خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به تجاوز و قتل دختر افغان در ورامین

یک نماینده ی پارلمان افغانستان، به تجاوز و قتل «ستایش»، دختر شش ساله ی افغانستانی در ورامین واکنش نشان داد و از سکوت رسانه ها در ایران انتقاد کرد و گفت: سیاست حاکم بر رسانه های ایران و نفرت پراکنی علیه مهاجران در وقوع چنین جنایت ها و این چنین سرافکندگی ها نقش بسیار دارد.

به گزارش انصاف نیوز، از روزهای پایانی هفته ی گذشته که خبر تجاوز و سپس قتل فجیع «ستایش» دختر 6 ساله ی افغان در ورامین در جنوب تهران برای اولین بار در شبکه های اجتماعی پیچید، موجی از واکنش افغان ها در شبکه های اجتماعی شکل گرفته از جمله کمپینی به عنوان «من ستایش هستم» در فیسبوک تشکیل شده و به سرعت آمار بازدید آن بالا رفته است.

در تازه ترین واکنش، «احمد بهزاد»، نماینده ی هرات در پارلمان افغانستان در یادداشتی «برای ستایش» نوشت: «خبر جنایت تکاندهنده در ورامین ایران قلب هر انسانی را به درد می آورد. کودکی آواره طعمه گرگ صفتی آدمخوار شده است.

جنایت جنایت است؛ فرقی نمی کند که مرتکب آن دارای چه ملیتی باشد؛ اما آنچه در این میان آزاردهنده است رویه ی متفاوت و آپارتاید گونه ی رسانه های جامعه ی میزبان است. اگر قضیه به گونه ی معکوس رخ می داد؛ یعنی جانی هویت قربانی را می داشت، آیا پیامدهای چنین جنایتی همین سکوت و بی پروایی بود؟

با تمام تلخی و اندوهی که این جنایت بر جامعه ی ما و به ویژه بر آنانی که طعم آزار دهنده ی آوارگی را چشیده اند تحمیل کرده است، ما به درستی می دانیم حساب جانی و جنایتکار از جامعه ای که او به آن منسوب است جداست. جنایت باید محکوم شود و جنایتکار باید مجازات شود.

در این میان سکوت جامعه ی میزبان در برابر چنین جنایت ضد انسانی توجیه پذیر نیست. جامعه ای که جانی به آن منسوب است باید بپذیرد که سیاست حاکم بر رسانه های آن و نفرت پراکنی علیه مهاجران در وقوع چنین جنایت ها و این چنین سرافکندگی ها نقش بسیار دارد.

در جهان امروز باید به انسان بودن جدا از تعلقات ملیتی، نژادی، فرهنگی و دینی حرمت نهاد؛ چیزی که جامعه ی میزبان مهاجران در ایران شدیدا به آن نیازمند است. باشد که ستایش های دیگر در پناه ارزش نهادن ما به انسانیت، مصونیت یابند».

انتقاد روزنامه نگار افغان از سکوت رسانه ها در ایران

بنابر گزارش انصاف نیوز، سید جمال الدین سجادی، روزنامه نگار افغان نیز در این باره در یادداشتی نوشت:

تصور کنید که اتفاق برعکس بود، یعنی می نوشتند که «یک مرد افغان پس ازتجاوز به دختر شش ساله ایرانی، او را کشت و در وان اسید انداخت!». اگر این اتفاق می افتاد، حتما تا الان تمام رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب و دیجیتال، این خبر را با شدت و تاکید منتشر می کردند.

اما حالا مقتول یک دختر شش ساله مهاجر افغانستانی است و همه سکوت کرده اند. آنها که سکوت کرده اند و به خاطر وجه المصالحات، واقعیت را «سانسور» می کنند، آنها که همیشه دم از فعالیت برای مهاجرین می زنند و امروز زبانشان لال شده و در پستوهای خود خزیده اند، آنها که می ترسند برای دفاع از مظلوم کارتشان قیچی شوند، آنها این ننگ را می پذیرند که سکوت کنند و با چهره ای حق به جانب بگویند: نباید احساساتی عمل کنیم و کار را خرابتر از اینکه هست بکنیم!
ماجرای تلخ ‏«ستایش»‬ یک طرف و سکوت ننگین رسانه ها یک طرف.

چند روز پیش استادمان می گفت: در خبرنگاری اگر رسالت انسانی خود و اخلاقیات را فدای وجه المصالحات کردی، اگر واقعیت را پوشاندی و از کنارش به سادگی گذشتی، تو دیگر نه تنها خبرنگار نیستی، بلکه انسانیت خودت را زیر سوال برده ای.

ما قبل از اینکه خبرنگار باشیم، قبل از اینکه هر چیز دیگری باشیم، انسانیم… اگر همین ماجرا برعکس اتفاق می افتاد وضعیت چگونه بود؟

من بارها و بارها در رسانه های ایران دیده ام، به چشم سر دیده ام که جرم ناکرده را به پای یک افغانی از همه جا بی خبر نوشته اند، این باعث شده تا ذهنیت مردم ایران نسبت به یک مهاجر افغانستانی این شود که امروز می بینیم، اما آیا این رواست که این واقعیت را سانسور کنیم و همه چیز را به باد فراموشی بسپاریم؟

هر ایرانی با وجدان با شنیدن این خبر ممکن است با خود به فکر فرو رود، اندیشه کند که «جرم شخصی است و ربطی به ملتها ندارد»، همین کافی است تا ذهنیت تعداد کثیری از مردم ایران عوض شود و بدانند همانگونه که یک مجرم افغانستانی می تواند مرتکب قتل شود، همانقدر هم یک ایرانی می تواند سنگدل باشد، اما این ربطی به ملیت او ندارد.

من دوستان ایرانی زیادی دارم که در شب و روز گذشته با من همدردی کرده اند و با شرمندگی این فاجعه را تسلیت گفته اند. این فاجعه قلب هر انسان آزاده ای را می آزارد و انسانی که بتواند این فاجعه را ببیند و سکوت کند، انسانیت خود را زیر سوال برده است.

 

ابعاد “تجاوز و قتل دختر شش ساله افغانستانی”

در تنها واکنش به این موضوع تاکنون در رسانه های داخلی، «امیر هاشمی مقدم» روز جمعه در سایت «فرارو» نوشت:

خبر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و هر کسی خواسته و ناخواسته واکنش تند نشان می‌دهد. فرقی ندارد خواننده خبر ایرانی باشد یا افغانستانی. هر کس از عمق فاجعه آگاه می‌شود، وجودش فرو می‌ریزد.

یکشنبه 21 فروردین است. پسر 17 ساله در ورامین، دختر همسایه افغانستانی‌شان را که هنوز شش سال بیشتر ندارد به خانه می‌برد و پس از رفتار شیطانی با او، با ضربات چاقو وی را به قتل رسانده و در وان حمام بر رویش اسید ریخته تا از بین برود. اما چون جسد به‌طور کامل از بین نرفت، از دوستش یاری می‌طلبد. دوست وی با توجه به ابعاد جرم، ماجرا را با پدر خود در میان گذاشته و پدر هم با یکی از معتمدین محل و نهایتاً بدون کمترین تردیدی به پلیس خبر می‌دهند. پلیس هم هنگام مراجعه به خانه، هم باقیمانده جسد را پیدا می‌کند و هم قاتل را دستگیر.

فارغ از بحث آسیبهای اجتماعی‌ای که گریبان بخشی از جامعه ایران را گرفته که یک نوجوان هفده ساله را به سوی چنین جرمی (که در واقع ترکیبی از چندین جرم دهشتناک است) سوق می‌دهد و نیاز به تحلیلهای جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی جدی و دامنه‌دار دارد، درباره این رویداد چند نکته نظر نگارنده را به خود جلب کرده است:

1- پیش از هر چیز، شکیبایی خانواده مقتول و برخورد عقلانی با این ماجرا قابل تأمل و بلکه ستودنی است. شوربختانه در مواردی اینچنین، نخستینن گزینه‌ای که به ذهن برخی افراد خطور می‌کند، تقابل قومی یا ملیتی است. یعنی برای نمونه در این مورد، اینگونه ادعا شود که کودک به دلیل «افغانستانی» بودنش توسط یک نوجوان ایرانی به این شیوه به قتل رسید. در مواردی دیگر، شوربختانه سراغ داشتیم که قربانی ایرانی بوده و مجرم افغانستانی، و با واکنش تند برخی افراد «لمپن» روبرو گردیده و کل جامعه افغانستانی متهم شده بود. اما این بار به نظر می‌آید خانواده مقتول و طبقه روشنفکر مهاجرین افغانستانی (که کم و بیش با ایشان در ارتباط هستیم) تاکید داشته‌اند بر غیر ملیتی بودن جرم. به این معنا که قربانی ممکن بود کودکی ایرانی باشد و یا مجرم ممکن بود افغانستانی باشد. در این مورد باید این رفتار خانواده مقتول و روشنفکران مهاجر، الگو قرار گرفته و درسی شود برای جامعه ایرانی.

2- با وجود نکته‌ای که در بالا شرح دادم، تأکید داشتم در عنوان، حتماً به «افغانستانی بودن قربانی» اشاره شود؛ چرا که بسیاری از رسانه‌های زرد ایرانی که صرفاً جلب مخاطب و مشتری، بدون در نظر گرفتن شرایط اخلاقی برای‌شان مهم است، همیشه در بزرگنمایی جرائم مهاجرین دستی دراز داشته و حتی در برخی موارد پیش از اثبات جرم، با همان جریان لمپن اشاره‌شده در بالا همراهی می‌کردند و بدین وسیله، اصلی‌ترین عامل منفی شدن نگاه بخشی از جامعه ایران به مهاجرین افغانستانی بوده‌اند. بنابراین لازم است نشان داده شود مهاجرین در واقع بخشی از جامعه ایران شده و همانگونه که در جرائم دخالت دارند، بسیاری از مواقع نیز خود قربانی جرایم می‌شوند. تلخ و شیرین ایران اکنون برای هر دو یکسان است و مشترک.

3- قبح عمل فراتر از آن است که جامعه به افغانستانی یا ایرانی بودن مجرم و قربانی توجه کند. واکنشها نسبت به این خبر سراسر منفی بود؛ چه از سوی ایرانی‌ها و چه از سوی افغانستانی‌ها. همانگونه که دوستان نزدیک مجرم و اهالی و معتمدین محلی نیز، بدون کمترین تردیدی ماجرا را به پلیس گزارش دادند.

4- جامعه مدنی ایران اکنون احساس نزدیکی بیشتری با مهاجرین نموده و در واقع آنها را بخشی از خود می‌داند. از همین رو است که این خبر در برخی رسانه‌های واقع‌گرا نیز اطلاع‌رسانی شده، بسیاری از فعالین اجتماعی ایرانی از همان ساعات اولیه کشف جرم، به یاری خانواده مقتول شتافته و در خبررسانی، برقراری ارتباط با مقامات بالای قضایی کشور، پیدا کردن وکیل برای خانواده مقتول و… از هیچ کوششی دریغ نکردند.

5- در کنار جامعه مدنی، مسئولین هم نسبت به قضیه حساسیت بالایی نشان داده‌اند. مدیر کل اتباع خارجی استان تهران و نماینده فرمانداری، بخشی از مسئولینی بودند که در نخستین روزها به خانواده مقتول سرکشی کرده و نسبت به پیگیری پرونده و وضعیت پیش‌آمده متعهد شدند.

6- تا اینجای کار همکاری پلیس و دستگاه قضایی روی این ماجرا کاملاً همراه با حساسیت بالا بوده و بی‌تردید یقین داریم نتیجه پرونده این جرم فجیع، به همگان نشان خواهد داد که چنین جرمهایی نه برای جامعه ایرانی و نه برای پلیس و دستگاه قضایی، رنگ و بویی از قومیت و ملیت نداشته و حق و حقوق قربانی و خانواده‌اش بدون کمترین مماشات احقاق خواهد شد.

setayesh 1

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این همه شما افغانستانی ها کشتید و غارت کردید و مواد مخدر را وارد کردید .. یکبار هم یک ایرانی دستش به خون آلوده شد … نمیگویم کار خوبی کرده ، ولی در مقابل هزاران اشتباه شهروندان افغانسانی هیچ بحساب می آید ..
    حال که اینقدر خوب دست به قلم می شوید ، چند خطی هم در مورد بلاهای که مهاجرین افغانستانی بر سر ایران آوردند بنوسید.

    7
    6
    1. لطف بفرما برو تو محلات افغانی نشین تحقیق کن خواهشا تا خودت از نزدیک ببینی این حرفی که زدی درسته یا نه.اینقد برخی از رسانه ای ها که عادتشان دروغ پراکنی و شایعه سازی است درباره ی جرایم افاغنه غلو کردند تا شما این حرف رو میزنید.اگر ذره ای وجدان داری برو جنوب تهران و از هم وطنامون بپرس تا درباره ی افغانی ها بدونی.یا به مدارس برو تا از نزدیک ببینی بچه های امثال تو با چه دیدی به اونها نگاه میکنن.واقعا شرم آوره که بعد از این جنایت اینطور حرف میزنی

    2. بابا یه دختر بچه معصوم به بدترین وجه ممکن کشته شده است.اونوقت تو آمار میگیری.زکی
      بنازم به معرفت و انسانیتت.

      2
      1
    3. مرتیکه ی […]، گرگ صفت، بدتر از اون جنایت منو دیوانه کرده. چرا فرافکنی می کنی؟ البته میدونم که درک و شعور و ثروت لغتی تو در این حد نیست که حتی جواب منو بدی.

    4. بابا یه دختر بچه معصوم به بدترین وجه ممکن کشته شده است.اونوقت تو آمار میگیری.زکی
      بنازم به معرفت و انسانیتت.

    5. واقعا برایت متاسف هستم با این نظریه و عقیده که داری جنایت و ظلم همه جا و توسط هر کس محکوم است وبایدازمظلوم دفاع کرد حضرت علی می فرماید حرف حق را بزن حتی اگر به ضرر تو باشد ضمنا من ایرانی هستم این جنایت را محکوم میکنم

      1. قتل یه بچه بیگناه برای منکه یه پدرم و یه وکیل با نهایت نفرتی که از افاغنه دارم قابل قبول نیست قاتل باید قصاص بشه

    6. بگو ببینم تجاوز به یک دختر شش ساله بعد قصابی کردن او و شستنش با اسید انصافه…
      اخه اون دختر شش ساله چه گناهی کرده ؟
      اگه مقتول ایرانی بود و قاتل افغانستانی بود.
      خودت چه واکنشی نشون میدادی؟

    7. شرم بر تو باد که خود را انسان مینامی. افغانی ها هرچه کردند حق تان بوده. افغانی ها خو گناهی ندارند چون یک دولت حاکم ندارند ولی شما چی….شمایی که همه ملتتون خودشان را با ابا و قبا و چادر سیاه و مقنعه پوشانیدند و داد از ملا بودن میزنند داد از اسلام میزنند….ولی مردم خودشان را اصلاح نتوانستند. غضب خدا بر شما …

      1
      3
      1. دوست عزیز در دهشناک بودن این قضیه و محکوم کردن آن شکی نیست ولی اجازه نمیدیم کسی به جامعه ما توهین بکنه، و کلا درست نیست همه را به یک چشم نگاه کرد، شما هم با این طرز تفکرت و گفتن اینکه افعانی ها هر چه کردند حق تان بوده دقیقا یکی هستی مثل همین پسر 17 ساله و با گفتن این حرفا توی همچین جنایت هایی شریکی چون داری تخم نژادپرستی پخش میکنی

        4
        2
      2. شماحق ندارىد به همه ى مردم و مسؤلان كشورى كه دربدترين شرايط جنگی ودرشدیدترین تحریم های اقتصادی همچنان بامهاجران مانند یک خانواده رفتارکرد درشتگویی کنی.شرم بادبرنمک خورنمکدان شکن.البته من به عنوان یک مادرایرانی آرزودارم هیچ جنایتی در موردهیچ انسان و حتی حیوانی رخ ندهدولی اکنون که این اتفاق باهزاران آه و افسوس افتاده و قاتل قطعا تنبیهی درخورجنایتش خواهدشد
        درپایان روی سخنم باشخص قاتل است به عنوان یک معلم دبیرستان:
        ان شاءالله خدا نطفه ی قسی القلب رابسوزاندازهرنژادورنگ و زبان

        2
        1
      3. چرا هرچی میشه پای اسلام رو میکشید وسط‌ این فرد اصلا ادم نبوده چه برسه به مسلمون .کار خیلی اشتباه بوده اما بی انصافیه تا محبت ایرانیا نادیده گرفته شه سکوت ایرانی ها هم دلیل داره اونم هنوز این پسر به سن قانونی نرسیده تا دادگاه تشکیل بشه همه چیز بعد ۱۸سالگی مشخص میشه

    8. ننگ بر تو که این جنایت وحشتناک رو این طور تفسیر و توجیه میکنی.کدوم غارت مردم افغانستان ؟!مگه همین شماها نبودید که سالهای سال است که فرهنگ و تمدن و کرامت مردم ما رو دزدیده اید و بر این دزدی ننگین تان پافشاری هم میکنید؟مگه تو نمیدانی که مزرعه داران افغانستان خشخاش رو برای تهیه دارو کشت میکنن و وقتی وارد ایران میشه به عنوان مواد مخدر استفاده میشه؟! اگه تو دست به قلم هستی امروز روز مجادله نه که روز مباهله است!!!

    9. میخواستم این اتفاق رو برات آرزو کنم اما ارزش نداری همین بس که انسان نیستی و شهادت یک طفل معصوم رو با آوارگی افغانها مقایسه میکنی خیلی پست و بی وجدانی

      1
      1
    10. یک ربع ساعت میگذره که نوع قتل این پسر 17ساله به اصلاح هموطن خوندم هنوز تنم یخ زده مات موندم
      اعدام برای این پسر عروسیه، باید ذره ذره شو تو اسید بسوزونن

      برای آدمای بی شعور و نفهم نباید روشنفکر بود که آآآآی اعدام و بند راه چاره نیست و باید جوره دیگه حلش کنیم!
      باااااید مجازات جوووری عذاب آور باشه که عبرت شه کسی دیگه از این غلطا نکنه؛ شعور و انسانیته آدما رو نمیشه براحتی تغیر داد ، اما میشه جوری چوب برداشت که گربه دزده خودش حساب کار بیاد دستش

    11. واقعا متاسفم برای ملتی که دم از انسانیت و بشر دوستی می زند. این نتیجه انقلاب بود ؟! کشوری که هر روز دم از حمایت از مظلومان جهان می زند این بود حمایتش ؟ مردم افغانستان هرگز دستشان به خون بی گناهی الوده نیست و هیچ چیزی را غارت نکردن. اگه راست می گی بگو کی رو کشتند و چی رو غارت کردند ؟ مگر ایرانی ها گرگ هایی هستند که در لباس میش اند؟ افغانستانی هایی که ایران امدند جز زحمت و رنج چیز دیگری نصیبشان نشد اونا تو شغل های کار می کنند که فکرش هم برای ایرانی ننگه. حیف اسم شیعه نیست که رو مردم ایرانه؟ به فکر سنی هایی که اون سر دنیان هستید اما شیعه ای رو که کنارتونه کمک که هیچ تازه باعث ازارشان هم هستید؟ واقعا متاسفم برای ایران جای اینکه خجالت بکشی. و شرمنده باشی تازه دو قرت و نیمت هم باقیه؟ راجع به مواد مخدر هم. باید بگم هیچ کس نمی تونه از مرز ایران چیزی رو به تنهایی عبور بده مگر با کمک. مردمی که این سر مرز اند این رو یه بچه هم می فهمه برخورد ایرانی مسلمان نما و شیعه نما با شیعیان کشوری که باهاش گذشته مشترک داشتند اینه سر استینمون کهنه ست؟ اگه مثل بقیه کشورا پولمون از پارو بالا می رفت دیگه قاتل و قاچاقچی و دزد نبودیم؟ ایران فقط با کشورایی «دوست» و «برادر» هست که براش منفعت مادی دارند؟ من نمی گم همه مردم ایران این طورند چون کسانی هم هستند که انسانیت توشون نمرده این همه دم از اتحاد مسلمانان می زنید چرا عمل نمی کنید؟ یا فقط بلدید شعار بدید ؟ برخورد مسیحی هایی که اروپا هستند و هیچ مشترکاتی با مردم اسیا ندارند ۱۸۰ درجه متفاوته با مهاجران حیف امام زمان که پیروانی دو رو مثل تو داره حیف

      1
      4
      1. یه نمونه از جنایتهای افغان ها تجاوز ۲۵نفره ی انها به یک دختر ۱۹ساله در شیراز .شما هم خیلی بی انصافی اگه ناراحتید چرا در کشور ما زندگی می کنید اگه ما مسلمان نبودیم که الان شما در کشور ما مثل مهاجران در خارج بودی بیشتر ایرانیا به شما احترام میگذارند اما طبق گفته ی شما ما باشما با زبان شلاق حرف می زنیم کمی منصف باشید

      2. تو داری خودتونو بالاتر از ایرانی می بینی ؟؟؟؟ فکر می کنی هیچ گزندی از شماها به ما وارد نشده !! پس بذار برات بگم . عین همین اتفاق نزدیک 23 سال پیش اتفاق افتاد ولی این بار قربانی دختری ایرانی و7 ساله بود و کسی که به دختر تجاوز کرد یه پسر افغان 16 ساله بود . اون دختر مورد تجاوز قرار گرفت اما از ترسش چیزی به کسی نگفت . چون اون پسر بهش گفته بود اگه به کسی حرفی بزنی میام میکشمت . فقط چندین سال بعد از این ماجرا من از موضوع باخبر شدم . می دونی بعد از اون اتفاق چه بلایی سر دختر اومد ؟؟ تا الان که نزدیک 30 سالشه هنوز نتونسته ازدواج کنه . از همه افغانیا می ترسه .
        این همه بلا شما به سر ایرانیا آوردین حالا یه بارم از جانب ما بوده . فکر می کنی همیشه شما آهو بودین وما گرگ هستیم ؟؟؟؟ نخیر اشتباه می کنی . بهتره تو کشوری که بهتون جا ومکان وشغل وآسایش داده اینطوری توهین نکنین .
        این جنایت خیلی وحشتناک بوده . جنایتکار باید مجازات بشه اون نه یک بار بلکه باید صدها بار بمیره وزنده بشه . وهمه هم مطلع بشن تا درس عبرتی بشه برای دیگران .

        5
        1
      3. اولا تسليت ميگم دومادوست عزيزشما شايد نديديد جنايتكارتر ازبعضي از افغاني در دنيا نيست سوم يك داستان برات ميگم .روزي روزگاري بود يك ميش با يك بزقاله رفيق شدند وهميشه با هم بودند تا رسيدند به يك جوب آب و .وقتي خواستند از جوب آب بپرند وپريدند آنطرف بزغاله بنا كرد به ميشه گفت .راستي وقتي از جوب پريدي دمبه ات بال رفت و من هم ناموستوديدم .چون ميشه خيلي فهميده بود به بزغاله گفت ناموس شما كه هميشه در ديد ديگران آشكاره . حالا بگذار ناموس منم يك بار بيفته بيرون. آقاي افغاني تو ايران هم قانون هست وهم رسيدگي مثل كشور شما بي در وپيكر نيست .ومواظب باش به هيچ ايراني جسارت نكني ولطفا آمار جنايات خودتونو به ما نصبت ندهيد واين اتفاق هم به حق خواهد رسيد ودر ضمن خوتونو قاطي ماها نكنيد چون ايران كجا وافغان كجا واگر ايران نبود شماها به اين جسارت نمي رسيديد كه راحت اجازه انتقاد داشته باشيد كه تو كشورچه شما اين منتق ها نيست وبراي خودتون هم جلوه نمايي نكنيد چون بهتون نمياد .ودر ضمن منطق ترين كشور ايرانه نه شهرك افغان شما وآن جنايتكار كه آتو دست كساني بيسواد داده من شرمنده ام چون يك نفر از بين رفته وبه حق خودش هم ميرسه .همه ايران كه متعهم نيست .مواظب باش ودر ضمن با يه آدم باسواد مشورت بكن وكامنت بگذارچون شما حتي بلد نيست چطور حرفاتو بزني وو اگر غيرتت سر ريز كرده اين آمريكايي وداعش وطالبان وآن كساني كه روزگارتونو سياهكردن وجرات حرف زدن نداريد تعيين تكليف كنيد چون اگر ايران از شما دفاع نمي كرد اينقدر زبان بي ادبانه نداشتيد وهمين آزادانه حرفاتو مي زنيد كلي بهتون حق دادند ..ودر مورد همان ظلم به كودك بي كناه شده ماها همه متاسفيم نه خوشحال باشيم بالاخره نامردي نامرديه هر كس كه باشد .باز هم يادآوري كنم شماها در بين خودتون به خواهر وبرادر هم حريم نداريد .البته دريعغ ازيه زره مردانگي وعاطفه وجود داشته باشد ودر ضمن اندازه كردارخودتون اطهار نظر كنيد نه اعمال خودتون لقب به ديگران بدهيد وخودت خيلي خوب ميدوني چه ميگم

    12. اون پسر اشغالی که اینکارو کرده دقیقا یکی بوده مثل تو با این طرز فکر مریضت، جنایت جنایته حالا اگه افغانی ها هم اینکارو کنن محکومه، مهمتر از این من متاسفم واسه جامعه خودمون که اینقدر بی اخلاقی زیاد شده که یه پسر 17 ساله اینقدر پست شده، ایران داره از نظر اخلاقی نابود میشه

    13. (یکبار هم یک ایرانی دستش به خون آلوده شد … نمیگویم کار خوبی کرده ، ولی در مقابل هزاران اشتباه شهروندان افغانسانی هیچ بحساب می آید ..)جناب این اولین بار نیست که از این اتفاق ها می افتد درظمن هزاران گناه افغانی هیچ به حساب نمیاد تا یه افغانی کار کنه میگرند مزنند و اعدامش میکنند اما بحث من این نیست دوست عزیز از این اتفاق ها زیاد میفته مهم پیگریی پرونده است که از همین حالا گفتند17 سالش حتی من که18سالم هست از اون خوردتر معلوم میشوم و همچنین مهمتر عمق فاجعه اجتماعی را در جوامع شرقی نشان میدهد!اما در مورد ارسال مواد مخدر، مواد مخدر را خود ایرانی ها همون های که احمدی نزاد به اونها میگویند قاچاقچی. جدیدا کتابی منتشر شده به نام (جنگ هلمند) که در بی بی سی هم معرفی شد، درش گفته شده که آب هلمند را ایرانی ها در منطقه شرقی کشور نیاز دارند و همچنین یکی از بزرگتری ولایات افغانستان هست. میدونستی در ولسوالی سنگین هلمند 40 درصد خشخاش افغانستان تولید میشه. در ضمن قبلا سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا هم گفته بود که شیشه ای که تو ایران تولید میشه بهترین کیفیت را داره و بدون یک اشپزخونه بزرک و استادان شیمی نمی توان همچین شیشه ای درست کرد. در کل […] این منبع سود کلان را از دست نمی دهند.

    14. واقعا براتون متأسفم با این طرز فکرتون
      من یه ایرانی هستم همه جا آدم خوب و بد داره
      حالا چون ب قول شما بعضی از مهاجران افغانی اعمال ناشایست انجام دادن
      باید ستایش عزیز مورد تجاوز قرار بگیره و آدمایی امثال شما کار پسر 17 ساله رو توجیه کنه
      حاشا به غیرت ایرانی که ما داریم به کجا میرسیم و چه توجیهی داریم
      خواهشا قبل هر نظری خودتون رو جای خانواده مقتول بزارید

    15. اسم خودت رو انسان می‌گذاریم؟
      من ایرانی هستم اما مگر جنایت قومیت ميشناسد؟يا جنایت تلافی کردن است؟واقعا متاسفم برای شما
      به خانواده داغدار تسلیت میگویم
      این جنایت بسیار فجیعه فقط کافیه خودت رو جای خانواده مقتول بذاری
      در ضمن همه ما انسانيم نه ایرانی و افغانی و عرب و …

  2. از دیدگاه بی طرفانه و انسانی مسوولین این سایت سپاس گذاریم، کاش در همه موارد جرم یک عمل شخصی پنداشته شود. در اکثر موارد بخاطر جرم یک شخص یک ملیت و یک کشور توهین می گردد و باعث ایجاد تنش و واکنش در میان مردم دو ملت می شود.

  3. مسئله مهم تر اینه که این پسر اعدام نمیشه چون اولا یک دختر (زن) و کشته و تا دیه کامل و به خانواده قاتل نده که به خاطر وضع بده اقتصادی ندارن پس اعدام (مجازات) نمیشه. دوم به خاطر اینکه 17 سالشه و برای خوشایند روشنفکرها نمی تونن اعدامش کنن.
    پس باید بگیم عدالت مرده

    1. اعدام مگه مشکلی رو حل می کنه؟ این همه اعدام کردن چه اتفاقی افتاد. واقعا وقتشه اساسی روی این موضوع کار بشه که چرا ما باید شاهد همچین رفتارهای غیر انسانی باشیم. چرا پسر هفده ساله باید اینکارو کنه؟ و دنبال راه حلش باشیم. این طوری میشه تا حدودی پیش گیری کرد

    2. این را بدان اگر پول باعث اجرای حکم بشه تمام افغانهای مقیم اروپا نفری یک سنت بدهند حتما این بیشرف را اعدام میکنیم واگر دولت ماست مالی کرد تمام سفارتهای شما را با تف غرق میکنیم همچنین انسانیت شما را

      1. اصلا به ملیت ربطی نداره .کاری فوق العاده کثیف و وحشیانه بوده و اونایی که حرف مفت میزنن هیچی از اون قاتل کثیف وحشی گرگ صفت کم ندارن .خودتون رو برا چند لحظه جای پدر و مادر بچه بذارید.

    3. زود قضاوت کردی در مورد قوه قضائیه. اینایی که نوشتی حدس شماست. ضمن اینکه جرم تجاوز رو فراموش کردی و فقط نوشتی قتل. ضمنا فکر میکنم قاتل روح الله داداشی هم زیر 18 سال بود

  4. متاسفم برای خودمان که وجدان مون خاموش هس
    و هر روز خونی به ناحق ریخته میشه
    متاسفم برای تموم ملتم که هنوز غرق خون هستند و هم تشنه خون
    افغان بودن جرم نیست

  5. مواد مخدر تو خود افغانستان که تولید کننده س کمتر قربانی میگیره تا اونیی که تو ایران قربانی . اصلا فکر نکنید که قاچاقچی های ایرانی همکاری میکنند تو قاچاق مواد مخدر بعدشم تو ایران تقاضا هست که وارد میشه . این یکبار نیست که دست ایرانی به خون یک افغان آلوده میشه دوتا از دایی هام با سن های پانزده و هفده ساله توسط هموطنهای شما کشته شد ما نتونستیم قاتلین رو بگیریم چون […]. این منطق شما که میگین ای در به اون در واقعا اشتباس و این جنایت فجیع رو توجیه نمیکنه

    1. در کتابی خواندم صبورترین مردم دنیا افغان ها هستند…
      صبوری ویژگی بزرگی است و خدا وعده کرده که با صابران است
      برای نژاد آریایی و متعصب خودم متاسفم که مروت و مردانگی که مهربانی را فراموش کرده که رسم مهمان نوازی را به جا نیاورده برای شما و تمام هم وطن های افغانم آرزوی سلامتی و صبر و نعمت از خداوند میکنم …و برای هم نژادهای خودم میخواهم که مهربانی و دوری از خشم و نفرت را تمرین کنیم…

  6. مواد مخدر اوغاني و مداخلات حكومت ايران در اوغانستان را به اين فاجعه ربط دادن، نهايت بي وجداني يك فرد/گروه را نشان ميدهد… قاتل بايد إعدام گردد در غير آن تمام ادعا ها […]، نفخ شكم الاغ است… بااحترام

  7. خیلی ترسناک هست این عمل شیطانی هست ما همه ادم هستیم بحث ایرانی بودن افغانی بودن نیست چرا فرهنگ تفکر ادما پایین هست چرا وجدان نیست چرا انسانیت نیست

  8. این دیدگاه های قومیتی نهایت بی فرهنگی و زور عریان است. تازه ایران و افغانستان مگر به لحاظ فرهنگ و زبان و دین از هم جدا هستند؟ گناه ملیت و قوم نمی شناسد. وجدان قوم و ملیت و دین نمی شناسد. من ایمان دارم وجدان جامعه ایران در عزای عمومیست برای ستایش مظلوم. ستایش تا چند روز پیش با دختر بچه های همسایگان خویش بازی های کودکانه می کردند و همه او را ستایش جان صدا می زدند نه مهاجر افغان. اگر این جوانک خبیث به خاطر مهاجر بودن این طفل مظلوم دست به این کار شیطانی زده گناه او صد برابر است. ایرانی و افغانستانی مهمان نوازند. به عنوان یک ایرانی که افغانستان را نیز جزئی از وطن خود می داند و افغانستانیان را برادر این فاجعه را به همه بیدار وجدانان و خانواده ستایش تسلیت می گویم

  9. واقعا نمیدونم چه چیزی باعث شد ما تا این حد وحشی و شیطان صفت بشیم . روشهای غلط در برخورد با مهاجران و فحاشی و نفرت پراکنی بی سبب بین ایرانیها و افغانها در شبکه های اجتماعی و بی توجهی نهادهای مسئول و برخوردهای نامناسبشون که اتش این نفرت بی دلیل رو روشن نگه میداره عامل این جنا یتهاست اگه فکری به حال این نابسامانیهای اجتماعی از مجرای درستش نشه و در سیاست های نادرست تجدید نظر نشه دور نیست زمانی که کشور ما به سرزمین بزهکاران حرفه ای تبدیل بشه . جنایتی که انجام شد تهوع اوره . خیلی متاسفم .چه شیاطینی در شهرها و کوچه و خیابونهای ما زندگی می کنند

  10. جنایت فجیعیست و امیدوارم که مجرم به سزای عمل خبیثش برسد اما شما هم با اینگونه خبر رسانی خودتان را به سطح یک مجله زرد تقلیل داده اید.
    جای بسی تعمل است که چرا نشریه شما از هزاران جنایتی که توسط افغانها در ایران صورت گرفته هیچ خبری منتشر نکرده است اما یک بار که قاتل ایرانی و مقتول افغانیست آن را چنین با آب و تاب پخش میکند!
    آیا جان ایرانیان برای شما بی ارزش است یا اهداف دیگری را در پشت پرده دنبال میکنید؟

  11. آقا یا خانم نمیدونم
    میشه دقیقا بگی کدوم بلا رو میفرمایین که ماهم بدونیم تا اونجایی که من یادم میاد همیشه این افغانیا بودن و هستن که توی مضیغه و دردسر بودن نه شما…به هزار جور بهانه مختلف که دارن ازمون پول میگیرن توی مکانهای عمومی که همیشه به چشم یه آدم حقیر دیده میشیم …حق رفتن به مرکز تفریحی ازمون گرفته شده …خودت انصاف بده این رفتار و اعمال اصلا در شان یه آدم هست که دارن با ما اینجوری برخورد میکنن بعدشم خیلی بی چشم و رویی که میگی فقط یه بار به یه افغانستانی ظلم شده …یه خورده از اون رگ آریایی بودنت کم کن و خودتو با من یکی بدون مگه من چی از تو کم دارم که باید توی همه ی زمینه ها از تو یه پله پایین تر باشم ؟ فک نکنی جایی خبریه …منم دوست ندارم بحث تبعیض نژادی راه بندازم ولی بعضی جاها دیگه واقعا آدم نمیتونه تحمل کنه..

  12. با سلام به همه ی برادران و خواهران افغانستانی عزیزم.من بعنوان یک ایرانی به شما قول میدهم که هستند خیلی افراد با وجدان که تفاضل دیه زن و مرد را به جای خانواده ی محترم قریشی پرداخت کنند تا این حیوان کثیف را هرچه زودتر به درک واصل کنند.قلبم داره آتیش میگیره به خدااااااااااااااا.جلوی اشکام رو نمیتونم بگیرم وقتی چهره معصوم ستایش عزیزم را تصور میکنم.

  13. به عنوان يك ايراني شرمنده هستم و با خانواده مقتول احساس همدردي ميكنم، قاتل هم نه با عنوان يك ايراني با عنوان شخص مجرم بايد محاكمه شود.

  14. الهی بگردم برای اون دختر شش ساله :((
    پسره ی بیشعور روانی بوده رسما
    یک ذره وجدان اخه 🙁
    نامردیه خبر پخش‌نشه به خاطر ملیت افغانی و ایرانی‌دو طرف
    واقعا نامردیه
    این همه از جوونای ما میرن تو کشورای دیگه زندگی میکنن، اینجوری با ملت کشورای دیگه رفتار کنیم با ما هم تو کشورای دیگه اینجوری رفتار میشه
    حق همیشه اولویت داره به همه چی

  15. درسته كه مواد مخدر از جوانهاي مارو قرباني ميكنه ولي به زور كسي رو معتاد نميكنن ولي اين ربطي به اين عملي كه حيوان هم اونو انجام نميده نداره من بعنوان يك ايراني از بشريت شرمندم

  16. سلام دوستان به نظر بنده اعدام کار منطقی نیست چون این عمل در شرایطی بوده که ما در اون شرایط نیستیم و نبودیم . کنترل شهوت در شرایط حاد شدن سخت است . به نظر بنده باید این نوجوان بهترین دوران زندگی خود را در زندان به سر ببرد که خود بهترین مجازات برای این نوجوان میباشد . به خانواده مقتوله تسلیت عرض میکنیم و خواهان خویشتن داری هستیم گرچه کار مشکلی نیز میباشد

    1. مطمئنی از والدین قاتل نیستی؟ همچین قتل و جنایت وحشیانه ای رخ داده، اونوقت شما میگی قاتل یه مدت برن زندان آب خنک!!!!!

    2. متاسفم برات یک دختر 6ساله چی است مگر … اوف اصلا در دهانم نمی گنجد بگم که مگر در یک 6ساله چی است که این حیوان نتوانسته خود را کنترل کنه

    3. اگر فکر می کنی بهترین مجازات برای چنین قاتل و متجاوز گرگ صفتی این است که چند سال زندانی شود واقعا باید به انسانیت خودت شک کنی.

    4. دستت درد نکنه آقا قاسم،، یعنی شما باید تو شرایطتش قرار بگیری تا بفهمی جنایت بوده!!! ای کاش به بهانه جنگ قومیتی این جنایت رو عادی نشون ندیم.

  17. این پسر شیطان صفت رو حتما باید اعدام کرد, اما من چندین سال صفحه حوادث جام جم را مطالعه کردم و به جرات میتوانم بگویم از هشتاد درصد قتل هار را افغانی ها مرتکب شده بودند,,,,با مطالعه چند روز حوادث اتفاق افتاده به چاپ جامجم این مطلب را خواهید فهمید,این افغانی ها مستعد قتل هستند و به راحتی قتل انجام میدهند بدون هیچ عذاب وجدانی,اما ورای اینکه این پسر اهل کدام کشور است,چون یک دختر بچه را با این شکل به قتل رسانده باسد هزار بار اعدامش کنند یا تکه تکه اش کنند که بیشتر زجر بکشد این شیطان صفت پست ملعون,

    1. تو مستعد که هیچی کاملا دروغ گویی . رو چه حسابی و با چه جراتی مردم یه کشور را مستعد قتل نشون میدی ؟ این ما مردم ایرانیم که دروغ تا مغز استخوانمون نفوذ کرده . آمار از کجات در میاری آخه ؟! کجا افغانستانیا رو دیدی و باشون بودی که این حرفا رو میزنی آخه

  18. فرشته خدا مرده ..اونم نه بخاطر تصادف یا زلزله با حتی مواد مخدر…بخاطر تجاوز ..بعدش بدنش تکه تکه شده ..اعضای یه دختربچه کوچیک و ظریف ..بعدش اسید ….خدایا کجایی….اونوقت مردهای کشورم دارن سر مواد مخدر بحث می کنن.مواد مخدر با اختیار و انتخاب شخصی مصرف میشه ..میخوان مصرف نکنن ..مگه زورکیه؟اونوقت تجاوز به این دختر بچه فرشته خدا مگه با انتخاب خودش بود؟فقط کافیه آدم جاشو با پدر و مادرش عوض کنه هر لحظه می میره …بخاطر جنگ پناه آوردن اینجا ..اونوقت ایران شد گورستانی برای دخترشون.خدایا من خجالت می کشم و رو سیام.

  19. باید تاسف خورد برای این پدر و مادر و ان خانواده که چنین فرزند کثیف تحویل دادن ، چندین فاجعه در این قتل رخ داده ،دزدی بچه . تجاوز . قتل ، اسید پاشی لعنت خدا بر تو ، یعنی از کجا اموخته

  20. پسر 17 ساله به سن شرعی رسیده جرم اون هم چند تا هست 1.آدم ربایی 2.قتل 3.تجاوز البته اگه اثبات بشه..اگه تجاوز اثبات بشه به عنوان مفسد حکم اون اعدام هست و اگه اثبات نشه به جرم آدم ربایی و قتل محکوم میشه و آدم ربایی زندان هست و قتل قصاص اما اگه نصف دیه پرداخت بشه یا اینکه خانواده دختر از قصاص بگذره…
    به هر حال بهترین راه که دیگه از این انفاق ها نیافته و نیز گاهی جنایت افغان ها بر سر ایرانی ها رو نشنویم اینه که “هر کی رود خانه خود”
    مهاجرین برگردند افغانستان اگه ایرانی ها هم مهاجرت کردند افغانستان راه شون ندین!

    1. اول اینکه اقا ی محترم تجاوزش اثبات شده
      دوم اگر موضوع یک دختر جوان به بلوغ رسیده بود شاید درست بود این حرفات اما این فقط یک دختر شش ساله است تو خونه تون تو اقوام تاحالا دختر 6ساله دیدی اگر وجدان داری یک بار نگاه کن و فکر کن که این کار با عزیز شما شود البته خدایی نکرده
      و سوم اینکه هرگز یک افغان چنین جنایتی برسر دختر 6 ساله نمی کنه و نکرده ان هم اگر همسایه اش باشه این دیگر اخر یستی یک شخص است
      و در جواب حرف اخرت بگم یک روزی خواهد امد که شما هم محتاج کمک کشورهای همسایه خوهی بود دنیا چرخ است برادر ما زیاد جنگیدیم و ییروز هم شدیم اما قسمت این بود که ما اواره شویم اما ماهم روزی بلند می شویم اما مطمن باش مردم باسعور افغان حتی اگر داعش و طالب هم باشند این کار را نخواهد یذیرف که جوان 17 ساله شما کرد

      1. عزیزم هرگز رو به کار نبر.
        چند وقت پیش یه کارگر افغانی به یه دختر چهارساله تجاوز کرد. باز هم چند وقت پیش چند نفر افغانی چندین روز به یه دختر ایرانی که دزدیده شده بودن تجاوز کردن و کشتنش
        اینا هیچی رو توجیه نمیکنه.اما انصاف کلا چیز خوبیه

        1. بله با وقاحت کلیپ تهیه کردند و هنوز هم دست به دست میچرخه یادتونه دخترک چه التماسی میکردتا اون متجاوزان بهش رحم کنند که نکردند فاجعه یزد ورامین و خیلی فجایع دیگه که از ترس به محکمه نرفت و فجایعی که به مصلحت رسانه ای نشد شکیبا باشید تا اون جانی به سزای عملش برسه و جار و جنجال را نندازید

      2. جنایت جنایت است افغانی و ایرانی ندارد شیطان به قومیت کار ندارد وسوسه میکند و فریب میدهد در همه جوامع انسان سست عنصر و فاسد و هوس باز هست و اکنون توسط ماهواره و اینترنت تجاوز و قتل ترویج میشود که این قتل هم توسط یک فیلم هالیوودی شبیه سازی شد

    2. شما میتوانید معلومات خودتون را زیاد کنید آگه افغانستانی‌ها الان تو ایران نبود شما چگونه زندگی میکردین.میدانی بابت هر افغانی در ایران از دولت ما واز سازمان ملل چقدر پول میگیره دولتتون .آگه دریاچه دوستی خود را ببندیم میدونی که مشهد از آب ما داره استفاده میکنه .پس هیچ وقت یک طرفه حرف نزنید بجای حرفهای نامعقول معلومات خودتون را بیشتر کنید با احترام

  21. جدا از اینکه قاتل یا مقتول چه کسی بوده دارم نظر میدم
    چرا ما اینقد پست شدیم و اینقد بیفکر شدیم ک مرزهای سیاسی اینقد بین ما ادما فاصله انداخته!!؟ مگ خدا توی قران گفته کی ملیتش چه باشه برتره؟؟ مگ گفته سنی یا شیعه برترن؟؟
    فقط توی قران گفته مسلمان و یکتاپرست باشین از بقیه برترین!؟ چرا ایرانیا این طرز فکرو نسبت به یک افغان دارن و فک میکنن از اونا برترن!؟ چرا فک میکنن عامل بدبختی ایران و مشکلات جامعه ایرانی افغان ها هستند؟
    نخیر هرکسی مسئول اعمال و رفتارشه؟ اگ ما این همه مشکل داریم مشکل از ماست اگ این همه فاجعه داریم چون مشکل از خود ماس! چرا فک میکنیم حالا یه تعداد افغان اومدن توی ایران مشکلات زیادی واسه ما درست کردن؟! چرا فک میکنیم اگ اونا نمیبودن مشکلات ما رفع میشد و یا شاید کمتر میبود؟؟ نخیر شاید اگ این انسانها نمیبودن مشکلات ما بیشتر میشد ک تبعا و با جرات من میتونم بگم همینطوره واقعیت امر!!
    ما باید خجالت بکشیم که داریم با انسانهایی ک یک خدا یک کتاب و پیامبر داریم اینوطری رفتار میکنم و توقع دارم توی جامعه مشکلی هم وجود نداشته باشه!
    انسانیت از بین ما رفته اسلام و ک جای خود دارد

  22. واقعا متاسفم من یک افغانم و واقعا نمی دانم چی بگم کی را بد بگویم اشتباه یاز از ماست که ایران را یک کشور دوست و مسلمان و هم کیش می دانیم یا از ایرانی هایی که انسانیت را فراموش کرده اند و برای ماست مالی کردن این کار وحشیانه توجیح هایی همچون مواد مخدر را می اورند بله مواد را به ایران با قاچاق می اورند اما کشورهای دیگر می ایند و با رضایت و با کلی خوشحالی می برند چون جنبه استفاده دارند چون عقل دارند مادرم میگه چاقو را دست برادر کوچکت نده که دستش را می برد و قضیه شما هم مثل اطفال نادان است متاسفم برای خودم

  23. […] ای ایرانی های […] که بچه اش این باشه، […] افغانی ها اومدن تو ایران ایران خراب شده تونو آباد کردن[…] توی هشت سال دفاع مقدس تون کلی افغانی شهید دادیم، اونم به خاطر شما […]، جواب این همه خوبی اینه […]

    1. لطفا مودب باشید نگذارید این دمل چرکین سرباز کند وگرنه کم نبوده رفتارهای غیر انسانی که در حق میزبان خود انجام داده اید کافیه یه سرچ در اینترنت بکنید بعد قضاوت ولی در کل این جنایت محکوم و باید عدالت در حق خانواده مقتول و اون قاتل بی صفت اجرا بشه ضمنا همه قبول داریم مهاجران چه نقشی در اقتصاد و چرخه کار این کشور دارند پس شکیبا باشید

  24. الهی فداش بشم من به عنوان یه ایرانی اینقدر گریه کردم براش که هلاک شدم هنوزم برام سخته تصورش دختر 6 ساله تنها چقدر ترسیده
    الهی بمیرم براش واقعا سخته مثلا پدرش به ایران پناه اورده بیچاره کارگر شاید روزها هم دخترشو نمیدیده خیلی نامردیه و بی رحمیه ولا یزید در برابر این بی شرف فرشته هست من که خیلی احساس شرم می کنم همه جای دنیا خوب بو بد هست حالا این دفعه ورق ننگ و شرمنده گی برای ما ایرانیا برگشت خدا به مادرش و پدرش صبر بده چقدر ناز بوده :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

  25. به امید ریشه کنی ظلم و ستم فساد متاسفانه عقده های جنسی برخی از جوانان باعث این ستم ها است. وقتی که عشق می میرد و انسانان از حیوانان هم کمتر میشوند. کاری که آن پسرک کرد هیچ حیوانی نخواهد کرد. به امید روزی که دوستی و مهر و پاکی جایگزی فساد ها دزدیها و شهوت رانی ها و کثافت کاریها شوند. و طالبان ها داعش ها و القاعده ها مردم را آروار نکنند.زنده باد ملتهای در بند خاورمیانه چه سوری و چه ترکی و چه پارسی و آریانایی خراسانی که اکنون پاره پاره شده اند.

  26. کل صحبتها به کنار
    روم به اون پسر هفده ساله است
    آخه بی صفت ، آخه بی ناموس ، اخه حیوون ، کاری با عمل اولیه حیوانیت ندارم . چون ازین حیوان صفتها زیاد پیدا میشه
    توی قاتل چطور دلت اومد یک انسان . یک دختر شش ساله رو با چاقو به قتل برسونی؟ اسم تو رو چی میشه گذاشت
    من از هموطن بودن با چنین شخصیتی چنین حیوانی اعلام برائت میکنم!!!!

  27. ایران مملکتی اسلامی است و در آن فرقی بین ساکنان اعم از افغان و ایرانی نیست.پناهندگان از کلیه حمایتهای قانونی برخوردارند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری امام خامنه ای همواره افغان ها در امنیت زندگی و کار کرده‌اند،اگرچه جوانان ایرانی بیکار بوده اند.این اتفاق ممکن است برای هرشخصی اتفاق بیافتد و باید جامعه حساس شده و تز موارد اینچنینی جلوگیری شود.
    این عمل غیرانسانی در حق ایرانی یا افغانی از نگاه دولت و ملت ایران در هرصورت محکوم است و دادگستری ایران برخورد اشد قانونی را اعمال می کند.

  28. واقعن من از ایرانی بودن خودم شرم دارم، ضمن تسلیت به خانواده این فرشته کوچلوی بیگناه که قربانی یک دیو صفت شد، اشد مجازات را برای قاتل خواستارم. به امید روزی که این قاتل بیرحم را بالای دار مجازات نظاره گر باشیم.

  29. مگه وقتی افغان ها در ایران جنایت می کنند در رسانه های افغانستان گفته میشه؟ اونوقت این نماینده هرات چی میگه؟
    کنسولگری ایران در افغانستان باید لیست جنایات افغان ها که رسانه ای هم نشده رو برای نماینده هرات بفرسته

    1. این فاجعه قلب هر انسانی را به درد میاره … نمی تونم حتی یه لحظه تصور کنم خانواده فرشته کوچولو چی می کشن.

  30. من دانشجو هستم وبورس شدم اینجا اومدم دوستهای ایرانی خیلی خوبی هم دارم اما این قضیه ستایش چنان منو متاثر ساخت که هرشب گریه هایش به خوابم میاد همه جا خوب وبدداره قاتل ۱۷ ساله باشه یا بیشتر یا روانی باشه هرچه باشه باید اعدام بشه .باید به جزای خودش برسه بیشتر دوستام میگن خب حالا چی شده عزیزم تو مادر نیستی ببینی چی شده تو از دل پدرش خبر داری که این شب وروز چه میگذرد بر اینها .هیچ کس درک کرده نمی‌تواند از جمهوری اسلامی ایران عاجزانه خواهش میکنم که حق به حقدار داده شود وبه اشد مجازات برسه.

  31. مسئولين ما بايد فكري به حال اين جنايات بكنند. جامعه ما تشنه چيست كه هر روز بايد تجاوز در آن صورت بگيرد. فكر نميكنند فقط با تذكر و گشت ارشاد مشكلات اخلاقي جامعه برطرف نميشه و ما خانواده ها به جاي اعتماد بي اندازه به فرزندانمان بايد بيشتر در مورد مسائل جنسي با اونا صحبت كنيم. دولت، آموزش و پرورش يا هر جايي كه بهش مربوط ميشه نبايد در اين زمينه برنامه فرهنگي بذاره. تا كي فقط سرمون تو لاكمون باشه و بگيم چون جامعه اسلاميه چون دختر و پسر از هم جدايند تمام مشكلات حل شده. من خودم دختري هم سن اين عزيز از دست رفته دارم تصورش هم برام غير ممكنه كه به اين وحشتناكي عزيزي رو از بين ببرند. اين مسائل جنايات افغان ها و وارد كردن مواد مخدر كه اين قدر در موردش بحث ميكنيد چه ربطي به اين دختر معصوم و قشنگ داره كه اين جوري بايد پرپر ميشد قبل از اين كه نقدي بكنيد خوب فكر كنيد

  32. با سلام وعرض تسليت به جامعه بشري
    وقتي انسانيت بميرد مردانگي وغيرت بميرد عاتفه وشرف بنيرد نوع دوستي بميرد حاصلش ميشود اين جنايات فرقي هم ندارداد ايراني باشي يا افغان ترك باشي يا اصلا مسلمان باشي يا غير مسلمان .
    اما وقتي انسانيت وشرف ونوع دوستي باشد انوقت ديگر فرقي ندارد اين بلاي خانمانسوز براي چه كسي است فارغ از هر گونه مليتي ديني مذهبي خواه مسلمان باشي خواه يهودي مسيحي باشي يا بودابي اصلا خدارا قبول نداشته باشي انوقت دلت ميسوزد اتش ميگرد تا چند روز حالت دست خودت نيست ويك عمر اين جلوي چشمانت رژه ميرود واز خود ميپرسي جرا ؟چه چيز باعث ميشود انسان به ذم خودش اشرف مخلوقات تا اين درجه پست ونفرت انگيز ميشود

  33. از تمام مردم افغانستان عزیز خواهشمند هستم تا برای اعدام این نوع انسانهای حیوان صفت دست یاری داده و هزینه و دیه قاتل را جمع آوری کرده تا اندکی از درد خون جگری خانواده ماتم دیده و مردم التیام بگیرد ، و ب سایتی باید به راه انداخت و هزینه اعدام را جمع آوری کرد تا عدالت اجراء گردد

  34. اگه زندگی تو ایران تا این حد سخته برگردید به کشور خودتون
    چند ساله که هرجای ایران افغانیها هستن
    برگردید

  35. متاسفم برای خیلی از مردان سرزمینم…
    همیشه به زن و دختر بعنوان یک وسیله استفاده میشود تا مردان خودشان را خالی کنند.از این تجاوزها در کل دنیا وجود دارد.متاسفم برای اون مردانی که زن و دختر دارن و باز جلوی دختران مردم چراغ میزنن….انسانیت مرده.اشک چشمانم مرا یاری نمیکند برای نوشتن کلامم.خدایا خودت بداد دختران برس

  36. واقعا متأسفم برای کسانی که نوشتند کار این پسرک احمق در مقابل جنایت افغانی ها هیچ
    من خودم یک ایرانیم
    حاشا به غیرت ایرانی که ما داریم به کجا میرسیم
    واقعا دوست من شما این موضوع رو اینطوری توجیح میکنی
    چون بعضی از مهاجران افغانی اعمال ناشایست انجام دادن این دختر کوچولو باید مورد تجاوز قرار بگیره و امثال شما این مسئله رو توجیح کنه
    من خودم هنوز افغانی بد ندیدم خواهشا طوری جو ندید ک انگاری ایرانیا همه پاک و افغانی ها همه بد هستن
    واقعا راست گفتن ملتی هستیم که فکر میکنیم فقط خدا مارو هدایت کرد
    خواهشا قبل از هر نظری خودتون رو جای خونواده مقتول بزارید

  37. خاک بر سر کسانی که میگن از ایرانی بودن خودشون شرمنده اند و ال و بل.
    من هم از هموطن بودن با وطنفرشایی مثل شما شرمنده ام.
    در تمام جوامع و ملیتها افرادی با اختلالات روانی وجود دارند و این شخص هم مسلما باید مجازات بشه اما چطور میخواهید این قتل رو به هفتاد میلیون ایرانی که روحشون از این جنایت خبر نداشت مربوط کنید همه رو در این قتل سهیم بدونید احتیاج به حماقتی ماوراء تصور داره.

  38. سلام. واقعا انقدر این جنایت وحشتناکه که جای هیچ حرفی باقی,نمیمونه. من این فاجعه رو به افغان های عزیز و همه انسان هایی که انسانیت تو وجدشون نمرده تسلیت میگم. این مسیله انسانیه نه ربطی به نژاد داره نه دین. اما اگه با اونا هم ربطش,بدیم بازم ما هم کیشیم و یادتون نره که افغانستان بعد معاهده پاریس از ایران جا شد و ما همه از یک نژاد و هم زبانیم. واقعا دردناکه که وقتی این چنین فاجعه ای رخ میده افرادی بحث های بی ارزش رو مطرح میکنند. واقعا متاسفم که یک پسر هفده ساله تونسته این جنابات دهشتناک رو پشت سر هم انجام بده. امیدوارم عدالت اجرا بشه. هرچند که اعدام برای یکی از ایم جنایت ها هم کمه اما خداروشکر که خداوند عادله.

  39. واقعا جنایت هولناکی است .
    وای بر جامعه ایران که چنین حرکاتی در ان دیده شود …
    خیلی فجیعه ..وحشتناکه …متفکرین ..به داد جامعه جوان برسید بجای اینکه افغانی و ایرانی بکنید این فرق دارد این زنگ خطر جامعه است که صدای بلند ان روز به روز بلند تر میشه .
    طرف تو خانواده مشکلدار نبوده . همچنین به پدر و مادر پسره تسلیت میگم که نابود شدند .
    واقعا زجر اوره خدا بفریادمان برس

  40. واقعا واسه بعضی از هموطنانم متأسفم که از یه جنایتکار دفاع میکنن هر چی که باشه حتی اگه فقط یه نوجوان 17 ساله باشه بازم بایدسزای کارش رو ببینه

  41. اینجا قومیت و دین و نژاد مطرح نیست ، بلکه انسانیت خدشه دار شده…
    بعنوان یک ایرانی ، به خانواده ی محترم این دختر بچه ی معصوم تسلیت میگیم و از خداوند برایشان صبر و اجر ارزو میکنیم.

  42. خدا لعنتش کنه این حیون کثیف رو این اصلا انسان نیست اطمینان داشته باشید اعدام میشود به تمامی افغانی های عزیزی که در ایران زندگی میکنن هم تسلیت میگم در ضمن همچین اتفاقی تا کنون در ایران اتفاق نیفتاده و شما هم به ملیت ایرانی توهین نکنید لطفا لازم به ذکر هست برای کسانی که ابراز داشتند که تا کنون همچین اتفاقی برای ایرانی ها توسط افاغنه اتفاق نیوفتاده بگم بهتون که چندین سال پیش در همون منطقه ورامین تجاوزاتی توسط یکسری افغانی بلا نسبت شما ها عزیزان صورت گرفت که توسط مردم ورامین به سزای اعمال ننگینشون رسیدند اطمینان داشته باشید ایرانی ها غیرت دارند و به این سادگی از کنار ماجرا نمیگذرند ولی لازم میدانم بگم که اون قضایا هم اصلا رسانه ای نشد به دلیل اینکه برای ما ننگ است . ودرپایان ظهور اقا امام زمان را آرزو دارم.

  43. خیلی متاسفم . اونایی ک میخوان این قضیرو بپیچونن از قاتل این دختر میلیونها بار بدترند. ای مردم ایران تو رو خدا ی لحضه خودتونو جای پدر مادر اون دختر بزارید و بعد نظر بدید ایا اگ خودتون بودید میذاشتید پسره اعدام بشه ب ولاه تیکه تیکش میکردین هییییییی.

  44. باسلام به کلیه هموطنان ایرانی وتمامی میهمانان افغانی ما.متاسفانه این جنایت هیچ توجیهی ندارد وعامل یا عاملین آن باید به اشد مجازات برسند.برادران و خواهران گرامی فارغ از هر توضیحی یاید بدانیم که افاغنه میهمانان ما عستند.مهمانان زحمت کش این مرز وبوم.مهمانانی که سالهای سال با استکبار جهانی جنگیده اند.میهمانانی که دوش به دوش رزمنده گان ما در سوریه در حال جنگ هستند و روزانه بهترین جوانان شان به شهادت میرسد.لذا هوشیار یاشید دشمت در کمین نشسته که این برادری بین ایرانی و افغانی را یرهم زند.حال این دشمن میتواند در پوشش خبرنگار باشد یا سفیر وغیره.لذا یقینا متهم به سزای اعمالش میرسد .دوستان خونسردی خود راحفظ کنند .واز خداوند متعال تقاضای صبر برای آن خانواده مصیبت زده رابنمایند

  45. متاسفم از این جنایت، ملاک قومیت نیست در هر دین و آیین و مسلک این جرایم قابل گذشت نیست در جامعه ایرانی که خود را نسبت به سایر جوامع سالمتر میداند بدتر من یک ایرانی هستم و از کودکی نیز شاهد برخوردهای متحجرانه برخی مهاجران بوده ام ولی با توجه به استقلال دولت افغانستان و فروپاشی نظام تحجر و قوم گرایی در جامعه افغان اکنون معترفم که این جامعه به کمال نزدیک تر شده و طبیعتا رفتار امروز جامعه ایرانی هم محترمانه تر شده بله ستایش رفت و قاتل با همه صغیر بودنش به سزای عملش خواهد رسید ولی مرگ ستایش یک پیام کاملا شفاف دارد مهاجران و اتباع ایرانی یک جامعه واحد هستند یک دل در سختی ها و ناملایمات در کنار هم هستند بدون کینه و انتقام قومیتی دربرابر یه قتل منتظر یک قصاص میباشد و بس من از صبوری برادران و خواهران افغان که بی شک جزیی از جامعه ایرانی ما میباشند سپاسگذارم و خود را هم درد و در کنار خانواده آن عزیز میدانم مهاجر افغان در گردش چرخه کار و کار آفرینی موثر بوده تن به سخت ترین شرایط کار میدهد تا خانواده و جامعه خود و ما در رفاه قرار بگیرند از مقامات قضایی میخواهم با جدیت عدالت را به رخ جهانیان بکشند و دهان یاوه گویان را ببندند
    پیروز باشید

  46. اگه این اتفاق واسه یه ایرانی افتاده بود رسانه های ایران چه دیداری و چه شنیداری چنان عمل میکردند که همه ی مردم حتی در دورترین نقاط جهان هم باخبر می شدند اما حالا چون این اتفاق برای یک خانواده ی افغانستانی افتاده سکوت کرده اند . شمايي که میگی اعدامش نکنند میتونی یه لحظه خودتو جای خانواده ی اون دختر بذاری ؟ از حال و روز اونا خبر داری ؟ معلومه که نه . اگه ميتونستي هرگز این حرفو نميزدي . حالا چون پسر ساکتی بوده و شهید داده اند میتونه هر غلطی که خواست بکنه و از اعدام هم تبرئه بشه ؟ این آدم کثیف باید هرچه زودتر اعدام بشه تا درس عبرتی بشه برای بقیه ی آدمهای مریض احوال که حتی به یک کودک هم رحم نمیکنند . خداوند در آتش جهنم گرفتارش کند

    1. عزیزم کسی سکوت نکرده و اینکه خبرش توی کل جهان پیچیده بود همون دو سه روز اول که اتفاق افتاد و با پدر ستایش مصاحبه شد از شبکه ی BBC

  47. ما و افغانیها برادران هم هستیم این دختر بی شک دختر ما هم هست و قلب ایران هم از این موضوع سخت شکسته….من از دولت می خوام با مدریت درست با این موضوع برخورد کنه دلیلی نداره ما این موضوع را سانسور کنیم…..به هر حال تجاوزبه یک دختر شش ساله تجاوز به کرامت همه ی انسانهاست

  48. سلام نتیجه سیاست های مزخرف سران همینه دیگه. زمانی که افغانی های مغول تبار بدون مدرک و قاچاقی وارد کشور میشن و از هر جنایتی عبایی ندارن .نتیجش سرخوردگی مردم. لعنت به مسولین که باعث این حالت شدن تا نتیجش قاتل شدن یه ایرانی بشه. زود این مغولا رو بندازین بیرون چون در اینده ای نزدیک مردم از سرخوردگی ناچار میشن خون این مغولان رو ریزن

  49. بسم الله الرحمن الرحیم
    متاسفم به عنوان یک انسان.
    خدا جای حق نشسته.
    اما وقتی فرهنگ ماهواره. اینترنت که کلیپهای آموزش روابط جنسی رو به راحتی در اختیار همه قرار میده . فیلم های سوپر. در جامعه رواج پیدا می کنه. متاسفانه این تبعات درد ناک رو داره.
    بسیار خبر درد ناکی بود برای من به عنوان یک انسان.

  50. سلام به همگی دوستان

    من به عنوان یک ورامینی بزارین دقیق تر بگم خیرآبادی و کسی که قاتل رو میشناسه از همگی میخوام که به عضو کمپین ستایش در بیان.

    و واقعا شرمنده همه ی هم وطنانم هستم که این اتفاق توی شهر من افتاده .

  51. با سلام خدمت دوستان
    نظرات متفاوتی شنیدم.
    جایی بس تاسف دارد برای هر دو ملت.در این که جنایتی وحشتناک رخ داده هیچ شکی نیست،اما سوال اینجاست نقش انسان گونه شما ها کجاست،اگر حرف از انسانیت میزنید و همه با هم یکسان هستید،این صحبت های ایرانی و افغانی دیگر چیست ؟ اگر صحبت از حکومت میزنید و دستگاه قضایی ایران هم به جدیت پیگیر این پرونده هست.

    هر چه هیزم بیشتر به این آتش بریزید قطعا دود آن بیشتر در چشمان هر دو ملت میرود.

  52. من همچون بسیار ی از هموطنانم از حضور افاغنه در ایران ناخرسند هستم و ناخرسند تر از مسئولینی که از آنها حمایت میکنند اما بهر حال این عمل شنیع را برنمی تابم و آن را تقبیح میکنم .برای خانواده این کودک افغان و ده ها هزار خانواده ایرانی که طی این سالها دچار تجاوز افغانها شده اند متاسفم .من زیاد میشنوم که افغانها زنان ایرانی را مورد هتک حرمت قرار میدهند و هزار یک فساد دیگر را ببار می اورند. امید وارم که روزی این مهمانهای ناخوانده به خانه و کاشانه خودشان برگردند . امید وارم که مسئولین کشور ما به مصالح ملی بیشتر بیندیشند.
    ضمنا اگر رسانه های ایرانی در برابر تجاوزات افغانها سکوت نگرده بودند الان یک افغانی هم در ایران وجود نداشت

  53. آتش و یخ / افغان ها بزرگترین دشمنان ایران هستند. نمی دونم تا حالا سری به پیج […] در فیسبوک زدید یا نه؟ بهتون پیشنهاد می دم سر بزنید
    مقادیر متنابهی ناسزا خطاب به ملت ایران از طرف ملت شریف افغانستان می بینید که اولش مثل من ممکنه آمپر بترکانید از اینکه ما دخترهای فلان فلان شده ایرانی را… بعله و ما پسرهای ایرانی را …. بعله
    توی تمام عمرم به این بی ادبی ندیده م، ذات حقیقی شون رو وقتی میرن اونور آب نشون میدن وقتی توی ایران هستند چقدر دیدم ایرانی ها دلشون می سوزه که اینها آواره ن و بهشون کار می دن نمونه ش عموی خودم اما ; تشریف که می برن اونور ایرانی ها هر روز می زدنشون و فحششون می دادن و برای مدرسه رفتن ازشون پول می گرفتن و نژادپرست های ایرانی و …. برای مظلوم نماییهاشون اصلا دل نسوزونید …
    در ضمن ادمین اگه نسبت به کشورت غیرت داری نظرمو چاپ کن

  54. وای بر مسئولین. واقعا بیاید به ملت بگید هدفتون از این همه افغان پرستی چیه. چرا مردم بیچاره ایران رو فراموش کردید و دارید به افغانی ها بهاء میدید. تاریخ درسای عجیبی به انسان میده. باشه انقد ه مردم خودتون پشت کنیدتا این […] البته برا من بد نشد یکسری حقایق رو متوجه شدم خیلی از مسئولین رو قبول داشتم ولی الان متوجه شدم فقط برای بقاء خودشون این سیاست ها رو دنبال میکنن. منم به ایرانیان عزیز پیشنهاد میکنم خودشون رو ناراحت نکنن فقط اگه میتونن برن کشوری دیگه برای زندگی و کار کسیم که توانشو نداره به نظرم چاره ای نداره باس با این […] کنار بیاد. شنیدید جدیدا شناسنامم بهشون میدن، بهترین مدارس ایران درس میخونن، چند روز دیگم بهترین مشاغل و…. خدا مسئولین لعنت کنه. مردم ایران خیلی شریفن خدا ریشه این […] رو از زمین بکنه.

  55. برا اونهایی که نوشتند ایرانی حق داره متاسفم برا اونیهائیکه نوشته افغانی کسی بالا سرش نیست و حق داره هم متاسفم بهتره برا خودمون متاسفم باشیم برا این طرز فکر عزیزان اینجور جنایتها رو اگه هر کسی انجام بده زشت و مجرمانست پس بیاد همه اونهائیکه اینجور جنایتها بهشون لطمه زده همدردی کنیم و اینجور جنایتها رو هر فردی با هر ملیتی در هرجای دنیا انجام داده محکوم کنیم بیاد با هم رفیق باشیم چون انسانیت از همه چیز برتره و برای روح این عزیز دل فاتحه بخونیم و از درگاه خدا طلب آمرزش و برا خانوادش صبر طلب کنیم . یک ایرانی که عاشق همه مردم خوب دنیاست و از همه جنایتکارها با هر ملیتی متنفره بیاد باهم رفیق باشیم

  56. من به عنوان یک ایرانی این جنایت رو شدیدا محکوم میکنم به خانواده ستایش هم تسلیت میگم.من خودم داغدیده ام میدونم چی کشیدند. اما واقعیت اینه که خوب و بد در همه جا وجود داره جنایت توسط هرکسی با هر قوم و نژادی قبیح و محکومه. ولی نمیتونم قبول کنم که افغانها در ایران هیپوقت مرتکب جنایت نشده اند ای کاش شما مجبور نبودید به کشور ما پناه بیارید ای کاش روزی برسه که بتونید به کشور خودتون برگردید

  57. ببینید خوب و بد همه جا وجود داره. خدا شاهده من تو اصفهان زندگی میکنم 35سال سن دارم از بپچگی یادم میاد سالی یک بار به اتباع افغان اینجا تجاوز میشه یا به قتل عمد کشته میشن. این اولین باره که تجاوز یا قتل یک افغان رسانه ای میشه اینم بخاطر ایه که مردم افغان دسترسی بیشتری به اینترنت…. دارن. خدا گواهه چندبار دیدم یک ایرانی کار فجیع انجام میده فورا به اسم افغانی میکنن. همون افغانها که تو جنگ 8سال دفاع مقدس بیشازهزار و پانصد شهید دادن که تا پارسال یک بار در رسانه های ایرانی به زبان نیامد … ماکه دم از مسلمانیت میزنیم به والله حق نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا