خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشکل امروز، ریاکاری است!

حجت‌الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه علمیه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مشکل امروز، ریاکاری است!» نوشت:

گویند: مردی یک خروس ذبح شده خرید و بُرد منزل ووقتی به همسرش گفت این خروس را طبخ کن ، همسرش بشدت ناراحت شد و گفت : من هیچ جنس مذکری رادر این خانه راه نمیدهم! برو پس بده و مرغ بخر و بیاور.

مرد بیچاره رفت که پس دهد ولی با انکار فروشنده روبرو شد… بالاخره بعدگفتگوهای زیاد، فروشنده گفت حاضرم این خروس را بردارم و بجایش مرغ دهم و حتا پولش را نمیخواهم، فقط بگو چرا خروس را آورده ای که مرغ بجایش ببری؟
مرد، سخن همسرش را گفت. بلافاصله آن مرغ فروش گفت: من مرغ مجانی به تو میدهم اما شک نکن که این زن ریاکار تو آلوده است!

آری؛ اگراین قصه یک افسانه هم باشد حکایت از یک حقیقت دارد و آن این است که؛ میشود “نیت منفی” در پوشش بشدت مذهبی خود را پنهان کند!

امروز ، تقدس گرایی افراطی، ریاکاری و سپس ؛ سوپرانقلابی بودن برخی،آدم را به فکر می نشاند.

در تقدس گرایی، فرد با یک اعتقاد افراطی به مناسک دینی نظر میکند و خود را درزحمت زیادی قرار میدهد و حتا در مواردمواجه با “حق الناس” هم به بهانه های دینی ، مانند بولدزر از روی حقوق دیگران رد میشود! نمونه بارز آن؛ “خوارج” هستند.

این موضوع، مورد قلم زنی ما در این یادداشت نیست.

موضوع مورد توجه؛ “ریاکاری” است که شخص فریبکار در حوزه سیاست، به یک شعار و یا یک رفتار و یا موضع گیریی خاص که در آنجائی که قدرت و ثروت پایگاه دارد -ونه جاهای دیگر- “تظاهر” به ارزشهایی میکند که کمترین باور جدّی به آن ندارد و البته رسوا هم میشود.

نوعا؛ “تظاهر نمایی” به شکل افراطی آن، با استفاده از فحش و فریب و تخریب نیروهای سابقه دار در جوامع سیاسی مطرح میشود و انسان فاقد عقلانیت سیاسی، تبدیل به یک عنصر “سوپرانقلابی” میشود.

البته می پذیرم که برخی از “سوپرانقلابی” ها ؛ واقعا برنامه فریب و ریا و تزویر ندارند، و روش سوپرانقلابی شان بر اساس دریافت ناصواب از مبانی دینی و انقلابی است!

شگفت آور است پیامبر عزیزمان، ریا کاری را به روش مشهور روزگار خود که بیشتر در ریاکاری در انجام مناسک دینی بوده، منحصر نکردو سخن از آینده پر فریب و ریاکارانه برخی از انسانها در حوزه “قدرت” نمود و افراد ریاکاری که فریبکارانه با “کالای دین” مشغول بدست آوردن قدرت و ثروت هستند را بخوبی معرفی نمود و فرمود:

«زمانی خواهد آمد که :

اولا؛ انسان هائی دارای ظاهری نیکو، ولی باطنی خبیث اند!

و ثانیا؛ اهل “ریاکاری” اند!

و ثالثا؛ همه تظاهرشان به دینداری و ارزشی بودن ، به خاطر رسیدن به قدرت و بر آمدن کام شان از دنیا میباشد!

اینان باطنا کاری به خدا و دین ندارند و دین شان تماما “ریاکاری” است.

«سَیأتی عَلی النَّاسِ زَمانٌ تَخبُثُ فیهِ سَرائِرُهُم، و تَحْْسُنُ فیه عَلانِیتُهُمْ، طَمَعاً فِی الدُّنیا، لایرِیدُونَ بِهِ مَاعِنْدَ رَبِّهِمْ، یکونُ دِینُهُمْ رِیاءً ..».[اصول کافی]

امروز “ریاکاری” برنامه ریزی شده است بصورتی که فردی در سخنرانی در مجامع عمومی بین المللی دعای فرج میخواند و درعین حال ؛ نزدیکترین کارگزارانش آلوده به فساداندو در زندان عمرشان را سپری میکنند!

امروز شاهدیم چه بسیارند کسانی که ریاکارانه سخن از ارزشها و جهاد و مقاومت و ولایت میزنند و روزانه یکی پس از دیگری از حکم بازداشت شان مطلع میشویم!

در ردیف پایین تر؛ کسانی را میبینیم برای رسیدن به مزایایِ قدرت و ثروت در عرصه داخلی و یا خارجی و بهرمندی از سفرهای خارجی و ماموریت های بلند اروپایی و آمریکایی ، چگونه قدم بر “پل ریاکاری” نهاده و میروند و میرسند!

و یا دیگرانی برای ورود به پست های پنهان بازار و اصناف تجاری ، “پل ریاکاری” میزنند!

و یا کسان دیگری برای ورود به جایگاه کارشناس مذهبی در سیما و رسانه و یا برای امام جمعه شهر و امام جماعت یک محله شدن، و حتی برای دهیار و دهدار روستا شدن ، قدم بر “پل ریاکاری” میگذارند!

شگفتا! چه بسیار شنیدیم؛ امام علی (ع) تا مدتها به زن عائله مندی که شوهرش شهید شده، خدمت میکند و دربرابر زبان تیز آن زن نسبت به نفرین بر علی (ع) صبر میکند و خودرامعرفی نمیکند! اما وضع برخی بظاهر شیعیان آن امام بزرگوار، چنین شده که عکس گرفتن ها در روستاهای محروم، در زلزله و سیل ها و یا درکنار جنازه مطهر شهید و… به میدان مسابقه تبدیل شده!

دیروز ؛ “زیرآب زنی” وپرونده سازی و بی حرمتی به بزرگان کارشان بود و امروز؛ دروغ گویی و تملق گوئی، و حتا لعن گوئی درتریبون مجلس و فحاشی در رسانه ها، و.. نردبان ارتقاء جایگاه شده!

بر مردم آگاه و رشید پوشیده نیست، امیدواریم بر آنانکه امور کلیدی این مردم مظلوم را بدست دارند مخفی نماند ونیز اختفاء نفرمایند که هر؛ “بی ریشگی، فقدان تخصص لازم، مطالبه ارتقاء شغلی” که با ریا کاری و سوپر انقلابی بودن همراه شود، جای شک و شبهه بسیار است.

گرچه ریاکاران بسیار پنهانی عمل میکنند ولی نشانه های آنان در کلام امام علی (ع) بخوبی بر ملا شده اند؛

اولا؛ در برابر تریبون پر نشاط اند!
و ثانیا؛ در خلوت خود نسبت به وظیفه هایشان بی خیال!
و ثالثا؛ دائما به دنبال گزینش مثبت پیش خواص ، و مقبولیت پیش عوام هستند!
ثَلاثُ عَلاماتٍ لِلْمُرائى: یَنْشِطُ اِذا رَأىَ النّاسَ وَ یَکْسِلُ اِذا کانَ وَحْدَهُ وَ یُحِبُّ اَنْ یُحْمَدَ فِى جَمیعِ اُمُورِهِ.[اصول کافى]

با این جمله خواندنی امام خمینی (ره) یادداشت را به پایان ببرم که فرمود: “انسانی که برخلاف عقیده اش برای نمایش به مردم ریاكاری میکند؛ منافق است و عذابش سخت‌ترین عذاب‌هاست و این ریا باعث از بین رفتن نور ایمان در قلبش می‌شود. این فرد به نوعی مشرک است.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا