خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وکیل یکی از متهمین آبان 98: امروز پرونده را خواندیم / امیدوارم

حسین تاج، وکیل محمد رجبی، یکی از متهمان محکوم به اعئام اعتراضات آبان 98، می‌گوید که امروز درخواست اعمال ماده 477 و همچنین درخواست توقف اجرای حکم را تقدیم کرده‌اند. او با رد خبر دستور توقف حکم توسط ریاست قوه قضاییه به انصاف نیوز می‌گوید «هنوز آقای رئیسی دستور توقف نداده‌اند» ولی با اینحال تاکید می‌کند که به نتیجه‌ی این پیگیری‌ها بسیار امیدوار است.

انصاف نیوز: خبرهای ضدونقیضی امروز منتشر شد، مثلا فارس خبری مبنی صدور دستور توقف حکم توسط رئیس قوه قضاییه منتشر کرد که بعدا میزان تکذیب کرد، آخرین خبر چیست؟

حسین تاج: خیر، هنوز آقای رئیسی دستور توقف نداده‌اند. ما درخواست اعمال ماده 477 و درخواست توقف اجرای حکم را امروز داده‌ایم؛ انشاالله اول هفته درخواست اعاده‌ی دادرسی را -وفق ماده 474- به دیوان عالی کشور تسلیم خواهیم کرد که همزمان سبب توقف اجرای حکمی است که سالب حیات است، مثل این پرونده. به این معنا که در این پرونده به محض اینکه تقاضای اعاده‌ی دادرسی را تقدیم کنیم، اجرای حکم متوقف خواهد شد.

پرونده را مطالعه کردید؟

اوایل هفته به ما اعلام کردند بمحض اینکه پرونده به اجرای احکام ارجاع شود، پیرو قول مساعدی که داده بودند بتوانیم پرونده را مطالعه کنیم. امروز پرونده را مطالعه کردیم و بعد از آن هم درخواست اعمال ماده 477 را تنظیم و تقدیم کردیم.

امکان توضیح درمورد جزییات پرونده وجود دارد؟

بواسطه‌ی حقوق موکلین ترجیح می‌دهم وارد جزییات نشوم، اما اتهامی که منجر به حکم اعدام شده است، مشخصا درمورد رفتارهایی است که به موکلین منتسب شده و مربوط به اعتراضات آبان‌ماه هست.

لطفا راجع یه روند پرونده توضیح دهید.

بخشی از این پرونده ابتدا نسبت به یکی از متهمین -آقای مرادی- شروع شده است و دونفر از متهمین بمحض اینکه وارد ایران شدند دستگیر شده و به تهران منتقل شدند و روند تحقیق شکل گرفت. از نظر من ایراداتی در تشریفات رسیدگی وجود دارد؛ مثلا اینکه در مواردی که مجازات سالب حیات است، الزاما باید در مرحله‌ی دادسرا وکیل در کنار متهمین حاضر باشد، ولی موکلین تا جلسه‌ی رسیدگی در دادگاه انقلاب عملا از حضور وکلا بی‌بهره بودند. در دادگاه وکیل تسحیری تعیین شده است. هرچند یکی از همکاران ما در دادسرا هم اعلام وکالت کرده بودند اما عملا در دادرسی دخالت داده نشده بودند. اینجا باز یک ملاحظه‌ی قانونی وجود دارد، می‌توانند بگویند که ایشان جزو تبصره‌ی ماده 48 نبوده است و در روند تحقیقات اساسا می‌توانستند ایشان را دخالت ندهند و حتی دخالت‌شان را نپذیرند. ولیکن وکلای تسحیری هم در آنجا حضور نداشتند و در مرحله‌ی دادگاه آمدند. این یک ایراد در روند رسیدگی است.

بعد از این هم که پرونده به دادگاه ارجاع شده موکلین از زندان طی نامه‌ای که ار طربق مددجویی زندان ارسال شد وکلای تسخیری را عزل کردند و وکلای تعیینی اعلام کردند، ولی باز توجهی نشده است و در نهایت این پرونده در دیوان با فرجام‌خواهی که خودشان و وکلای‌شان کردند آمد و اعلام شد و الان وضعیت پرونده این است که ما الان با پرونده‌ای با یک رای قطعی مواجهیم. ولی خدا را شکرالان بعنوان وکلای تعیینی پرونده را خواندیم و درخواستی هم برای توقف اجرای حکم داده‌ایم و اعاده‌ی دادرسی را هم ظرف چند روز آینده تقدیم می‌کنیم.

دیداری با موکلین داشته‌اید؟

خیر، متعاقبا باید دیداری با موکلین داشته باشیم.

امیدوار هستید آقای تاج؟

بله، خیلی! نه تنها درمورد بچه‌ها، در مورد پرونده‌های دیگر هم باتوجه به رویکردی که آقای رئیسی داشتند و همچنین در مورد همین موضوع مصاحبه‌ای که کمیسیون امنیت ملی داشتند و مقام رهبری پاسخ دادند که دلجویی کنید و ملاحظاتی داشته باشید، با احتساب تمامی این مسائل امیدوارم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا