خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«كتاب تاريخ بمب اتم هیجان‌انگیز است»

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

چهارشنبه 10 دى 1376    |      1 رمضان  1418        |     31 دسامبر 1997

امروز اول ماه رمضان است. با زنگ تلفن توسط محافظان، ساعت چهار و نیم براى سحرى خوردن بيدار شديم. ساعت زنگ‌دارمان معيوب است. پس از برنامه‌هاى عبادى، با عفت و كاظم مرعشی، برادر همسرم سحرى خورديم. ساعت نُه و نیم به دفترم رسيدم. آقاى صادق خرازى، مسئول امور اجلاس سران سازمان كنفرانس اسلامى‏كه با حكم من منصوب شده بود، آمد. گزارش كاملى از كار و نقاط قوت و ضعف داد و از اعتماد من تشكر كرد. در مورد خرابى بلندگو در مراسم افتتاح و قطع برق و چكه‏ كردن آب از سقف توضيحات داد و برای ‏كار آينده‌اش مشورت‏ كرد.

مقدارى از كتاب تاريخ بمب اتم را خواندم. سرگذشت اولين انفجار آزمايشى بمب پلوتونيومى در آمريكا، هيجان‌انگيز است.

پنج‌شنبه 11 دى 1376

تا عصر در منزل مطالعه مى‌كردم. كتاب سازندگان عصر اتم،  نوشته الوينامك كاوس با ترجمه قريب و كمالى را مى‌خوانم. فصل انفجار بمب‌هاى اتمى در هيروشيما و ناكازاكى را خواندم و مايل شدم كه بدانم، دانشمندان مؤثر در اين صنعت با خبر كشتار حدود دويست هزار نفر در اين دو شهر چه احساسى داشته‌اند كه نويسنده خودش با آشنایى كه با بعضى از آنها داشته، در مورد فريش و بوهر كه از مؤثرترين آنها هستند، چنين آورده است: «وقتى كه بعد از انفجار بمب‌ها، فريش را ديدم، به نظرم آمد از تمام ذوق و شوق خود، عارى شده بود و برداشت من از شخصيت بوهر اين بود كه پس از جنگ، بار سنگينى بر دوش خود احساس مى‌كند».

جمعه 12 دى 1376

در خانه بودم. برف خوبى باريد. نمازجمعه را رهبرى اقامه‏ كردند. در حين بارندگى، عصر فاطى آمد. مقدارى بحث در مورد بعضى از تبعيض‌‌هاى نابجا عليه زنان داشت. افطار بچه‌ها و حسين مرعشى و خانواده‌اش بودند. حسين اطلاع داد كه پس از اعلان وزير آموزش و پرورش در مورد حذف مدارس نمونه مردمى در سال آينده، كميسيون تلفيق مجلس، بلافاصله بندى تصويب‏ كرد مبنى بر توسعه اين مدارس، براى جلوگيرى از تصميم وزارت.

آقاى مرعشى گفت ستادهاى انتخاباتى آقاى خاتمى، چند روز پيش، در تهران جلسه داشته‌اند و قرار شده سازمانى به نام «جبهه پشتيبانى از جامعه مدنى»  تشكيل بدهند. گفت، حزب كارگزاران، هنوز نتوانسته‌اند براى ثبت و رسميت دادن به جمع خود تصميم بگيرند؛ چون محمد اخوى، آقاى عبدالله نورى را از جناح چپ مى‌داند و به محسن نوربخش و محمدعلی نجفى اعتراض دارد كه در تصميمات اقتصادى دولت كه به دست آنهاست از سياست سازندگى كه شعار كارگزاران بود، پيروى نكرده‌اند و به آقاى عطاءالله مهاجرانى هم انتقاد دارد كه از آقاى غلامحسین كرباسچى شهردار تهران در تهاجمات اخير حمايت نكرده است. گفت، بناست قيمت نفت را ۱۷.۵‌دلار حساب كنند، با اينكه ۱۶ دلار است.

آيت‌الله خامنه‌اى، در خطبه‌هاى امروز، تبليغ رسانه‌هاى غربى مبنى بر وجود اختلاف در مسئولان ايران و نيز گرايش بعضى از مسئولان به آمريكا و غرب و نيز روي‏گردانى مردم از دين را محكوم‏ كردند. بلافاصله رسانه‌هاى غربى همين را به عنوان سند اختلاف رهبرى و ریيس‌‏جمهور در رابطه با غرب و آمريكا مطرح نمودند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1376

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا