خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«چالش شفافیت» کلید خورد

انصاف نیوز با ارائه ی گزارشی درباره ی این رسانه از جمله گردش مالی، «چالش شفافیت» را از خود آغاز کرد؛ پیش از آن این رسانه در شبکه های اجتماعی پرسیده بود: «چرا رسانه های ما شفاف نیستند ولی به دنبال شفافیت دیگران می گردند؟»

گزارش عملکرد انصاف نیوز و چشم انداز 95

سلام. امروز 21  فروردین ماه 1395 است، لازم دیدیم که گزارشی مختصر و تا حدی شفاف از فعالیت 21 ماهه‌ی سایت به مخاطبان ارائه شود؛ ما مخاطب را ستون اصلی رسانه می‌دانیم و حق آنهاست که از پشت پرده‌ی سایت خبردار باشند.

تحریریه‌ی انصاف نیوز به فرد یا حزبی سیاسی «وابستگی» ندارد. چارچوب فعالیت آن را منافع ملی و قانون مشخص می‌کند و مشی آن رعایت انصاف در اطلاع رسانی و نقادی است؛ «تلاش می‌کند» که بدون پرده پوشی مروج نگاهی منصفانه باشد.

نام رسمی آن «انصاف خبر» است که در ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۳ با شماره پروانه‌ی ۹۳/۱۹۱۵۵ از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز گرفت.

اما فعالیت آزمایشی انصاف نیوز از مرداد 92 شروع شد، از آبان آن سال جدی شد و وقت می‌گرفت؛ که سه نفره می‌چرخید، البته از وقت‌های اضافه. از خرداد 93 تا اردیبهشت 94 همه روزه 5 – 6 نفر خبرها را به صورت پاره وقت به روز می‌کردند و یک نفر به صورت تمام وقت فعالیت می‌کرد، البته تعداد کسانی که در آن مدت عضو تحریریه بودند و یادداشت و تحلیل می‌نوشتند، بالای 10 نفر بود. «بخش تحلیلی» سایت، اتاق فکر پویای دیگری است که از اواخر 93 راه افتاد و به تدریج به اعضای آن اضافه شد و حالا بالای 30 عضو دارد که به صورت روزانه به نقد پیش و پس از انتشار مطالب می‌پردازند؛ بسیاری از تحلیل‌های منتشر شده در سایت را اعضای این بخش با نام خود می‌نویسند.

چند عضو به صورت موضوعی و تخصصی محتوا تولید می‌کنند و حتما در سال 95 تعداد بیشتری به صورت موضوعی تقسیم می‌شوند. البته تا به حال هم بعضی همین طور بوده‌اند. سه حقوقدان در موضوع نوشته‌اند، یک طنزنویس از زمستان 92 تا حالا هر چند روز می‌نویسد. از خرداد 93 هم یک کارشناس ارشد تغذیه در این موضوع می‌نویسد. یک عکاس گه‌گاه عکس می‌گیرد، یک کارتونیست در دور جدید با سایت همکاری دارد. یک فعال اقتصادی در دور جدید اضافه شده و از این پس حضور پررنگی خواهد داشت.

فعالیت شبکه‌های اجتماعی سایت در وضعیت بدی نیست، البته در توییتر ضعیف است، در فیسبوک دو پیج 4 و 10 هزارتایی دارد، کانال تلگرام آن ضعیف است و کمی بیش از 2000 عضو دارد که به زودی فعالیتش به خوبی تقویت می‌شود، پیج اینستاگرام فعالیت خوبی دارد و دو هفته قبل 30 هزارتایی شد.

حرف‌ها و نظرات مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی خود سایت و یا از طریق اعضای سایت به سرعت دریافت می‌شود. برای دریافت خبر، یادداشت یا کمک فکری و نقد، راه‌های ارتباطی در سایت مشخص شده، برای دریافت کمک مالی هم به فکر راهی هستیم؛ از جمله مانند تجربه‌ی برخی رسانه‌ها که در خارج کشور بخشی از هزینه‌هایشان را از طریق کمک مخاطبان تامین می‌کنند.

سایت در تعدادی از استان‌ها رابط خبری دارد، از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، فارس، قم، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، گلستان. در مقاطع مختلف، خبرهای اختصاصی از استان‌ها بازتاب فراوانی پیدا کرد.

همینطور یکی از نقاط قوت سایت، ارتباط با بدنه‌ی دانشگاه است، از فعالان دانشجویی گرفته تا اساتید دانشگاه‌ها. دانشگاه دماسنج جامعه است، با این نگاه چندین عضو تحریریه و بخش تحلیلی، یا دانشجو هستند یا مدرس دانشگاه. بخش قابل توجهی از اخبار دست اول حوزه‌ی دانشگاه در انصاف نیوز منتشر شده است.

چندین عضو سایت، از طلاب حوزه‌های علمیه هستند؛ برای همین هم اخبار دست اولی از این حوزه تاکنون منتشر شده و دسترسی به این حوزه مناسب بوده است.

[توضیح این که از ابتدای اردیبهشت ماه 94 تا آخر آذرماه آن سال سایت در توقیف موقت بود. در این مدت روند رسیدگی به پرونده‌ی اتهام نقض مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی در مراحل دادسرا و سپس دادگاه مطبوعات طی شد و پس از صدور حکم دادگاه بدوی، با نامه‌ی قاضی به هیات نظارت بر مطبوعات مبنی بر تبرئه‌ی مدیر مسوول، رفع توقیف شده است.]

هزینه‌ها

مدت فعالیت سایت تا امروز – از آبان 92 تا اردیبهشت 94 و از دیماه 94 تا امروز فروردین 95 – در مجموع حدود 21 ماه بوده که در این مدت کل ورودی از یارانه‌ی مطبوعات [که دیگر به سایت‌ها پرداخت نخواهد شد] و چند مورد تبلیغات در سایت، مجموعا 31 میلیون و 800 هزار تومان برای کل دوره بوده است.

مواردی که برای آنها تاکنون هزینه شده است: قالب، هاست و سرور و پشتیبانی فنی و اینترنت | حضور در دو نمایشگاه مطبوعات در سال‌های 93 و 92 | هدایایی برای چند عضو تحریریه + یک نیروی تمام وقت | خرید تبلت، ضبط صوت و لپ تاپ، … | چند مورد حق التحریر | و چند مورد حاشیه‌ای از جمله ایاب و ذهاب و غیره.

کسانی که دستشان در کار است می‌دانند که آن رقم ورودی با این هزینه‌ها نمی‌خواند، تا همینجا اعضای تحریریه از جیب خود هزینه‌های بسیاری کرده‌اند؛ به ویژه همراهان فنی و پشتیبانی. فقط طراحی «قالب» بسیاری از سایت‌های خبری بالای 10 میلیون تومان هزینه داشته است و ماهیانه مبالغی صرف هزینه‌های فنی و پشتیبانی می‌کنند. رسانه‌های مشابه، جدای از «هزینه‌های غیرجاری» مورد اشاره در بالا، شاید در حدود ماهیانه 10 – 15 میلیون تومان و بالاتر «هزینه‌ی جاری» دارند. اما انصاف نیوز به خاطر محدودیت مالی مجبور بود که با حداقل‌ها فعالیت کند، از جمله تا امروز دفتر ندارد و بیشتر جلسات و ارتباطات اعضا به صورت مجازی یا مکانی عمومی برگزار شده که البته این مشکل به زودی رفع می شود.

از دو هفته قبل از نوروز 95 پیگیری برای جذب منابع تامین مالی به ویژه از طریق تبلیغات در سایت انجام شده، تا ضمن امکان ادامه، فعالیت سایت متحول شود. قرار نبود و نیست که در همین سطح بماند، ظرفیت فعالیت گروه بسیار بالاتر از این است و امیدواریم که امکانپذیر شود.

افزایش تولید محتوا به ویژه انجام گفتگوهای خوب و چالشی، تهیه‌ی گزارش‌های تحقیقی و میدانی، تولید چند رسانه‌ای و تولید اخبار در حوزه‌های مورد تاکید، و نیز ارتقای فنی، از جمله‌ی برنامه‌هایی است که به امید خدا تا پایان سال 95 محقق خواهد شد، به ویژه از ابتدای خرداد ماه. «رقابت با انبوه رسانه‌های غیرخصوصی راحت نیست».

علی اصغر شفیعیان، مدیر مسوول انصاف نیوز، بیست و یکم فروردین 1395

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. درود بر شما، انشا الله که این شفافیت در عمل کرد شما ، برای تمام ما ایرانیان و نهادها الگو شود و این یک قدم به جلو و مطمعنا تاثیر گذار خواهد بود . دست مریزاد موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا