خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد شدید مالک نیشکر هفت تپه به قالیباف

«به تنش آفرینان برای نیشکر هفت تپه تذکر دهید»

«احسان‌الله اسد بیگی» رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک، مالک شرکت نیشکر هفت تپه، روز دوشنبه ۱۴ مهرماه در نامه‌ای سرگشاده به محمدباقر قالیباف رییس مجلس، نسبت به رفتار و گفتار برخی نمایندگان که آنها را مغرضانه خوانده‌اند، گلایه کرده و تاکید کرده‌اند: به تنش آفرینان برای نیشکر هفت تپه تذکر لازم را ارائه فرمایید.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این نامه در پی می‌آید:

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

ا سلام و احترام

بی شک مجلس شورای اسلامی ظرفیت بزرگی برای چاره اندیشی و حل مشکلات است و نمایندگان مجلس، نماینده تمامی آحاد جامعه از جمله کارگر و کارفرما هستند. اما رفتار و گفتار برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به عنوان میانجی به مساله شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ورود کرده‌اند، به اندازه‌ای مغرضانه شده که نیاز دیدیم رویکرد آقایان را در قالب این نامه خدمت شما مطرح کنیم.

امروزه وضعیت اقتصادی کشور به اندازه‌ای آشفته است که نیاز به تفسیر ندارد. آمارها حکایت از آن دارد که در مجموع ۹ سال اخیر معادل ۹۸.۴ میلیارد دلار و به طور متوسط سالیانه ۱۱ میلیارد دلار از سرمایه اقتصاد ایران خارج شده و اکنون ایرانیان در خارج کشور حدود ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند، سرمایه‌ای که می‌توانست اقتصاد ایران را در شرایط تحریم و تهدید متحول کند. فقط سرمایه ایرانیان مقیم آمریکا (دشمن قسم خورده نظام جمهوری اسلامی) به ۴۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. امروزه ۴۰ هزار شرکت ایرانی در دوبی به ثبت رسیده که اگر حداقل دارایی هر شرکت را ۱۰۰ هزار دلار برآورد کنیم به ۴ میلیارد دلار خواهد رسید. سرمایه‌های ایرانیان مقیم آلمان نیز حدود ۴۲ میلیارد یورو یعنی حدود ۴۳ میلیارد دلار و جمع ثروت ایرانیان مقیم انگلستان بیش از ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده و این تنها گوشه‌ای از سرمایه ایران در دیگر نقاط جهان است که می‌توان به سرمایه ایرانیان در کشورهای ترکیه، گرجستان و… نیز اشاره کرد.

جفا در حق کار

از روزی که به هر بهانه با کارفرما و کارآفرین برخورد سیاسی صورت گرفت و ظرفیت اقتصادی سرمایه گذار به ابزاری در دست سیاسیون تبدیل شد، بنگاه‌های اقتصادی یکی پس از دیگری تعطیل شد، بیکاری رونق گرفت و با کمال تأسف از کارگرانی که می‌بایست بازوی تولید باشند، به عنوان بازیچه‌ای در دست سیاسیون سواستفاده شد و به قول جناب غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا، «یک عده‌ای غیرکارگر سر سفره این قشر نشسته‌اند و از این عنوان سوءاستفاده می‌کنند». بدتر اینکه همین افراد فرصت طلب که برخی نیز کارگرنما هستند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. متاسفانه شرکت نیشکر هفت تپه چند ماهی با چالش رو به رو شد، چالشی که مدیریت و مالک این مجموعه، هیچ نقشی در آن نداشت اما تاوانش را داده و می‌دهند. خوشبختانه با نگاه مثبت دستگاه قضا و مسوولان دولتی، چالش‌ها به پایان رسید و همه چیز در مسیر اصلی خود قرار گرفت، اما متاسفانه برخی نمایندگان مجلس همچنان به دنبال حاشیه سازی برای شرکت نیشکر هفت تپه هستند. این رویکرد برخی نمایندگان باعث شد تا از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی تقاضای بررسی داشته باشیم و معتقد هستیم چنانچه این قبیل نمایندگان مجلس که درگیر بازی سیاسی علیه نیشکر هفت تپه شده‌اند، به چند سؤال پاسخ دهند، می‌تواند بسیار مؤثر باشد و سوتقاهم ها و چالش آفرینی‌ها را بسرعت مرتفع کند.

1-       مجلس شورای اسلامی با قصد میانجیگری قبول مسوولیت کرد و سه تن از نمایندگان را برای بررسی شرایط نیشکر هفت تپه به خوزستان اعزام کرد که تا بدینجا باعث خرسندی بود زیرا گمان می‌کردیم آقایان با تمام وجود و بی طرفانه عمل خواهند کرد. اما این سه نماینده تنها در جمع عده اندکی از کارگران مقابل فرمانداری به سخنرانی پرداختند و پس از بکار بردن ادبیات تحریک آمیز علیه مدیریت و اداره مجموعه، به تهران بازگشتند. این آقایان حتی به خود زحمت ندادند به مجتمع نیشکر هفت تپه بیایند و از روند تولید، مشکلات و اتفاقاتی که در توسعه شرکت رخ داده، بازدید کنند! حتی به خود زحمت ندادند اسناد و مدارک را بررسی کنند تا به دلایل مشکلات امروز پی ببرند. البته برای بار دوم به شرکت نیشکر هفت تپه آمدند، اما به خود زحمت ندادند از طرح‌های توسعه به صورت کامل بازدید کنند. براستی هدف از سفر این آقایان به شوش که با هزینه بیت المال صورت گرفت، به غیر از جنجال آفرینی چه بود؟

2-       نیشکر هفت تپه یک شرکت کشاورزی و صنعتی است و می‌بایست نمایندگانی برای بررسی وضعیت شرکت اعزام شوند که در زمینه صنعت و کشاورزی علم، تجربه یا تخصص داشته باشند، اما با کمال تأسف و تعجب آقای سید نظام موسوی از کمیسیون فرهنگی، آقای علی خضریان از کمیسیون امور داخلی و شوراها و آقای احمد نادری از کمیسیون آموزش و تحقیقات را برای بررسی وضعیت و چالشهای نیشکر هفت تپه عزم سفر کردند. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که این آقایان چه سنخیتی با کشاورزی و صنعت داشتند و چه دلیلی دارد افرادی که حتی حاضر نشده‌اند در کمیسیون کشاورزی و صنایع و معادن مجلس عضو شوند، برای بررسی چالش یک مجموعه بزرگ صنعتی و کشاورزی مسوول شوند؟! اگر چه این آقایان عضو کمیسیون اصل 90 هستند، اما بی شک نمی‌توانند در مورد مجموعه تخصصی با این بزرگی بدون داشتن آگاهی نظر بدهند.

3-       بی شک در بین نمایندگان مجلس، افراد قاطع و درد آشنای بسیاری را سراغ داریم که همواره کلام حق را بر زبان آورده‌اند که جناب حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی یکی از این افراد است. ایشان که لباس پیامبر را بر تن دارند و پیرو ائمه (ع) هستند، مسوولیتی بسیار سنگین‌تر بر دوش دارند. حجت الاسلام پژمانفر بخوبی می‌دانند که هیچیک از پیامبران یا امامان بدون شنیدن اظهارات هر دو طرف یک دعوا، قضاوت نکرده‌اند؟ اما اکنون چه دلیلی دارد که در تمامی جلساتی که در مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به مشکلات هفت تپه برگزار می‌شود، حتی یک بار هم کارفرما یا نماینده کارفرما را دعوت نکرده‌اید؟ وای اگر حضرت علی (ع) بزرگمرد عدالت با خبر شود که پیروانش به ویژه آنها که نمایندگی مردم را یدک می‌کشند، یک تنه به قاضی می‌روند! و اگر امروز حجت الاسلام پژمانفر را مخاطب قرار می‌دهیم، به دلیل آن است که تبلیغ سیره بزرگان دین بر دوش قشر دردمند روحانیت است.

4-       سؤال دیگر از آقای محمد کعب‌عمیر نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی است. اول اینکه چالش بزرگ حوزه انتخابیه شما، شرکت نیشکر هفت تپه است. آیا شما می‌دانید که این شرکت بیش از 6 هزار کارگر دارد و در اولویت اول حوزه انتخابیه شما قرار دارد؟ با این شرایط چرا به عضویت کمیسیون کشاورزی یا صنایع و معادن در نیامدید و به کمیسیون انرژی رفتید؟ مهم‌تر اینکه چرا شما همراه هیات بازرسی ولو داوطلب برای رفع مشکلات نیشکر به هفت تپه نیامدید؟ از همه مهمتر اینکه مدیریت نیشکر هفت تپه در جلساتی که با شما برگزار شده، تمام اسناد و مدارک نیشکر هفت تپه را خدمتتان تقدیم کرده، مشکلات را توضیح داده و از شما کمک خواستند، اما سؤال از نماینده شوش در مجلس یازدهم این است که چرا تاکنون حتی یک بار برای رفع مشکلات پادرمیانی نکرده‌اید؟ چرا تاکنون حتی یک بار نمایندگان کارگر و کارفرمای هفت تپه را به دفترتان دعوت نکردید یا به کارخانه نرفتید تا حرف‌های هر دوطرف را بشنوید و از همه مهمتر چرا به خود زحمت نداده‌اید حتی یک بار از این مجتمع که در حوزه انتخابیه شما قرار دارد بازدید کنید؟

5-       مجلس شورای اسلامی مرکز قانون گذاری است و باید در این مجلس، قانون ملاک باشد. برای آنکه کارگران یک بنگاه اقتصادی از جمله نیشکر هفت تپه با کارفرما سخن بگویند، انتخابات کارگری با حضور نماینده وزارت کار برگزار و نمایندگان کارگری با اکثریت آرای کارگران انتخاب می‌شوند که در مورد نیشکر هفت تپه نیز این اتفاق افتاده است. بر این اساس برای مذاکره در هر مرجع قانونی، می‌بایست از نمایندگان رسمی و قانونی کارگران دعوت شود؟ براستی آن تعداد از نمایندگان مجلس که قرار است در مورد قانون و نحوه اجرای آن بحث و بررسی کنند و رأی بدهند، چگونه به خود اجازه داده‌اند با کسانی به عنوان نماینده کارگران هفت تپه وارد مذاکره شوند که رأی کارگران نیشکر هفت تپه را ندارند و در مقابل، نمایندگان واقعی و منتخب قانونی کارگران در قالب شورای اسلامی کار را خانه نشین کرده‌اند؟ آیا می دانید اکثر قریب به اتفاق افرادی که به عنوان نماینده کارگر به این نمایندگان مشورت می‌دهند و جنجال آفرینی می‌کنند، افراد سابقه داری هستند که بسادگی با استعلام از مراکز انتظامی و امنیتی می‌توانید سابقه شرارت و رفتار غیر اخلاقی آنها را استعلام کنید؟ براستی چرا افرادی مساله دار به طرف مشورت این نمایندگان مجلس تبدیل شده‌اند؟!

6-       بارها از زبان کسانی که مسوولیت رسیدگی به مشکلات نیشکر هفت تپه (به ویژه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با وجود رفع مشکلات همچنان به اشکال مختلف مشکل آفرینی می‌کنند) را پذیرفته‌اند، شنیده‌ایم که اسدبیگی ها اهلیت ندارند! این در حالی است که اسدبیگی‌ها قبل از آنکه وارد بحث خصوصی سازی و خرید هفت تپه بشوند، 25 کارخانه در استان‌های فارس، تهران، مازندران و خوانسار راه اندازی کرده و امروزه دهها هزار کارگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این مجموعه‌ها روزی می‌برند؟ تاکنون حتی یک ماه حقوق کارگران این 25 کارخانه عقب نیفتاده و هیچ نارضایتی در بین کارگران این کارخانه‌ها وجود ندارد؟ تاکنون حتی یک ریال از بانکها تسهیلات نگرفته‌ایم. آیا معنای اهلیت همین نیست؟ مهم‌تر اینکه آن عده از نمایندگان مجلس که دائم شعار اهلیت نیشکر هفت تپه را می‌دهند، در کدامیک از زمینه‌های کشاورزی، صنعتی یا مسائل کارگری سابقه و تجربه دارند که قبول مسوولیت کرده‌اند؟

7-       نمایندگان اعزامی خانه ملت به نیشکر هفت تپه بارها اعلام کرده‌اند که باید حقوق کارگران نیشکر هفت تپه پرداخت شود، تولید راه بیفتد، زمین‌ها زیر کشت برود، با واریز حق بیمه کارگران، دفترچه‌های بیمه تمدید شود و موارد بسیار دیگر که هر کدام جای بحث و رفع موانع را دارد. سؤال از نمایندگان مجلس این است که این دستورات را چه کسی باید اجرا کند؟ چگونه در حالی که از کارفرمای شرکت نیشکر هفت تپه، نه در مقام تعامل و چاره اندیشی، بلکه حتی در مقام دفاع و پاسخگویی دعوت به حضور در جلسات کمیسیونها از جمله اصل 90 نکرده‌اند، انتظار اجرا دارند و دستورات رنگین صادر می‌کنند؟

8-       به هر حال جلسه تخصصی برای بررسی وضعیت نیشکر هفت تپه با حضور آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، وزرای امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان خصوصی‌سازی کشور، مشاور رییس جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونین وزارت اطلاعات، وزارت کشور، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان بازرسی کل کشور و… برگزار شد و در این جلسه بر ادامه فعالیت نیشکر هفت تپه تاکید شد، زیرا حقوق معوق کارگران پرداخت و کشت 3 هزار هکتاری آغاز شده و اورهال کارخانه در حال انجام است. همچنین بزودی کارخانه‌های رب گوجه فرنگی و ام.دی. اف راه اندازی می‌شود. در این شرایط به چه دلیل برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر مربوطه را تهدید به استفاده از ابزار استیضاح می‌کنند؟ آیا این نمایندگان مجلس یازدهم که ادعای ولایتمداری دارند و بی شک می‌دانند که مقام معظم رهبری بر جهش تولید و استفاده از ظرفیت داخلی تاکید کرده‌اند، با چوب لای چرخ تولید نیشکر گذاشتن، هدفی به غیر از حرکت در خلاف مسیر تاکیدات مقام معظم رهبری دارند؟

9-       آنچه را که نمی‌توان و نباید نادیده گرفت، رفتار مسوولان دستگاه قضا و دولت است. جاهایی که حاضر شدند حرف کارگر و کارفرما را با هم بشنوند. کار این دو قوه توجه به مدارک و مستندات بود، اما در پایان به هر دو طرف اجازه دفاع از خود را دادند. حضرت آیت الله رییسی مدت‌هاست به حمایت از تولید و کمک به رفع مشکلات بنگاههای اقتصادی می‌پردازد و در عمل پیرو ولایت فقیه هستند تا فرمان ایشان مبنی بر تحقق جهش تولید را محقق سازند و حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری محترم نیز بارها بر نقش بنگاههای اقتصادی در جهت تحقق سیاستگذاری مقام معظم رهبری گام برداشته‌اند. راهی که انتظار داشتیم نمایندگان مدعی ولایتمداری در خانه ملت نیز دنبال می‌کردند.

10-      با عنایت به اینکه همگان خود را پیرو مقام ولایت می‌دانیم و ایشان با درایت و آینده نگری پی به جنگ اقتصادی برده‌اند و بر مبارزه در سنگر اقتصادی تاکید فرموده‌اند، لازم است از جنابعالی به عنوان رییس قوه مقننه بخواهیم همانند روسای دو قوه دیگر برای تحقق شعار سال و جهش تولید و رفع موانع بذل توجه فرموده و به تنش آفرینان برای نیشکر هفت تپه تذکر لازم را ارائه فرمایید. البته از جنابعالی انتظار داریم حمایت منطقی و بررسی کارشناسانه را از این مجموعه دریغ نفرمایید و فرصتی را برای هیات مدیریه نیشکر هفت تپه تعیین فرمایید تا برای ارائه توضیحات حضوری خدمت جنابعالی برسیم. فرصتی که کمیسیون اصل 90 با وجود اصرار بسیار، تاکنون در اختیار ما قرار نداده است.

احسان‌الله اسد بیگی

رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یه جوری حرف میزنه انگار تو دادگاه تبرئه شده” انگار مشکل کارخانه نیشکر هفت تپه مشکلات مربوط به موارد فنی کارخانه بوده که درخواست افراد متخصص فنی برا ی سرکشی داره نه شکایت چند ساله کارگران” هنوز کارگرها چند ماه از حقوقشون پرداخت نشده و هنوز حق بیمه اونها با اداره مربوطه تسویه نشده و ایشان از موفقیتهاش دم میزنه که برید ببینید کارها روال عادی پیدا کرده” انگار یک میلیارد و دویست میلیون دلار نگرفته وام از بانکها برای توسعه کارخانه نگرفته و در بازار ازاد نفروخته! واقعا که بعضیها چقدر رو دارن؟

    10
    1
  2. به نظرمن تقصیر اصلی نه به گردن اسدبیگی هاست که به جای اینکه سرمایشون رو ببرن کانادا عشق و حال کنن در ایران موندن و نه تقصیر کارگران مظلوم هفت تپه است . مقصر اصلی هیچ کس نیست جز اکبر هاشمی بهرمانی(علیه ما علیه) و حواریون تکنوکراتش اعم از داصولگرا و اصلاحطلب . اون بود که با نابود کردن اصل 44 در مجمع تشخیص اون هم بدون اینکه تغییر اصل قانون اساسی رو به رفراندو بزاره بنیان واگزاری صنایع ملی رو به بخش خصوصی فراهم کرد و این اصل رو نابود و بنای غارت ملی رو به نام خصوصی سازی پایه ریزی کرد از اول اصل این واگذاری خلاف تصریح قانون اساسی و اصل 44 بوده و البته اسد بیگی ها هم این وسط یک طمعی کردن و با سمن بخس هفت تپه رو خریدن که البته هیچ کار غیر قانوی نکردن تاجر دنبال سوده و این طبیعیه و لی کار غیر قاونی اصلی ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 بود که هیچ ربطی به اصل 44 نداره و شامورتی بازی رفسنجانی بود برای تشکیل طبقه بورژوا در ایران بعد از انقلاب. خدا ازش نگذره و راهش بی رهرو باشه که حتی مردم از جنازه اش هم در امان نیستن

    1
    5
  3. سلام
    من اطلاع کاملی از اوضاع هفت تپه ندارم و به همین جهت نمی تونم قضاوت کنم
    اما این رو میدونم که یک فضای فوق احساسی کارگر و مستضعف پرستی در سطح جامعه به وجود آمده
    یعنی اصلا هیچ کدام نگاه نمی کنیم کارگر چه می گوید و کار فرما چه می گوید
    فقط می خواهیم تز خود را جلو ببریم
    باید دید آیا واقعا ادعاهای بخشی از کارگران هفت تپه درسن است؟
    بعد ادعاهای کارفرما سنجیده شود؟
    البته این ها کار متخصص است و ما به عنوان مخاطب صرفا می توانیم خروجی های تحلیل شده را مطالعه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا