خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای قرارداد ویلموتس؛ اشتباه یا فاجعه؟!

ایرناپلاس نوشت: اشتباه‌ها،‌ سهل‌انگاری‌ها و … پایانی ندارد. چه آن زمانی که متن‌های فیفا را اشتباهی ترجمه می‌کردیم، چه آن روزهایی که در عقد قراردادهای خارجی سهل‌انگاری و بی‌توجهی داشتیم و چه امروز که دیگر کاری کردیم، کارستان.

اگر به عقب بازگردیم و مروری بر صفحات دنیای مجازی داشته باشیم خواهیم دید فدراسیون فوتبال ایران به عنوان متولی این رشته در کشور، بارها از نبود متخصصان باتجربه در امر حقوقی و البته ترجمه متون ضربه خورده و برای آن هزینه‌های گزافی پرداخت شده است.
این هزینه‌ها در برخی از موارد با محرومیت همراه بوده و گاهی نیز هزینه‌های سنگین مالی داشته اما چون از جیب بیت‌المال بوده، هیچگاه حرکتی در راستای رفع این معضلات ندیدیم و این داستان همچنان ادامه دار شده است.

بدون شک اگر در همان پرونده اول بررسی دقیقی انجام و برخوردهای لازم از سوی دستگاه‌های ذیربط با مقصران و مسببان انجام می‌شد، امروز دیگر هیچ فردی به خود اجازه نمی‌داد به همین راحتی از جیب بیت‌المال، پول‌های بی‌زبان را این گونه هدر دهد و باید امیدوار بود با توجه به سیاست جدید دستگاه قضا، حداقل این بار شاهد برخورد جدی با متخلفان و یا بهتر بگوییم دست‌های پشت پرده و دلالان در ورزش ایران باشیم.

بارها با مربیان خارجی قرارداد بستیم و هر بار هم اگر مشکل و ضرری بود برای ما بود و بس. عقل سلیم حکم می‌کند اگر اشتباهی را یک بار انجام دادی از تجارب آن برای دفعات بعد استفاده کنیم اما در فوتبال ایران این مساله منتفی است زیرا اگر این گونه بود، حداقل باید در هر قرارداد گامی رو به جلو برمی‌داشتیم که نداشتیم و نمونه بارز آن همین قرارداد مرد بلژیکی است.

چه کسانی در این قراردادها دست دارند و از آن نفع می‌برند؟ دست چه کسانی در این ماجرا دیده می‌شود؟ مگر همه آن‌هایی که امروز باید پاشخگو باشند از قراردادی منحصر به فرد و عالی سخن نمی‌گفتند؟ این مدیران لایق و کاربلد امروز کجا هستند و چرا پاسخ افکار عمومی را نمی‌دهند؟

فراموش نکنیم این قرارداد و عواقبی که برای ورزش و فوتبال ایران به همراه داشته به حدی است که در همه جای دنیا با نگاهی متعجب به ما می‌نگرند؛ کشوری که برای ۴ بازی ۶ میلیون یورو هزینه می‌کند آن هم با دو شکست و برای فردی که در میان مربیان برتر جهان قرار ندارد، کاری است کارستان و باید از این بابت به همه عزیزان خسته نباشید و خدا قوت گفت.

قرداد ورزشی یا عهدنامه ترکمنچای

اظهارنظر رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با قرارداد ویلموتس نیز شنیدنی است. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن درویشیان در این خصوص می‌گوید: با توجه به گزارش‌هایی که از ابتدا به دستمان می‌رسید به موضوع ورود کردیم که پس از بررسی پرونده، به ایرادهایی رسیدیم که قابل توجه است.

وی با اشاره به اتفاقات تاریخی در گذشته گفت: این قرارداد از مصادیق قراردادهای ترکمانچای است، مساله مهم دیگر در این قرارداد به موضوع مالیات باز می‌گردد که بر حسب عرف، باید از سویی کسی که منفعت می‌برد پرداخت شود اما در این پرونده مالیات برعهده فدراسیون فوتبال است که جای ایراد دارد.

وکیلی با پرونده های نافرجام

متاسفانه چه بخواهیم و نخواهیم باید قبول کنیم که در ورزش ما روابط، جای ضوابط را گرفته و برای همین مشکلات متعدد دائم در حال تکرار است زیرا افراد شایسته به حاشیه رانده شده‌اند.

پرسشی که در این زمینه بارها مطرح شده این است که چرا وکلایی برای پرونده‌های بین‌الملی ورزش انتخاب نمی‌شوند که در نهایت منجر به رای به سود ایران شود؟ آیا در همه پرونده‌های اخیر همیشه ما مقصر بوده‌ایم؟ چرا همیشه وکلایی انتخاب می‌شود که با وجود هزینه‌های سنگین، همچنان همکاری با آنها ادامه دارد؟

یکی از همین وکلای نالایق، فردی به نام لودویک دلشات است. فردی که مالک تراکتورسازی اعتقاد داشت به عمد باعث باخت ایرانی‌ها در پرونده‌های خارجی می‌شود. این که چرا با وجود اتفاقات اخیر و پرونده‌هایی که به ضرر ایران در محاکم بین‌المللی بوده بازهم نام او مطرح است جای پرسش و ابهام دارد که باید مسئولان فدراسیون فوتبال به آن پاسخ بدهند.

پای دستگاه قضا هم به میان آمد

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از احتمال ارجاع پرونده مرد بلژیکی به دستگاه قضایی خبر داده و می‌گوید اگر به این جمع‌بندی برسیم که از سوی مسوولان مربوطه کوتاهی و یا قصوری در خصوص قرارداد ویلتموس وجود داشته، پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع خواهیم داد تا با خاطیان برخورد لازم صورت گیرد. کمیسیون اصل نود این اختیار را دارد که اگر پرونده‌ای تشکیل بدهد، باید خارج از نوبت رسیدگی شود و این مساله در این خصوص صدق می کند.

نصرالله پژمانفر گفت: مسئولان گذشته و کنونی فدراسیون را همراه با وزیر ورزش به مجلس دعوت می‌کنیم تا در خصوص ابهامات موجود پاسخگو باشند تا در فضایی کارشناسی، مساله را تا حصول نتیجه پیگیری کنیم.

سلطانی‌فر: مراجع قضایی موضوع را پیگیری می‌کنند

وزیر ورزش و جوانان نیز به این ماجرا واکنش داده و از بررسی همه‌جانبه دستگاه قضا و البته برخورد با خاطیان احتمالی خبر داده است.

به گفته مسعود سلطانی‌فر، دستگاه قضایی موضوع را کامل بررسی خواهد کرد و پس از حصول نتیجه آن را به نهادهای ذیربط ارجاع خواهند داد.

وی همچنین از برخورد با فساد و مبارزه با خاطیان هم خبر داده و می‌گوید: از همه ظرفیت‌ها بهره می‌بریم تا رای به سود ایران تمام شود.

البته یک پرسش در این میان مطرح است، آیا فدراسیون فوتبال به تنهایی در عقد قرارداد ورود کرده و یا مسئولان ذیربط در وزارت ورزش و جوانان را در میان گذاشته است؟ به هر حال پرداخت پولی بیش از ۶ میلیون یورو، موضوعی است که هیچگاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد؛ آن هم در شرایطی که کشور با مشکلات مالی بسیاری مواجه است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا