خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توییت انصاف | واکنش‌ها به «کودتای خزنده» بی‌بی‌سی

واکنش‌های توییتری به مستند «کودتای خزنده»، ساخته‌ی حسین باستانی که از شبکه‌ی ‌بی‌بی‌سی پخش شده را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

امین بزرگیان: ‏کشته‌شدگان از سخن گفتن باز نمی‌ایستند. آنها تنها کسانی‌اند که مرگ را شکست داده‌اند. آنها با یادآوری خود راه‌های رهایی از تکرار فاجعه را می‌خواهند و دیگران را به زندگی دعوت می‌کنند. «گمان مبرید آنها که کشته شده‌اند مرده‌اند بلکه زنده‌اند…»
‎#کودتای_خزنده

امید حسینی: ‏مستند بی‌بی‌سی از اشتباهات نظامی به اختلافات سیاسی می‌رسه که به نظرم بحث اصلی مستنده. اختلافاتی که از مدتها پیش بین طیف‌های مختلف وجود داشت. از حذف سید مهدی هاشمی از سپاه تا حذف تدریجی آقای منتظری. ولی مستند ریشه اختلافات رو بررسی نکرده. توقعی هم نیست منتهی بحثش کامل نیست.
‏اون زمان فضای کلی سیاسی کشور به تدریج علیه مرحوم منتظری می‌شد. کار به درست و غلط ندارم، بحثم اینه که چپ و راست از این مساله حمایت می‌کردند. مخصوصا خط امامی‌های سابق که تندترین مواضع رو علیه منتظری داشتند. پس طبیعی بود که حامیان آقای منتظری در سپاه هم به تدریج به حاشیه برن
‏حالا سوال اینه که آیا همه انتقادات از یه جنس بودند؟ مثلا ناراحتی موحد همون ناراحتی گنجی بود؟ حق با همه منتقدان بود؟ همه نقدها نظامی بود؟ همه نقدها درست بود؟ هیچ بحث سیاسی مطرح نبود؟ نقد نظامی، ریشه سیاسی نداشت؟ به نظرم با یه نوار صوتی و یه مستند نمی‌شه درباره کلیت ماجرا قضاوت کرد.

سیدعطاءالله مهاجرانی: ‏دوستى پرسيد: اگر بخواهى به برنامه كودتاى خزنده سپاه كه توسط BBC فارسى پخش شد، پاسخ بدهى چه خواهى گفت!؟
گفتم: پاسخ متناسب اين است كه حسن فتحى مجموعه تلويزيونى در باره كودتاى مرداد ٣٢ و نيز كودتاى اسفند ١٢٩٩ بسازد. كودتا تعريف مشخصى دارد. رضا خان كودتا كرد و شاه با كودتا برگشت.
‏بعد از عمليات خيبر فرماندهان و پاسداران به فرماندهى سپاه اعتراض دارند. فرمانده سپاه همگى آنان را در جلسه اى دعوت مى كند و به سخنان آنان گوش مى كند و حتا مى گويد اعتراض و نظرتان را به فرماندهى عالى برسانيد. چگونه مى توان از برگزارى چنين جلسه اى و يا حتى بركنارى برخى فرماندهان….
‏به كودتاى خزنده تعبير كرد؟ البته اين تعبير را وقتى در مجلس اول عضو كميسيون دفاع بودم، از سيد مهدى هاشمى شنيدم. افرادى از بيت مرحوم آيت الله منتظرى بودند كه سيد مهدى هاشمى را لايق فرماندهى سپاه مى دانستند و باور داشتند حق ايشان رعايت نشده است. جنك طبعا با فراز و فرود همراه بود.
‏سپاه و ارتش اركان دفاع از تماميت ارضى، وحدت ملى، استقلال و اقتدار منطقه اى ايران اند. ملت ايران با تشييع تاريخى و حماسى شهيد قاسم سليمانى حمايت خود از يك فرمانده سپاهى كه خود را سرباز مى خواند نشان داد. حمله به عين الاسد جلوه ديگرى از اقتدار ملى بود.
كودتا تعريفش متفاوت است.
‏البته در كودتاى مرداد ماه ٣٢ راديو BBC نقش قابل توجهى داشت. كه داستان ديگرى است. پيداست حكايت همچنان باقى ست…

محمد مهاجری: ‏فایل صوتی که ‎#BBC تحت نام ‎#کودتای_خزنده پخش کرد بدون ‎#سانسور حتی یک کلمه قابل پخش از تلویزیون خودمان بود.
بی بی سی می خواست با این مستند، ‎#دفاع_مقدس را مخدوش کند اما نفهمید که دارد ‎#آزادی_بیان بچه های جنگ را تبلیغ می کند.

علی قلی‌زاده: ‏سرباز-خبرنگاران مزدبگیر حامیان دیروز صدام و حامی امروز تروریستهای مجاهدین و الاهواز و توجیه‌گران ‎#تحریم، با ژست کارشناس جنگ ‎#دفاع_مقدس را تحریف و ‎#ایران_ما را مقصر جنگ میخوانند و رسانه عامل کودتای ۲۸مرداد از «کودتا خزنده» در جنگ میگوید.
هدف اصلی رد دفاع از میهن و تبلیغ تسلیم است.

مجتبی حسینی: ‏مستند ‎#کودتای_خزنده تنها تکه‌‌ای کوچک از پازل بزرگ تاریخ ‎#جنگ است. قطعا اگر ‎#آزادی و امنیت پژوهشگران و محققین مستقل و ملی بویژه خود ‎#رزمندگان دفاع مقدس فراهم باشد،آنها حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند.

حیران: ‏ محمد درودیان و حسین علایی که رزمنده هم بودن این همه سال پس دارن چی کار می‌کنن؟
یه مثالش؛ درودیان روی یه کتاب چند جلدی با عنوان “مسائل اساسی جنگ” داره کار می‌کنه که چاپ اول جلد یکش سال ۹۶ منتشر شده.
‏تو این کتاب سوالات و مسائل اساسی جنگ رو در آثار منتشرشده ارتش و سپاه با هم مقایسه کرده.اینا پژوهش محسوب نمیشن؟کتاب‌های تحلیلی علایی رو هم بذاریم کنار، ایشون تو گفت‌وگوی تلویزیونی چند روز پیش و همینطور مصاحبه با دهباشی از نداشتن راهبرد در ادامه جنگ انتقاد کرد و از ضعف‌ها گفت.

فرهاد عشوندی: ‏عجب شخصیت‌هایی بودن شهیدان رستگار، بهمنی ، شیری، موحددانش و بقیه اونایی که برش‌هایی از حرف‌هاشون تو مستند ‎#کودتای_خزنده اومده بود
قهرمان‌هایی که در مقام فرمانده ، خودشون رو مسئول جان رزمنده‌ها دونستن و طرد شدن ولی باز در لباس رزمنده رفتن شهید شدن

پوریا استرکی: ‏چهاربرابر تانک
سه برابر هواپیما
دو برابر نیروی سازمان‌یافته
بمب شیمیایی
پشتیبانی اطلاعاتی
و منابع سرشار مالی
این وضعیت نابرابر صدام در قیاس با ما بود دشمن قوی بود
در این محشر سپاهی از آحاد مردم تشکیل شد، بی‌شرفی خاصی می‌خواهد که امروز سپاه را بابت کم‌تجربگی یا اختلافات تخطئه کنید
‏کسانی که سپاه را بابت اختلافات داخلی تخطئه می‌کنند در حد پختن یک دیگ آش‌رشته کارگروهی نکرده‌اند
چطور می‌شودچندصدهزار جوان داوطلب دورهم جمع شوند و اسلحه روی هم نکشند؟هماهنگی سپاه در جنگ ایده‌آل بوده که حداکثر اختلافات بشود دو جلسه داد و بیداد
شما که سر فوتبال بیشتر یه هم می‌پرید

محمدصادق: ‏چند نکته درباره فیلم بی‌بی‌سی کودتای خزنده به ذهنم می‌رسه میگم.
یک اینکه واقعا بده همچین سند مهمی رو آخرش بی بی سی رو می‌کنه و بعد آقایون به هول و ولا می‌رسن که کلش رو پخش کنند و الخ. خب شما که این همه کار فرهنگی و نرم و سفت و فلان بلدید، یه بار هم شما جلو باشید بابا؛
و اما بعد:
‏دو اینکه فیلم آقای باستانی به جز «پخش»ِ این سند چیز دیگه‌ای نداشت، اسم میومد توی جلسه و این یه شرحی می‌داد که طرف کجا بوده و کجا نبوده و احتمالا هنرش این بوده که به شهادتِ مثلا علی موحد دانش تعبیر کشته شدن می‌داد.
‏سه اینکه؛ چند سال پیش یک سری جستجوها درباره این جلسه داشتم و با خیلی‌ها هم صحبت کردم؛
برداشتم (با دیدن این فیلم و شنیدن صدای این جلسه که سه ساعته) هنوز همونه که بود: دعوا بیشتر سر قبضه شدن فضای مدیریتی جنگ توسط محسن و اطرافیانش بود.
‏طیف موسوم به تهرانی‌ها سهم خاصی نداشتند در اداره جنگ و دنبال زدن اونها بودن. اما اصل دعوا موضوع مدیریتی و نظامی بوده که اتفاقا انتقاداتشون توی این زمینه سست بوده: اینکه چرا نمیرین جلو و تیر از تهش در میاد یا سر تفنگ و … اتفاقا این نگاه‌ها به جنگ «خرکی»تر از اون یکی نگاه‌ها بوده
‏چهار، مساله سیاسی که بلندگوش اکبر گنجی بود جذاب بود. مدتیه ذهنم درگیر چیدمان ستادی-جنگی محسن در سپاهِ زمان جنگ شده، تکمیل شد. باید راجع بهش عمیق شد که نفرات جنگی رزمی و زیر آتش غالبا بچه‌هایی مثل حسین خرازی و احمد کاظمی و مهدی باکری هستند که سمت و سوی سیاسیشون تا حدی مشخصه اما…
‏اما نفرات ستادیِ جنگ‌ندیده‌ی محسن غالبا رفقای دسته راستی‌اش هستن که از اون طیف راست سازمان مجاهدین انقلاب به سپاه کوچ کردن. این شق ِاخیر اون دارک‌ساید سپاه هست و موید این مطلب که سازمان رزم سپاه در جنگ، همه‌ی سپاه نبوده.
یک تبارشناسی دقیق و تحقیقی، نیازه واقعا.
‏اکبر گنجی میگه که کاظم رستگار و حسن بهمنی رفتند و گفتند ما دنبال مرگ و شهادتیم و…اما حق بود به این اشاره کنه که این آدمای دقیق که اون «جزوه نود صفحه‌ای» رو تهیه کردند، جون‌هدر‌بده نبودن که، بابا از امام تبعیت کردند و تکلیفشون انجام دادند و رفتند جنگیدند و شهید شدند.
‏بهرحال من فکر می‌کنم دعوای باند تهرانی‌ها-خوزستانی‌ها و اینکه چرا ما رو بازی ندادید و… درون‌مایه اصلی ماجرا بود و این وسط مساله آقای منتظری و نجات و … هم قاطیش شده بود.
خوبه که یه آدمی مثل من که ذهنش همش در جنگ می‌چرخه؛ سپاه دهه شصت رو با کارکردهای خاص دیگرش هم ببینه.
تمام

علی سلطانی: ‏مستند «كودتاي خزنده» نشان مي دهد كه اقاي منتظري خيلي باهوش، واقع بين بوده، هيچوقت حقيقت را فداي مصلحت ننموده برای شان جان ، مال ، ابرو و حیثیت مردم در اولویت اول قرار داشته ، اینرا در جنگ، در گزینش دانشگاه و قوه قضائیه عملا ثابت نموده است. ویژگی ها مثبت شان بیشترروشن خواهد شد.

عباس کلاهدوز: ‏حسین باستانی جلسه انتقادی رزمندگان رو “کودتای خزنده” نامیده تا جنگ و فرمانده‌هاش رو زیر سوال ببره
در حالیکه به گفته‌ بچه‌های جنگ چنین‌‌ جلساتی بارها اتفاق افتاده بو
تار موی آقا محسن و رزمندگان منتقد که از خاکشون دفاع کردند می‌ارزه به عامل رسانه‌ کودتای ۲۸ مرداد

علی علیزاده: ‏اگر دولتهای لایقتری داشتیم که بلد بودند از حقوق ملت ایران دفاع کنند، الان انگلیس برای کودتای ۲۸مرداد عذرخواهی کرده و بخاطر کمک تسلیحاتی به جنایتکاری به نام صدام به دادگاه بین‌الملل کشیده شده بود. نه اینکه مزدوران رسانه‌ایش را برای تعویض جلاد و مظلوم طلبکارانه به میدان روانه کند.

امیرحسین مصلی: ‏اگر اکثر فرماندهان جنگ شهید نشده بودند امشب ‎#آمنه_سادات_ذبیح_پور توی اخبار ۲۰:۳۰ علیه مستند ‎#کودتای_خزنده از تک تکشون اعتراف اجباری میگرفت!

نجفی تهرانی: ‏مستند ‎#کودتای_خزنده را دیدم و دوباره خاطراتی از جبهه برایم تداعی شد که در روزهای آینده آنها را خواهم نوشت. به جناب حسین باستانی و کسی که صوت این جلسه مهم را به ایشان رسانده دست مریزاد می گویم و پیشنهاد می کنم که میزگردی را در نقد و بررسی این مستند برگزار کنند.

سمیه عبداللهی: ‏در هفته دفاع مقدس!
با درک تمام اشتباهات مسلم و بدیهی فرماندهان جنگ!
خصم متهاجم بی صفت و سفاک رو در انبوه انتقاد و فریاد به خودی،تطهیر نکنیم!
به کشور ما تعدی شد پس دفاع چاره ناچاری ما و انکار رشادت ها از بی انصافی ست!
‎#دفاع_مقدس
‎#کودتای_خزنده

فرداد فرحزاد: ‏مستند کودتای خزنده در سپاه، ساخت دوست خوبم، حسین باستانی، اطلاعاتی درجه یک از پشت پرده جنگ میده. حتما ببینید. تنها نقدم، فنیه. البته که ساخت مستند تلویزیونی از مدارک صوتی کار سختیه، ولی میشد دستکم بخش نقل قولها رو یک نریتور بخونه و گنجی تنها مهمان برنامه در دقیقه ۴۰ مستند نمیبود.

زینب آدیش: ‏‎#کودتای_خزنده رو دیدم 😔ولی روایت اکبر گنجی از زندانی شدن سردار شهید ‎#داوود_کریمی دلم آتش زد و اشکم درآورد😭

قاسم محمدی: ‏مستند کودتای خزنده را مشاهده کردم. دست برادرم جناب آقای حسین باستانی را میبوسم برای چنین مستند زیبا و دقیقی. خوب بیانات امثال حاج احمد حاج کاظم حاج علی موحد و حسن بهمنی و ماها را بیان کردند و ماها چی کشیدیم. امثال حاج داوود ها چی کشیدند.

سامان موحدی‌راد: ‏چیزی که تو این مستند برام عجیب بود اون فرمانده‌هایی بودن که بعد اختلاف و کنار کشیدن به عنوان سرباز ساده بازم رفتن و جنگیدن و شهید شدن.

نیکی: ‏چه‌قدر از این حسن بهمنی های شجاع و خردمند و طناز و وطن‌دوست را خاموش و منزوی کردید یا راندید
‎#کودتای_خزنده

میثم: ‏نواری که امشب ‎حسین باستانی در مستند ‎#کودتای_خزنده پخش کرد را سال‌ها پیش شنیده بودم. از جریان‌هایی که رخ داده بود هم مطلع بودم. امروز روز غم‌انگیزی نبود. روز غم‌انگیز، مراسم تشییع جنازه ‎#داود_کریمی بود که همین آدم‌ها آمدند و تریبون را در دست گرفتند.

سعا: ‏عجب چیز عجیبی بود😳
هنوز تو شوکم
و چشمان خیس برای حاج داوود کریمی و دیگر قهرمانان شهید.
‎#کودتای_خزنده

م. کرداری: ‏یعنی باید حتما ‎#کودتای_خزنده دید تا متوجه شد که یک موی گندیده ی داود کریمی می ارزد به هزارتا محسن رضایی و شمخانی؟! اظهر من الشمس نیست؟!

عبدالرضا داوری: ‏درگیری‌ احمد متوسلیان و حواریونش با محسن رضایی، ذوالقدر و شمخانی، ارتباطی با حذف آ.منتظری نداشت، کمااینکه یکسال بعد از این درگیری‌ها، آ.منتظری بعنوان قائم مقام رهبری معرفی شد.
حذف آ.منتظری، پس از افشاگری
سیدمهدی هاشمی درباره مذاکرات محرمانه مک‌فارلین کلید خورد.
‎#کودتای_خزنده

عماد بهاور: ‏تاریخ این چهل و اندی سال راکه مرور می‌کنی، تاریخ کودتاهای خزنده پرتکرار و دائمی است و البته به موازات آن، تاریخ یک جریان مقاومت؛ انسا‌ن‌هایی پاک‌باخته که دربرابر این کودتاها ایستادند؛ انسان‌هایی که شهید، مقتول، مفقود، محبوس، محصور و خانه‌نشین شدند…
‎#کودتای_خزنده
‎#جریان_مقاومت

عطیه – ۱۲۸۵: ‏اونجایی که یکی داد میزنه: “همین باندِ خائن” و صداش بینِ بقیه‌ی صداها گم میشه…

رضا کاشف: ‏باید خیلی مرد وطن‌دوست و قهرمانی باشی که وقتی از رویه فرماندهی جنگ ناراضی هستی، از فرماندهی استعفا بدی و مثل سرباز بجنگی. روح بلند آنها شاد و راهشان پر رهرو !

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام ، در توئیت ها نکته تلخی وجود دارد ، طرفداران اصول گرا ، با تاکید روی کودتای ۲۸ مرداد به دست انگلیس و آمریکا و طرفداران داخلی آنها ،به درستی اشاره و بی بی سی و این مستند را محکوم می کنند. من اعتراضی به این نگاه و برداشت ندارم اما تلخی ماجرا انجا است که از وزیر ارشاد سابق ( که در برنامه های بی بی سی شرکت می کند و لندن نشین شده ) تا وزیر خارجه فعلی از کودتا به عنوان عملکرد منفی و جنایت بار انگلیس و آمریکا نام می برند و دائم در سازمان های بین المللی به آن اشاره می کنند اما در داخل یک خیابان را به نام روحانی که کودتا را تبریک گفت می کنند و با یک عمل تحقیر آمیز بعد از چهل سال و با هزار داستان یک خیابان گم نام و فرعی را به نام نخست وزیری می کنند که کودتا بر علیه او انجام شد ، نخست وزیری که چهل سال تبلیغات رسمی منفی بر علیه او و پاک کردن نام او از تاریخ ، نتوانسته وطن پرستی ،شرافت و انسانیت او را کم رنگ کند ،نخست وزیری که حتی اجازه برگزاری یک مراسم سالگرد ساده را برای او نمی دهند

    9
    1
  2. 1-اگر این کودتاها پس چرا انجام نشد،؟؟؟: 2-اگر این کوتاست که خزنده هم نام گرفته پس چرا کودتای جهنده رادیو بی بی سی بولد نمیشود و خزنده سپاه خبرساز میشود؟؟ کاش دستگاه فیلم سه بعدی سازی داشتیم تا از رزمندگان همان جمع که دوست داشتند درانزمان رکاب فرمانده سپاه شهید شوند را میدیدیم، عقل ثروت همه ماست و نااگاهی دشمن تک تک ماست ، و سپاه پاسداران ایران و انقلاب دور از تمام حواشی های ساختگی برعلیهش در اوج و بازهم رو به سعود است ، بمیرید از این قدرت اسلام بمیرید راه چارۂ دیگری ندارید
    کشاورزالبرزی خادم سردارسلیمانی،از بسیجیان زمان جنگ

    2
    1
  3. من به عنوان یک جانباز و خانواده شهید به این سند اعتقاد کامل دارم و شاهد آن گفته های اقای رفیق دوست است که در تلوزیون می گفت زمان جنگ ما ساخت و ساز داشتیم و جواز ورود داروهای تک نسخه ای به دست ما بود و دلیل دوم این که در زمان باز پس گیری مناطقی از خاک کشورمان به دست عراقی ها چرا یک فرمانده تراز اول که نه بلکه یک فرمانده گروهان کشته یا اسیر نشد .

    2
    1
  4. دوستان عزیز منتقد این سند در کجای این گفته ها دفاع مقدس زیر سوال رفته بلکه اکثر همان عزیزانی -که به افرادی چون رضایی انتقاد دارند – خود به عنوان بسیجی ساده و دور از هر هیاهویی در جبهه ماندند وشهید شدند .

  5. با سلام مرد باشید اگر یه ذره غیرت دارید این متن رو نشون بدید !!!

    آقای گوینده لطفا تمام اون نوار را در اختیار عموم قرار دهید تا همه گوش کنند. مثل اینکه شما یادتون رفت همین BBC چقدر به انقلاب کمک کرد.

    BBC از طریق رادیو به مردم خط می‌داد که چه ساعتی و در چه مکانی مردم بریزن توی خیابون، همین فرانسه راه داد و شاپور بختیار رو [محاکمه کنید] و بعد از ۱ ماه قرارداد نفتی توتال فرانسه با ایران امضا شد.

    چرا از همون دندون کرم خورده ای که توی نوار هست نمی‌گید؟ چرا از کمک لیبی و قذافی نمیگید که چقدر بهتون کمک کرد برای [جنگ]!! چرا نمیگید آمریکا قذافی رو نابود کرد که درس عبرتی باشه […]؟

    چرا حرف های پسر رضایی رو پخش نمیکنید که چه چیزهایی میگه؟ [برخی از شما] چند دهه با دروغ سر مردم رو کلاه گذاشتید، چرا از همین آقا زاده هایی نمی‌گید که توی آمریکا و انگلیس با پول مردم عیاشی میکنن !؟

    چه نوارهایی قرار است در آینده به بیرون درز کند!؟

    چرا نمیگید ما تاریخ انقضا داریم و هر وقت اون تاریخ انقضا سر برسه و پشت درهای بسته در […] امضا بشه کار ما تمامه! آیا [ما توان و سواد انقلاب را داشتیم]، اگر داشتیم چرا اوضاع الان کشور باید اینطوری باشد؟

    درود بر شهیدان پاک و بی ادعا، شهدایی که نمی‌دانستند بعد از رفتن آنها آقازاده‌ها با پول ملت در خارج عیاشی می‌کنند؛ و [عده‌ای از مسئولین] دزد و بی‌سواد بر مردم حکومت می‌کنند. ۴ دهه در طول تاریخ عددی نیست. […]

    با اینکه میدونم این پیام رو حذف میکنید ولی باید بفهمید که مردم آگاه شدند.

    1
    1
    1. ●سلام.
      در پاسخ(بی هویت) باید شما را به چند آدرس ارجاع دهم تا در آنجا به طور مفصل پاسخ شبهاتتان را بیابید:
       https://khl.ink/f/8007   .۱
      ۲. سامانه تلفنی ۰۹۶۴۰۰ -بخش سوالات اعتقادی
      ۳.اعتراف مخالفان نظام به ساده زیستی رهبر
      https://www.aparat.com/v/uW81A
      ۴. چند نمونه از دروغگویی ها و تهمت های بی‌بی‌سی و منوتو
      https://www.aparat.com/v/6UQwD    
            https://www.aparat.com/v/1dzwf    
      https://www.aparat.com/v/suJ9S   
      ●امیدوارم که این پیام حذف نشود که اگر بشود لعنت خدا بر گرداننده‌ی سایتی که ادعای انصاف و بی‌طرفی دارد ولی سخن حق را نادیده می‌گیرد.
      ●هیچ گاه شبهات را بی‌‌جواب نگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا