نقدی به بیانیه‌ی آیت‌الله اراکی علیه آیت‌الله حیدری

سرباز روح‌الله رضوی در یادداشتی با عنوان «تکفیر تفکیر» در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت:

ماه قبل آیت الله سید کمال حیدری گفتگویی با شبکه العراقیه داشت با موضوع دین و سکولاریسم. این برنامه در شش قسمت بتدریج منتشر شد.

در قسمت پنجم این برنامه، مجری گفتگو را به مساله اختلافات درون‌دینی می‌کشاند و این سوال بنیادین که چرا این اختلافات منجر به تکفیر و ریخته شدن خون می‌گردد. آیت الله حیدری هم نگاهش را به مساله تکفیر بیان می‌کند و اینکه تکفیر محصور در اهل سنت نبوده و در میان علمای شیعه هم مساله تکفیر وجود داشته است. بعد هم مستندات سخنان‌شان را مطرح می‌کنند و در ادامه هم می‌گویند که علمای متاخر شیعه قائل به تکفیر باطنی اهل سنت شده‌اند یعنی اینکه اهل سنت در این دنیا و ظاهرا مسلمان هستند اما در باطن و آخرت مسلمان نیستند. ایشان به همین استناد در جایی از گفتگو مدعی می‌شوند که همه علمای شیعه قائل به تکفیر اقلا باطنی اهل سنت هستند. ضمنا هم مساله تکفیر را در میان اهل سنت بیان می‌کنند.

انتشار این گفتگو باعث می‌شود جناب آیت الله اراکی استاد حوزه و ریاست سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب بیانیه‌ای منتشر کنند و نسبت به این سخنان آیت الله حیدری شدیدا واکنش نشان دهند. واکنشی که حاوی این تعابیر در مورد آیت الله حیدری است:
“بدعت‌گزار”، “دروغ‌گو”، “فاسق”، “شیاد”، “دجال” (در متن اولیه منتشره بخط خود ایشان موجود است اما بعدا در سایت ایشان حذف شده) و قرار گرفته “در دام سازمان‌های اطلاعاتی استکبار جهانی و سه‌گانه‌ی طغیانگر وهابی ـ صهیونیستی ـ غربی”.

در پایان هم آیت الله اراکی خطاب به جوانان مومن گفته‌اند که باید لباس از تن ایشان بکَنند و به او توهین کنند که البته باز این تعبیر کندن لباس را بعدتر در سایت رسمی آیت الله اراکی اصلاح کرده‌اند که خب در تصویر منتشره از متن عربی خود ایشان کماکان موجود است.

طبعا در این مجال جای نقد علمی مباحث مطروحه نیست لکن قطعا جای اظهار تاسف از حاکمیت چنین منطق و اخلاقی در میان علما وجود دارد.

باطل‌ترین سخنان را هم که از نظر ما کسی بگوید، آیا صدور متنی حاوی تعابیر فوق علیه او و تحریک جوانان برای تعرض به او توجیه دارد؟ آن هم از بزرگ‌واری که سابقه ریاست بر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را دارد؟ مگر اساسا تقریب و وحدت بدون تحمل شنیدن سخنان دیگران محقق می‌شود؟ مگر تقریب و وحدت با انگ‌زنی به دیگرانی که بر خلاف ما می‌اندیشند ممکن است؟

اصلا فکر کنیم این حرف‌ها از زبان یک غیرشیعی درآمده؛ جوابش دجال خطاب کردنش است؟ حوزه اگر قرار است مسیر تمدن‌سازی گردد، چاره‌ای جز کنارگذاشتن منطق فوق علیه حرف‌های مخالف را ندارد؛ منطقی که تکفیر تفکیر است.

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

پیام

  1. متن عربی پیام، فاقد دستور به خلع لباس است. مشکل از مترجم بوده که بعدا اصلاح کردند. تعریه در عربی به معنای مفتضح ساختن و رسوا نمودن است. عزل هم به معنای انزوا است.

    6
    15
    1. لطفا معنی فاسق و شیاد و دروغگو و بدعتگزار رو هم بفرمایید تا روشن تر بشیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      12
      3
      1. لطفا به سایت آیت الله اراکی مراجعه بفرمایید.
        یکی از اساتید برجسته ی حوزه علمیه، معانی این واژگان را بر اساس همین مصاحبه ی اخیر سید کمال و به طور مستدل و علمی، ثابت کرده اند. گر چه بزرگان حوزه علمیه پیش تر نیز به دروغ گویی های سید کمال واکنش نشان داده بودند.
        لطفا مراجعه بفرمایید.

        1. حرفی نیست : من معنی باقی کلمات را از شما پرسیدم. مگه« معنی این کلمات رو بگو » هم معنیش عوض شده ؟؟؟؟؟ ضمنا من برعکس شما مقلد بزرگان ! (بخوانید سیاسیون) حوزه نیستم

    2. جناب سید جعفر! تعریه از مصدر تعری به معنای عریانی و برهنگی است و چون عریانی تن سبب آشکارشدن عورت میشود، گاهی مجازا رسوایی هم ممکن است از آن مستفاد گردد اما در اصلِ لغت، به معنی عریانی است!

  2. منهم قدری دودل بودم ولی وقتی بیانات آقای اراکی را درموردآقای حیدری خواندم دونتیجه گرفتم اول اینکه وجود چنین شخصی موجب عدم تفریب مذاهب شده دوم اینکه حق با آقای حیدری است چون کسی فحاشی میکند .تهمت میزند که دارای منطق ضعیف وبلکه بیمنطقی بوده وفاقدسوادلازم برای جوابگوییست.

    36
    5
  3. إنَّ الله مع الذین اتَّقَوا و الَّذینَ هم مُحسنون.
    به نظر این بنده حقیر برای آقای سید کمال حیدری یک غرور و عجب خاصی پیش آمده که نظر خودش را به همه مراجع گذشته و زمان حال نسبت می دهد و خودش را به گونه ای جلوه می دهد که اینگار نماینده همه مراجع هست که نشان از عجب و غرور انسان است.
    اگر در جایی علمای شیعه صحبت از کفر کردند منظور کفر به ولایت مولا امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام است نه کفر به خدا و رسولش و این مطلب نزد همه واضح و روشن است و هیچکس از علمای واقعی و حقیقی تشیع قائل به کافر بودن اهل سنت چه در دنیا و چه در آخرت نیستند. و از این جهت است که آیت الله اراکی به ایشان بدعت گذار و بهتان زن گفتند.
    اگر بنا باشد هرکس بیاید و به مراجع و علمای بزرگ شیعه چیزی را نسبت دهد و اعتراضی نشنود دیگر از شیعه که مراجع و علمای موالی حقیقی ائمه اطهار علیهم السلام در حال حاضر در زمان عیبت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالی فرجه الشریف ستون اصلی خیمه آن می باشند چیزی نخواهد ماند.
    و علی هذا اینکه کسی بیاید در ملأ عام و در برابر چشم جهانیان حرفی بزند که بهتان بزرگ به تشیع باشد باید از اهل تشیع برخورد جدی با ایشان بشود که امثال ایشان و مغرضین و جهال دیگر جرأت اتهام ناروا به ساحت مقدس و رفیع شیعه را نکنند.

    9
    34
    1. با سلام و تحیت، جناب حیدری مطلب دروغ نگفتند و چیزی از پیش خود نبافتند بلکه نظر فقهای شیعه پیرامون مخالفین امامان را بیان کردند. در خصوص اصالت مطالب جناب حیدری لطفا جهت اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
      بعنوان نمونه میتوان به مطلب زیر در سایت نیلوفر اشاره نمود:
      فقهاء «ناصبی» را همان «مخالف» دانسته و «مخالف» را کسی می دانند که «با پیشوایی امامان شیعه» مخالفت می کند؛ مهم ترین مصداق «مخالف» در نظر فقهای شیعی «اهل تسنن» می باشند.
      محمد فاضل لنکرانی از بزرگترین مراجع تقلید معاصر جدای از آنکه انصاف را در «نجس» بودن «ناصبی» می داند «فالإنصاف : أنّ دلاله الموثّقه على نجاسه الناصب بالمعنى المصطلح»، آن را بر اساس روایات متعددی به اشخاصی تطبیق می دهد که معتقد به امامت و پیشوایی/خلافت ابوبکر بن ابی قحافه و عمر بن خطاب باشند «قد وردت روایات ظاهر بعضها أنّ کلّ من اعتقد بإمامه الشیخین فهو ناصبیّ» یا اینکه با شیعیان دشمنی ورزند. او توضیح می دهد که ناصبی به ظاهر مسلمان است و مشمول اشخاصی می شود که با هدف نزدیک شدن به خدا با اهل بیت پیامبر و شیعیان مخالفت می کنند(۵۳)

      5
      1
  4. إنَّ الله مع الذین اتَّقَوا و الَّذینَ هم مُحسنون.
    به نظر این بنده حقیر برای آقای سید کمال حیدری یک غرور و عجب خاصی پیش آمده که نظر خودش را به همه مراجع گذشته و زمان حال نسبت می دهد و خودش را به گونه ای جلوه می دهد که اینگار نماینده همه مراجع هست که نشان از عجب و غرور انسان است.
    اگر در جایی علمای شیعه صحبت از کفر کردند منظور کفر به ولایت مولا امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام است نه کفر به خدا و رسولش و این مطلب نزد همه واضح و روشن است و هیچکس از علمای واقعی و حقیقی تشیع قائل به کافر بودن اهل سنت چه در دنیا و چه در آخرت نیستند. و از این جهت است که آیت الله اراکی به ایشان بدعت گذار و بهتان زن گفتند.
    اگر بنا باشد هرکس بیاید و به مراجع و علمای بزرگ شیعه چیزی را نسبت دهد و اعتراضی نشنود دیگر از شیعه که مراجع و علمای موالی حقیقی ائمه اطهار علیهم السلام در حال حاضر در زمان عیبت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالی فرجه الشریف ستون اصلی خیمه آن می باشند چیزی نخواهد ماند.
    و علی هذا اینکه کسی بیاید در ملأ عام و در برابر چشم جهانیان حرفی بزند که بهتان بزرگ به تشیع باشد باید از اهل تشیع برخورد جدی با ایشان بشود که امثال ایشان و مغرضین و جهال دیگر جرأت اتهام ناروا به ساحت مقدس و رفیع شیعه را نکنند.

    6
    15
  5. إنَّ الله مع الذین اتَّقَوا و الَّذینَ هم مُحسنون.
    به نظر این بنده حقیر برای آقای سید کمال حیدری یک غرور و عجب خاصی پیش آمده که نظر خودش را به همه مراجع گذشته و زمان حال نسبت می دهد و خودش را به گونه ای جلوه می دهد که اینگار نماینده همه مراجع هست که نشان از عجب و غرور انسان است.
    اگر در جایی علمای شیعه صحبت از کفر کردند منظور کفر به ولایت مولا امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام است نه کفر به خدا و رسولش و این مطلب نزد همه واضح و روشن است و هیچکس از علمای واقعی و حقیقی تشیع قائل به کافر بودن اهل سنت چه در دنیا و چه در آخرت نیستند. و از این جهت است که آیت الله اراکی به ایشان بدعت گذار و بهتان زن گفتند.
    اگر بنا باشد هرکس بیاید و به مراجع و علمای بزرگ شیعه چیزی را نسبت دهد و اعتراضی نشنود دیگر از شیعه که مراجع و علمای موالی حقیقی ائمه اطهار علیهم السلام در حال حاضر در زمان عیبت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالی فرجه الشریف ستون اصلی خیمه آن می باشند چیزی نخواهد ماند.
    و علی هذا اینکه کسی بیاید در ملأ عام و در برابر چشم جهانیان حرفی بزند که بهتان بزرگ به تشیع باشد باید از اهل تشیع برخورد جدی با ایشان بشود که امثال ایشان و مغرضین و جهال دیگر جرأت اتهام ناروا به ساحت مقدس و رفیع شیعه را نکنند.

    6
    14
  6. متاسفانه موضوع تکفیر در برخی مذاهب اسلامی و از سوی برخی از علما معضل فعلی و نیز گذشته مسلمانان است، داعش و سایر گروههای تکفیری از همین اندیشه وهابی و ابن تیمیه و غیره بیرون آمدند و در بین شیعیان هم هستند عده کمی از علما و کسانی که سایر مسلمانان را تکفیر می کنند در حالی که عموم مسلمانان مگر دو گروه نواصب و غلات هیچ کفری متوجه آنان نیست.
    اما سخنان آقای اراکی در خصوص اسلام و طهارت اهل سنت و جماعت بسیار متین است
    در عین حال که برخی نسبت های تند و غیر منطقی به آقای حیدری داده اند در حالی که می توانستند با متانت و به صورت منطقی و بدون دشنام و هتاکی پاسخ وی را بدهند. اما در خصوص معضل تکفیر، هستند عده ای از علمای شیعه و کسانی که سایر مسلمانان را تکفیر می کنند و به برخی از اصحاب و همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سخنان توهین آمیز می گویند و به ویژه اهل خطابه و منبر موضوعات و مطالبی را مطرح می سازند که آتشی بر خرمن وحدت بین فریقین است و نیز مداحان که غالبا دارای دانش کافی از فقه و عقاید نیستند مطالب و اشعاری را در مراسم مذهبی می خوانند که مفهوم برخی از آنها تکفیر بسیاری از مسلمانان و نیز بسیاری از اصحاب و همسران پیامبر خداست، ای کاش آقای اراکی که خود مدتی دبیر کل مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه بودند در باره حل این معضل چاره ای می اندیشیدند و نگران تکفیر خود از سوی متعصبان تکفیری در بین شیعیان نبودند.

    8
    5
    1. جناب عبداله! یا معنی نواصب و ناصبی را نمی دانید یا تجاهل می فرمایید! سربستۀ کلام، برای اطلاع از معنای «ناصبی» به کتاب مستطاب «تبصرة العوام فی مقالات الانام» تالیف «مرتضی بن داعیِ حسنی رازی» که از مشهورترین کتب ملل و نحل در شرح مذاهب اسلامی است، مراجعه فرمایید.

      1
      1
    2. جناب عبداله! یا معنی نواصب و ناصبی را نمی دانید یا تجاهل می فرمایید! سربستۀ کلام، برای اطلاع از معنای «ناصبی» به کتاب مستطاب «تبصرة العوام فی معرفة مقالات الانام» تالیف «مرتضی بن داعیِ حسنی رازی» که از مشهورترین کتب ملل و نحل در شرح مذاهب اسلامی است، مراجعه فرمایید.

      1. جناب آقای مسلم عزیز! واژه ناصبی ممکنه نزد برخی از علمای شیعه همون معنایی را بدهد که مورد نظر شماست، اما مشهور نزد علمای شیعه ناصبی به کسی گفته می شود که نسبت به اهل بیت دشمنی کند و دشمنی خود را نیز آشکار سازد، هرچند ممکنه کسی هم پیدا شود که اهل سنت را عموما ناصبی بداند چون امامت اهل بیت را نپذیرفته اند، بهتره شما نظر مشهور علمای شیعه را جستجو کنید نه به قول شاذی یا روایت ضعیفی تمسک کنید. با تشکر

        2
        2
  7. بینی و بین الله آیه الله سید کمال حیدری با چنین افکاری سزاوار ریاست تقریب بین المذاهب الاسلامیه را باید عهده دار باشد یا شیخ محسن اراکی با تفکر اخباری گری که در عمق فکرش اختلاف افکنی و تکفیر و تفسیق جا کرده حتی همت این شیخ بی سواد در تفرقه افکنی بین شیعیان خیلی مشهود است تا چه رسد تقریب بین مذاهب!!!!!!!

    24
    5
  8. بینی و بین الله آیه الله سید کمال حیدری با چنین افکاری که در نشست علمای اهل تسنن هرمزگان با ایشان داشتند سزاوار ریاست تقریب بین المذاهب الاسلامیه را باید عهده دار باشد یا شیخ محسن اراکی با تفکر اخباری گری که در عمق فکرش اختلاف افکنی و تکفیر و تفسیق جا کرده حتی همت این شیخ بی سواد در تفرقه افکنی بین شیعیان خیلی مشهود است تا چه رسد تقریب بین مذاهب!!!!!!!
    ایشان در این سخنان جایگاهی برای مذاهب مختلف از دیدگاه قرآن قائل نیستند و تعبیر قرآن را امت واحده میدانند و حدیثی که از پیامبر نقل می شود که امت من ۷۲ فرقه اند و فقط یکی اهل نجات است را دروغ و کذب محض می دانند بر این اساس هر فرقه ای خود را ناحیه و اهل بهشت می داند و بقیه را کافر و مشرک مثل تفکر ابن تیمیه و پیروان داعشی او که فقط خود را اهل بهشت و بقیه مسلمانان چه سنی و چه شیعه را گمراه و اهل بدعت می دانند

    8
    5
    1. بله البته که احادیثی مانند حدیث ۷۳ یا ۷۲ و یا ۷۱ فرقه که یک فرقه ناحیه هستند و یا حدیث عشره مبشره نزد اهل سنت همه مخدوش و ساختگی است و عاری از صحت است.
      اما نه بیانیه آقای اراکی کاملا درست است علاوه بر این که خود در این بیانیه ضمن هتاکی فراوان به آقای حیدری از راه منطق و دلیل خارج شده و کلی گویی کرده است، و نه حرف آقای حیدری به نحو تام درست است و خیلی از علما هم ظاهرا و هم باطنا اهل سنت را نه کافر می دانند و نه نجس ولی خیلی ها هم هستند که اهل تکفیرند و دست کم قائل به اسلام باطنی اهل سنت نیستند گرچه ظاهرا اهل سنت را پاک و مسلمان می دانند!

  9. نقدهای آقای سید کمال حیدری عالمانه و دقیق هست
    حالا اگر مرجع یا عالمی جوابی برای ایشان دارد بفرماید.
    علم ایشان به روز و دقیق و مستند هست.

  10. هر انسانی در هر جایگاهی باید مراقب حرفهایی که به زبان میاره و عواقبی که به دنبال خواهد داشت باشه،و این مراقبت در افرادی که در جایگاه های بالاتری قرار دارند چندین برابرست چون عواقب حرف هایی که میزنند به مراتب بیشتر از بقیه افراد است.
    بازخوردی که من به عنوان ی شخص عادی در جامعه کوچک اطرافم از این سخنان آقای حیدری دیدم تایید کلا بی دینی است و عده ای با تکیه براین حرف ها آن هم توسط یک مرجع تقلید دارند با اعتقادات درست مردم آسیب میزنند و به کورش پرستی و بی دینی و ترویج هرزگی ها دامن میزنند

  11. وقتی کسی که لباس دین به تن کرده و عنوان آیت‌الله را یدک می‌کشد و از همه عجیب تر ریاست مجمعی را عهده دار بوده که هدفش گفتگو و تفاهم بین ادیان و مذاهب مختلف است، این چنین نسبت به همکار و هم آیین خود هتاکی و اهانت میکند و او را دجال و فاسد میخواند، دیگر چه جای شکایت از منکران دین و خدا میماند.
    آن که شیخش را چنین بود کی مریدش را به جنت ره بود

  12. با احترام به نظر شما، متذکر میشم که طبق چیزهایی که به من از کودکی آموخته شده و مطالعات اندکی که دارم، در اسلم چیزی به نام کفر ولایت امیرالمؤمنین نداریم. مثل این می مونه که اهل سنت، ما رو کافر به ابوبکر بدونن، اسلام یک همچین کفری نداره. حالا چه آقای طاهری جای خودشون حرف زده یا جای دیگران هم نشسته باشه، به یک حقیقت ساتر دربین ما شیعیان اشاره کرده. مسائل دیگه ای رو هم که مطرح کرده، درست یا غلط با پاسخ محترمانه و عوام و عالم فهمی مواجه نشده. این کار به ساکت کردن ایشون بیشتر شباهت داره. اگه بیشتر دونستن به اینجا بکشه که در جواب کسی که بر فرض محال حتاک باشه اینچنین برخورد کنیم، از مطالعاتی که تا کنون داشته ام هم متاسفم و فکر کنم کمتر دانستن بهتر از اندیشمند بودنه

  13. بله نقد باید با رعایت انصاف باشد و ما باید تحمل شنیدن نظرات «علمی » دیگران را داشته باشیم اما کسی که نه عالمانه بلکه با قصد ایجاد شبهه و ایجاد انحراف سخن می گوید و تذکرات منطقی و دلسوزانه دیگران آنهم به کرات را در طی سالیان گذشته نادیده می گیرد باید با راه دیگری برخورد کرد البته قانونی و اخلاقی.

  14. منطقی که بگوید هر چه من میگویم درست است و تو نمیفهمی! با منظومه فکری شیعیان سازگار نیست، آقای اراکی با شاگرد بله قربان گوی خودش جناب حجت الاسلام والمسلمین حمزه سوداگران چکار کرد ایشان(از علمای اهل اریکا هستند که سالها در خدمت اقای اراکی در مدرسه خاص خودشان بودند
    ایت الله حیدری هرچه میگوید نظر فکری خودش است خوب شما که فکر کردن را نمی پسندید چرا دم از تقریب می زنید؟ یعنی چهره علوی و تفکر و رفتار فرسنگها با علوی بودن فاصله دارد؟در مججمع تقریب چرا جایی به حیدری ندادید؟ در مجمع جهانی اهل البیت چرا جایی به ایشان ندادید؟ همه چیز را میخواهید برای خودتان؟
    خوب همین می شود فرزندتان کجاست آقای اراکی؟ شما امثل شما چرا خود را وارث انقلاب و وارث تشیع میدانید؟ آنهم به نحو انحصاری؟خوب این آقا هم نظراتی دارد ؟ معلوم می شود شما دنبال سیاست بازی هستین
    نه از مدل امام راحل رضوا ن الله علیه توصیه به ترس از خدا به شما نمیکنم! فقط برای حسن عاقبت خود همین جاهایی که دارید و ریاستش را گرفتید و همه جا را با […] پرکردید؛ حفظ کنید
    به کجا چنین شتابان

  15. من اهل دین نیستم و کلا قایل به این نیستم که مسلمانم چون خودم انتخابش نکردم ولی هرکسی باید بتونه در فضایی بدون از ترس و خفقان و توهین نظرش رو بده و شنونده با عقل و منطق صحت و درستی مطلب را درک کنه این باعث رشد هر چیزی میشه . با سواد کم من مگه مباحثه در علم و خیلی از بدیهیاتی که الان وجود دارد زمانی با شک و تردید درباره آن صحبت نمیشد آیا باید گوینده را اعدام کرد !

  16. تو تاریخ هست کسی از اهل شام پیش امام حسین مییاد و حضرت علی رو فحش میده و….. اخرش با مهربانی و صبر و توضیح امام نظرش عوض میشه. [برخی اگر آن زمان بودند] بود همون اول با شمشیر اونو کشته بود. مشخص هست که ایشان بر سیره امام معصوم عمل میکنند یا نه…

  17. ۱- شیخ میرزاحسین نوری معروف به محدث نوری صاحب «مستدرک الوسایل»، که امروز مورد تفاخر حوزه است، در سال ۱۲۹۲ ه‍.ق کتابی تحت عنوان «فَصلُ الخطابِ فِی تَحریفِ کتابِ رَبُّ‌الاَرباب» نوشت و در آن با نقل بیش از هزار روایت، دلایلی به ضم خود در اثبات تحریف قرآن ارائه نمود؛ ادعایی که مغایر مسلّمات و مبانی اعتقادی شیعۀ اثنی عشری است! صدها فقیه در اعتراض به او در جهان اسلام برخاستند و ردّیه ها نوشتند. اما هیچکس نه او را تکفیر کرد، نه خلع لباس! از جمله امام خمینی(ره) در کتاب «انوارالهدایه فی التعلیقه علی الکفایه» (ج ۱، صص. ۲۴۴-۲۴۵)، در بررسی و ردّ مسئلۀ تحریف قرآن از نظر شیعه، به اظهار نظری دربارۀ محدث نوری با چنان لحن تندی که در هیچ مورد دیگری نسبت به علما و محدثین شیعه در کلام ایشان دیده نمی شود، پرداخته است. ایشان می‌نویسد:
    «صاحبُ فَصلِ الخطابِ الّذی کانَ کتَبَه لایفیدُ علماً و لاعملاً، و إنّما هوَ إیرادَ روایاتِ ضعافش أعرضَ عنها الأصحابُ، و تنزَهُ عنها أولوالألبابِ مِن قدماءِ أصحابُنا کالمحمّدِین الثلاثهِ المتقدّمینَ رحِمَهم اللَّهُ. هذا حالُ کتبِ روایتِهِ غالباً کَالمُستدرک، و لا تسأل عن سائرِ کتبِهِ المشحونه بالقصص و الحکایات الغریبهٌْ التی غالبُها بِالهزلِ أشبهُ مِنهِ بِالجدِّ! …// یعنی: صاحب فصل الخطاب [محدث نوری] کسی است که کتاب‌هایش نه فایده علمی دارد و نه فایدۀ عملی؛ بلکه تنها عبارت است از طرح احادیث ضعیف و غیرمعتبر که علما از عمل به آن‌ها روی برگردانده اند و بزرگان پیشگام و خردمند ما، مانند محمدون ثلاث ـ رحمهم الله ـ [یعنی شیخ کلینی، شیخ صدوق، و شیخ طوسی] از نقل آن‌ها پرهیز کرده اند. وضعیت کتاب‌های روایاتش غالبا مانند مستدرک چنین است و از دیگر کتاب‌هایش نپرس که مملو است از قصه‌ها و حکایات غریبی که اغلب آن‌ها به شوخی شبیه‌تر است تا جدی! …»
    ۲- عالِم بزرگ شیعه در قرن پنجم، یعنی علامه سید مرتضی علم الهدی (ره) در مقدمۀ کتاب «الانتصار فی انفرادات الامامیه» در اجازۀ ارائۀ آراء و نظرات خاص، و زشت شمردنِ رفتار کسانی که با اظهار نظراتِ خاص و غیر معمول، مخالفت می ورزند، می فرماید:
    «لا أحَدَ مِن فُقهاءِ الأمصارِ إلّا و هوَ ذاهبٌ إلی مذاهبِ تفرَّدُ بِها، و مُخالفُوهُ کلُّهم عَلی خِلافِها، فکَیفَ جازَت الشِناعًْهًْ علی الشیعَهًْ بالمذاهبِ الَتی تفرَّدُوا بِها، و لَم یَشنَع عَلی کُلِّ فقیهٍ کَأبِی حنیفهًِْ و الشَّافِعی و مالِکِ و مَن تأخَرَ عَن زمانِهم بِالمذاهبِ الَتی تفرَّدُ بِها؟ و کُلُّ الفقهاء عَلی خِلافِهِ فِیها، و مَا الفَرقُ بینَ ما انفَردَت بِه الشِّیعهًَْ مِن المذاهبِ الَتی لا موافقَ لَهُم فیها، و بینَ ما انفرَدَ بِه أبو حنیفهًِْ أو الشَّافِعی مِن المذاهبِ الَتی لاموافقُ لَهُ فِیها؟…»
    [هیچ‌یک از فقیهان شهرها نیستند مگر اینکه آراء و نظریاتی داشته باشند که مختص به خودشان باشد و عالمان دیگر مخالف آن نظر باشند. پس چگونه عیب گرفتن بر شیعه برای آراء و نظریات خاصشان جایز است اما در مورد فقیه دیگری مثل ابوحنیفه، شافعی، مالک و کسانی که از نظر زمانی پس از ایشان اند، جایز نیست؟ در حالی که همه فقیهان، مخالف آن آراء و نظریات هستند. پس چه فرقی بین نظریات خاص شیعه با نظریات خاص ابوحنیفه یا نظریات خاص مالک وجود دارد؟…]
    ۳- متاسفانه در سالهای اخیر برخی، کار را به جایی رسانده اند که در بلندگوهای رسمی حوزه به تکفیر بزرگان عرفان اسلامی همچون ابن عربی -شیخ اکبر- ، مولانا و صدرالمتالهین ملا صدرای شیرازی می پردازند و بزرگانی چون مرحوم علامه طباطبایی و آقایان جوادی و حسن زادۀ آملی را هم تلویحا گمراه می نامند؛ عرفایی که امام خمینی(ره) بارها در آثار خویش [از جمله شرح دعای سحر و اربعین حدیث] از ایشان به عنوان اهل الله نام برده و جسارت به ایشان را بدتر از زنای با محارم دانسته اند!
    ام لَهُمْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُون ….

  18. با سلام، من اطلاعات دینی بسیار کمی دارم اما تا آنجا میدان که مسلمانان هیشه تشویق به همبستگی و جستجوی نقاط مشترک شده اند، علاوه بر اینکه همین نقاط مشترک باعث استقامت اسلام چه شیعه و چه سنی در مقابل دشمتان خود شده. نگاهی به تاریخ جنگهای صلیب این نقطه قوت مسلمانان را ثابت می کند. بارها، بخصوص در این چندین سال گذشته هم سخنرانی های بسیاری از رهبر ایران آیت الله خامنه ای در این رابطه شنیدیم. از بدو ورود ایت الله خمینی هم همیشه اتحاد مابین مسلمانان را شنیدیم. حال اگر شخصی مانند آیت الله حیدری بدنبال نقاط اختلاف مابین مسلمانان باشد، چه بسا آن نقاط اختلاف واقعی هم باشند، بنظر من، شخصی که به دلایل مختلف رابطه چندانی با مذاهب ندارد، خود نشان از هدف نابود کردن اتحاد مسلمانان برای حفظ اسلام و ملل مسلمان می باشد، خواه ایت الله حیدری باشد و خواه دیگری. هر بچه ای امروز می داند که تنها راه بقای اسلام و مسلمانان در اتحاد مسلمانان جهان است. نتیجه اینکه این الله حیدری که دنبال بزرگ کردن اختلافات و نه مشترکات است در هر مذهبی، سازمانی، دولتی و حتی شراکتی بدنبال ضربه زدن به آنها است. من برای اولین بار از ایت الله حیدری مطلبی را مطالعه کردم و بوی خوبی به مشامم نمی رسد و مرا بیشتر بیاد مستر جیکاک (حجت الاسلام جیکاک) پیش نماز در شهر مسجدسلیمان می اندازد که در اوج شکل سراسری جبه متحد ایرانیان برای ملی کردن نفت وارد نقطه مرکزی شرکت نفت یعنی مسجدسلیمان شد. نوشتن اسم مستر جیکاک یل مستر جی کاک در گوگل عجیب ترین حقه جاسوسی انگلیس در ایران را بشما نشان خواهد داد. با برداشت کوتاهی که من از پایگاه خبری تحلیلی انصاف دارم، بعید می دانم که نوشته من از زیر سانسور دبیران این خبرگزاری رد شود، اما زمین گرد است.
    حسین از فرانکفورت آلمان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن