خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطر انحلال بیخ گوش جمعیت امام علی(ع)؛ بودن در کنار انسان‌ها اجازه می‌خواهد ؟

آرمان ملت‌شاهی، انصاف‌نیوز: در نقطه‌ای از اوج همه‌گیری کرونا شارمین میمندی‌نژاد موسس جمعیت امام علی(ع) به همراه دو تن از اعضای دیگر این سازمان مردم‌نهاد بازداشت می‌شوند؛ چند ماه بعد و در آغاز واکسیناسیون عمومی نیز وزارت کشور از قوه‌قضاییه خواستار انحلال این سازمان می‌شود. انصاف‌نیوز یک روز قبل از برگزاری این دادگاه گفت‌وگویی با زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام‌ علی(ع) داشته است.

جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) سازمانی مردم‌نهاد و غیردولتی است که از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی به ثبت رسیده است و هم‌اکنون فعالیت‌های خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند.

این سازمان در حدود ده‌هزار عضو فعال دارد که عموما از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه‌ها تشکیل شده است؛ و در حوزه‌های مختلف معضلات اجتماعی نظیر امدادرسانی در زمان وقوع حوادث، حمایت از کودکان کار و خیابان، محروم از تحصیل، بی سرپرست و کودکان آسیب دیده از فقر، اعتیاد و جنگ، خانواده ها و مناطق محروم، بانوان سرپرست خانوار، دختران بی‌پناه و فرار کرده از خانه، دختران آسیب دیده از تن فروشی اجباری، معضل کارتن خوابی و غیره در حال فعالیت می‌باشد. این سازمان مردم‌نهاد که در بیست استان کشور و با حدود 44 مرکز فعال در سطح کشور فعال است و بنا بر آمارهای منتشر شده از سوی جمعیت امام علی(ع) در تیر ماه سال 99، این سازمان 6137 کودک با شرایط گفته شده را تحت حمایت خود قرارداده است.

ابتدای اسفند ماه سال جاری، وزارت کشور طی بیانیه‌ای خواستار انحلال جمعیت امام علی(ع) شد و از ارسال پرونده این سازمان به قوه‌قضاییه خبر داد که موعد بررسی آن در دادگاه 12 اسفند ماه تعیین شده است؛ در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «به خوبی روشن است هر پدیده اجتماعی در کنار کارکردهای مثبتی که بر مبنای اهداف تعیین شده آن شکل می‌گیرد ممکن است در گذر زمان از اهداف خود به دلایل متعدد انحراف پیدا کرده و نه تنها توانایی لازم برای ایفای کارهای مثبت خود را از دست بدهد و تبدیل به یک معضل جدید اجتماعی شود که لازم است به موقع با اعمال تمهیدات و ضمانت اجراهای قانونی از گسترش انحرافات ایجاد شده جلوگیری به عمل آید تا به پیکره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدشه‌ای وارد نشود.»

حسن روحانی با شعار حقوق شهروندی آمد، گفت سازمان‌های مردم نهاد را بر سرمان می‌گذاریم

بعد از درخواست انحلال جمعیت امام علی(ع) از سوی وزارت کشور که با واکنش های زیادی همراه بود؛ این سازمان طی نامه‌ای به رئیس جمهور حسن روحانی، خواستار ورود به موضوع، و زمینه‌سازی برای رفع این مشکل شد. در بخشی از این نامه‌ آمده است: «آقای روحانی! افراد زیادی در دولت جنابعالی از نزدیک شاهد فعالیت‌های این جمعیت در اقصی نقاط کشور بوده‌اند. فعالیت‌هایی که در سکونتگاه‌های حاشیه شهرها انجام می‌شود، مناطقی که گاه حتی نیروی انتظامی و ماموران دولتی از رفت و آمد در آنها واهمه و پرهیز دارند. … ثبت خواهد شد که رئیس جمهور وقت حقوقدان بود، با شعار حقوق شهروندی آمد، گفت سازمان‌های مردم نهاد را بر سرمان می‌گذاریم، دنبال احقاق اصول قانون اساسی هستیم اما در عمل یکی از قدیمی‌ترین و مردمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد که در کوران حوادث این مرز پر گهر و روزگار سخت بقا و دوام، بیست سال باقی مانده بود، در این دوران با روش‌های فراقانونی تهدید به انحلال شد.»

گفت‌وگوی انصاف‌نیوز با زهرا رحیمی -مدیر عامل جمعیت‌ امداد دانشجویی امام علی(ع)- را در ادامه بخوانید:

بسیار امیدواریم که دادگاه عادلانه‌ای برگزار شود

انصاف‌نیوز: با توجه به آنکه فردا موعد رسیدگی به پرونده‌ی جمعیت امام علی توسط دادگاه است تا چه اندازه به روند دادگاه پیش‌رو امیدوار هستید؟

زهرا رحیمی: به صورت کلی ما بسیار امیدواریم که دادگاه عادلانه‌ای برگزار شود و عملکرد بیست ساله‌ی یک جمعیت در یک کفه‌ی ترازو قرار بگیرد و موضوعات و ادعاهای صورت گرفته‌ای که حتی تا کنون نتوانستیم در پرونده شاهد آن باشیم در کفه‌ی دیگر قرار بگیرد و درنهایت تصمیمی گرفته شود که به نفع تمام مردم باشد.

اگر دادگاه به شکلی که به آن امیدوار هستید پیش نرود و رای به انحلال جمعیت امام علی صادر شود؛ برای فعالیت آینده‌ی جمعیت برنامه جایگزینی تدوین شده است؟

ما وظیفه خود را خدمت به مردم تعریف کرده‌ایم و وظیفه خود را نیز انجام داده‌ایم و این موضوع در وظایف ما نیست. اگر نگذارند این خدمت‌رسانی ادامه پیدا کند؛ وظیفه آنهایی که پرونده ما را به دادگاه برده‌اند است که برای آینده افرادی که تحت حمایت جمعیت بوده‌اند تدبیری بیاندیشند.  البته ما امیدواریم هیچ‌گاه ‌چنین اتفاقی پیش نیاید و مسئله به این سمت پیش نرود.

بودن در کنار انسان‌ها موضوعی نیست که اجازه بخواهد

با توجه به این که حدود 44 مرکز زیر نظر جمعیت فعالیت‌ می‌کنند و ذیل این فعایت‌ها افراد زیادی تحت پوشش و حمایت جمعیت امام علی قرار گرفته‌اند برای این افراد برنامه‌ای قابل دستیابی است؟

ببینید بسیاری از افراد جمعیت امام علی زندگی خود را در این خدمت‌رسانی تعریف کرده‌اند، چه با کاغذ و چه بدون کاغذ؛ قطعا در کنار بچه‌ها خواهیم بود و بودن در کنار انسان‌ها موضوعی نیست که اجازه بخواهد. اما از نظر اداری و بروکراتیک آن چنان که موانعی به شکل جدید پیدا شود باید آن را در تجربه دید که چه اتفاقی رخ می‌دهد.

موضوع بعدی درخصوص آن است که در نقطه‌ای از اوج همه‌گیری ویروس کرونا بود که جمعیت امام علی با دستگیری موسس جمعیت آقای میمندی‌نژاد و دو تن دیگر از اعضای جمعیت مواجه‌شد و در حال حاضر نیز که در ابتدای شروع واکسیناسیون کرونا قرار داریم و نیازی اساسی برای حضور و فعالیت این نوع نهادهای اجتماعی احساس می‌شود؛ جمعیت با خطر جدی انحلال مواجه شده‌است. برداشت شما از این وضعیت چیست؟

در این خصوص نمی‌توانم قضاوتی داشته‌باشم اما  جمعیت امام علی(ع) یک نهال تازه به بار نشسته نیست و ما بیست سال با دولت‌های مختلف کار کرده‌ایم و چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی به فعالیت خود ادامه داده‌ایم. در واقع این دولت‌ها نیستند که بودن و یا نبودن نهاد‌های مدنی را تعیین می‌کنند و این مردم کشور هستند که باید تصمیم بگیرند تشکل بیابند و متشکل کار کنند و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه انجام دهند و اگر این تصمیم گرفته شود هیچ کسی نمی‌تواند جلوی این فعالیت را بگیرد.

تشکل‌ها و فعالیت نهادهای مردمی جزئی لاینفک از جامعه است

البته این بحثی عمومی و کلی است و مربوط به تمامی کشورها می‌شود؛ در بعضی از کشور‌ها فعالیت‌های تشکل یافته قدرت دارند اما در بعضی دیگر از کشورها این قدرت و اهمیت به تشکل‌ها داده نمی‌شود که بتوانند فعالیت تاثبر‌گذار خود را ادامه دهند و باید به تدریج و با فرهنگ‌سازی این مسئله ایجاد شود که تشکل‌ها و فعالیت نهادهای مردمی جزئی لاینفک از جامعه است و جامعه به آن نیاز دارد.

چندی پیش آقای ربیعی سخنگوی دولت اعلام کردند که مراکز مربوط به جمعیت امام علی هر کدام به صورت مستقل و جداگانه فعالیت کنند که به واکنش مخالفت‌آمیز جمعیت منتهی شد؛ در این خصوص سوال آن‌جاست که اگر اصل فعالیت جمعیت امام علی مورد ابهام و مشکل‌دار است پس این فعالیت جداگانه مراکز وضعیت را غیرکنترل شده‌تر خواهد کرد؛ آیا فکر نمی‌کنید موضوع بر سر وجود نهادی اجتماعی و مستقل است؟

صحبت شما صحیح است؛ اگر ما بیاییم و بدنی را تکه‌تکه کنیم؛ یک دست و یا یک پا نمی‌تواند به خودی خود زنده باشد و تمامی آن اعضا با کنار هم بودن معنا پیدا می‌کنند. بیانیه‌های منتشر شده موضوعی بود که خود مراکز به این نتایج رسیده بودند و اعلام کردند که این موضوع مطرح شده غیر قابل پذیرش است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا