خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هجوم نهصد هزار آواره عراقی به ایران

خاطرات هاشمی (4)

تلخیص: ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

جمعه 16 فروردين 1370

در منزل بودم. به خاطر احياء ديشب، تا ساعت ده صبح خوابيده بودم. بيشتر وقت به مطالعه گذشت. افطار تنها بودم. ياسر از عربستان رسيد. شرحى از سفرش داد. شناخته شده بوده و با فهد شاه عربستان ملاقات داشته است.

شنبه 17 فروردين 1370

آقايان محسن نوربخش، وزير امور اقتصادي و دارايي، عادلى رييس بانك مركزي و مسعود روغني زنجانى رييس سازمان برنامه و بودجه براى توجيه و ترغيب من به اجراي سياست‌هاى تعديل اقتصادى و تطبيق قيمت‌ها با ارز رقابتى آمدند؛ شرايطى برايشان گذاشتم.

عصر شوراى عالى امنيت ملي جلسه داشت. مسأله آوارگان عراقى در دستور بود؛ قرار شد همه را بپذيريم و اقدام به تبليغات و جذب كمك‌هاى خارجى شود. به من توصيه شد پيامي به صدام براى كوتاه آمدن در مقابل خواست مردم بدهم.

شب با آيت‌الله خامنه‌اى جلسه داشتيم. مصوبات شوراي عالي امنيت ملي را به تصويب رسانديم؛ منجمله جلوگيرى از مراجعت نظاميان پناهنده عراق تا پايان بحران.

يكشنبه 18 فروردين 1370

به رييس دفترم گفتم بيانيه‌اى در مورد كمك به آورگان عراقى در ايران صادر شود. تعداد آوارگان تا امشب به حدود 650 هزار نفر رسيده است.

دوشنبه 19 فروردين 1370

آقاي غلامحسين كرباسچي شهردار تهران آمد. طرح خيابان نواب، كامپيوترى كردن شهردارى و پادگان‌هاي قلعه مرغى و عباس‌آباد را آورد. مشكلات تهران را گفت و استمداد كرد. تذكراتى دادم.

سه‌شنبه 20 فروردين 1370

آقاي دكتر رضا امراللهي رييس سازمان انرژى هسته‌اى آمد؛ حرف قابل توجهى نداشت.

چهارشنبه 21 فروردين 1370

عصر هيأت دولت جلسه داشت. استانداران غرب و جنوب كشور آمدند و گزارش وضع آوارگان عراقى را دادند. نزديك 900 هزار نفر تاكنون آمده‌اند و باز هم ادامه دارد. اعتبار چادر، غذا و بهداشت را تأمين كرديم؛ مشكل بزرگى است. افطار را با اعضاى دولت خورديم.

به دفترم رفتم و تا ساعت نُه شب كار كردم. به خاطر اينكه خانواده امام، مهمان عفت بودند، ديرتر به خانه آمدم. نزديك ساعت ده شب رسيدم؛ هنوز نرفته بودند. احوال‌پرسى كردم.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1370

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا