خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد عارف از کسانی که محرم را ارث شخصی خود می‌دانند

محمدرضا عارف، نماینده‌ی مردم در مجلس دهم گفت: یک عده با نگاه قیم مابانه و به گونه ای که مراسم های این ماه ارث شخصی آنها است می گویند باید مراسم ماه محرم به مانند گذشته برگزار شود در حالکیه باید با اولویت به شعور حسینی و مبنا قرار دادن دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص عمل شود.

به گزارش ایسنا ، محمدرضا عارف در مراسم رونمایی از کتاب “بیانیه عاشورا” که توسط حجت والمسلمین احمد مازنی نگاشته شده است، با بیان اینکه کتاب از مظلومان کشور ماست و وقتی شاخص کتابخوانی را می‌بینیم باور نمی‌کنیم که در کشوری با این فرهنگ غنی هستیم ،گفت :نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی موانع جدی دارد و هزینه ها اجازه نمی دهند که کتاب در سبد خانواده ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه  عاشورا حق بزرگی به گردن انقلاب اسلامی ایران دارد و انقلاب اسلامی ایران که یک انقلاب  فرهنگی بود مرهون نهضت عاشورا است، تصریح کرد:جا دارد عملکرد 4 دهه گذشته بخش فرهنگ و مدیریت فرهنگی کشور آسیب شناسی جدی شود تا مشخص شود تا چه میزان با آرمانها و ارزشهای وفادار بودیم و در چه حوزه هایی از آن فاصله گرفته ایم تا بهتر بتوانیم اولویت ها و راهبردهای فرهنگ کشور را برای دهه پنجم انقلاب تدوین کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مردم ایران به خاطر مشکلاتی که در کشور وجود دارد اعتراضاتی دارند، اما پیرو مکتب حسینی هستند و حتی اقلیت های دینی مانند مسیحیان و زرتشتیان هم به  فرهنگ عاشورایی اعتقاد دارند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد:وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به هیچ وجه در شان و منزلت ملت ایران نیست و این وضعیت نشان می دهد از آرمانهای اولیه انقلاب فاصله گرفته ایم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش‌های کشور ،مسایل فرهنگی است،خاطرنشان کرد: ارتقاء فرهنگی کشور و حل چالش‌های این حوزه مهمترین عامل در کاهش و حل چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی است.

عارف دلیل افزایش آسیب‌های اجتماعی را بی اعتنایی به مسایل فرهنگی و ارزشها دانست و گفت:برای موفقیت در برنامه‌های توسعه‌ای  و مقابله و ریشه کنی فقر و فساد در جامعه ،توجه به مسایل فرهنگی ضروری است.قطعا توفیق در برنامه های فرهنگی ،کاهش جدی هزینه‌های اجتماعی را نتیجه می‌دهد .

وی با هشدار به تبعات بی توجه‌ای به اخلاق در جامعه،گفت:امروز اعتماد عمومی به دولت و حاکمیت و اعتماد متقابل بین مردم و همینطور ارزشهایی مانند صداقت، امانت داری  و وفای به عهد آسیب دیده‌اند و باید با نگاه فرهنگی اینگونه چالشها را حل کرد و مطمئنا وظیفه مسئولان فرهنگی و نهادهایی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص بسیار سنگین است .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اظهارنظرهای صورت گرفته درباره برگزاری مراسم دهه اول ماه محرم در دوران کرونا،تصریح کرد:یک عده با نگاه قیم مابانه و به گونه ای که مراسم های این ماه ارث شخصی آنها است می گویند باید مراسم ماه محرم به مانند گذشته برگزار شود در حالکیه باید با اولویت به شعور حسینی و مبنا قرار دادن دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص عمل شود.

وی با گلایه از رواج اتهام زنی و برچسب زنی به افراد در جامعه ،خاطرنشان کرد:باید بخش فرهنگی کشور از جمله حوزه‌های علمیه برای حاکمیت اخلاق در جامعه و هدایت جوانان تلاش بیشتری کند وگرنه با تداوم وضعیت فعلی این نگرانی وجود دارد که به خاطر فاصله گرفتن از ارزشها جوانان را از دست بدهیم.

عارف مهمترین و عملیاتی‌ترین روش برای تعالی جامعه را تبیین سیره معصومین و تحلیل حوادث و رویدادهای مهم صدر اسلام دانست و گفت:عاشورا ،تاثیرگذارترین رویداد و حادثه مهم تاریخی محسوب می‌شود که فلسفه اصلی آن مقابله با ظلم،فساد ،حاکمیت اخلاق و اصلاح  جامعه ،حفظ کرامت انسانی و مقابله با انحراف و مهمتر از همه امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی با تجلیل از خدمات حجت الاسلام والمسلمین مازنی نویسنده کتاب بیانیه عاشورا  و با بیان اینکه جهت گیری کتاب بیانگر دید عمیق نویسنده به نهضت حسینی است که نیاز امروز جامعه ما است، گفت: آقای مازنی در طول حضورشان در مجلس دهم بسیار دلسوزانه پیگیر مسایل فرهنگی بودند و طرح پیشنهادی گفت‌وگوی ملی که از سوی ایشان مطرح شد جلساتی خوبی در مجلس دهم و بیرون از مجلس با محوریت این طرح برگزارشده و این جلسات ادامه دارد و با اولویت قرار دادن موضوع وحدت در بین جریان های سیاسی به نتایج خوبی هم دست پیدا کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین «احمد مازنی» نویسنده کتاب نیز در این مراسم  با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زمینه بروز نظریه‌هایی در حوزه دین فراهم شد و اخیرا طی این سال ها این نظریه ها جوامع سیاسی و فرهنگی را به جوامع دو قطبی تبدیل کرد، گفت: یکی از این نظریه ها می‌گوید دین فقط برای اخلاق آمده و رابطه ای بین آن با دنیا و سیاست و حکومت نیست.

وی ادامه داد: نظریه دیگری در مقابل آن قرار دارد که در دین اخلاق در درجه چندم اهمیت قرار دارد و آنچه مهم است، قدرت است.
مازنی با بیان اینکه شکست های ما ناشی از دوری از مکتب عاشورا و کامیابی ها در اثر نزدیک شدن به این مکتب است، اظهار داشت: در کتاب بیانیه عاشورا تلاش شده که درس های مکتب عاشورا تبیین شود.

وی با اشاره به روش و منش سیاست ورزی محمدرضا عارف گفت: آقای عارف از جمله شخصیتهایی هستند که به آمیختگی اخلاق و سیاست بسیار نزدیک هستند و باید سرمایه‌های اجتماعی کشورمان که دکتر عارف یکی از این سرمایه‌های اجتماعی است را حفظ کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا