خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد آمریکا به افغانستان: حصر خانگی زندانیان طالبان

به نوشته‌ی رویترز سه منبع مطلع گفتند، آمریکا پیشنهاد داده که صدها تن از زندانیان طالبان پس از آزادی از زندان‌های افغانستان به ساختمانی حفاظتی برده شوند و تحت حصر خانگی قرار بگیرند؛ این یک راه حل برای بن بست در مذاکرات صلح افغانستان محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این پیشنهاد برای نیروهای شبه نظامی طالبان متهم به ارتکاب مرگبارترین حملات در افغانستان در روزهای گذشته از سوی دیپلمات‌های آمریکا به گروه‌های مختلف در افغانستان ارائه شده که این زندانیان هم تحت نظارت طالبان و هم در نظارت دولت کابل قرار بگیرند.

این دیپلمات‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکرات صلح افغانستان بین طالبان و دولت را در دوحه آغاز کنند که بابت مساله تبادل زندانی‌ها به تاخیر افتاده است. دولت کابل تاکید به آزادی آخرین گروه از ۵۰۰۰ زندانی دارد که آزادی آنها از سوی طالبان به عنوان شرطی برای آغاز مذاکرات صلح در نظر گرفته شده است.

حدود ۴۰۰ زندانی هنوز در بازداشت دولت کابل هستند و متحدان غربی نگرانی خود را بابت آزادی نیمی از آنها ابزار داشته‌اند.

یکی از دیپلمات‌های ارشد غربی در کابل گفت: آمریکا و متحدانش موافقت کردند که این مساله نگران کننده است که اجازه دهیم برخی از خطرناکترین زندانیان طالبان آزاد شوند و آزادانه بگردند. نیروهای افغان آنها را بابت ارتکاب فجیع‌ترین جرایم علیه بشریت دستگیر کرده‌اند.

از ۴۰۰ زندانی باقی مانده، ۲۰۰ تن از سوی دولت کابل به برنامه‌ریزی حملات علیه سفارتخانه‌ها، میادین عمومی و دفاتر دولتی و کشتن هزاران غیرنظامی در سال‌های گذشته شامل حمله ۲۰۱۷ به سفارت آلمان در کابل متهم هستند.

یک دیپلمات دیگر در کابل گفت: طالبان درباره آزادی این افراد لجوج و یک دنده است و خواهان این است که این افراد حتما باید آزاد شوند و تنها راه میانه این است که اگر افغانستان موافقت کند که آنها را در بازداشت خانگی قرار دهد، دولت افغانستان آنها را به طالبان تحویل می‌دهد.

دو عضو ارشد طالبان نیز گفته‌اند، زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان به طالبان وعده داده که مساله زندانیان را به زودی حل می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا