امروز اعلام عید نمودند. شفقنا نیز طبق وظیفه خود اخبار دفاتر مراجع عظام تقلید را لحظه به لحظه و بدون هرگونه دخل و تصرفی منعکس می کند و نمی تواند درباره اعلام یا عدم اعلام عید دخالتی داشته باشد. مراجع عالیقدری شب گذشته حلول ماه را ثابت دانستند و مراجع عالیقدر دیگری امروز را متمم ماه مبارک رمضان دانستند که عینا اعلام شد.  مراجع عالیقدری نیز شب گذشته شواهد را کافی نمی دانستند و امروز کافی دانسته اند که هر دو دیدگاه ایشان یعنی هم خبر عدم اثبات و هم خبر اثبات حلول ماه در اسرع وقت، ارسال و به روز رسانی شده است. قطعا موضوع تفاوت دیدگاه فقهای عظام و همچنین تغییر نظرها از دیشب تا امروز  از جانب مخاطبان محترم و شریف به خوبی قابل درک است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا