خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ – حسین علایی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

حسین علایی، فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه پاسداران در سال ۱۳۳۵ به دنیا آمد. پدر او حجت‌الاسلام محمود علایی کرهرودی، مدرس حوزه علمیه برهان و امام جمعه موقت شهر ری در سالهای نخست انقلاب است.

علایی دارای دکتری مدیریت دولتی از دانشگاه تهران بوده و کارشناسی ارشد خود را نیز در همین رشته و دانشگاه اخذ کرده است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشر شده‌ی آقای علایی در فضای مجازی آمده است، او «پس از تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه، در سال ۱۳۶۴ به‌عنوان نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انتخاب شد و تا سال ۱۳۶۹ در این جایگاه فعالیت کرد».

علایی در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از فرماندهان ارشد در میدان نبرد بود و روایت خود از آن دوران را در کتابی به نام «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» نگاشته است.

علایی در دولت سازندگی به‌عنوان قائم‌مقام وزیر دفاع و امور پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد و با پایان این دولت به‌عنوان ریاست ستاد مشترک سپاه منصوب شد و برای مدت سه سال در این سِمَت حضور داشت.

حسین علایی در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان مدیرعامل هواپیمایی آسمان منصوب شد و در سال ۱۳۹۷ استعفا کرد. او در نامه‌ی استعفای خود نوشته بود: «شرکت هواپیمایی آسمان با خرید ۱۵ فروند هواپیمای جدید و بازسازی هواپیماهای زمین‌گیر توانست با تسویه بدهی های انبوه سنواتی از یک شرکت زیان‌ده به شرکتی سودآور تبدیل شود و در سال ۱۳۹۶ با کسب رتبه اول در بین شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای داخلی، نزدیک به ۴ میلیون مسافر را حمل نماید».

سردار علایی از معدود فرماندهان ارشد نظامی بوده که در سال‌های فعالیت خود اظهارنظرهای متفاوتی داشته است؛بخشی از این اظهارنظرها را در ادامه می‌خوانید:

* بعد از آزادسازی خرمشهر من از هر کسی پرسیدم که دستگاه سیاست خارجی ما چه طرحی را به امام معرفی کرد؟ من متوجه نشدم، هیچ طرحی نیاوردند که به امام بدهند. مثلاً بعد از فتح خرمشهر می‌گفتند این طرح صلح ما باشد و طرح پایان جنگ باشد و بر این اساس جلو برویم.

* هیچگاه طرح صلحی را به سازمان ملل ندادیم. این که بگوییم طرح ما برای پایان دادن به جنگ این است. همیشه آنها بودند که ابتکار عمل را در دست گرفتند. قطعنامه ۵۹۸ را ما پیش‌نویس ندادیم که آنها تصویب کنند. آنها نوشتند و ما پذیرفتیم. همه‌ی قطعنامه‌ها این‌طور بوده است. من دستگاه سیاست خارجه مدنظرم است، منظورم تنها وزارت امور خارجه نیست.

* [درباره ۱۸ تیر ۷۸]  حادثه خطرناکی نبود. به نظرم خوب مدیریت نشد که منجر به آن اتفاق شد. باید کاری می‌کردند کار به خیابان‌ها نکشد. سیاسی مسئله را حل می‌کردند. نباید اجازه می‌دادند تبدیل به مسئله‌ی اجتماعی شود. یک اعتراض بود و می‌گفتند چرا بستید. روزنامه «سلام» را باز می‌کردند و بعد افکار دانشجویی را قانع می‌کردند و دوباره می‌خواستند این را می‌بستند. این نوع مسائل را باید سیاسی حل کرد. مسائل سیاسی را نباید امنیتی حل کرد. مسائل اجتماعی را نباید امنیتی حل کرد.

* [درباره‌ی حوادث ۸۸] این هم از مسائلی است که به نظرم می‌شد، سیاسی حل کنند. اجازه دادند اجتماعی شود و بعد امنیتی شد. سه کاندیدا به جز آقای احمدی‌نژاد می‌گفتند تقلب شده است. حتی آقا محسن می‌گفت.  می‌گویند این راه قانونی [شورای نگهبان] بی طرف نبوده است. از همه جنبه ها خسارت وارد شد برای این که مسائل سیاسی را امنیتی کردیم.

*  مذاکره الزاما برای رسیدن به هدف مدنظر یکی از طرف‌های مذاکره نیست. ساده‌تر بگویم الزاما مذاکره برای رسیدن به توافق نیست. گاهی مذاکره برای گرفتن بهانه از دشمن و به هم زدن برنامه‌ها و توطئه‌های اوست. به محض آنکه دونالد ترامپ حرف زدن درباره خروج از برجام را شروع کرد و درخواست مذاکره کرد، ایران می‌توانست دستور کاری برای مذاکرات با امریکا تعیین کند تا این حربه را از دست او بگیرد. ایران باید ابتکار درخواست مذاکره را از دست دونالد ترامپ می‌گرفت و اجازه نمی‌داد که او پرچم مذاکره را در دست بگیرد و همزمان فشارهای تحریم‌های شدید را بر ایران شروع کند.

* متاسفانه مساله سوریه از زمانی که به وجود آمد باعث شد که یک جو ضد ایرانی در بین تمام برخی از مردم جهان عرب ایجاد شود. این سوال همواره مطرح می‌شود که شما معتقد به مردم‌سالاری هستید چرا از حکومت استبدادی سوریه حمایت می‌کنید؟ این باعث شد بسیاری از کسانی که در سه سال اخیر در تحولات کشورهای عربی نقش داشتند همیشه این سوال را می کردند و این باعث شد نفوذ ایران در افکار جهان عرب تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

از جمله‌ی حاشیه‌های اظهارنظرهای متفاوت علایی انتشار مقاله‌ای از او با عنوان «قیام ۱۹ دی از نگاهی دیگر» در روزنامه‌ی اطلاعات بود. برخی این یادداشت را تلاش برای مشابهت‌سازی میان نظام جمهوری اسلامی و رژیم گذشته دانستند و شاهد تجمع برخی افراد با شعارهای نظیر «مرگ بر ضد ولایت فقیه» در برابر منزل او بودیم. جمعی از فرماندهان سپاه نیز نامه‌ای اعتراضی را خطاب به این فرمانده سابق نگاشتند که با پاسخ علایی نیز همراه شد.

آقای علایی از چهره‌های نظامی میانه‌رو است که در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته به جریان اصلاحات و اعتدال نزدیک شده است.

کاندیداهای نظامی ۱۴۰۰: دهقان یا علایی؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا