خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ – محمود واعظی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سال ۱۳۳۱ به دنیا آمد. او‌ متولد خیابان خراسان در جنوب شهر تهران است.

واعظی دارای دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه ورشو است. او در سال ۱۳۵۰ برای ادامه‌ی تحصیل به آمریکا رفت و در رشته‌ی مهندسی برق و ‌مخابرات موفق به اخذ مدرک کارشناسی و‌کارشناسی ارشد شد.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای واعظی آمده است، او در هنگام تحصیل در مقطع دکتری رشته مهندسی مخابرات دانشگاه ایالتی لوئیزیانا که هم‌زمان با پیروزی انقلاب بود «با احساس ضرورت خدمت به میهن اسلامی» از اتمام تحصیل و اخذ مدرک دکتری صرفنظر و به ایران مراجعت کرد.

واعظی از سال‌های ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۶۵ در وزارت مخابرات مشغول فعالیت شد و‌ پس از حضور در پست‌هایی نظیر مدیر کل خدمات تلفن شهری، معاون مخابراتی وزیر پست و تلگراف و تلفن و… از این وزارتخانه به وزارت امور خارجه منتقل شد.

واعظی در وزارت امور خارجه مدتی مشاور وزیر و سپس به معاونت اروپا و آمریکا این وزارت‌خانه منصوب شد. او در دوران اصلاحات نیز به مدت حدود دوسال معاون اقتصادی وزیر امور خارجه بود.

محمود واعظی در سال ۱۳۷۸ به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص نظام رفت و تا سال ۱۳۹۲ در این مرکز که ریاست آن بر عهده‌ی حسن روحانی بود حضور داشت. او از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۲ معاون بین الملل و سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت بود.

واعظی در دولت اول حسن روحانی به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشت. از چالش‌های مهم او فشارهای نهادهای مختلف برای ایجاد محدودیت در فضای مجازی بود.  از اقدامات مهم او در هنگام حضور چهار ساله در وزارت ارتباطات می‌توان به افزایش پهنای باند اینترنت که سبب افزایش کیفیت و سرعت اینترنت شد و هم‌چنین تصمیم‌گیری برای پیوستن دوباره سازمان فضایی به وزارت ارتباطات اشاره کرد؛ این هر دو با مخالفت‌های و فشارهایی از سوی مخالفان روبرو شد.

هم‌زمان با آغاز دولت دوم حسن روحانی، واعظی به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور منصوب شد. حضور واعظی در دفتر رئیس‌جمهور با گلایه‌ها و اعتراضات از سوی طیف‌هایی از جریان اصلاح‌طلب همراه شد. این گروه از اصلاح‌طلبان بر این عقیده هستند که حضور واعظی در دفتر ریاست‌جمهوری علاوه بر آن که سبب دشوارتر شدن ارتباط چهره‌های این جریان با رئیس‌جمهوری شده بلکه زمینه‌ی لازم را برای مداخلات بیش از پیش واعظی در تصمیم‌گیری و عزل و نصب‌های دولت فراهم کرده است.

با وجود همه‌ی این نقدها اما اعتماد بسیار حسن روحانی به واعظی نه تنها کم نشد بلکه می‌توان گفت او در بسیاری از مسائل نقشی فراتر از رئیس دفتر را در دولت ایفا می‌کند.

از جمله حاشیه‌های دیگر حضور واعظی در در نهاد ریاست‌جمهوری به استعفای ظریف برمی‌گشت. واعظی در واکنش به شایعه‌هایی که علت استعفای ظریف در زمستان۹۷ را ناشی از اقدامات او می‌‌دانستند گفته بود: «هیچ قصور و تقصیری در مجموعه ریاست جمهوری وجود نداشته است…مواضع و عملکرد هوشمندانه و مؤثر دکتر ظریف پاسخی محکم به برخی تحلیل‌های نادرست و مغرضانه است. جمهوری اسلامی تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر خارجه دارد»

آقای واعظی از چهره‌های حزب اعتدال و توسعه است که مشی میانه‌رو دارد و بر این باور است که ضرورت دارد تا معتدلین دو جریان عمده سیاسی کشور در کنار یکدیگر فعالیت کرده و باید از طیف‌های تندرو دو جناح فاصله گرفت. بسیاری او را اثرگذارترین فرد، پس از رئیس‌جمهور در تصمیمات اصلی دولت دوم حسن روحانی در حوزه‌های مختلف می‌دانند.

«بعید است محمود واعظی برای ۱۴۰۰ بیاید»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا