خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رهبری عبدالله نوری را مقصر می‌داند»

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

جمعه 15 اسفند 1376   |   7 ذيقعده  1418  |  6 مارس 1998

خاطرات عقب مانده را نوشتم. گزارش‌ها را خواندم. مصاحبه‌اى با روزنامه الحيات انجام دادم كه همزمان در ده كشور منتشر مى‌شود. سئوالات مربوط به سفر، ايران و مسایل جهان و… بود. با كاركنان قصرالضيافه خداحافظى‏ كرديم و ساعت یازده به فرودگاه رسيديم. بعد از كمى صحبت با بدرقه به سوى تهران پرواز كرديم.

در راه، با همراهان نتايج سفر را جمع‌بندى‏ كرديم. بالاتفاق مثبت و پُرثمر مى‌دانند و همگى از پيشرفت‌هاى عربستان تعجب‏ كرده‌اند. ساعت نزديك به يك بعد از ظهر در فرودگاه تهران فرود آمديم. پس از مراسم استقبال، مصاحبه‌اى با صداوسيما انجام دادم. مستقلبين هم نتايج سفر را درخشان مى‌دانستند.

به خانه آمديم. عفت كالجوش درست‏ كرد. ناهار خورديم و استراحت‏ كرديم. عصر محسن و فاطى و بچه‌ها آمدند. شب گزارش‌ها را خوانديم. اختلافات دو جريان سياسى و حملات به يكديگر ادامه دارد.

شنبه 16 اسفند 1376  |  8 ذيقعده  1418   |   7 مارس 1998

امروز عمده وقت، صرف خواندن بولتن‌ها و گزارش‌هاى دوران سفرم به عربستان شد. تعداد بولتن‌ها زياد است؛ از وزارت اطلاعات، كشور، امورخارجه، ستاد افغانستان و عراق، خبرگزارى ایرنا، نهاد رياست‏‌جمهورى و سپاه و… [ارسال می‏کنند]. درگزارش‌هاى روز، شروع بحران در منطقه مسلمان‏‌نشين كوزووى يوگسلاوى‏ دیده می‏‌شود كه روسيه از صرب‌ها حمايت مى‌كند.

امروز بازار نجف‏‌آباد، به عنوان اعتراض به محدوديت [حصر خانگی] آیت‏‌الله منتظرى، به‏‌كلى تعطيل بوده و گروه‌هايى هم شعار مى‌داده‌اند. اعلاميه‌هایى هم در قم و اصفهان پخش شده است.

 يكشنبه 17 اسفند 1376  |   9 ذيقعده  1418  |   8 مارس 1998

معاونان وزارت اطلاعات آمدند. گزارش مسایل دانشجویى‏ را دادند كه در اجتماع مقابل دانشگاه تهران، منجر به درگيرى و خشونت شده و نظرشان اين بود كه تحكيمى‌ها برنامه‌ريزى‏ كرده بودند و براى اين برخوردها آمادگى داشتند و نیروهای انصار حزب‌الله، بيشتر كتك خورده‌اند، ولى‏ آنها مظلوم‏‌نمایى‏ كردند و بعد هم با راهپيمایى، مسأله را به خيابان‌ها كشاندند و مأموران مهار كردند.

خبر چگونگى تعطيلى ديروز نجف‏‌آباد را دادند و گفتند، فرماندار در خفا با آنها موافق بوده و استاندار هم ديروز در دسترس نبود و سعيد منتظرى فرزند آیت‏‌الله منتظری هم با مظلوم‏‌نمایى، مصاحبه مفصلى با راديو فارسى‏‌زبان در آمريكا كرده است.

از آينده جامعه اظهارنگرانى‏ كردند و از من انتظار داشتند كه به نحوى براى هدايت جريان‌ها اقدام‏ كنم. گفتند، جريان راست، هادى و مدير ندارد و حتى درجريان ردصلاحيت بعضى از كانديداهاى انتخابات ميان‏دوره‌ای، جناح چپ استفاده كرد؛ ضمن اينكه تعارض خودشان با حذف بعضى‌ها حل شد، مظلوميت‏‌نمایى‏ هم مى‌كنند. از آثار سفر من به عربستان با اعجاب يادكردند و آن را انقلابى در روابط خارجى‌مان گفتند؛ عليرغم موذيانه برخورد كردن جناح چپ، كار آنها را راحت‏ كرد.

عصر آقاي محسن قرائتى رییس ستاد اقامه نماز آمد. گزارشى از وضع مساجد داد و از من خواست به قم بيشتر برسم. از آثار سفر به مكه تمجيد كرد و گفت، اقدام خروج من از نمازجمعه در اعتراض به خطيب جمعه مدينه، عكس‌العمل بسيار مثبتى در حوزه و علما و طلاب دارد.

 شب میهمان رهبرى بودم. بيشتر به گزارش سفر به عربستان سعودی گذشت و در آخر درباره حوادث دانشگاه و نجف‌آباد صحبت‏ كرديم؛ ايشان از دومى بيشتر ناراضى است و مقصر را آقای عبدالله نوری، وزير كشور مى‌دانند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا