خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقش مهم اروپا

علی‌رضا ايمانخانی، دانش‌آموخته علوم سیاسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «نقش مهم اروپا» نوشت:

بر همگان محرز بود که خرد جمعی حاکم بر دنیا بالاخره مانع از آن می‌شود که شخصی مانند ترامپ با دمیدن به جنگی دوباره، آسایش و آرامش را از ممالک دنیا بگیرد.

بی اخلاقی ترامپ مبنی بر خروج از برجام و اجرای تحریم‌های فلج کننده بر مردم ایران یکی از کارهای زشت و تاریخی ترامپ و تيم مشاور او جهت به زانو درآوردن ملت ایران بود.

حالا که به لطف هوشمندی مردم آمریکا و ندادن رای مجدد به ترامپ و انتخاب دولتی میانه‌رو شرایط جهت حذف این فشارها و بازگشت آمریکا به برجام فراهم شده، ظاهرا این دولتهای عرب و اسرائیل هستند که فشار مضاعفی جهت خودداری، آمریکا یا حداقل اضافه کردن بندهایی به دلخواه خود جهت تحت فشار قراردادن ایران هستند.

ولی ظاهرا در این بین اتحادیه اروپا، نقش معقول و پخته‌تری را دارد. آنها علاوه بر اینکه، به خاطر فاصله مکانی نزدیک به ایران، از یک ایران اتمی وحشت بیشتری از آمریکا دارند از طرف دیگر هم فراموش نمی‌کنند که ترامپ با خروج از برجام، موجب بی اعتباری آنها در سطح جهانی شده و هوشمندانه آمریکا را مستوجب برداشتن گام اول در جهت بازگشت به برجام می‌دانند و گام‌های برجامی ایران در حفظ تعهداتش را قدم بعدی.

آنها که به خاطر شرایط خاص اقتصادی حاکم بر جهان از اینستکس ناامید شده و متوجه شدند که تحریم‌های آمریکا دست کمی از تحریم های سازمان ملل ندارد و همچنین نیک می‌دانند که فقط و فقط راه بازگشت به برجام لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران است پس یکصدا خواستار بازگشت اولیه آمریکا به برجام هستند و حتی موضع‌گیری مکرون، ریاست جمهوری فرانسه مبنی بر حضور عربستان در مذاکرات را نظر شخصی می‌دانند. (البته فرانسه به جهت تاریخی و نقش ژنرال دوگل همیشه اصرار به خودنمایی و بیان مستقل بودن از آمریکا در نظرات و مناقشات بین‌المللی دارد).

در این بین تبلیغات شدید صهیونیست‌ها مبنی دستیابی قریب‌الوقوع ایران به سلاح اتمی ظاهرا نقش یک شمشیر دولبه را دارد. هدف آنها از تبلیغات گسترده بر ضد توانی هایی جدید ایران، تهییج کشورهای خلیج فارس و فشار به آمریکا جهت تنبیه ایران است ولی همین امر موجب عجله اروپاییان و مذاکره با آمریکا جهت بازگشت فوری به برجام شده است.

آما ظاهرا مشگل بزرگتر در داخل کشور است. نیروهای جوان و کم تجریه تندرو که بازگشت آمریکا برجام و بهبود شرایط اقتصادی را موجب شکست احتمالی خود در انتخابات رقابتی سال بعد در کسب دولت می‌دانند سعی در تند کردن جو روانی حاکم بر کشور و اعمال فشار به دولت و دستگاه سیاست خارجی دارند تا عملا دست دولت فعلی را در توافق جدید کوتاه کنند.

در این بین یک نکته ظاهرا از چشم خیلی ها غافل مانده است. در صورت طول کشیدن مذاکرات و موفقیت تبلیغاتی صهیونیست‌ها در جهت اثبات دستیابی ایران به سلاح اتمی، احتمال حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران از سوی اسرائیلی‌ها به هیچ وجه بعید نبوده، که ماحصل آن یا باید سکوت ایران باشد و یا تلافی و انتقام!

در صورت سکوت؛ اولا حاصل سالها تلاش و هزینه‌های انجام شده ملت ایران و مقاومت آنها در تحریم ها بر باد فنا رفته، دوم. اعتبار ملت و نظام ایران به جهت این سکوت تا ابد از بین خواهد رفت.

ولی در صورت تلافی ایران، احتمالا جنگ ابعاد وسیع‌تری خواهد گرفت و پای دولت‌های غربی و عربی در جنگ باز خواهد شد و احتمال اتخاذ یک تصمیم بین‌المللی بر ضد ایران به مانند عراق زیاد خواهد بود که عواقب بسیار بدی را خواهد داشت.

پس باید تا دیر نشده و با اتخاذ تدابیر ضمن نجات مردم ایران از این فلاکت اقتصادی و اجتماعی، کیان ملت و نظام را حفظ نمود. یکی از همین تدابیر، استفاده از طرفیت روس‌ها و چینی‌ها در میانجیگری و فشار به اروپایی‌ها در تعجیل در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها به جهت اجرای تعهدات آنهاست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا