خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش مداحان به سخنان امروز رهبری

ایرنا نوشت: جمعی از مداحان اهل بیت (ع) به توصیه‌های رهبر انقلاب مبنی بر این که هیات‌ها، نوحه‌خوانان و مداحان در برگزاری مراسم عزاداری محرم مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را مبنای اقدام خود قرار دهند، لبیک گفتند و بیانات ایشان را فصل‌الخطاب و تصمیمات این ستاد را مرجع عمل خود عنوان کردند.

رهبر انقلاب اسلامی روز جمعه در سخنرانی خود به مناسبت عید سعید قربان که از شبکه‌های مختلف صدا و سیما به‌صورت زنده پخش شد، درباره کیفیت برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان و یاران مظلومش در ماه محرم فرمودند: «معیار آن چیزی است که ستاد ملی مقابله با کرونا و کارشناسان بهداشت می‌گویند من هر آنچه که آن‌ها لازم بدانند را مراعات خواهم کرد».

ایشان تصریح کردند: «توصیه و تأکید من به عزاداران، هیات ها و نوحه‌خوانان آن است که به ستاد ملی مقابله با کرونا و مصوبات آن توجه کرده و ضوابط تعیین شده برای عزاداری از سوی آنان را مراعات کنند».

رهبری ختم کلام را فرمودند

ویروس کرونا چندماه است که بی رقیب و در سیری صعودی در حال شیوع و گسترش بیماری است و حداقل در یک ماه اخیر هر روز استان‌های بیشتری به وضعیت قرمز اضافه شدند و به تبع آن فوت‌شدگان غائله کرونا هم یک باره افزایش یافتند.

مسوولان بهداشت و درمان کشور و مردم هم نگران آینده هستند، این در حالی است که محرم و ایام سوگواری اباعبدالله حسین (ع) و یارانش در پیش است و جمعیت عزاداران حسینی و نحوه برگزاری مراسم به گونه‌ای است که نمی‌توان پیش بینی کرد بعد از پایان دهه محرم اوضاع کرونا چگونه می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای امروز در بخشی از بیاناتشان محوریت و اصل را به تصمیم کارشناسانی واگذار کردند که در ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت می کنند.

ایشان تاکید کردند: همه سوگواران حسینی، هیأت ها و مداحان موظف هستند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند، عمل کنند زیرا موضوع بسیار مهم است.

رهبر معظم انقلاب به مساله عزاداری در محرم اشاره و تصریح کردند: در عزاردای‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیات ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی مقابله با کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

کلام رهبری تصمیم ستاد

مداحان در این میان و در این مقطع می‌توانند بیشترین کمک را به کاهش یا جلوگیری از افزایش آسیب ناشی از کرونا در ایام دهه محرم به سیستم اجرایی کشور، دولت و مردم کنند.

تعدادی از مداحان بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که هیات ها، نوحه‌خوانان و مداحان به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ضوابط تعیین شده آن ستاد توجه کرده و آن را مبنای اقدام و عمل خود قرار دهند، به توصیه‌های رهبری لبیک گفتند و ایشان را فصل الخطاب و تصمیمات ستادملی کرونا را مرجع اقدام خود معرفی کردند.

مداحان: تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا در محرم هستیم

از جمله سیدمجید بنی‌فاطمه مداح اهل بیت(ع) در صفحه کاربری خود در یکی از شبکه های اجتماعی خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت: «فرمایش حضرت عالی پیرامون چگونگی پاسداشت عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و تعظیم شعائر حسینی، مطابق معمول، فصل‌الخطاب است.

وی افزود: ما نیز دست اطاعت و ادب بر سینه گذاشته و در جمیع امور گوش به فرمان جنابتان خواهیم بود.

میثم مطیعی نیز از دیگر مداحان سالار شهیدان و اهل بیت عصمت و طهارت در پی بیانات ایشان درخصوص برگزاری جلسات محرم در فضای مجازی تاکید کرد: تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم، اما یک حرف بزنید، نه مثل تجربه روز عرفه که نهاد “آ” صبح یک چیز بگوید، ظهر نهاد “ب” یک چیز و عصر همه خلاف هم.

مطیعی همچنین نوشت: «سلامت مردم بیش از دیگران، برای هیأتی‌ها مهم است، عید غدیر نزدیک است، اگری نظری دارید اولا بین خودتان جمع‌بندی کنید و ثانیا زودتر اعلام کنید».

شیعه امام حسینی باید نماد عقلانیت باشد

محمدرضا بذری یک مداح مشهور ساکن شمال کشور هم با بیان این که هیأتی‌ها الگویی برای تجمعات ارایه دهند، در توییتی نوشت: بیانات امروز حضرت آقا در مورد ‌عزاداری محرم بار دیگر به ما گوشزد کرد که شیعه امام حسینی باید نماد عقلانیت باشد.

وی افزود: هیأت‌ها می‌توانند امسال و در شرایط ‌کرونا با ابتکار خود، الگویی جدید برای برگزاری تجمعات در شرایط بحرانی، به جامعه جهانی ارائه کنند.

تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم

سید رضا نریمانی از دیگر مداحان اهل بیت(ع) هم در یکی از شبکه های اجتماعی در خصوص برگزاری جلسات محرم با ذکر این نکته که سلامت مردم برای ما خیلی خیلی مهم و واجب است و تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم، تاکید کرد: فقط چند نکته باید مدنظر قرار گرفته شود، اولا در تصمیم‌گیری برای محرم، حتماً از متخصصین استفاده شود.

وی افزود: اما هرچه زودتر شرایط و پروتکل‌های محرم را اعلام کنید که ما فرصت فراهم کردن شرایط را داشته باشیم. سوما اگر تصمیمی گرفته و اعلام شد، به هیچ عنوان تغییر نکند و مثل دعای عرفه تصمیم گرفته و اعلام شده، لغو نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا