خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وقتی «گاندو» به جنگ دیپلماسی می‌رود!

غلامرضا بنی‌اسدی، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «وقتی «گاندو» به جنگ دیپلماسی می‌رود!» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، به بهانه‌ی حاشیه‌سازی‌های سریال گاندو نوشت:

دیپلماسی، عقلانیت است. اقتدار است. هوشمندی و استفاده درست از کلمات و لحظات است. حتی زبان بدن هم به کمک زبان در دهان می‌آید و میمیک چهره و پرش پلک‌ها و خط‌هایی که در صورت شکل می‌گیرند هم رسانه و رسانای پیامی می‌شوند که «بخردمردان دیپلمات» تولید می‌کنند. دیپلماسی که بر اساس حکمت و عزت و مصلحت مهندسی می‌شود. دیپلماسی یک علم است و در عین حال یک مهارت برجسته نیز هست. اوج سربلندی یک ملت در نظمی دیپلماتیک رقم می‌خورد توسط فرزندان فرهیخته آن ملک و ملت.

دیپلماسی با آن چه در قسمت چهارم سریال گاندو نشان داده شد، اصلا خویشاوندی ندارد. یا سریال‌سازان نمی‌فهمند دیپلماسی چیست و چه گستره و اثرگذاری دارد و یا دانسته دارند این ظرفیت بی بدیل را به سخره می‌گیرند. آنچه گاندوسازان و تخریب‌پردازان نشان دادند در ماجرای مثلا بررسی توقیف کشتی ایرانی و انگلیسی، شاید دیپلماسی به قرائت خودشان بود، از آن نوعی که هم‌اندیشان‌شان در زمان در اختیارداشتن سکان دیپلماسی چنان عمل می‌کردند و الّا در دولت روحانی اگر به همه‌ی بخش‌هایش نقد داشته باشیم، کم انتقادترین‌اش حوزه‌ی دیپلماسی خواهد بود. ما در همین عرصه بارها و بارها، آمریکا را زمین‌گیر کردیم. در همین عرصه، اجماع جهانی را شکستیم. در همین عرصه کار را به جایی رساندیم که آمریکا بماند و دومنیکن و دیگر هیچ. در همین عرصه بسیار کار کردیم اما گاندوسازان چه ساختند را داریم می‌بینیم که نه تنها از انصاف به دور است که از آبادی هم صد فرسنگ فاصله دارد.

بخواهند یا نخواهند مردم می‌فهمند. ترس دوستان هم از همین است لذا می‌خواهند غبار در فضا بیفکنند تا مثلا اگر ظریف به میدان انتخابات آمد از امروز زخم بردارد اما مردم زبان ” گاندو۲” را می‌فهمند همان‌طور که ” گاندو۱” نتوانست دولت را و ظریف را ببلعد. به این فهم، به بلوغ رسیده احترام بگذارید. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چقدر هم دیپلمات‌های شما زبان بدن دارند! از اون نیش‌های ضد دیپلماسی که به اشتباه اسمایل دیپلماسی گرفته شده تا اون زانو زدن‌ها کنار شیوخ عرب و تا اون پیاده‌روی ناشیانه که به اشتباه واکینگ دیپلماسی فهم شد و تا این بازی یویو که اروپایی‌ها با ایران کردند. راستی، حذف بالمره تمامی تحریم‌ها از نشانه‌های منزوی شدن آمریکاست؟

    28
    13
    1. دلیل اصلی لغو نشدن تحریم ها این است که عده ای (که از قضا کرسی های محکمی هم دارند) آن را نعمت می دانند همانطور که برای شیوخ عرب و نتانیاهو نیز نعمتی مفت است.

      13
      14
    2. علی جان چه واضح وروشن عدم درک درست خود را بیان فرمودید،بقول شاعر :تامرد سخن نگفته باشد ،عیب هنرش نهفته باشد!!!!!

      2
      3
  2. هشت مملکت دستتون بوده
    فقط و هنوز زبون دراز ازتون دیدیم
    خرید خونه شده رویا برای جوون ها
    آمار مهاجرت چهار برابر شده
    چرا نمی‌میرد مردم راحت بشن

    25
    14
    1. این روزها لشگر کامنت‌گزار که قبلا هم از تریبون‌های رسمی موجودیت و سازماندهی آنها اعلام شده به صورت هماهنگ در اینستاگرام و سایت‌های داخلی به مردم بخاطر انتخابشان در سال 96 می‌تازند. گویا هنوز هم بدجوری از این انتخابات به مشکل خوردند و نمی‌توانند باخت فضاحت‌بار خود را با هزینه‌های نجومی بابت تبلیغات و بکارگیری تمام تریبون‌های رسمی و نهادها و ….. فراموش کنند. باز هم در مقابل ملت نه بزرگ شنیدند و رسما به سنگ‌اندازی و ایجاد دولت موازی اعتراف کردند (سخنان سعید جلیلی) اما ما به عنوان مردمی که به جناب روحانی رای دادیم هیچگاه از رای خود پشیمان نیستیم.
      این افراد به ظاهر طلبکار فراموش کردند که نتیجه 3 دوره مجلس و دو دولت هیچ چیزی نبود جز 960 میلیارد دلار بر باد رفته. مگر مملکت گل و بلبل تحویل داده‌اید اینگونه افسار پاره می‌کنید و حق‌طلب شدید؟
      یادتان رفته مملکت را با رشد 6/8 و تورم 45 درصد و رشد خالص اشتغال 0 تحویل داده‌اید. یادتان رفته با 3 دوره مجلس افراطی و دو دوره دولت با اعمال تحریم های سال 90 رسما اعلام کردید به آخر خط رسیدید؟
      شما جماعت فحاش چه گلی در این دوره‌ها به سر کشور زدید؟ با 960 میلیارد دلار منابع دلار را از 800 تومان به 3900 تومان رساندید. با 960 میلیارد دلار منابع در هشت سال 75 هزار نفر شغل خالص به وجود آوردید. شمایی که در تلویزیون و تمام تریبون‌ها و حتی قسمت کامنت‌ها جز فحاشی و توهین حرف دیگری ندارید آیا خود را به خاطر این همه خراب‌کاری بی مسئولیتی و… در 3 دوره مجلس و دو دوره دولت سرزنش می‌کنید؟ نتیجه رای شما چی بوده؟ همان مسکن مهری هم که سنگش را به سینه می‌زنید 70 درصد آن در این دولت کامل شد. منتهی با امکانات برق و آب و جاده و… شما تنها 400 هزار خانه تحویل مردم دادید در آخر قیمت مسکن را 6برابر کردید و قیمت زمین را 9 برابر آن هم بدون امکانات! مملکتی که تورمش 10 درصد بود و رشد اقتصادیش 5/4 مثبت بود را به کجا کشاندید با تفکر شما با تلف کردن 960 میلیارد دلار منابع به دوران سیاهی وارد کردید و حالا می‌گویید چرا گند و کثافاتی که زدید را دولت و ملت نمی‌توانند پاک کنند؟ اگر دلار در دوره روحانی افزایش یافت در همه دولت‌ها این افزایش بوده و درآمد ارزی دولت بخاطر تحریم‌ها به شدت کاهش یافته بود. شما که تنها 1/5 سال تحریم بودید چه گلی به سر کشور زدید؟ 960 میلیارد دلار کجا رفت؟ چرا دلار 800 تومانی، شد 3900 تومان! این دولت با 6 سال تحریم و کمترین درآمد و منابع دارد مملکت را می‌چرخاند و هم هزینه شعارهای بی نتیجه شما را در منطقه پرداخت می‌کند.
      شما باید ممنون حسن روحانی باشید که در سخت‌ترین دوران و زیر فشارهای جهانی با کمترین منابع در 8 سال تعداد کل شاغلان را از 20 میلیون شما به 24 میلیون نفر رساند. شما باید ممنون روحانی باشید که تمام هزینه های سیاست های منطقه ای شما را پرداخت کرد. با همان برجامی که شما به آن می‌تازید. حال دیگر در مجلس 104 نماینده لیست موسوم به امید از 290 نفر نماینده نیستند و 85 درصد امورات کشور دست شما است. این گوی و این میدان هرچند کارنامه سیاه شما در 3 دوره مجلس یکدست و 2 دوره دولت درمقابل دیدگان همگان است. حال بنشینید و داد و فریاد بزنید و فحاشی کنید! ما به رایی که دادیم افتخار می‌کنیم.

      1
      5
      1. نخیر یادمان نرفته ،یادمان هست دولت چگونه این پست را تحویل گرفت، همینطور یادمان هست در مناظره های انتخاباتی چه وعده و وعید ها داد همین دلار (که از ۸۰۰ به ۳۹۰۰ رسید) باید تا کنون به ۱۰۰۰ تومان می رسید که نرسید و هیچ بهانه و عذری قابل قبول نیست چون جناب روحانی چهار سال رئیس جمهور این مملکت بوده و با اوضاع آشنایی داشته و با همان آشنایی به ما قول حل مشکلات در ۱۰۰ روز را داده بود اما در آخرین لحظات هنوز هم مردم مشکل معیشت دارند . زمانی که برجام را تصویب کرد به بهانه رفع تمامی تحریم ها(اقتصادی فناوری وغیره) در نیروگاه با ارزش ما بتن پر کرد . اگر میشد عالی بود و طبق گفته خود جناب روحانی سرمایه گزار های خارجی روانه ایران شدند اما چند روز بعد بدون خرج کردن پول به علت پا برجا بودن قانون ایلسا برگشتند .هنوز تیتر《تقریبا هیچ》روزنامه ها یادمان نرفته ،در آخر هم تحریم ها باز برگشتند و تنها نیروگاه هسته ایمان را از دست دادیم. جناب روحانی از برجام ۲ سخن می گفت که احتمالا این بار کل موشکی را خواهد داد. شما که شعار ها و کار هایمان در منطقه را بی نتیجه میدانید باید بگویم حاج قاسم از عاملان همین کار های بی نتیجه بود و اگر این کار های بی نتیجه نبود شما الان نمی توانستید آرام در خانه خودتان نشسته نظر در سایت ها بگذارید. ما یادمان نرفته جناب روحانی چگونه پست تحویل گرفت اما انگار شما یادتان رفته چگونه عراق و سوریه و لبنان و فلسطین نا امن شد ، انگار یادتان رفته چگونه در مجلس تیر اندازی شد ، انگار یادتان رفته اگر همین عاملان کار های بی نتیجه نبودند اکنون ما هم وضعیتی بهتر از عراق نداشتیم ، انگار یادتان رفته اگر این موشکی(کار های بی نتیجه)نبودند آقای روحانی را با بی حرمتی از مجالس اروپایی بیرون می انداختند و به خاطر قدرت نظامی ایران بود که آمریکا مجبور به حیله گری از طریق مزاکره شد نه به خاطر دیپلماسی.

      2. خیر ، ما یادمان نرفته جناب روحانی چگونه پست تحویل گرفت، اما انگار شما یادتان رفته بزرگترین عامل این اقداماتی که شما بی نتیجه می نامید رهبری و سپس حاج قاسم بود ، انگار یادتان رفته اگر همین عاملان نبودند اکنون شما نمی توانستید در خانه خودتان در کمال امنیت نشسته در سایت ها نظر بگذارید .اگر نمی دانید همین اقدامات موشکی آمریکا را مجبور به حیله گری از طریق میز مزاکره کردند نه دیپلماسی آقایان، بهتر است بدانید.انگار یادتان رفته عراق و سوریه و لبنان و فلسطین چگونه نا امن شدند ، انگار یادتان رفته چگونه در مجلس تیر اندازی شد. شما که انقدر سنگ جناب روحانی را به سینه میزنید آیا یادتان هست که ایشان چهار سال مملکت را در دست گرفت و به زیر و بم شرایط اگاه شد و با همان آگاهی وعده های دلار هزار تومانی و حل مشکلات در صد روز و غیره را داد که دلار ۱۰۰۰ تومان نشد هیچ به سی هزار تومان هم رسید!!!مشکلات در صد روز حل نشد هیچ بعد از ۴ سال هنوز مردم در معیشت خود مانده اند .اگر جناب روحانی مبلغی که برای ریش خود صرف می کرد را برای جوانان ایران می گذاشت فکر می کنید تا کنون چند جوان سر و سامان می گرفتند ؟ در زمان تصویب برجام هر که مخالفت کرد مهر《مخالف معیشت مردم》به پیشانیش زدند . وقتی تصویب شد گفتند مشکلات حل شد در حالی که 《تقریبا هیچ》تیتر روزنامه های چند روز بعد شد ، در باره سیل سرمایه گذاران خارجی که به ایران آمدند همه به علت پا بر جا بودن قانون ایلسا(داماتو)بدون خرج پول برگشتند و آنچنان کلاهی بر سر مردم در هسته ای و نیروگاهی که در آن بتن پر شد،رفت که دیگر جای بحث برای برجام ۲ نماند و جناب روحانی از کلنجار رفتن روی آن منصرف شد و این اواخر از بازگشت به برجام ۱ سخن می گوید.

    2. هشت سال دولت جوان انقلابی نمای اتونکشیده هر چه خواست کرد، میلیاردها دلار پول نفت را به باد داد، کشوری را با ثبات نسبی تحویل گرفت و ویرانه ای تحویل داد. اگر امروز خانه خریدن شما آرزو است، علت اصلی آن پیگیری همان سیاست های اتونکشیده انقلابی نما است که هنوز هم گاهی در قامت دلار 4200 تومانی و … رخ می نماید و نه بازگرداندن نصفه-نیمه دیپلماسی اتوکشیده در این هشت سال.

      1
      3
  3. آقای بنی اسدی که اینطور ظرافت های دیپلماسی را تشریح کردند که حتی اشارت های پلک نیز پیام دیپلماسیک دارد میشود بگویند دقیقا این اشارت های پلک و میمیک های صورت و فیگورهای بدن و …در کدام نهاد علمی وزارت خارجه آموزش داده میشود که ما بیخبریم
    مثلا آقایان روحانی و ظریف و عراقچی و تخت روانچی و …کجا با این مهارت ها آشنا شده اند؟استادشان که بوده؟
    برای دروغ گویی هم آموزش دیده اند؟
    اوج مهارت آنجاست که ژست پیروزی و حقوقدانی گرفتند این اسطوره دیپلماسی و از مناظراتشان با تام کاتن گفتند و اینکه در توییتر مدرک حقوق آن بیچاره را باطل کردند و فؤاد ایزدی را از موضع فهمیدگی و آشنایی با روابط بین الملل آگاه کردند که نه عزیزم برجام به این ولنگ و وازی هم نیست که آمریکا هر وقت خواست بیاید و برود…
    ولی خوب ظاهرا کاتن راست میگفت اتفاقا حقوق را خوب میفهمید مدرک باطله کاغذ پاره ظریف بود
    آمریکا رفت که رفت
    شکلک های دیپلماسی هم فایده ای نداشت
    سبیل کلفت جان بولتن کاراتر از پشت پلک نازک ظریف بود…

    3
    1
  4. شما ک ۸ سال با اسم دیپلماسی خون این مردم رو تو شیشه کردین بلایی نبود که سرشون نیارین چقدر وقیح هستید که هنوز حرف میزنید
    هم گاندو ۱ هم گاندو ۲ که یکم پته شما رو رو آب می‌ریزه اینجوری داد تون رو در میاره

    5
    2
  5. با سلام ، شکی نیست دولت فعلی بالاترین آمار نفوذی ها و جاسوسها رو در کارنامه خودش داره ، که باعث شد برجام که واقعا خسارت محض هستش به این مملکت تحمیل بشه
    غربیها خیلی باهوشند و مذاکره کنندگان ما سر میز مذاکره (از روی حماقت و خوشبینی یا خیانت) چیزهایی رو به فنا دادند که واقعا تو دنیای امروز ارزشمنده ولی برای مردم اون رو بی ارزش جلوه دادن

    3
    2
  6. علی جان چه واضح وروشن عدم درک درست خود را بیان فرمودید،بقول شاعر :تامرد سخن نگفته باشد ،عیب هنرش نهفته باشد!!!!!

    1
    2
  7. حسین جان عدم توانایی در خرید خونه یا بطور کلی پایین آمدن قدرت خرید مربوط به مجموعه ی مدیریت 42 ساله ی حکومت است ونه خاص ادوار بخصوص ،مدیریت روسای جمهور در ادوار مختلف اثرگزاری مختصری دارند ولی در سطح کلان مربوط به سیاست گزاری در سطوح بالای مملکت است،فرق است بین اینها…

    1
    3
  8. خیر ، ما یادمان نرفته جناب روحانی چگونه پست تحویل گرفت، اما انگار شما یادتان رفته بزرگترین عامل این اقداماتی که شما بی نتیجه می نامید رهبری و سپس حاج قاسم بود ، انگار یادتان رفته اگر همین عاملان نبودند اکنون شما نمی توانستید در خانه خودتان در کمال امنیت نشسته در سایت ها نظر بگذارید .اگر نمی دانید همین اقدامات موشکی آمریکا را مجبور به حیله گری از طریق میز مزاکره کردند نه دیپلماسی آقایان، بهتر است بدانید.انگار یادتان رفته عراق و سوریه و لبنان و فلسطین چگونه نا امن شدند ، انگار یادتان رفته چگونه در مجلس تیر اندازی شد. شما که انقدر سنگ جناب روحانی را به سینه میزنید آیا یادتان هست که ایشان چهار سال مملکت را در دست گرفت و به زیر و بم شرایط اگاه شد و با همان آگاهی وعده های دلار هزار تومانی و حل مشکلات در صد روز و غیره را داد که دلار ۱۰۰۰ تومان نشد هیچ به سی هزار تومان هم رسید!!!مشکلات در صد روز حل نشد هیچ بعد از ۴ سال هنوز مردم در معیشت خود مانده اند .اگر جناب روحانی مبلغی که برای ریش خود صرف می کرد را برای جوانان ایران می گذاشت فکر می کنید تا کنون چند جوان سر و سامان می گرفتند ؟ در زمان تصویب برجام هر که مخالفت کرد مهر《مخالف معیشت مردم》به پیشانیش زدند . وقتی تصویب شد گفتند مشکلات حل شد در حالی که 《تقریبا هیچ》تیتر روزنامه های چند روز بعد شد ، در باره سیل سرمایه گذاران خارجی که به ایران آمدند همه به علت پا بر جا بودن قانون ایلسا(داماتو)بدون خرج پول برگشتند و آنچنان کلاهی بر سر مردم در هسته ای و نیروگاهی که در آن بتن پر شد،رفت که دیگر جای بحث برای برجام ۲ نماند و جناب روحانی از کلنجار رفتن روی آن منصرف شد و این اواخر از بازگشت به برجام ۱ سخن می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا